paalov Skrevet 30. oktober 2005 Skrevet 30. oktober 2005 Hva er det som gjør at noen biler med så lite som 1.6 l klarer dra ut så mye som 150 hk mens noen biler på 2.8 kun har 126 hk? Stort volum med lite hester, har de noen fordel (som moment?) i forhold til motor med lite volum og mye heste?
usæl-gesæl Skrevet 30. oktober 2005 Skrevet 30. oktober 2005 vel har alt me forming på kanaler i eksos insprut løftinga på kammen i kort sagt å mye bensin motorn får og hvor lett den kan få pustet ut eksosen i det der ligger det mye hester
eab Skrevet 30. oktober 2005 Skrevet 30. oktober 2005 Forskjellen ligger i teknologien. Honda's 1.6 vtec maskin med 150 hester er bygget på en helt annen måte enn f.eks fords 2.9i med 150hk, selv om begge yter ca samme effekt. Det blir sagt at store motorer med lite effekt er mer slitesterke og hardbarka, nettopp fordi det er tatt ut lite effekt fra de.
Marvil Skrevet 30. oktober 2005 Skrevet 30. oktober 2005 Et annet godt eksempel er vel Mazda RX7.. Den drar vel ut over 200 hester fra en 1,3 liters motor. Wankel, dog.
Pluggen Skrevet 30. oktober 2005 Skrevet 30. oktober 2005 280 gamp originalt vel? Kadett'en min 60... Mazda'n har jo Wankel og twin turbo da..
Rebel-Rider Skrevet 30. oktober 2005 Skrevet 30. oktober 2005 Det er mange ting som spiller inn på motorkarakteren turbo, kompressor, slaglengde, kammer, korte/lange innsug og listen fortsetter i det uendelige, men motorstørrelsen er hovedfaktoren som bestemmer hvor mye moment en motor yter, teknologi hjelper selvføgelig på (Vtec o.l) men det har sine ulemper, noe som har gitt oss ordtak "som livet starter ikke før 6000rpm" osv
phax Skrevet 30. oktober 2005 Skrevet 30. oktober 2005 (endret) det er vel bare hvor mye de gidder å snurre strikken på fabrikken eller? Endret 30. oktober 2005 av phax
espkul Skrevet 30. oktober 2005 Skrevet 30. oktober 2005 280 gamp originalt vel? Kadett'en min 60... Mazda'n har jo Wankel og twin turbo da.. 5080665[/snapback] Nei, Wankel har 211 gamp... men det kan ikke sammenlignes med denne topicen, er jo ikke stempler, men trekantformede skiver som roterer. Wankel motorene har lavt moment, og "livet begynner ikke før 5000-6000 og kanskje enda høyere opp". Sperra ligger vel på 10000 rpm. Er ikke twinturbo på wankel, originalt da.
Jarmo Skrevet 30. oktober 2005 Skrevet 30. oktober 2005 heh ! Tjaa ? Hvor mye utvikler en 600ccm MC motor i dag ?
paalov Skrevet 31. oktober 2005 Forfatter Skrevet 31. oktober 2005 Kan jeg få legge inn et tilleggsspørsmål til... Når det er snakk om motorkraft.. hva er forskjellen mellom moment og gamp? nm og kw?
eab Skrevet 31. oktober 2005 Skrevet 31. oktober 2005 Effekt (kW, hk osv) er et produkt av dreiemoment gange turtall. Sånn sett forteller ikke effekt så veldig mye. Visste du at det kreves 0.08hk for å drive ei vanlig 60W lyspære? ;P
sedsberg Skrevet 31. oktober 2005 Skrevet 31. oktober 2005 Turtall er et bra stikkord. Lager man motoren så man kan få enorme turtall (stor diameter og kort slaglengde ala Formel1) så kan man få skyhøy toppeffekt. Dreiemomentet på lave turtall blir da så og si fraværende. Med lang slaglengde og liten diameter får man ikke så voldsomt med hestekrefter å skryte av, men "draget" vil bli temmelig rått. Og HK er rett og slett dreiemoment over en viss tid. Jo høyere turtall, jo mere får motoren gjort på samme tiden. (Husker ikke nøyaktig formel i farta).
Goophy Skrevet 31. oktober 2005 Skrevet 31. oktober 2005 Nei, Wankel har 211 gamp... 5081188[/snapback] Det finnes ikke bare en type wankelmotor vet du. RX-7 har fra 169hk til 280PS orginalt på 2. og 3. gen 13B-motorene.
Azzbicker Skrevet 3. november 2005 Skrevet 3. november 2005 Nei, Wankel har 211 gamp... 5081188[/snapback] Det finnes ikke bare en type wankelmotor vet du. RX-7 har fra 169hk til 280PS orginalt på 2. og 3. gen 13B-motorene. 5085659[/snapback] Wankel motorer har jo drit lav komp da? så de må ha sykt turtall før kreftene kommer... til gjengjeld er det bare 3 roterende deler pr rotor i en wankel i motsetning til minst 40 på en ordinær motor
Jarbra Skrevet 3. november 2005 Skrevet 3. november 2005 Wankel motorer har ikke lavere komp enn mange andre biler.
Lada2103 Skrevet 3. november 2005 Skrevet 3. november 2005 Nei, Wankel har 211 gamp... 5081188[/snapback] Det finnes ikke bare en type wankelmotor vet du. RX-7 har fra 169hk til 280PS orginalt på 2. og 3. gen 13B-motorene. 5085659[/snapback] Wankel motorer har jo drit lav komp da? så de må ha sykt turtall før kreftene kommer... til gjengjeld er det bare 3 roterende deler pr rotor i en wankel i motsetning til minst 40 på en ordinær motor 5098930[/snapback] Det som gjør at Wankelen har en slik karakter er p.g.a. dens konstruksjon med roterende skiver. En konvensjonell stempelmotor med råder og veiv utvikler rett og slett mer moment fordi større vekt snurrer rundt og bidrar til kraftreserver på relativt sett lavere turtall i forhold til en Wankelmotor.
Jarbra Skrevet 3. november 2005 Skrevet 3. november 2005 Nemlig! Dessuten har ikke wankelmotorer noe svinghjul, noe som bidrar til bedre gassrespons, men mindre dreiemoment.
Rebel-Rider Skrevet 4. november 2005 Skrevet 4. november 2005 (endret) Jo Wakelmotoren har et svinghjul, hvordan ellers skulle den få overført krafta til girkassa? Endret 4. november 2005 av zandro
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå