Gå til innhold

Anbefal et album!


Kakofoni

Anbefalte innlegg

Jeg mente på at dette topicet fantes et sted, men det var jo umulig å finne, derfor starter jeg et nytt:

 

Her skal man anbefale et album du liker veldig godt til andre. Ikke bare "kjøp mezmerize det er bra plx", men en skikkelig fin anbefaling. Det skal være noe du skal være stolt av når du er ferdig.

 

Nedenfor ser du en mal du kan bruke. Du kan endre så mye du vil på den selv, dette er bare for å gi deg et godt utgangspunkt i anbefalningen din.

 

---

 

Artist - Album

Utgivelsesår: Årstall

Sjanger: Sjanger

Fra: Land

 

[Albumbilde. Ikke megastort!]

 

Sangliste:

1. *Sangnavn* (0:00)

2. *Sangnavn* (0:00)

3. *Sangnavn* (0:00)

4. *Sangnavn* (0:00)

5. *Sangnavn* (0:00)

 

Sang som beskriver albumet: Sangnavn

Lignende artister: *Artist*, *artist* og et snev av *artist*

 

(Nulltallene etter sangnavnene er illustrert for lengde på sangen, for å få klarhet i det.)

 

Dette albumet er skikkelig bra, fordi (...) og da begynte han å (...) det ble veldig populært(...) Jeg liker spesielt (...) fordi den er (...)

 

---

 

Dette ovenfor er en helt grei anbefalning. Go ahead.

 

PS! Du må ikke anbefale et album. Alle andre former for utgivelser går ann, så lenge det er musikk.

Endret av Mr. Crowley
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rainbow - Rainbow Rising

 

Utgivelsesår: 1976

Sjanger: Rock

Fra: Irland

 

rising.jpg

Ingen offisiell hjemmeside.

Fanside: http://www.rainbowfanclan.com/

 

 

Tracklist:

1. Tarot Woman (Blackmore/Dio) - 5:58

2. Run With the Wolf (Blackmore/Dio) - 3:48

3. Starstruck (Blackmore/Dio) - 4:06

4. Do You Close Your Eyes (Blackmore/Dio) - 2:58

5. Stargazer (Blackmore/Dio) - 8:26

6. A Light in the Black (Blackmore/Dio) - 8:12

 

Midt under Deep Purples europaturné, dannet Ritchie Blackmore og Ronnie James Dio et nytt band, da Blackmore var frustrert over at Purple ikke ville spille inn sangen "Black Sheep of the Family". Så når det var en pause i turneringen tok Blackmore med seg oppvarmingsbandet Elf til å spille inn sangen. Med Ronnie James Dio, Mickey Lee Soule, Craig Gruber og Gary Driscoll. De tre sistnevnte ble sparket rett etter innspillingen av deres første album: "Ritchie Blackmore's Rainbow". Muligens pga. at bandet lignet for mye på Deep Purple.

 

Etter dette satt Blackmore, med hjelp av Dio, sammen det nye bandet Rainbow, med trommisen Cozy Powell (Jeff Beck Group). Jimmy Bain på bass og Tony Carey på keyboard. Da Rainbow var et faktum startet bandet å spille inn det nye albumet sitt, Rainbow Rising, tidlig i Februar, 1976. Det var vha. dette albumet Blackmore kunne 'hevne seg' over Purple.

 

"Stargazer" er min favorittsang, da den inneholder så mye variert og er kreativt og virkelig i_øre_fallende. Sangen er nesten grunn nok i seg selv til å kjøpe plata. Check it out, d00d!

Endret av Mr. Crowley
Lenke til kommentar

"Orphaned Land" - "Mabool - The Story of the Three Sons of Seven"

Utgivelsesår: 2004

Sjanger: "Atmospheric Gothic & Oriental Death Metal" (Ikke så spesielt som det høres ut som)

Fra: Israel (?)

 

cover.jpg

 

Tracklist:

01. Birth Of Three (The Unification)

02. Ocean Land (The Revelation)

03. The Kiss Of Babylon (The Sins)

04. A'salk

05. Halo Dies (The Wrath Of God)

06. A Call To Awake (The Quest)

07. Building The Ark

08. Norra El Norra (Entering The Ark)

09. The Calm before The Flood

10. Mabool (The Flood)

11. The Storm Still Rages Inside

12. Rainbow (The Resurrection)

 

 

De punktene som gjør at jeg liker albumet:

  • Godt lydbilde; ikke slitsomt, men ganske fett.
  • Variert (bruker minst 4 språk, noen effekter, vokaler: clean mann, clean kvinne, growl mann, kor, "eventyr-lesning".., instrumenter: alt man kan tenke seg fra cello til fuzz-gitar til orientalske instrumenter) (!)
  • En kul historie om syndfloden m.m.
  • For det meste godt produsert; de har lagt mye tid og arbeid i dette albumet.
  • Et album som man blir mer og mer glad i etter hvert..
  • Fungerer både som bakgrunnsmusikk og som materiale for aktiv lytting.

Endret av Zethyr
Lenke til kommentar

The Other Side Of The Sky - Rorschach

 

Utgivelsesår: 2005

Sjanger: Atmosfærisk/ambient sludge metal

Fra: Daytona Beach, USA

Label: Retribute Records

 

14146_216.jpg

 

Tracklist:

 

01. No Compromise

02. Rorschach

03. Times Square Spectre

04. Street Ethics

05. Harlem

06. Reluctant Hero

07. Justice is a Vagrant

 

Denne kvintetten har en smått spenstig line-up med to bassister, en med firestrengers bass og en med seks strenger. Musikken er meget forskånet for vokal og taler egentlig for seg selv. Alle sangene starter rolig, nærmest søtt, men utvikler seg til noen buldrende crescendos for så å nærmest kollapse i seg selv, uten å miste melodiene noe sted. Dynamikken i musikken er minst like stor som i Isis, men har enda mer dybde takket være de to bassistene. Det finnes ikke noe bedre enn når bassistene spiller harmoniene. :love:

 

Hjemmeside: http://www.tossrocks.cjb.net/

Hør låtene Justice is a Vagrant og Times Square Spectre her: http://myspace.com/theothersideofthesky

 

Albumet kan koster bare $11 hos Relapse, så løp og kjøp: http://shop.relapse.com/store/product.aspx?ProductID=21989

 

:thumbs:

Lenke til kommentar

Fear Factory - Archetype

 

Utgivelsesår: 2004

Sjanger: Industrial Metal

Fra: Los Angeles, California

 

fearfactory.jpg

 

Tracklist:

 

01. Slave Labor

02. Cyberwaste

03. Act Of God

04. Drones

05. Archetype

06. Corporate Cloning

07. Bite The Hand That Bleeds

08. Undercurrent

09. Default Judgement

10. Bonescraper

11. Human Shields

12. Ascension

13. School

 

Playing time: 59:10

 

Line up:

 

Burton C. Bell: Vokal

Raymond Herrera: Trommer

Christian Olde Wolbers: Gitar

Byron Stroud: Bass

 

Etter "nedturen" med Digimortal i 2001 (selv likte jeg det albumet), så takket Fear Factory for seg som band. Men, 3 år senere ut i fra intet, kom de tilbake! De hadde kvittet seg med Dino Cazares (tidligere gitar spiller), og satt Christian Olde Wolbers (tidligere bass spiller) i hans posisjon. Med seg på bass nå hadde de fått Byron Stroud (Kjent fra Strapping Young Lad).

Nå var de klare for å lage ett nytt album for å vise at de fortsatt hadde det i seg.

 

Og de lyktes. Med glans! Åpningssporet Slave Labour setter standarden for dette albumet, med mektige dobbelbass trommer, brutale vokaler og rå gitar-riff. En av mine klare favoritter på plata. Men Fear Factory viser også at de kan variere fra brutalt til melodisk, og mestrer begge deler like godt. Human Shields er ett perfekt ekesmpel på dette. CD'en kan minne om deres utgivelse fra 1995, Demaufacture, med tanke på oppsettet av sangene og melodiene. Archetype har et mer kraftigere lydbilde og en generelt "renere" lyd enn førstnevnte, noe som gjør lytteropplevelsen helt unik.

Er du fan av god metal, så anbefaler jeg dette albumet på det sterkeste.

Lenke til kommentar

Novembre - Novembrine Waltz

Utgivelsesår: 2001

Sjanger: Progressive death/doom

Fra: Italia

 

Novembre-Novembrine_Waltz1.jpg

 

Sangliste:

1. Distances

2. Everasia

3. Come Pierrot

4. Child Of The Twilight

5. Cloudbursting

6. Flower

7. Valentine (Almost An Instrumental)

8. Venezia Dismal

9. Conservatory Resonance

 

Italienske Novembre har raskt blitt et av mine absolutte favoritt band. Novembrine Waltz er deres nyeste utgivelse hvis vi ser bort fra en nyinnspilling av ett gammelt album. De har nylig signert for annerkjente peaceville og deres nye cd "Materia" kommer snart.

 

Novembrine Waltz er et mesterverk fra begynnelse til slutt. Det er kun godlåter. De har i hovedsak en mannlig vokalist, men på "Cloudbursting" er det kvinnevokal. Carmelo Orlando som står for den mannlige vokalen har en fantastisk stemme. Han er min absolutte favoritt vokalist. Her synger han både rent og growler. Begge deler gjør han bedre enn noen andre og det er konstant gåsehud bare mannen åpner munnen sin. Det skal også nevnes at trommisen, som forøvrig også er broren til vokalisten er jævlig dyktig. Mange vil kanskje sammenligne dem med opeth, men jeg vil kalle dem en mellomting mellom Opeth og Katatonia. Jeg liker ikke opeth, men regner med at mange opeth fans vil elske dette.

 

Anbefales på det sterkeste!

 

Et par anmeldelser:

http://www.metal-observer.com/articles.php...=1&sid=1&id=386

http://www.metal-norge.com/?action=omtaler&ID=388

Endret av qweac
Lenke til kommentar

Cypress Hill - Temples Of Boom

Utgivelsesår: 1995

Sjanger: Hip Hop

Land: USA

 

R-249183-1083244005.jpg

 

Tracklist:

01. Spark Another Owl

02. Throw Your Set In The Air

03. Stoned Raiders

04. Illusions

05. Killa Hill N****s (feat. RZA & U-God)

06. Boom Biddy Bye Bye

07. No Rest For The Wicked

08. Make A Move

09. Killfornia

10. Funk Freakers

11. Locotes

12. Red Light Visions

13. Strictly Hip Hop

14. Let It Rain

15. Everybody Must Get Stoned

 

Tredje albumet fra Cypress Hill bestående av B-Real (Louis Freese), DJ Muggs (Lawrence Muggerud) og Sen Dog (Senen Reyes). Etter min mening det klart beste Cypress Hill albumet. Et avslappet album med litt lounge-inspirerte beats, noe jeg absolutt liker (litt DJ Krush-aktig). Og hvem kan ikke digge B-Real's noe "spesielle" måte å rappe på? :love:

 

www.cypresshill.com

Lenke til kommentar

Fear Factory - Transgression

2005

Industrial Metal/rock

USA

Fear%20Factory%20-%20Transgression.jpg

 

01. 540.000 Degrees Fahrenheit :4.28

02. Transgression :4.50

03. Spinal Compression :4.12

04. Contagion :4.38

05. Empty Vision :4.54

06. Echoes Of My Scream :6.58

07. Supernova :4.32

08. New Promise :5.13

09. I Will Follow :3.42

10. Millenium :5.25

11. Moment Of Impact :4.03

12. Empire :3.47

 

Syntes dette albumet er ganske bra, veldig variert fra "ballader" (Echoes Of My Scream) til rock (Supernova,I Will Follow) som kan minne om "here in my car" og mer klassisk tung fear factory stil (Millenium,540.000 Degrees Fahrenheit)

 

Det forrige albumet var også bra, men ble fort lei. Dette er mer variert, så varer nok litt lenger, men sangene når ikke helt opp til Obsolete albumet med Shock, som er min headbang favoritt :D

 

Anbefales for fear factory fans og folk som liker "teknisk" metal, litt forenklet Meshugga ville jeg nesten kalt fear factory (ikke drep meg nå).

Endret av mushi
Lenke til kommentar

Moonsorrow - Kivenkantaja

 

Utgivelsesår: 2003

Sjanger: Folkemetall

Land: Finland

Språk: Finsk (inkludert oversettelse til engelsk)

 

moonkiven.jpg

 

Låtliste:

1. Raunioilla [13:36]

» Music: Tarvonen, H Sorvali » Lyrics: V Sorvali

2. Unohduksen Lapsi [08:17]

» Music: H Sorvali » Lyrics: V Sorvali

3. Jumalten Kaupunki (incl. Tuhatvuotinen Perintö) [10:42]

» Music: Tarvonen, H Sorvali » Lyrics: V Sorvali

4. Kivenkantaja [07:39]

» Music: H Sorvali » Lyrics: V Sorvali

5. Tuulen Tytär (incl. Soturin Tie) [08:36]

» Music: H Sorvali » Lyrics: V Sorvali

6. Matkan Lopussa [04:55]

» Music: Traditional » Lyrics: V Sorvali

 

Line-up:

Ville Seponpoika Sorvali - Vocals, bass, fretless bass, door, choir

Henri Urponpoika Sorvali - Keyboards, rhythm guitars, 6-string acoustic guitar, mouth harp, pedal harmonium, accordion, clean vocals, backing vocals, choir

Marko Tarvonen - Drums, percussion, 12-string acoustic guitar, backing vocals, choir

Mitja Harvilahti - Lead and rhythm guitars, backing vocals, choir

Lord Eurén - Arpeggiator, choir

-

Petra Lindberg - Vocals

Hittavainen - Fiddle

Janne Perttilä - Choir

Stefan Lejon - Choir

 

Mine synspunkter:

Dette albumet er absolutt verdt pengene! Det kombinerer finsk folkemusikk og metall på en helt genial måte. Låtene er fantastisk arrangert, og meget varierte. Det er et ganske vidt spenn av instrumenter og lyder, og albumet har en fantastisk atmosfære. Det at det kun er seks (eller åtte, avhengig av hvordan du ser på det) låter gjør ikke skiva kjedelig og liten, snarere tvert imot. Ved at låtene er så lange som de faktisk er, oppdager du stadig noe nytt hver eneste gang du hører på dem fordi de er veldig varierte. Siden det heller ikke er så hyppig skifte av låter, kan albumet virke lengre enn et album med låter på f.eks. 5 minutter. Musikken er veldig fengslende, og du lever deg inn i musikken til et helt annet sted enn du fysisk befinner deg. Det at tekstene er på finsk ødelegger overhodet ikke musikken om man ikke forstår det. Det skaper heller litt mystikk rundt musikken. Er man nysgjerrig, så kan man ta en titt på tekstene i heftet som følger med. Der er tekstene skrevet på både finsk og engelsk.

 

Dette albumet anbefales for alle som tåler litt "brummende" mannsvokaler. Dersom man ikke tåler tyngre musikk enn eksempelvis Black Sabbath, er nok ikke dette albumet noe man bør satse på, men jeg vil anbefale alle andre å høre på albumet. Bare vær klar over at om det skal sjekkes ut i en platebutikk, så må man beregne litt ekstra tid. Introen kan vare noen minutter, så spoling kan være en ide om man skulle ha litt knapt med tid. Er man en über-Finntroll-fan, bør man absolutt kjøpe dette albumet, i og med at musikken ikke er så veldig forskjellig, og fordi Henri Sorvali er med både i Moonsorrow og Finntroll.

 

Albumet kan være vanskelig å få tak i hos vanlige plateforhandlere, så bestilling fra nett er ingen dum ide. Resten av albumene til Moonsorrow er også helt geniale, så dersom man bestiller flere album samtidig, taper man ikke penger hvis man sammenligner med en vanlig plateforretning. Kivenkantaja er det albumet fra Moonsorrow man burde prøve først. Deretter kan man prøve Suden Uni, og de andre utgivelsene.

Endret av KaYcH
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Mega-bump! Beklager, men jeg ville ikke la dette emnet ligge i sistesidene og råtne.

 

Jeg vil gjerne innføre noen nye (valgfrie, selvsagt) regler:

 

- Nevn én sang som sier mye om albumet.

- Nevn artister som spiller lignende musikk.

 

Takk :)

 

---

 

B00002MVQO.08.LZZZZZZZ.jpg

Band: The Clash

Album: London Calling

Utgivelsesår: 1979 (1980 i USA)

Sjanger: Punkrock

 

1. London Calling

2. Brand New Cadillac

3. Jimmy Jazz

4. Hateful

5. Rudie Can't Fail

6. Spanish Bombs

7. The Right Profile

8. Lost In The Supermarket

9. Clampdown

10. The Guns Of Brixton

11. Wrong 'Em Boyo

12. Death Or Glory

13. Koka Kola

14. The Card Cheat

15. Lover's Rock

16. Four Horsemen

17. I'm Not Down

18. Revolution Rock

19. Train In Vain

 

Sang som beskriver albumet: London Calling

Lignende artister: Ramones, Sex Pistols, o.l. Men er mer "sofistikert" og blander inn flere sjanger, og har mer orden.

 

Et av rockhistoriens største album som finnes i de fleste seriøse platesamlinger rundt om i verden. Det fikk tittelen "Best 80's album" av Rolling Stone Magazine. Og albumet var et av de første som nådde hele verden på '80-tallet.

 

The Clash er et band som ble dannet en sommer i London i 1976. Det skjedde store forandringer i rock- og ungdomsmiljøet på denne tiden og mange rebelliske punkrockband ble dannet. De fleste punkrockband laget ekstremt enkel musikk som besto av noen powerchords og mange varte under 120 sekunder. Musikken var imot alt med samfunnet. The Clash stilte seg litt bort fra disse bandene og satte mer sjel i sin musikk, og omhandlet mer politiske områder. The Clash' musikk er en stor suppe av forskjellige sjangrer. reggae, rock, jazz og rockabilly for det meste.

 

Liker dette bandet og spesielt dette albumet fordi det, på tross av 19 sanger, er fullt av kvalitet og inneholder mye interresante musikktyper.

 

--

 

00602498602980_800x800.jpg

Band: The Mars Volta

Album: De-Loused in the Comatorium

Utgivelsesår: 2003

Sjanger: Latinsk Psykedelisk Progpunk

 

Sang som beskriver albumet: Cicatriz ESP

Lignende artister: Ingen artister spiller lignende musikk, etter alt jeg vet. Det finnes derimot småtrekk fra Led Zeppelin og Santana.

 

1. Son Et Lumiere

2. Inertiatic Esp

3. Roulette Dares (The Haunt Of)

4. Tira Me A Las Aranas

5. Drunkship Of Lanterns

6. Eriatarka

7. Cicatriz Esp

8. This Apparatus Must Be Unearthed

9. Televators

10. Take The Veil Cerpin Taxt

 

Fra det unge At the Drive-In til det voksne Mars Volta. Dette albumet er en utrolig symbolsk historie som handler om Cerpin Taxt som prøver å ta selvmord ved å ta en morfinoverdose, noe som fører til at han havner i et koma som varer i en uke, hvor han drømmer om en perfekt verden. Når han våkner opp fra komaet, blir han skuffet over hvordan verden egentlig er, og hopper over en vei og til sitt livs ende. Dette er en metafor hvor Cerpin Taxt er en mann som heter Julio Venegas. En El Paso artist, og en nær venn av Vokalisten Cedric Bixler-Zavala.

 

Når dette albumet skulle spilles inn hadde ikke The Mars Volta noen bassist og de lånte Flea, fra Red Hot Chili Peppers, som spilte inn ni av låtene. Mens de spilte på turné med Red Hot Chili Peppers for å promotere dette albumet, døde Voltas lydmanipulator og hjelpende lyriker, Jeremy Ward, av en heroinoverdose, noe som gjorde at Volta måtte kansellere turnéen og senere dedikerte den første singelen til Ward (Senere ble det utgitt et album, Frances the Mute, som handlet mer eller mindre om Ward).

 

"Son et Lumiere" er fransk for "Lyd og Lys". Det menes at denne sangen representerer øyeblikket da morfinet strømmer inn i Cerpin Taxts blod eller da han forflyttes til sykehus i all hast etter overdosen. Son et Lumiere passerer til Inertiatic ESP (ESP er for Ectopic Shapeshifting Penance-propulsion, som, når ordene er satt sammen, har med når Cerpin Taxt går til en plass han normalt ikke ville gå, og tvinge ham til å skifte både fysisk og mental form, for å deretter endre hans synder), som handler om da han kommer inn i koma.

 

Deretter kommer du til Roulette Dares (The Haunt Of) som handler om da Cerpin Taxt balanserer mellom den virkelige verden og hans egne verden som lever i hans koma. "Exoskeletal junction at the railroad delayed" er hvordan Bixler-Zavala forklarer overgangen hvor Cerpin blir kastet i en nedkjørt bil med flere levende døde, hvor de to verdenene ligger på et skip, noe som forklarer linjen "midnight neuces from boxcar cadavers". Neste sang, "Tira Me a las Arañas" som er spansk for "Kast meg til edderkoppene" handler om da hans kamp mot å forsvinne i koma, tapes, og han roper "Tira me a las arañas! Rompe me el hosico! Dime... dime... Vete ala chingada." som betyr "Kast meg til edderkoppene! Slå meg ihjel! si til meg... si til meg... Dra til Helvete.", og han faller i koma.

 

Tira Me a las Arañas passerer til sangen Drunkship of Lanterns, som handler om drømmene Cerpin har i hans koma og å sitte fast i sin sykeseng. Når man kommer til Eriatarka passerer Cerpin over til en ny drøm, hvor han blir operert i et hus kalt Eriatarka. Dette er også da Cerpin våkner opp fra komaet første gangen, bare for noen få sekunder.

 

Cicatriz ESP er neste sang. Cicatriz er spansk for "arr" og "ESP" er nevnt tidligere. Dette er når Cerpin går ut av komaet sitt, og This Apparatus Must Be Unearthed forteller om Moatilliata som er døden. Cerpin vet ikke hva døden opptrer som, eller hvor den er. Men den er alltid i nærheten. Sangen forteller også at Cerpin nærmer seg døden fortere og fortere. Cerpin vil at døden skal komme for å "mend all the blame"

 

Når Televators kommer, har Cerpin endelig mistet sitt liv. Denne sangen er den mest dystre sangen på hele albumet. Moatilliata fikk ham til slutt, og sangen forteller hvordan han dør. "The curse that flew right by you" vil jeg mene er Moatilliata. Til slutt kommer Take The Veil Cerpin Taxt. Dette er når sjelen hans tar "The Veil" og antar en annen form.

 

Jeg liker dette albumet pga. dets unikhet og alle stemningene og alt dramaet som gjenspeiles. Du vil vel kanskje si jeg er en musikk-nerd når jeg gidder å forske på meningen bak, men sånn er jeg :tease:

 

Løp og kjøp!

Endret av Mr. Crowley
Lenke til kommentar

Judas Priest - Stained Class

Utgivelsesår: 1978

Sjanger: Heavy Metal

Fra: England

 

B00005OM5I.03.LZZZZZZZ.jpg

 

1. Exciter

2. White Heat, Red Hot

3. Better by You, Better than Me

4. Stained Class

5. Invader

6. Saints in Hell

7. Savage

8. Beyond the Realms of Death

9. Heroes End

 

Stained Class, er Judas Priest's fjerde studioalbum, og er et album som har betydd mye for hvordan Metal-musikk høres ut i dag. Plata åpner med en knallsterk og nokså rask låt; "Exciter", og videre får man servert perler som "Stained Class", "Savage", og for ikke å glemme "Beyond the Realms of Death". En klassiker som absolutt er verdt å ha i Metal-samlingen sin!

Endret av Johan123321
Lenke til kommentar

50 Cent - Get Rich Or Die Tryin'

Utgivelsesår: 2003

Sjanger: Hip-Hop/Rap

Fra: U.S.A.

Producers: Dr. Dre, Eminem

cd1.jpg

 

1. Intro

2. What Up Gangsta

3. Patiently Waiting - (featuring Eminem)

4. Many Men (Wish Death)

5. In Da Club

6. High All The Time

7. Heat

8. If I Can't

9. Blood Hound - (featuring Young Buck)

10. Back Down

11. P.I.M.P.

12. Like My Style - (featuring Tony Yayo)

13. Poor Lil Rich

14. 21 Questions - (featuring Nate Dogg)

15. Don't Push Me - (featuring Lloyd Banks/Eminem)

16. Gotta Make It To Heaven

17. Wanksta

18. U Not Like Me

19. Life's On The Line

Offisiel Hjemmeside

Også en hjemmeside

 

Favoritt albumet off alltime :cool:

Endret av Sleep4Life
Lenke til kommentar

N.W.A - Straight Outta Compton

Utgivelseår: 1989

Producers: Dr. Dre, DJ Yella

Sjanger: Hip-Hop/Rap

Fra: Compton :!:

nwa~~~~~~~~_straighto_101b.jpg

1. Straight Outta Compton

2. F**k Tha Police

3. Gangsta Gangsta

4. If It Ain't Ruff

5. Parental Discretion Iz Advised

6. 8 Ball - (remix)

7. Something Like That

8. Express Yourself

9. Compton's N The House - (remix)

10. I Ain't Tha 1

11. Dopeman - (remix)

12. Quiet On Tha Set

13. Something 2 Dance 2

14. Express Yourself - (extended mix)

15. Bonus Beats

16. Straight Outta Compton - (extended mix)

17. B*** Iz A B***, A

Offisiel Hjemmeside

Lenke til kommentar

Judas Priest - Defenders Of The Faith

Utgivelsesår: 1984

Sjanger: Metal

Fra: England

d80950l28um.jpg

 

1. Freewheel Burning

2. Jawbreaker

3. Rock Hard Ride Free

4. Sentinel

5. Love Bites

6. Eat Me Alive

7. Some Heads Are Gonna Roll

8. Night Comes Down

9. Heavy Duty

10. Defenders of the Faith

 

Et album som ikke inneholder en dårlig sang. KK og Tipton er på sitt beste, og produserer fengende riff og rå gitarsoloer. Halford gjør også jobben som en av de beste metalvokalistene verden har sett.

Defenders Of The Faith er Judas Priest på sitt beste, og en virkelig klassiker for åttitallet. Dette albumet er et must å eie.

 

Andre album (Orker ikke beskrive nå):

Judas Priest - Painkiller

Judas Priest - Screaming For Vengeance

Lenke til kommentar
*snip*

Favoritt albumet off alltime :cool:

6001330[/snapback]

Du MÅ kødde? :blink:

 

Nas - Illmatic

Utgivelsesår: 1994

Sjanger: Hip-hop

Fra: Queensbridge, New York, USA

 

illmatic.jpg

 

Tracklist:

The Genesis (1:54)

NY State of Mind (4:54)

Life's a Bitch (3:30)

The World is Yours (4:50)

Halftime (4:20)

Memory Lane (Sittin' in da park) (4:08)

One Love (5:25)

One Time 4 Your Mind (3:18)

Represent (4:12)

It Ain't Hard to Tell (3:22)

 

Hvorfor er dette albumet bra?

 

Jeg vet at jeg snakker for døve ører, men dette er et klassisk og utrolig viktig album. Den eneste som hadde gjort noe liknende før, var Rakim, og hans stil var likevel ikke den samme. Den enkleste måten å beskrive denne musikken på er å kalle det gatepoesi. Samtidig er lydbildet i seg selv klassisk. Legender som Pete Rock, DJ Premier og flere står bak miksebordet og gjør at dette ER lyden av New York anno 1994.

Lenke til kommentar

Ihsahn – The Adversary

 

Utgivelsesår: 2006

Sjanger: Progressive/black metal

Fra: Norge

Label: Candlelight

 

Adversarysgsdfg.jpg

 

Sanger:

1. Invocation

2. Called by the Fire

3. Citizen

4. Homecoming

5. Astera Ton Proinon

6. Panem Et Circenses

7. And he Shall Walk in Empty Places

8. Will You Love me Now?

9. The Pain Is Still Mine

 

Sang som beskriver albumet: Called by the Fire, Will You Love me Now? og Homecoming

 

Den nye soloutgivelsen fra Emperor og Peccatums Ihsahn alias Vegard Tveitan. At Ihsahn er et musikalsk geni er ikke noe nytt for de som er litt ”inn” i ekstrem metallen, men med dette albumet beviser han det igjen. Hele skiva er herlig gjennomført, hver eneste lille overgang passer, hver tone er klar og fin og ihsahn synger rent sangene han skal synge rent, og growler flott der hvor han skal growle. Første sporet på skiva, Invocation, gir egentlig et litt feil bilde av resten av sangene da denne er nærmere normal black metal enn resten av sangene er. Med denne utgivelsen surfer ihsahn igjennom alt fra operavokal til hes growling, fra lette søte gitartoner til kraftige tunge basstrommedenging. Herlig cd, variert og deilig!

 

Karakter: 5+ av 6

 

Hjemmeside: www.ihshan.com

Du kan se musikkvideoen til Invocation her

Endret av -Nyhus-
Lenke til kommentar

Tool - Ænima

Utgivelsesår: 1996

Sjanger: Metall

Fra: USA

 

aenima.jpg

 

 

Sangliste:

01. Stinkfist

02. Eulogy

03. H.

04. Useful Idiot

05. Forty Six & 2

06. Message to Harry Manback

07. Hooker with a Penis

08. Intermission

09. Jimmy

10. Die Eier Von Satan

11. Pushit

12. Cesaro Summability

13. Ænema

14. (-) Ions

15. Third Eye

 

Sang som beskriver albumet: Third Eye

Lignende artister: A Perfect Circle, Deftones..

 

Dette albume liker jeg fordi ja først fremst er en stor Tool-fan og dette er den platen som er mest Tool av alle deres plater de har kommet ut med. Videre i denne 77 minutter lange platen har vi praktlåter som Eulogy, H. og FortySix & 2 - majestetisk mørkrock som sitter langt inne. Jeg bøyer meg i støvet også for de neste sangene som slettes ikke bør ha noen dårligere omtale. Temaer som maktsykhet og "syndeflod" passer godt inn i toolske metalliske rytmer. Til sist finner vi den rolige og eksentriske ja rett å slett min favoritt sang på denne platen Third Eye - en perfekt avslutning på et kunstverk av en plate. Gjennomført storslått.

 

Offisiel hjemmeside

Endret av Ally 87
Lenke til kommentar

Diesel Machine - Torture Test

 

Utgivelsesår: 2003

Sjanger: Metal

Fra: USA

 

Lignende artister: Meshuggah, Pantera

 

Besetning:

AJ Cavalier - Vocal Chords

Patrick Lachman - Guitar Backing Vocals

Rich Gonzales - Bass

Shane Gaalaas - Drums

 

 

frontcover.jpg

 

Tracklist:

 

All Out Of Luck

Black Box

Bones And All

Borrowed Time

Dissection

Driven By Pain

Rage

Self-Destruct

Sick

State Of Panic

The Punishment

Torture Test

Lenke til kommentar

Katatonia – The Great Cold Distance

 

Utgivelsesår: 2006

Sjanger: Progressive rock/progressive metal

Fra: Sverige

Label: Peaceville

 

TGCDcover.jpg

 

Sanger:

01: Leaders

02: Deliberation

03: Soils Songs

04: My Twin

05: Consternation

06: Follower

07: Rusted

08: Increase

09: July

10: In The White

11: The Itch

12: Journey Through Pressure

 

Sang som beskriver albumet: Soils Song, July og Rusted

 

Nyeste utgivelsen til det svenske prog metal bandet Katatonia. Ikke ukjent har Katatonia gått fra hard Doom Metal, nå mer stemingsfull progressive metal og rock. Fra første sang merker en at det her er en stemningsfull skive, full av følelser. Alle sangene har en trist og følelsesladd klang, og dette kombinert med rolige toner gjør musikken veldig behagelig å høre på. Jeg brukte litt tid på å venne meg til denne skiva, men når jeg først gjorde det traff den meg som en slegge og jeg klarer ikke bli lei den. Anbefales på det sterkeste!

 

Hjemmeside: www.katatonia.com

Musikkvideoen til den første singelen fra albumet, My Twin

Endret av -Nyhus-
Lenke til kommentar

GLOOM.jpg

 

Toxic Holocaust - Evil Never Dies

 

Tracklist:

1. Evil Never Dies 01:20

2. War Is Hell 03:23

3. Enemy Of Jesus 02:54

4. Damned To Fire 02:03

5. Exxxecutioner 03:16

6. 666 02:08

7. Summon The Beast 04:28

8. Demise 01:38

9. Warfare 01:44

10. Dead To The World 02:43

11. Fallout 03:18

12. Atomik Destructor 03:16

Total playing time 32:16

 

Jepp jepp, det er ikke så veldig stort fokus på thrash metall på dette forumet. Så jeg tenkte bare å anbefale en skive som beskriver sjangern veldig bra. Dette er et band fra USA som spiller musikken etter den "gamle" pakka, mulig folk syntes det er kjedelig og lite nyskapene. Jeg lover dere, dette er ikke en kjedelig plate om dere liker band som Slayer,Anthrax og Kreator for å trekke ut noen store. De beste tittlene på albumet må bli War is hell, og Exxecutioner.

Det foresten kun en person som lager musikken, kun session members til live konserter.

Så vis du liker thrash metall av kanskje den litt mer rå sorten er dette et album du kommer til å like.

 

edit:

Myspace:

http://www.myspace.com/toxicholocaust

Endret av lanez-nor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...