Gå til innhold

Svindlet på bruktmarkedet. What to do?


Anbefalte innlegg

Hei. Her for noen uker siden, nærmere sagt 24/09, så jeg en post i bruktmarkedet her om cpu + hk(s939) til en rimelig penge. Da jeg i de tider vurderte å oppgradere, passet det som hånd i hanske.

 

Noen mailer frem og tilbake senere, ble vi enige om at jeg skulle forhåndsbetale. Dette var intet stort problem for meg, da jeg har gjort dette mang en gang uten å møte på noen problemer.

 

En uke senere, var ikke pakken kommet. Rart tenker jeg og sender avgårde en mail. Som svar får jeg at pakken er sendt (uten pakkesporing som jeg ba om), og at posten må ha gjort en feil. Han skulle gå på postsentralen og etterlyse pakken.

 

Etter mye om og men, og enda mer venting, kommer vi frem til at pakken er borte. Han sa han skulle overføre pengene tilbake til meg, og ta opp saken med posten.

Han sa 10/10 at pengene skulle være overført innen 20/10.

 

Selv om jeg har sendt en del mailer i hans retning, er 10/10 siste datoen jeg hørte fra ham, og ingen penger har kommet på konto.

 

Jeg har skrevet til ham at jeg har navn/nummer/kontonummer osv, og kommer til å politianmelde forholdet dersom han ikke snart gir svar, betaler tilbake.

Har også brukernavn her på hw.no, men tar ikke opp dette med moderatorene, før en evt politianmeldelse/tilbakebetaling har funnet sted.

 

Det jeg lurer på er da følgende:

- Dersom han ikke tar kontakt, er det noe håp om at politiet tar saken alvorlig, og at jeg får pengene mine tilbake? Jeg har papirutskrifter på transaksjon, mailkommunikasjon, og navn/addr/telefonnummer/osv.

- Er det noen andre som har lignende erfaring?

 

bremnesx

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skal være ekstremt heldig hvis politiet gidder å bry seg. Eneste håp er om han har et 10-talls anmeldelser på seg fra før.

 

Pengene er sannsynligvis brukt opp alt, og svindleren eier ikke nåla i veggen. Det er som regel derfor de svindler, ofte er de hekta på automater eller internett-gambling. Derfor ser du nok desverre aldri pengene igjen.

 

Forhåndsbetaling går som regel greit, men før eller siden møter du feil person, så jeg vil ikke anbefale det.

Lenke til kommentar

jarmo: kom pengene fra politiet, eller kom de fra svindleren?

 

I tillegg: i nettbanken står det et helt annet navn på kontoen, enn navnet jeg handlet med. Kan jo tenkes at noen kopierer navn/nr/addresse fra telefonkatalogen til en 'random' person, oppretter mail og hw-konto på denne personens navn. Hvis dette er tilfelle, er evt. bankkontoen den eneste ledetråden.

Er det noen som vet hvordan jeg kan finne ut hvilken bank som har 1594.12.*****? Evt hvor jeg kan finne ut dette?

Lenke til kommentar
jarmo: kom pengene fra politiet, eller kom de fra svindleren?

 

I tillegg: i nettbanken står det et helt annet navn på kontoen, enn navnet jeg handlet med. Kan jo tenkes at noen kopierer navn/nr/addresse fra telefonkatalogen til en 'random' person, oppretter mail og hw-konto på denne personens navn. Hvis dette er tilfelle, er evt. bankkontoen den eneste ledetråden.

Er det noen som vet hvordan jeg kan finne ut hvilken bank som har 1594.12.*****? Evt hvor jeg kan finne ut dette?

5085520[/snapback]

 

Moren til "svindelen" gjorde opp og jeg trakk anmeldelsen tilbake.

Lenke til kommentar
Ingen som vet hvor jeg kan finne ut hvilken bank vedkommende har? Sifrene er 1594.12.*****, og så vidt jeg forstår er det det 5 og 6 nummeret som tilsier hvilken bank det er snakk om.

5091331[/snapback]

 

 

Sparebanken NOR brukte ihvertfall 1594 før, så da vil jeg gå ut ifra at det er Dnb NOR eller Gjensidige Nor eller hva de nå kaller seg....

Lenke til kommentar

Var innom både banken og politiet i dag. Saken er som følger:

Hos DNBnor fikk jeg navn, adresse og telefonnummer til personen som eier kontoen. Hadde nå to navn og gå utifra, "kontaktpersonen" og personen som eide kontonummeret. Får ikke svar på noen av nummerene til disse to personene. Enten er telefonen slått av, utenfor dekning, nummeret er ikke lenger tilgjengelig o.l.

 

Hos politiet forklarer jeg situasjonen, og får snakke med en politietterforsker. Etter noe skriving og lesing av datamaskinen finner han ut;

- Ingen av de to har noe på seg fra før. Ergo kan jeg glemme å ta dem for "bedrageri", da det ikke er åpenlyst bedrageri.

 

Dette ble konklusjonen:

- Intet straffbart, fordi det ikke er ulovlig å sette seg i gjeld...

 

Politimannen ga meg to "valg";

- Sivilt søksmål. Betale egen advokat = dyrt. Antagelig derfor disse svindlerne gjør dette, fordi summen er for liten til å gå til søksmål for, men stor nok til å ergre seg blå over (særlig for en student).

- "Ikke gi deg". Med dette mente han jeg skulle prøve og prøve i det lengste på å få kontakt med dem. Telefon, brev, mail whatever.

 

Tanken på å bare gi meg er lite fristende. Da "vinner" svindlerne, og de kan bare fortsette helt uten videre. Derfor lurer jeg på følgende (nok en gang);

 

- Er det noe sted jeg kan finne ut hvor privatpersoner jobber? Slik at jeg kan prøve å nå dem gjennom jobben dems, og mer eller mindre "spamme" dem denne veien.

- Hvis det skulle være noen lovkyndige her, hvordan ville denne saken gått i rettsapparatet? Ville den blitt avslått, ville jeg ha vunnet uten noe problem osv.

- Hvis ikke saken går videre på noe vis, har jeg da lov til å legge ut navn og adresse til disse personene, for å advare andre mot å handle av dem?

 

Mange spørsmål, og håper på noen gode svar. Dette er en irriterende sak, som jeg personlig synes det er rart at rettsapparatet ikke kan ta tak i.

 

bremnesx

Lenke til kommentar

Har du anmelt, er det lov og legge ut en advarsel. Dette skal gjøres på en slik måte at det oppfattes som en advarsel.

 

Du skal også gi beskjed til personen du klager over at dette blir gjort. Denne skal ha rimelig tid til å motststride advarselen.

 

Det er med andre ord ikke lov til å "henge" ut folk, siden du har prøved å få tak i personen over lengre tid vill jeg anta at dette kan regnes som rimelig tid.

Lenke til kommentar

Jeg ble forsøkt svindlet på bruktmarkedet for litt over et halvt år siden.

Jeg ble tilbudt et brukt skjermkort for 2000,- som da var veldig billig. Jeg sjekka opp navn og telefonnummer på fyren men fant ingen adresse på noe av det, så derfor ba jeg han sende det i oppkrav. Etter det hørte jeg ikke mere fra han ...

(Husker ikke "navn" og sånt, så jeg kan ikke advare andre mot han)

 

Kjedelig å oppleve å bli svindlet. Har blitt svindlet for 200 kroner og 500 kroner, men det er så lite at man gir seg bare etter noen titalls mailer...

Lenke til kommentar

Vi opplever dessverre noen tilfeller av svindel i bruktmarkedet om dagen. På grunn av dette oppfordrer vi på det sterkeste ALLE om å undersøke NØYE før de inngår en avtale. Det vil si at du bør være sikker på at du har rett adresse, et gyldig telefonnummer og en gyldig epost-adresse før du inngår avtale om kjøp eller salg.

 

Vi oppfordrer også til bruk av postoppkrav fremfor forskuddsbetaling. Dersom man opplever å bli svindlet er det veldig viktig å kontakte politiet. Ved anmeldelse kontakter politiet oss, og får utlevert IP-logger og annet som kan brukes som bevis. På denne måten er man med på å redusere hvor mange ganger en person kan svindle andre.

 

Mvh,

Amund

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg har en liknende sak på trappene.. :cry:

 

Jeg ble enig med en kar på Bruktmarkedet om å forhåndsbetale en vare, og etter det har jeg ikke hørt noe.. han var rimelig kjapp på å svare på mail de første gangene, men etter at jeg satt over pengene har jeg ikke hørt et kvekk. :no:

 

Det dreier seg bare om 700,- men det er surt uansett hvis sånne folk får herje fritt. Kanskje det er en ide å opprette en tråd med svarte-listede kontonr. Vet ikk med det juridiske rundt dette. Ser for meg at ikke _alle_ svindlerer gidder å ta seg bryet med å lage en ny konto for hver svindel..

 

Et forslag er at en person kjører en tråd der han mottar henvendelser om svartelisting (godt begrunnede og dokumenterte henvendelser som sådan). Hvorpå tråden oppdateres med all informasjon som eventuellt er lovlig å legge ut. Det er vel uansett ikke noe problem å legge ut kontonr. med * isteden for de to siste nummerene, men ideelt sett hadde det jo vært fint hvis man kunne supplert med navn, e-post og eventuellt telefon nr.

 

En annen løsning kunne vært at Bruktmarked.no kjørte en tjeneste for medlemmer der man kunne taste inn kontonr. og få beskjed om det var rapportert svindel i forbindelse med det aktuelle kontonr. Det å lese/poste kommentarer på en bruker blir for useriøst da hvem som helst kan opprette det antallet kontoer han måtte ønske.. Ved å kjøre en "kontosjekk"-tjeneste ville Bruktmarked kvalitetsikret tjenesten sin samtidig som man unngår å legge ut person opplysninger åpenlyst på nettet..

 

Edit:

Han jeg har "beef" med har kontonr. 4202.01.***** :tease:

Endret av Pedro80
Lenke til kommentar

Jeg mener det er for enkelt å legge ut ting til salg i bruktmarkedet.

Det er annonser fra personer som er helt NN. Da har du liten eller ingen mulighet

til å kontrollere. For å unngå slike problemer burde det vert lagt inn flere opplysninger om selger/kjøper. Det er sevfølgelig frivillig å legge inn flere opplysninger men dersom en ikke vil så finnes det andre steder en kan gå til,

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...