Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Forskjell på 100mbps og 1000.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
En harddisk takler ikke 1000mbps så det er ikke noe vits i å kjøpe et kort med mbps.

 

MVH

 

Kenneth

5124230[/snapback]

 

Nei, kanskje ikke - men personlig så opplevde jeg 4 ganger bedre ytelser med gigakort. For meg så er det ihvertfall verdt pengene og kunne overføre en dvd fra serveren til brukspc'n på 5 min isteden for 20 min. Ligger normalt på 20-25% utnyttelse på gigakortet. Når jeg hadde 100 mb kortet lå jeg typisk på 60-70%.

Lenke til kommentar

galaxee: med en reel hastighet på ca 50-60MBps

 

uansett, 50/60MB/s (i aller beste tilfellene) er en GOD økning i forhold til maks 12MB/s (også i BESTE tilfelle, så å si aldri realistisk grunnet overhead og slikt)...

 

men du må huske at du må ha utstyr som takler det utenom. GBit switch og kategori 6 eller hva det nå er kabler..

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
tja, om du vil bruke noen mill på de heftigste systemene fra IBM så er det jo ett poeng med 1gbit kort, men ellers ikke :p

5125059[/snapback]

 

Vel, tenk deg at du har en filserver med 2-3 disker og du skal kopiere over filer til 3 forskjellige pcer. Hvor lang tid tar det på 100mbit nettverk kontra 1Gbit nettverk mon tro? 1Gbit tar kortere tid ja.

Kommer helt ann på bruksomerådet. Hvis man har en server som det stadig går trafikk til/fra (snakker da filoverføring på noen GB) er det aktuelt med 1Gbit. Er det snakk om småfiler til en pc ellers eller fordi man trur internett går kjappere så er det bortkasta penger. (med mindre du sitter med en heftig uninett linje)

Endret av BKB
Lenke til kommentar

Dersom du går for gigabit bør du ikke regne med mer enn 25-35MB/s, kanskje oppimot 40MB/s på vanlige harddisker. Selv om dette er under halvparten av kapasiteten til gigabitnettverk er det godt over hastigheten du får med 100mbit (ca 9-10MB/s) og prisen på gigabit i dag er ganske lav.

 

Du får gigabitkort fra 200kr, og 5-ports gigabitswitcher fra rundt 400kr og oppover. Skal du investere i nytt utstyr til et lite nettverk er det med andre ord liten grunn til å ikke kjøpe gigabit, men dersom du alderede har 100mbit nettverk bør du vurdere om du trenger den ekstra hastigheten.

 

Edit:

En annen ting som er greit med gigabit er du slipper problemet med kryset/ikke krysset kabel da alt gigabitutstyr skal løse dette automatisk. Riktignok støtter veldig mange nyere 10/100mbit switcher også dette i dag, men det er mer sjelden på 10/100mbit nettverkskort.

Endret av mohuhau
Lenke til kommentar

som nevnt tidligere. 100Mbit nettverk = 12.5MB/s MAX.

gigabit nettverk = 125MB/S max

 

Harddisk = på en god dag = ca 50-60MB/s..(sågar oppi 70MB/s i enkelte tester på enkelte mainstream disker (http://www.anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=2396&p=10))

 

Ser du noe poeng i å strupe ned overføringen med ett 100Mbps nettverk hvis du kan overføre 4 ganger raskere med Gigabit? Nei, du får ikke utnytte hele kappasiteten til Gigabit nettverket, men herregud man, du korter ned ventetiden med 4 ganger i forhold til 100Mbit...

Lenke til kommentar

Det ble nevn Cat 6 kabel. Hvor mye klarer jeg å få ut av mitt Cat 5 nettverk (les:kabling)

Har kjøpt D-Link 4300 Game Router med Switch m/4stk. 1GB linjer.

 

Vurderer å kjøpe nye nettverkskort til PC og Server, men gidder ikke det dersom kablingen ikke holder mål.

 

Holder kablingen min mål?

Endret av Bowie
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...