Gå til innhold

HV Ungdom, flere medlemmer her inne?


SvennAndre

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er medlem av Heimevernets Ungdom på værnes, noen andre som er medlem av det, eller lignende her inne? Har bare vært med i 3 uker, så enda ikke fått uniform, men det blir til uken håper jeg. Fra før av har jeg vært med i noe av det samme, bare for det amerikanske militæret, hvor det het JROTC. Var medlem der i et år ca, men det var ikke noe skyting eller slikt. :)

 

Til neste helg, så skal vi visstnok ha øvelse lørdag > søndag. Tror det blir bra.

 

Og førskommende onsdag skal vi til et US militært lager som er litt oppi her. Blir spennende :)

 

Flere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel det er ikke helt speideren, selv om noe kan være likt :D

 

De lærer samband, sanitet, "vinteroverlevelse" (frostskader, bekledning etc) etc.

 

Det er heller ikke speideren med "gunz", man lærer å skyte på blink. Først med 22 kal. og deretter AG3 som kan kun skytes med enkeltskudd.

 

Det er ikke noe lære om å krige, så noe militært er det ikke.

 

Du burde prøve å komme med på USNG utvekslinga, også Nijmegen kan anbefales hvis du har det i tankene.

Lenke til kommentar

Hehe, det er rett som KVTL sier, men ikke alt :) Som sagt, jeg begynte nettop, har enda ikke fått skutt, men i begynnelsen av desember er det satt opp en liten øvelse med OP post med samband, og skyte øvelser med ag'n. For litt siden hadde vi søk i skogen etter folk som var skjult som godt som bare mulig, med rødfis så fort noen blir funnet, så det var jo litt militært. Og idag var vi faktisk på rundtur på et norsk / amerikansk militær lager med hummere og store transport kjøretøy. Det var ganske interessant.. På dette anlegget var det og øvelse for de soldatene som passer på der oppe, så vi fikk se et litt planlagt "demonstrasjon" mot militæret. Soldatene som patruljerte visste ikke om det.

 

 

Etterhvert blir det og MP5 og glock skyting, så det blir og artig.

 

:thumbup:

Endret av ThaAndre
Lenke til kommentar
IKKE bli med i HV-ungdom det er skikkelig kjipt. Var sjøl og hadde førstegangstjeneste i HV på værnes.. klarte heldigvis å dimme fortest mulig. IKKE LA DEG FANGE

5107494[/snapback]

 

 

hehe, er forskjell på HV ungdom og førstegangstjenesten vett.. Vi i HV ungdommen har det veldig bra og har det veldig morsomt og koselig når vi møtes. Var for ikke så lenge siden hos presten her og hadde vaffler brus og pølser, det var koselig, selv om jeg ikke er kristen. :thumbup:

Lenke til kommentar

Artig du nevner det.. Vet du hvem som lager vaflene? en stakkars som er inne til førstegangstjeneste... Du har noe å glede deg til... lage og steke vafler for ett helt år...

 

Gud er død så hvem trenger en prest.

Forsvaret sliter jo med rekruttering til førstegangstjeneste.. Derfor har de Hv ungdom for å få inn flere motiverte ungdom.

 

Har ikke peiling ka hv ungdom driver med men er det noe i nærheten av førsteangstjenesten så syns eg synd på dere-

Lenke til kommentar
  • 5 år senere...

IKKE bli med i HV-ungdom det er skikkelig kjipt. Var sjøl og hadde førstegangstjeneste i HV på værnes.. klarte heldigvis å dimme fortest mulig. IKKE LA DEG FANGE

 

Du har åpenbart ikke hatt god erfaring med HVU. Synd, trist, leit.

 

Er HV-ungdom i Bergen, SHV-U Sør, og har vært dette i tre år og forblir det frem til august eller januar, kommer ann på innrykk.

Som tidligere nevnt lærer man, skyting med AG3 (vi har aldri benyttet .22, alltid vanlige 7,62 mm), samband, førstehjelp, sluttet orden, feltliv, blir kjent med Forsvaret og diverse mer. Tilbudet varierer litt etter HV-distriktet, noen er større og mer bemidlet enn andre.

 

Heimevernungdommens Landskonkurranse (HVULK) er en langhelg hver sommer, disriktene konkurrerer med utvalgte lag. Det er mildt sagt gøy.

I år var jeg en av de helgide som var med på NOREX (kalt USNG av en over her) og det var blant de beste to ukene i mitt liv!

 

HVU er sikkert forskjellig rundtom, men SHV-U Sør i Bergen har gitt meg utrolig mye kunnskap, erfaring og glede, pluss HAT-situasjoner selvsagt, men det er hva Forsvaret er^^

Lenke til kommentar

Altså, fgt i HV og HV-U er to radikalt forskjellige ting. Fgt i HV (som jeg har hatt, på Værnes) er ganske normal infanteritjeneste, så noe sier meg at vedkommende som var så forferdelig imot dette nok vil hatet uansett hvilken avdeling han hadde havnet i.

 

Var dog aldri med i HV-U selv, men oppfatningen min er at det da er som navnet tilsier: HV-tjeneste for ungdom, eller lett infanteritjeneste uten de største og tyngste greiene man vanligvis lærer i fgt (altså stridsteknikk og lignende). Det blir liksom speideren plusspluss, eventuelt militæret light. En forberedelse til militærtjeneste, kanskje?

 

Er det noe særlig FyFo i HV-U?

Lenke til kommentar

Din beskrivelse av HVU er ganske korrekt Leo_Khenir, Speideren++ eller militæret light er en beskrivelse jeg må bruke en del for å forklare jevnaldrende eller yngre hva det er, da det er det nærmeste de har et forhold til.

 

FyFo i HVU varierer helt etter distriktene, kommer ann på hva ungdomslederen/instruktørene fokuserer på. Typiske er at høsthalvåret er det litt slapt med litt push-ups før eller etter samlingene (som hos oss er en gang i uken) pluss en ren treningsøkt en fast dag i uken.

På den andre siden er vårparten, hvor man gjerne trener frem mot HVULK, da er det mer fokus på FyFo og vi hadde to harde treningsøkter i uken over to måneder i mai og juni i fjor. Men som sagt, dette varierer veldig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...