Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ekstra fjernlys, noen tips?


Anbefalte innlegg

Å bryte jord er helt vanlig i bil. "Alle" biler har det i forbindelse med at dørene aktiverer coupé-belysningen. Mange japanske biler har også minus-styrte hovedlys.

 

Hehe, det er ganske morsomt å se en mekaniker som ikke er vant med minusstyring feilsøke. :p

5531693[/snapback]

Ja.Man kan nesten si at alt på motorstyringen er minusstyrt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Må bare nevne at det er ulemper med å koble bryteren på

86 også. Du får lange strekk med + kabel i et miljø der nesten

alt er jord. var en Ford Orion som brant opp her for 2 år siden

han hadde koblet det akkurat slik, det viste seg at det hadde blitt kortsluttning til jord torpedoveggen før bryteren.

kortsluttning er kortsluttning  - til + eller + til -

5531414[/snapback]

Her er jeg også uenig.

Det er styrestrøm ifra fjernlyset det er snakk om.

Fjernlyset SKAL være sikret. Denne sikringen vil gå om det

blir jord feil.

Ledningen skal være så tykk at den tåler strømstyrken sikringen kan slippe igjennom. Det er antagelig dette som er årsak til den brannen du sier,

evt: at sikringen var større enn beregnet.

Ledningen skal også være ekstra beskyttet i motor rommet.

 

Om det står spenning på ett utstyr som ikke er i bruk (med brutt jording),

ja da kan vi snakke om brannfare. Det er derfor ALT

orginalt utstyr er direkte negativt jordet (bryter på pluss ledning)

Dette fordi at sikringen(e) SKAL ryke ved en feil.

 

Har noen av dere sett en CD spiller f.eks som blir brutt via minus polen :!:

Ikke jeg i hvertfall.

Eller alt annet i en bil.

Dette er barne-lærdom for oss som har gått elektro.

Lenke til kommentar

Det er også barnelærdom for oss bilmekanikere at alle forbrukere som står alene (ikke som en cd-spiller tilkoblet en forsterker) kan styres fra begge sider (pluss og minus) Jeg er fullstendig klar over at cd-spilleren mest sannsynlig vil brenne signalutgangen og kanskje ta med seg forsterkeren om den mister minus. Uansett, selv om en forbruker er minusstyrt, SKAL den være sikret på plussiden.

Endret av Leo_
Lenke til kommentar
Må bare nevne at det er ulemper med å koble bryteren på

86 også. Du får lange strekk med + kabel i et miljø der nesten

alt er jord. var en Ford Orion som brant opp her for 2 år siden

han hadde koblet det akkurat slik, det viste seg at det hadde blitt kortsluttning til jord torpedoveggen før bryteren.

kortsluttning er kortsluttning  - til + eller + til -

5531414[/snapback]

Her er jeg også uenig.

Det er styrestrøm ifra fjernlyset det er snakk om.

Fjernlyset SKAL være sikret. Denne sikringen vil gå om det

blir jord feil.

Ledningen skal være så tykk at den tåler strømstyrken sikringen kan slippe igjennom. Det er antagelig dette som er årsak til den brannen du sier,

evt: at sikringen var større enn beregnet.

Ledningen skal også være ekstra beskyttet i motor rommet.

 

Om det står spenning på ett utstyr som ikke er i bruk (med brutt jording),

ja da kan vi snakke om brannfare. Det er derfor ALT

orginalt utstyr er direkte negativt jordet (bryter på pluss ledning)

Dette fordi at sikringen(e) SKAL ryke ved en feil.

 

Har noen av dere sett en CD spiller f.eks som blir brutt via minus polen :!:

Ikke jeg i hvertfall.

Eller alt annet i en bil.

Dette er barne-lærdom for oss som har gått elektro.

5531748[/snapback]

Det er som nevnt tidligere du har ikke gått på bilelektro.Du tar desverre feil.Bilene er bygd opp motsatt av hva du har lært.

Lenke til kommentar

Hvordan skal du kunne "se" hvordan en cdspiller funker?

tviler på at pioneer eller noen andre har gitt deg noe

krets skjema/ blokksjema for dette.

 

Jeg har gått GK elektro, VK1 elektronikk og VK2 serviceelektroniker

og kan si en ting at jeg finner ingenting galt med koblinga som jeg

har laget. Ja det er en *ideologisk* feil i henhold til NEC 400 og FEB-91

men detter er for *IT system* og ikke for det elektriske systemet på

en bil. Toyota har bla jordaktivert sentralås og div andre elektriske

systemer i bilen er også aktivert på dette viset. Så å påstå at å ha

bryter på jord i en bil er farlig medfører ikke riktighet.

Endret av zandro
Lenke til kommentar

Men for å gjøre kort prosess....

 

Hvorfor ikke bare la være å bruke bryter på minus-tilførselen til releèt ? Hva pokker skal man slå av ekstralysene for ! ?

Jeg har koblet opp en drøss med 1000-metere i mitt liv, og aldri sett no` behov for at de skal kobles via ekstra bryter. Har man behov for å bruke fultlysene, så bruker man fultlysene - med 1000-meterene samtidig.

 

Kutt en sort ledning, i riktig dimensjon for strømstyrken, til den er lang nok til å rekke fra spadeterminalen på releèt og "rundt hjørnet" fram til skruen du fester releèt i karosseriet med. Enkelt og greit...

Endret av Autofil
Lenke til kommentar
Men for å gjøre kort prosess.... 

 

Hvorfor ikke bare la være å bruke bryter på minus-tilførselen til releèt ?  Hva pokker skal man slå av ekstralysene for ! ?

Jeg har koblet opp en drøss med 1000-metere i mitt liv, og aldri sett no`  behov for at de skal kobles via ekstra bryter. Har man behov for å bruke fultlysene, så bruker man fultlysene - med  1000-meterene samtidig.

 

Kutt en sort ledning i riktig dimensjon for strømstyrken, til den er lang nok til å rekke fra  spadeterminalen på releèt og "rundt hjørnet" fram til skruen du fester releèt i karosseriet med.  Enkelt og greit...

5531900[/snapback]

Ja.Slik blir det gjort på et bilverksted.

Lenke til kommentar

Poenget med bryter er i enkelte situasjoner å kunne se bedre. Du møter en bil på en lang rettstrekning, du har mye lys pga ekstralysene og må blende ned tidlig. Slår du av ekstralysene først, kan du beholde de originale fjernlysene på lenger før du må blende helt ned på nærlys. Da unngår du også den store overganger fra å ha godt lys, til plutselig å nesten ikke se noe.

Lenke til kommentar
Poenget med bryter er i enkelte situasjoner å kunne se bedre. Du møter en bil på en lang rettstrekning, du har mye lys pga ekstralysene og må blende ned tidlig. Slår du av ekstralysene først, kan du beholde de originale fjernlysene på lenger før du må blende helt ned på nærlys. Da unngår du også den store overganger fra å ha godt lys, til plutselig å nesten ikke se noe.

5531959[/snapback]

 

Enig her.. grunnen til at jeg vil ha en bryter på ekstralysene er at jeg av erfaring synes det til tider blir for skarpt lys f.eks i snøvær.. da holder det nemlig i massevis med "dårlige" hovedfjernlys.. setter man på ekstralysene da, blir det som å se gjennom graut.. og man blir hypnotisert.. hvis dere skjønner hva jeg mener.. og det er jo tross alt på vinteren at man har bruk for disse lysene.. Jeg skal ihvertfall ta de av til sommeren igjen

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Ja, ja - Hver sin smak.

 

Jeg kjører ca 110 000 km i året, og det aktuelle problemet med tjukk graut pga snøvær, kan jeg ikke akkurat si har vært noe problem. Men skal la det ligge med det...

5533534[/snapback]

 

Lysene er endelig montert og virker. Kjørte innom et verksted for å få de 100% riktig justert, så nå lyser de opp alt som er! Ok knappen fungerer utmerket slik jeg har koblet den mellom strømstjeler på hovedfjernlys og releet

Lenke til kommentar
Ja, ja - Hver sin smak.

 

Jeg kjører ca 110 000 km i året, og det aktuelle problemet med tjukk graut pga snøvær, kan jeg ikke akkurat si har vært noe problem. Men skal la det ligge med det...

5533534[/snapback]

 

Om en kjører bil i full snøstorm er det bare tull å ha på langlys synes jeg. Eneste som skjer da er at en ser utrolig mye mer snø som daler ned, men en ser ikke noe mer vei av den grunn.

 

Om det bare snør litt så hjelper jo så klart langlys, men jeg tenker på når det virkelig snør ute.

Lenke til kommentar

Du ser dyr bedre om du velger å ha langlysene på.

(forutsatt at dyret ser mot deg)

Du ser også folk med refleks langt langt bedre med langlysene på.

Vil påstå at du er en farlig trafikant om du kjører i 80 med kun nærlys tent.

 

Reduserer man farten er det helt greit å bruke nærlys.

Snakker da om max 50. Kommer litt ann på...

 

Selv gjør det meg ingen ting å bruke langlys,

men merker at en blir litt mer klar av å kjøre.

Løsningen blir å ta noen pauser da for meg.

Lenke til kommentar

Det hele kommer vel mer ann på situasjonen, lyset/mørket som er ute, vær, asfalt, osv osv...

Vil ikke nødvendigvis si det er uforsvarlig å kjøre i 80 med kun nærlys, er heller ikke nødvendigvis uforsvarlig å kjøre i 50 med langlys..

Man må vurdere den individuelle situasjonen alt ettersom man havner i den ;)

 

Hvem dyr er det snakk om?

Lenke til kommentar

Elg, rådyr, osv.

Grunnen til at jeg mener det er uansvarlig å ligge i 80 med kun nærlys tent er:

Nærlysene lyser opp ca. bare 100 meter.

80 km/t = ca. 22 m/s.

Dvs at det tar ca 4 sekunder å passere den strekningen du har opplyst.

 

I praksis vil du ikke se "objektet" i kanten lys/mørke (100 meter foran bilen),

men kansje ett sekund senere (75 meter).

 

Reaksjons tiden er 1 sekund (da er du nede i ca. 50 meter)

 

Du har altså ca 50 meter å bremse ned på.

Å da er det snakk om ny snø, som vanligvis er ganske så glatt.

 

Derfor mener jeg det er farlig å holde 80 med nærlys.

 

Nå skal det være sagt at lys lengden (og styrken) på nærlysene varierer på

de forskjellige bil merkene.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Dvs at det tar ca 4 sekunder å passere den strekningen du har opplyst.

 

5623234[/snapback]

 

 

Unskyld meg, men hvorfor tar det 4 sek. å passere den strekningen som er opplyst? Kjører du raskere enn lyset ? Eller slår du av lysene underveis ?

 

For når jeg er ute og kjører med min bil, så er de aktuelle meterene som mine lys lyser opp like langt foran bilen til enhver tid...

Lenke til kommentar

Når du står på punkt A i veien lyser lysene opp til punkt B.

Du bruker ca 4 sek. på å bevege deg ifra punkt A til B.

Om det står folk eller dyr (til eksempel elg) ved punkt B,

har du altså 4 sekunder til rådighet til å utføre handlig.

 

-Oppfatte (se "objektet)

-Avgjøre (besteme va du skal gjøre)

-Utføre (evt. bremse)

-Stopp (bilen har stoppet)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...