Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Feil på 1. giret


voluz

Anbefalte innlegg

Hei!

 

En Audi med 5-trinns manuell girkasse har en feil på 1. giret.

 

Når bilen står stille går det helt fint å gire i alle gir, men når bilen er i bevegelse er det vanskelig/umulig å sette bilen i 1. giret. Alle de andre girene fungerer helt flott.

 

Hva tyder dette på?

 

Må kassen skiftes? Pris? ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Klarer du å starte den?

sette den i første også gi gass, slippe clutch og kjøre?

Klarer du dette så er det vel ingen problemer.

Hvis du klarer å i gangsette den på normal måte også gire til alle de andre girene men ikke ned til første igjen mens bilen har fart er det mest sansynlig bare en sperre som ligger inn.

Hindre deg i å bomgire til 1. gir i 80km/t og så blåse hene girkassa.

Lenke til kommentar

Gammel bil?

 

Etterhvert som girkassa blir slitt og brukt blir synkringene slitt og de klarer ikke å synkronisere 1.giret skikkelig. Dersom dette er tilfelle kan det være ganske vanskelig å sette bilen i 1.gir så lenge bilen er i bevegelse.

 

*edit: som en liten hovedregel skal 1.giret kun brukes til igangsetting.. så lenge bilen er i bevegelse (trenger ikke være mange km/t) er 2.giret rett valg

Endret av Erik Braseth
Lenke til kommentar

Takker for gode svar.

 

Nei, bilen er ikke gammel. Er en Audi 1.8T Quattro 98-modell som bare har gått 129 000 km, så skal ikke være noen voldsom slitasje. (Den er ikke chippet heller, så ikke grisekjørt.)

 

Mulig den har en sperre? Hadde jo vært genialt isåfall... Men vet ikke. 1. giret fungerer helt fint til i gang setting, og de andre girene fungerer som normalt...

Lenke til kommentar
Så "problemet" ligger i at du ikke klarer å tvinge bilen i 1.gir mens den triller i fart?

 

Har kjørt en 97 a4 1.8tq som var gått 186.000km, var mulig å sette den i 1.gir, selv om bilen hadde fart på 25-30 km/t.

5092303[/snapback]

Det er en bil jeg vurderer å kjøpe, og jeg gjenforteller bare selgers beskrivelse. 1. giret funker visst kun når bilen står helt stille, mens de andre girene fungerer hele tiden...

Lenke til kommentar

Man skal ikke kunne sette en bil i 1.giret, mens den e i fart. Skal være en sperre på dette. 1.giret er i hovedsak beregnet på å få bilen fra stillestående og opp i lav fart.

 

Man kan til nød få bilen i 1.giret hvis man har SÆRDELES lav/nesten stillestånde fart.

 

Slik har det vært på alle bilder jeg har kjørt og det er en del.

 

Liam

Lenke til kommentar

Har kjørt mange audi'er og kan bekrefte at det er en slik sperre som skal hindre deg i og feks velge 1 gir i stede for 3, som kan føre til at du ødelegger girkassa! Hadde det samme på de 3 siste a4'ene jeg har hatt! Litt konflikter med denne sperra i feks kø kjøring, når du føler 1 giret kanskje ville vært mest gunstig! 2 giret går som regel greit!

Lenke til kommentar

Kom på en ting til, hvis du står i ro og av en eller annen grunn ikke skulle få den i første gir! Ta den da først ned i 2 gir, så opp i første gir! Dette skal oppheve sperra.. Jeg husker ikke helt drillen på det nå men mener det var noe med at hvis jeg rygget og skulle legge den i første giret selv om bilen rullet bakover så var den sperret for det! Og at den ikke opphevet seg med en gang så måtte ned i 2 gir.. Prøv deg litt frem! Jeg har ikke alt dette i hodet nå!

Lenke til kommentar

Nå har ikke jeg kjørt så mange nye biler, men en slik mekanisk sperre har jeg ikke hørt om før..

 

På de bilene jeg har prøvd som har vært vanskelige å få i 1.gir så har det vært pga synkroniseringen i girkassen. Synkroniseringsringene klarer ikke å få nok fart på delene slik at 1.giret kan velges. Hadde en scorpio tidligere, der var det så og si umulig å gire ned til første i fart, men hvis man pressa lenge nok (og rusa motoren) så kunne man få den i 1.gir så lenge farten var under ca 50 km/t.

Lenke til kommentar
Nå har ikke jeg kjørt så mange nye biler, men en slik mekanisk sperre har jeg ikke hørt om før..

 

På de bilene jeg har prøvd som har vært vanskelige å få i 1.gir så har det vært pga synkroniseringen i girkassen. Synkroniseringsringene klarer ikke å få nok fart på delene slik at 1.giret kan velges. Hadde en scorpio tidligere, der var det så og si umulig å gire ned til første i fart, men hvis man pressa lenge nok (og rusa motoren) så kunne man få den i 1.gir så lenge farten var under ca 50 km/t.

5093102[/snapback]

 

Ikke en mekanisk sperre, nei. :D

 

Gir-systemet er slikt at man ikke klarer å få den i 1. giret i fart, slik at det er ikke en feil på denne bilen... :)

Lenke til kommentar

Nå var det mange girkasse folk her!

 

Et lite innskudd fra meg, så slipper jeg å lage en ny tråd..

Ofte når jeg setter bilen i revers, går den ikke inn med en gang.. den skraper på tannhjulet.. slik som er mer normalt når man trillerframover og skal ha den i revers?

 

Bilen er forøvrig en 2001 Renault Megane 1.6RXi 110hk @ 90000km

Lenke til kommentar
Hei!

 

En Audi med 5-trinns manuell girkasse har en feil på 1. giret.

 

Når bilen står stille går det helt fint å gire i alle gir, men når bilen er i bevegelse er det vanskelig/umulig å sette bilen i 1. giret. Alle de andre girene fungerer helt flott.

 

Hva tyder dette på?

 

Må kassen skiftes? Pris? ;)

5091514[/snapback]

 

 

Vil tro du har en utslitt/slitt synkroniseringsring på 1 gir

Skal normalt gå fint og gire ned til 1 gir under ca 40 km/t på denne bilen.

Lenke til kommentar

Er ingen ekspert på girkasser men har hatt delvis dette problemet selv.

 

Skiftet girolje på den ene bilen min og da ble 2. gir lite samarbeidsvillig på samme måte som du beskriver. Må ta den opp i 3. fra 1. for så å sette den ned. Dette problemet løste seg selv etter brutal makt på girstang :innocent:

 

Den andre bilen min hadde fullstendig bruksnekt på 2. gir uansett, de strammet opp et stag eller gjorde noe med synkroniseringsringene på EU kontrollen etter min påpekning og problemet forsvant.

Endret av skinner
Lenke til kommentar

En kompis har hatt dette problemet på en 94 VW Vento. Det var noe synkron-greier som måtte byttes.

 

Jeg har kjørt Audi 80, 100, A3, A4, A6, S4 og TT. Ingen av dem har hatt problemer med å skifte til 1. gir med litt fart. Den mekaniske sperren ligger på ganske høy fart (sikkert 30 eller noe sånt), IKKE ned mot null. Den skal ha god motstand når du prøver å sette den i første, men det er bare et "hakk" å komme over.

 

Men for all del, som nevnt over her; bruk 2. gir hvis bilen er i bevegelse, med mindre du står i en bratt oppoverbakke.

Lenke til kommentar

Er jo helt normalt dette, skal jo ikke voldta girkassen heller ved å putte den i 1 giret mens bilen er i fart. Det som er grusomt å høre er at folk voldtar revers giret sitt når bilen triller bakover og så girer de i revers. Da kommer den grusome lyden. Da synes jeg bare synd på bilen jeg. At slike folk har fått lappen. :cry:

 

Men for all del, som nevnt over her; bruk 2. gir hvis bilen er i bevegelse, med mindre du står i en bratt oppoverbakke.

 

Jup samt at hvis du virkelig må gire til 1 giret (hvis 2 giret medfører at motoren begyner å kvelses) så kan du alltid bremse ned farten og deretter gire til første. :yes:

Endret av Wooho
Lenke til kommentar
Jup samt at hvis du virkelig må gire til 1 giret (hvis 2 giret medfører at motoren begyner å kvelses) så kan du alltid bremse ned farten og deretter gire til første. :yes:

5094243[/snapback]

Hm... kan ikke bremse ned farten og sette den i 1., må stoppe HELT opp og så sette den i 1. Som regel vil ikke dette være et problem, men er jo situasjoner der det er viktig å få den i 1. gir også under lav fart. :p

 

Men da fikk jeg isåfall bekreftet at det ER en feil da. Regnet jo med det siden selger innrømmet det... Han som selger bilen er en Audi-mann (med gode kontakter), og har fått tilbudet om å sette inn en helt ny girkasse for 9000,- - inkludert arbeidet med å skifte den.

Lenke til kommentar

Husker da jeg skulle ha glattkjøring, og kjørelæreren min skulle demonstrere hvorfor det ikke var lurt å bremse på giret når det er såpeglatt ute.

 

Så vi kjørte til 40 på andregiret, og kom ut på glattisen, da jeg skulle leggen den i 1. gir for å bremse på giret måtte jeg nesten bruke beina for å få den over i førstegir, helt klin umulig.

Men den gikk tilslutt, bare man brukte nok kraft.

Dette, fortalte kjører læreren min at, var helt normalt og man skal ha sperre på førstegiret da dette giret kun er ment for å sette i gang bilen så den får litt fart.

Men, ingen regel uten unntak.

Noen biler, husker ikke i farten hvem, er faktisk ment for at du skal kjøre på førstegiret helt opp til noen å 20km/t, disse bilene har ikke denne sperren, dette gjør by/krype/kø-kjøring mye letter.

Men mange biler har sperre nettop fordi førstegir kun er ment som igansettningsgiret, derfor finnes det ingen grun til at du skal bruke dette giret når bilen allerede er satt i gang.

1999-bmw'en jeg kjørte opp med hadde denne sperren, og 1986 corollaen min hadde denne sperren.

Helt normalt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...