Gå til innhold

Opptøyene i Paris - pøbler eller "engasjert ungdom


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

LITT useriøst? Hvordan kan du påstå at det ikke fins sosiale problemer blant den fattige delen av befolkningen i Frankrike? Seriøst, du er LANGT utpå viddene! Eller du tror kanskje dette er folk som har det helt ypperlig, ingen problemer, de er bare alle tilfeldigvis født med en eller annen hjernefeil og har samlet seg på samme plass helt tilfeldig?

Lenke til kommentar

Jeg er (faktisk) enig med Decline i en betydelig grad på dette punktet, riktignok tror jeg de fleste kan komme seg ut av situasjonen sin om de jobber for det, men det er ikke tilrettelagt godt nok for dette.

 

Fransk skole sliter med et enormt skille, der en del gjør det veldig bra, mens en annen del dropper helt ut. Dette skillet oppstår ofte veldig tidlig, og selv om forskjeller i seg selv ikke er et problem blir det et problem når det ikke blir lagt til rette også for de som sliter. Et skolesystem som ikke legger de faktiske forhold i samfunnet til grunn for sin utforming er dømt til å mislykkes i å utdanne en stor andel av elevene.

 

Jeg må imidlertid påpeke at jeg ikke har dette fra noen autoriteter, det er kun halvtom synsing basert på det jeg selv har opplevd i fransk skole og Frankrike generelt. I tillegg rettferdiggjør eller forsvarer dette selvfølgelig ikke disse opptøyene, men om en ønsker å forstå sitausjonen må en sette seg inn i mer kompliserte situasjoner enn å vurdere om opptøyene «rett eller galt».

Lenke til kommentar
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1147145.ece

 

man bør vel kanskje vurdere å kvotere inn utlendinger til jobber i norge i allefall, en stor andel av nordmenn (her: arbeidsgivere) er jo rasistpakk som diskriminerer arbeidssøkere med utenlandske navn:

 

 

5126720[/snapback]

 

Hadde ikke Aftenposten tatt bort alle kommentarene så hadde du kunne ha lest at han var langt fra alene med å ha problemer med å få jobb. Trondheims næringsliv er ikke digert og det er mange med tilsvarende utdannelse. At han ikke får jobb i stillinger han er overkvalifisert til er åpenbar - han er neppe motivert til jobben og i tillegg kommer han til å forsvinne ut igjen med en gang han får seg en bedre jobb.

Endret av sumptrollet
Lenke til kommentar
Jeg er (faktisk) enig med Decline i en betydelig grad på dette punktet, riktignok tror jeg de fleste kan komme seg ut av situasjonen sin om de jobber for det, men det er ikke tilrettelagt godt nok for dette.

 

Der er beviselig mulig, andre/tredjegenerasjonsinnvandrere fra Frankrikes tidligere kolonier i sørøst-Asia som f.eks Vietnam har gjort det langt bedre enn franskmenn med tilsvarende bakgrunn fra Afrika/arabisk land.

Lenke til kommentar
Jeg er (faktisk) enig med Decline i en betydelig grad på dette punktet, riktignok tror jeg de fleste kan komme seg ut av situasjonen sin om de jobber for det, men det er ikke tilrettelagt godt nok for dette.

 

Der er beviselig mulig, andre/tredjegenerasjonsinnvandrere fra Frankrikes tidligere kolonier i sørøst-Asia som f.eks Vietnam har gjort det langt bedre enn franskmenn med tilsvarende bakgrunn fra Afrika/arabisk land.

5127687[/snapback]

Vi ser det samme i hele den vestlige verden. Fattige asiater som har kommet fra sosialiststater i IndoKina, enten det er til Bergen eller California, har alle klart seg bedre enn sammenlignbare minoriteter. I Norge er Vietnam-flyktningene helt integrert, og i USA har asiatene høyere levestandard en både hvite og svarte, tiltross for at sistnevnte gruppe fikk 100 års forsprang.
Lenke til kommentar
Flott at de endelig GJØR noe. Tar tak i litt av problemene, ikke bare symptomene. Men jeg kan jo skjønne at dere er motstandere av at de skal kjempe mot diskriminering og gi de arbeidsløse jobber.

5126627[/snapback]

 

 

Oksebæsj. Det gikk to dager fra Sarkozy gikk ut og sa at han skulle slå ned på krimnaliteten i belastede områder til pøblene brente ned sine egen nabolog under påskudd av rasisme og arbeidsløshet.

http://www.guardian.co.uk/france/story/0,1...1600025,00.html

Lenke til kommentar
hvordan skal jeg få oppmerksomhet rundt min tilstand? informere omverden (her: bilbrenning)

Hvorfor kjeppjager de da journalister? De ønsker visstnok å få være i fred. Først og fremst fra politiet. Tviler på om selve mobben har en samstemt beveggrunn, som de aksjonerer på.

 

PARIS (Dagbladet.no): - Dette er vår eneste mulighet til å bli hørt, sier ungguttene som startet opprøret i Paris. jeg hadde litt rett med hensyn til logikkinnleggene mine :mrgreen:http://www.dagbladet.no/magasinet/2005/11/09/448825.html

Endret av modellmakt
Lenke til kommentar

"Dette er politiets feil. Før ulykken var det rolig her."

 

Typisk muslimske terrorslyngler å finne dårlige unnskyldninger for å ødelegge det som tilhører "ikke-troende svin".

 

At det var rolig der før de to terrorslynglene grillet seg selv er jo også blank løgn. Stedet ble styrt av terroristmafiaen, som holdt på som den ønsket.

Endret av howzer
Lenke til kommentar

Anbefaler alle å se URIX fra 10/11 (nrks nett-tv - ca 5 min ut i sendingen), og kommentarene til "forskeren" som vistnok er ekspert på ungdomsvold. Forskeren taler igrunn for seg, så politisk og forkastelig at hun egentlig burde gå hjem og legge seg for godt. Svak av NRK å ikke stille et eneste kritisk spørsmål, ikke en eneste motdebatant. Propaganda ville dette vært kalt i en annen tid.

Lenke til kommentar
Svak av NRK å ikke stille et eneste kritisk spørsmål, ikke en eneste motdebatant.

5140853[/snapback]

Å kom igjen! Still spørsmålene her!

 

Så Urix live. Virket ikke helt oppegående hun forskeren. Selv om hun ikke sa no som var direkte galt, etter mitt syn.

5140957[/snapback]

Mange av innvendingene er nevnt tidligere, men programleder kunne for eksempel ha spurt om hvorfor det ikke fantes steinkastenede ung i vesten på 30-tallet da det virkelig var nød og høy arbeidsledighet?

Videre tar NRK det for gitt at det er statens oppgave å skaffe de unge arbeid - hvorfor stiller ingen spørsmål om ikke de unge arbeidsløse kan starte sin egen gesjeft.

Men det skal sies at jeg satt stort sett bare å lo, den raddisforskeren er så herlig knallrød prototype på en syk sosialist med forvridde ideer. Hun er ikke spesielt rask i topplokket, men hun har lært seg flosklene og standardfrasen, og hun kan uttale "Sarkozy" ;)

Lenke til kommentar
Mange av innvendingene er nevnt tidligere, men programleder kunne for eksempel ha spurt om hvorfor det ikke fantes steinkastenede ung i vesten på 30-tallet da det virkelig var nød og høy arbeidsledighet?
Man kan sikkert finne mange situasjoner der man har ett likhetstrekk, men et annet resultat. Hvorfor har f.eks. ikke Monaco de samme problemene da deres innvandrere utgjør 80% av befolkningen? Situasjonen er sammensatt, så det ville vært poengløst å gjøre slike sammenligninger. Var det ikke på 1930-tallet fascistene kom til makten. Hyggelige folk de.
Videre tar NRK det for gitt at det er statens oppgave å skaffe de unge arbeid - hvorfor stiller ingen spørsmål om ikke de unge arbeidsløse kan starte sin egen gesjeft.

5141160[/snapback]

Problemet for de unge er at de er barn av en foreldregenerasjon som forsøkte nettopp dét. Når en stor andel av dem som mislyktes samles i en dynge utenfor byen, gir det ikke mye håp for ungdommen.
Lenke til kommentar
Problemet for de unge er at de er barn av en foreldregenerasjon som forsøkte nettopp dét. Når en stor andel av dem som mislyktes samles i en dynge utenfor byen, gir det ikke mye håp for ungdommen.

5141248[/snapback]

Tror du er inne på noe her. Jeg heller dog mer mot å tro at ungdommene ser mer muligheten for å "få" enn å "skaffe", altså er de vant til at samfunnet skal bidra til at de får sitt, og etterhvert har dem kommet i en situasjon der de bare vil ha mer uten å bidra selv. Hvorfor? Jo fordi foreldre, slektninger, venner og miljøet rundt i stor grad har benyttet seg av dette i årevis. Sier ikke at alle er snyltere, men tror denne delen av befolkningen lettere heller til å bevisst velge å gå denne veien enn å kjempe seg til ressurser på vanlig måte. Vi ser dette hos "vanlige" folk overalt. Man tar gjerne etter det miljøet rundt en gjør; har en kriminelle i familien får en ofte problemer med loven selv, snylter foreldrene på trygdesystemet så er sjansen større for at barna også vil gjøre dette. Miljøet påvirker en. Denne vonde sirkelen kan være èn grunn til at disse menneskene i Frankrike ikke klarer/vil komme seg ut av elendigheten. Jeg, som dere muligens vet ut ifra mine tidligere innlegg, synes folk selv har ansvaret for å "lykkes", altså få det livet en vil ha. Det får en ikke med innstillingen om at samfunnet har ansvaret for at den enkelte skal få seg jobb, lykkes, bli rik eller hva de enn er ute etter for å få et godt liv.

Lenke til kommentar

I et sosialistisk samfunn læres man opp til å få og få og få, og ikke å bidra, eller ta ansvar for seg selv. Kombiner dette med "ære" og mannlig aggresjon, og du har en eksplosiv blanding.

 

Hvis pøbelen ble tvunget til å ta ansvar for sitt eget liv og jobbe hardt for føda så hadde de ikke hatt tid til å ødelegge for alle andre.

Lenke til kommentar
Problemet for de unge er at de er barn av en foreldregenerasjon som forsøkte nettopp dét. Når en stor andel av dem som mislyktes samles i en dynge utenfor byen, gir det ikke mye håp for ungdommen.

5141248[/snapback]

Tror du er inne på noe her. Jeg heller dog mer mot å tro at ungdommene ser mer muligheten for å "få" enn å "skaffe", altså er de vant til at samfunnet skal bidra til at de får sitt, og etterhvert har dem kommet i en situasjon der de bare vil ha mer uten å bidra selv. Hvorfor? Jo fordi foreldre, slektninger, venner og miljøet rundt i stor grad har benyttet seg av dette i årevis. Sier ikke at alle er snyltere, men tror denne delen av befolkningen lettere heller til å bevisst velge å gå denne veien enn å kjempe seg til ressurser på vanlig måte.

5141393[/snapback]

Man trenger ikke å være snylter for å bli klientifisert. Problemet er, nå kjenner jeg ikke fransk situasjon men overfører fra min erfaring med aetat, at klientifiseringen passiviserer. Man får penger, men for å få disse så må man følge opp systemet og gjøre som systemet vil. Man mister friheten til å ta eget initiativ.

 

Og viktigere, tar man eget inititativ så vil man ofte merke at plutselig forsvinner deler av støtten fra det offentlige. Man blir altså økonomisk straffet for å prøve på egen hånd. Og da er det lettere å la vær, ha fritid, få penger, men miste selvrespekten. Og uten selvrespekt mister man respekten for samfunnet osv. osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...