Gå til innhold

Hvordan bli IT-konsulent?


RedRocK

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Vi har akuratt hatt et prosjekt på skolen vår, der vi skulle bli utplassert et sted som vi syntes virker intressant. Etter dette skulle vi skrive en rapport som handler om hva man må gjøre etter ungdoms skolen for å bli det yrket man har valgt!

Jeg var utplassert hos en IT-Konsulent, noe som var veldig morsomt. Men jeg glemte selvfølgelig å spørre om "Hva gjør jeg etter Ungdomsskolen for å kunne bli IT-Konsulent?"

Jeg lurer også på hvordan ca lønnen i året er!

 

Jeg håper noen kan svare på spørsmålet mitt !

 

Med Vennelig Hilsen Carl Henrik!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

IT-Konsulent er noe alle som kan noe om IT kan kalle seg, er ikke en spesifik utdannelse.

 

En IT-Konsulent kan gjøre alt fra å hjelpe folk med office, til å være spesialist på tunge datamaskiner. Du må nesten finne ut litt mer spesifikt hva du vil gjøre innen IT før du kan velge en spesifik utdanningsvei. Nå er riktignok de par første årene på høyskolen/universitetet ganske like hverandre uansett retning så man kan bestemme seg der og, selv om man ikke nødvendigvis vet det rett før man slutter på ungdomsskolen.

Lenke til kommentar

som sagt er en it-konsulent alt mulig... Konsulent er et veldig misbrukt ord. f.eks kaller telefon selgere seg for salgs-konsulenter...

 

Tipper han karen du var utplassert ut har tatt den absolutt enkleste metoden for it-utdannelse, nemmelig: et år på hvilken som helst fag på grunnkurs, VK1 IKT driftsfag og 2 år utplassering...

 

Du kan seff ta tre år på allmenne, også ta bachlor eller master på høyskole eller universitet, men da vil du nok få en litt mer komplisert jobb, enn å fikse maskiner som har blitt ødelagt av drittunger.

 

Lønna ligger vell på rundt 250-350k året avhengig av hvor du jobber og hvor lenge du har jobbet der (hvis du bare er VGS-IKT driftsfag utdanna da)

Lenke til kommentar

IKT driftsfag er en studielinje ved vidregåendeskole. Alternative linjer er jo allmenne fag, idrett, musikk/dans/drama osv. Tar jeg ikke helt feil er IKT driftsfag et yrkesfag..?

 

Men om man går allmenne fag med realfag og tar noe IKT ved høyskole/universitet kan man få litt tyngre oppgaver enn bare å hjelpe til med drifting etc. F.eks har NTNU ingeniørvitenskap og IKT som er et 5-årig mastergrad studium hvor man kan jobbe med f.eks utikling av IKT-systemer for bruk i industri o.l. Trykk på "Jobbmuligheter" på den siden jeg lenket til for mere info om dette.

Lenke til kommentar

IKT-driftsfag er egentlig en slags blanding mellom yrkesfag og allmenn. I praksis er det jo et yrkesfag siden man går ut i lære, men den ligger under allemenne.

 

IKT-driftsfag = drift

IT på høyskole/unversitet = du kan sikkert jobbe med drift, men det er stort sett programmering og slike ting du lærer på skolen

Lenke til kommentar
IT på høyskole/unversitet = du kan sikkert jobbe med drift, men det er stort sett programmering og slike ting du lærer på skolen

5084872[/snapback]

 

Kun om du tar en linje der man hovedsaklig driver med programmering. Tar man en linje hvor fokuset for eksempel er på nettverk er ikke det tilfellet, da er andelen programmering minimal.

Lenke til kommentar

Jeg kaller meg "IT-konsulent for stress.no" fordi jeg kjøpte en bredbåndsrouter, to nettverkskort og et par meter TP og strakk dette opp på kontoret deres i Universitetsgata.

 

Er du sikker på at den ekte tittelen hans var IT-konsulent og ikke IT-ansvarlig eller IT-driftsansvarlig, for det er titlene de brukte på min VGS.

Det finnes skolelinjer som ender opp mot de titlene, men "IT-konsulent" er et så vagt uttrykk at det blir umulig å peke ut en "rett" utdanning mot den titelen.

Lenke til kommentar

Hvorfor skulle han ikke ha brukt tittelen IT-Konsulent? Det er tross alt en av de mest brukte tittlene, og etter noen år i bransjen så er det ikke så mange som bryr seg om å finne tittler som er fancy. Dette gjenspeiles i at de aller fleste enten bare er "Konsulent" eller "Seniorkonsulent", kort enkelt og greit :)

 

Følte meg ikke nevneverdig degradert når jeg gikk fra "Systemspesialist" til "Konsulent" selv, tenk hvor mye tid du sparer i løpet av et helt liv ved å ha en kort tittel :thumbup: Spesielt vanskelige tittler som du nesten må stave for andre...

Endret av Jalmar
Lenke til kommentar

Konsulent ligger vel ganske enkelt i hva slags jobb man har.

 

Jobber selv i et konsulentfirma og det som kjennetegner en konsulent hos oss er at en oppdragsgiver "leier" inn en person som har önsket kvalifikasjon og kunnskap for å gjöre en jobb, og dette er vel oftest betegnelsen for en konsulent. Oppdragene man får kan variere fra bare noen få timers jobb og oppover.

 

For eksempel Accenture er jo et stort og kjent konsulentfirma. De "leier" ut personell med veldig gode kunnskaper til kundene sine. Et annet kjennetegn er jo gjerne at kunden betaler per time denne personen jobber.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...