Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ekstra fjernlys, noen tips?


Anbefalte innlegg

hm, bruker bosch 225 big nick blue eller noe, og di funker utmerket! For å feste dem på bilen har jeg brukt en sånn plate du får kjøpt i bilforetninger som du skrur fast bak skiltet. Enkelt og ta av (kjøre med tre lys å politiet liker ikke det) om sommeren og du slipper stygge hull eller orginale lysfester.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg skal ta å lage en bedre tegning som forklarer det på

en bedre måte

5495103[/snapback]

 

I mellomtiden har jeg tegnet en skisse over hvordan det allerede er koblet og tenkt koblet ferdig ut fra tegniner fra CD Cardic og Hella. Håper den er forståelig. Hvis dårlig bilde, last det ned på maskinen og åpnet det i et bildevisnings program istedet for internett explorer.

post-24661-1138192233_thumb.jpg

Lenke til kommentar
hm, bruker bosch 225 big nick blue eller noe, og di funker utmerket! For å feste dem på bilen har jeg brukt en sånn plate du får kjøpt i bilforetninger som du skrur fast bak skiltet. Enkelt og ta av (kjøre med tre lys å politiet liker ikke det) om sommeren og du slipper stygge hull eller orginale lysfester.

5495148[/snapback]

 

Ja, jeg kjøpte selv en slik plate med feste for 2 lykter. Fungerer utmerket, men helst med støttearmer på. Men jeg har forstått det slik at det ikke er lov uansett å ha 1 eller 3 lykter, det må være parvis. Trodde ikke det hadde med vinter eller sommer å gjøre?! Dessuten er det veldig mange som kjører med 3 lykter her i Trondheims området.

Lenke til kommentar
Slik skal det gjøres

1000M.jpg

5495299[/snapback]

 

Ok, som du selv skrev tidligere:

 

30 hadde jeg koblet riktig

87 hadde jeg koblet riktig

 

men 86 og 85 er omvendt i forhold til CD Cardic bruks anvisningen

 

Jeg skal forsøke det.. Antar da at rallye 3000 lysene automatisk kommer på når jeg slår på hoved fjernlysene, men at jeg kan slå av rallye 3000 lysene separat fra hovedfjernlysene med denne type oppkobling?!

 

Ut fra tegningen du har lagt ut skal det gå en + ledning fra 86 til det ene hovedfjernlyset? Men var ikke helt med på den høyre hovedlys tegningen, der går ikke ledningene sammen, den øverste røde til vesntre som er fjernlys går til den øverste røde til høyre som går til nær lys? Det dtemmer vel ikke? Den skal vel til fjernlys den også.. eller skal det ikke kobles sammen i det hele tatt? Beklager, men jeg er nok litt for dum til å skjønne akkurat dette.. liker å se ting i praksis skjønner du ;) Kanskje du kan forklare/tegne den siste biten til meg? Da tror jeg mye har falt på plass.

 

Slik jeg har det i dag har jeg blutselig 2 jordinger også, en til releet og en til bryteren (separate) det er vel ikke riktig..

Lenke til kommentar

Ikke la deg forvirre av "nærlys +" og fjærnlys +" de beskriver

bare hva ledningene går til, og ikke hvordan selve lysene fungerer.

Du kobler selvfølgelig 86 på det hovedlyset som er nærmest der

du har montert releet. Du skal bare koble 86 til et av hovedlysene,

86 er bare "styrestrøm", den sørger bare for at ekstralysene blir aktivert

og deaktiver samtidig som fjærnlysene, det trenger en bare en ledning til.

 

1. Finn ut hvilken av ledningene på hovedlyset som går til fjærnlyset

 

2. Følg så tegningen

 

3. Ta deg ei øl når du er ferdig! (ikke kjør etterpå da :p)

 

*stop thinking and get working!* :cool:

Endret av zandro
Lenke til kommentar

husker når jeg skulle koble opp mine rallye 3000..

 

Hadde ikke snøring, dro til mekonomen og kjøpte et ledningsett med rele, og så begynte vi å mekke.. så ringer vi til en kamerat av samboerns bror.. og han sier bla bla bla 86 30 og slikt, som vi tegner opp på en serviett.. så prøver vi.. og det funker..! da var vi sånn passe gla :p

Lenke til kommentar
husker når jeg skulle koble opp mine rallye 3000..

 

Hadde ikke snøring, dro til mekonomen og kjøpte et ledningsett med rele, og så begynte vi å mekke.. så ringer vi til en kamerat av samboerns bror.. og han sier bla bla bla 86 30 og slikt, som vi tegner opp på en serviett.. så prøver vi.. og det funker..! da var vi sånn passe gla :p

5500196[/snapback]

 

Ja, etter den tegningen fra Zandro begynner jeg å skjønne ting.. er derfor svært irritert over tegningen som var med CD Cardic pakken.. den er liksom feil.. det sa de heller ikke noe om på delelageret der jeg kjøpte lyktene og rele settet. De antar vel at alle og enhver vet alt.. og derfor skjønner at tegningen er feil.. ihvertfall i forhold til oppkobling av fjernlys. Det står jo ikke noe på pakken for hva slags oppsette dette er til.

 

Jeg skal sette av tid i kveld til å mekke samme de siste "bitene" så det blir spennende.

 

Får jeg det til, skal jeg feire det med en øl, slik Zandro sier det ;) Da tror jeg samboeren min blir veldig fornøyd også for hun har ventet mange kvelder på at jeg skal komme inn igjen når jeg holder på i garasjen.. og det går både 3 og 4 timer.. jeg hadde da i utgangspunktet sagt at "det tar et par timer".. så bare de virker så blir det bra!

 

Takk for all god hjelp så langt! :D

Lenke til kommentar
Gi lyd fra deg når du har fått fiksa det ;)

5500559[/snapback]

 

Hei!

 

Nå har jeg snudd om på kabelen slik du har vist på bildet du sendte. men jeg var også tilfeldigvis innom Hellanor i går, da sa de at med den koblingen jeg nå har gjort ville den bli en kortslutning i bryteren..

 

Jeg har ennå ikke fått montert på selve ekstralysene og prøvd da jeg ikke fikk tilgang til garasje i går kveld og det regnet ute.

Lenke til kommentar

Kortsluttning? da kan de umulig forstå hvordan et rele fungerer

det er ingen kortsluttning mellom 85 og 86 det som skjer er at

når det blir strøm mellom 85 og 86 så aktiveres en elektromagnet

som flytter ei plate som gir kontakt mellom 30 og 87 ergo ingen

kortsluttning.

 

Enda en tegning jeg har laget

Rele.jpg

Endret av zandro
Lenke til kommentar
Da tror jeg samboeren min blir veldig fornøyd også for hun har ventet mange kvelder på at jeg skal komme inn igjen når jeg holder på i garasjen.. og det går både 3 og 4 timer.. jeg hadde da i utgangspunktet sagt at "det tar et par timer".. så bare de virker så blir det bra!

 

Takk for all god hjelp så langt! :D

5500251[/snapback]

Hehe, kjenner til den.. Har blitt et par misfornøyde smil fra samboern pga. bilen og mekking :whistle:

 

 

Kortsluttning? da kan de umulig forstå hvordan et rele fungerer

det er ingen kortsluttning mellom 85 og 86 det som skjer er at

når det blir strøm mellom 85 og 86 så aktiveres en elektromagnet

som flytter ei plate som gir kontakt mellom 30 og 87 ergo ingen

kortsluttning.

 

Enda en tegning jeg har laget

Rele.jpg

5505776[/snapback]

Pen tegning, zandro!

Lenke til kommentar
Får håpe at den hjelper folk å forstå hvordan koblinga faktisk

fungerer i praksis, og hvordan et relè fungerer.

5522566[/snapback]

Det er bare ett minus med koblingen (betyr ikke noe i praksis,

bare rent "forskriftsmessig". VET at det ikke finnes forskrifter fra 50 volt

og ned over. Men sier det allikevel).

 

Det er ikke helt bra å bryte minus-polen. (bryter i kupè)

Minus-polen skal ALDRIG brytes, kun pluss-polen.

 

Btw: Meget fin tegning! :thumbup:

 

Edit: bryteren burde ha stått imellom 86 og styring ifra fjernlyset.

85 til jord bør gå uavbrutt.

Endret av Tor Haakon
Lenke til kommentar
Jeg har også lært at man aldri skal bryte jord, kan bli kjipt ved en kortslutning :(

5530786[/snapback]

 

Jeg er enig i at jording ikke skal brytes. Derfor har jeg valgt å sette bryter mellom fjernlys tilkoblingen (86 - Stjeler styrestrøm fra hovedfjernlys)

 

Desverre har jeg ikke hatt så mye "fritid" i det siste at jeg har fått koblet opp alt ennå.. Men jeg kommer tilbake til denne tråden så snart jeg har fått koblet alt riktig.. eller.. det vil si.. når alt virker skal jeg si hvordan jeg har koblet det ;)

Lenke til kommentar

Må bare nevne at det er ulemper med å koble bryteren på

86 også. Du får lange strekk med + kabel i et miljø der nesten

alt er jord. var en Ford Orion som brant opp her for 2 år siden

han hadde koblet det akkurat slik, det viste seg at det hadde blitt kortsluttning til jord torpedoveggen før bryteren.

kortsluttning er kortsluttning - til + eller + til -

Lenke til kommentar
Får håpe at den hjelper folk å forstå hvordan koblinga faktisk

fungerer i praksis, og hvordan et relè fungerer.

5522566[/snapback]

Det er bare ett minus med koblingen (betyr ikke noe i praksis,

bare rent "forskriftsmessig". VET at det ikke finnes forskrifter fra 50 volt

og ned over. Men sier det allikevel).

 

Det er ikke helt bra å bryte minus-polen. (bryter i kupè)

Minus-polen skal ALDRIG brytes, kun pluss-polen.

 

Btw: Meget fin tegning! :thumbup:

 

Edit: bryteren burde ha stått imellom 86 og styring ifra fjernlyset.

85 til jord bør gå uavbrutt.

5530731[/snapback]

I dette tilfelle er tegningen 100% riktig.Grunnen er at du sparer kabellengde,og at den kabelen ikke kan kortsluttes.Den kablen går det kun 0.2 amp igjennom og vil ikke kortslutte noe enten du legger den til gods eller pluss.Vi må skille mellom strøm i f.eks hus som ikke bruker gods som en strømføring.

Lenke til kommentar

Å bryte jord er helt vanlig i bil. "Alle" biler har det i forbindelse med at dørene aktiverer coupé-belysningen. Mange japanske biler har også minus-styrte hovedlys.

 

Hehe, det er ganske morsomt å se en mekaniker som ikke er vant med minusstyring feilsøke. :p

Endret av Leo_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...