Gå til innhold

Hva er en PLS?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er en mini pc som du programmerer til å styre prosesser(motorer, kontaktorer og releer osv). PLS står så vidt eg husker for Programerbar Logisk Styring, og er nettopp det. Den består av flere status porter og flere styringsporter. Du programmerer disse styringsportene basert på logikk ut i fra stuser.

 

En veldig kort forklaring, MEN om dere ikke lærte noe om dette på grunnkurs synes eg du burde klage. ;)

Lenke til kommentar

enkelt og kort: en pls er en boks. boksen har utganger og innganger. Du programmererden ved å skrive/tegne et program. det er rettogslett en stor logisk krets.

 

eks du kobler to brytere A og B på inngangen og en lyspære C på utgangen. Da programerer du i Plsen fesk at hvis A og B er på skal PLS styre slik at lyspæren er på.

 

PLSen kan programmeres ti lå gjøre store avanserte operasjoner, basert på logiske prisnipper som og/eller ikke, samt tellere timere vipper og alt du kjenner fra didital tekninkken. vanskelig å forklare, men lett å lære da du sitter der med den

Lenke til kommentar
husker at det lille tastaturet/displayet man tasta inn disse logiske kombinasjonene med kosta mer enn hovedenheten.  :ohmy:

5105968[/snapback]

Det finnes jo mange forskjellige PLS'er da, i løpet av mine 2 år på vk1/2 automatiker var vi innom et 20-talls forskjellige produsenter, og prisklasser.

Alt i fra 3000,- til tett opp mot 200.000,- .. ;)

 

De fleste PLS'er programeres med en PC, men har også mulighet for et eget tastatur/display. Og innen programvare for PC til å programere PLS'er er det også et helt hinsides store område å velge i..

 

Men over til tema, forklaringen til nomore er kort, men alikavel veldig god.

Men vist du vil lære mer, så se produsentens hjemmeside.

 

www.plcs.net kan også brukes tror jeg...

Lenke til kommentar

Vi var såvidt innom PLS ifjor på GK, men det var bare noen timer...

Iår er det mye mer (VK1 Elektro), nå sitter vi å tegner opp forskjellige duppeditter som vi skal legge inn i ladder-diagram (PLS'en sitt skjema-språk)

Programmet vi bruker for å programmere PLS heter "Siemens step7"

Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke hvorfor lærere ikke legger mer vekt på PLS i opplæringen,

når jeg er ute å jobber nå, bruker med nesten aldri ren RELE-styring.

PLS er kommet for å bli, lærerne byrde innsett det for 10 år siden.

5128580[/snapback]

 

Vi hadde en lærer på GK. som var veldig gira på PLS!

 

Relé-styring er gammaldags! Men det brukes fortsatt...

Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke hvorfor lærere ikke legger mer vekt på PLS i opplæringen,

når jeg er ute å jobber nå, bruker med nesten aldri ren RELE-styring.

PLS er kommet for å bli, lærerne byrde innsett det for 10 år siden.

5128580[/snapback]

 

Vi hadde en lærer på GK. som var veldig gira på PLS!

 

Relé-styring er gammaldags! Men det brukes fortsatt...

5134335[/snapback]

 

Problemet med å bruke for mye tid på PLS på skolen er at det finnes for mange forskjellige PLS programmer på markedet. Da er det bedre å lære grunnleggende rele koblinger.

 

Jeg har enda til gode å se et automatisert anlegg uten rele, men jeg har sett flere uten PLS.

 

Simens Logo er jo billig å trene på. Ellers har Beckhoff gratis demo versjon for nedlasting (soft-PLC).

Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke hvorfor lærere ikke legger mer vekt på PLS i opplæringen,

når jeg er ute å jobber nå, bruker med nesten aldri ren RELE-styring.

PLS er kommet for å bli, lærerne byrde innsett det for 10 år siden.

5128580[/snapback]

 

Vi hadde en lærer på GK. som var veldig gira på PLS!

 

Relé-styring er gammaldags! Men det brukes fortsatt...

5134335[/snapback]

 

Problemet med å bruke for mye tid på PLS på skolen er at det finnes for mange forskjellige PLS programmer på markedet. Da er det bedre å lære grunnleggende rele koblinger.

 

Jeg har enda til gode å se et automatisert anlegg uten rele, men jeg har sett flere uten PLS.

 

Simens Logo er jo billig å trene på. Ellers har Beckhoff gratis demo versjon for nedlasting (soft-PLC).

5139631[/snapback]

 

Mange anlegg uten reléer, men med kontaktorer da... Og på små anlegg, kan det holde med en Alpha PLS (kontaktene på utgangene kan belastes med 8A!)

 

Men, det finnes mange forskjellige programmer!, og forskjellige PLSer..

 

Vi bruker Mitsubitshi PLSer, og et program som heter GX IEC Developer...

Lenke til kommentar

Ville gjort slik som læreren vår gjør det:

Vi kobler opp kontaktorstyrte anlegg, på denne måten lærer du hvordan det fungerer, hva som gjør hva og sånne ting... SÅ satte han oss til å tegne opp forskjellige enkle ting så gå over til vanskeligere ting og så prøver vi det på PLS...

Du starter ikke rett på PLS og ikke har peiling på hvordan for eks. en stjerne/trekant vender fungerer...

Lenke til kommentar
Min kunnskap om PLS er lik null, vi var aldri innom temaet på grunnkurs, så jeg lurte på om noen følte for å komme med en god forklaring?

 

wtf ? det er jo med i pensum, eller lærerplanen hvertfall..

 

Når gikk du GK ?

5122277[/snapback]

 

 

04/05....

 

Læreren vår tok automatiserte anlegg på en måte så vi lærte en del mer elektronikk enn de andre klassene, men vi var aldri borti temaet PLS :no:

 

Begynner å forstå det nå, har en i klassa som jeg bruker som PLS-slave :whistle:

Lenke til kommentar
Vær glad du lærer elektronikk. pls og andre datastyringer vil du bli plaget med resten av livet uansett, mens mye av den gode gamle elektronikken bli glemt

5142529[/snapback]

 

Dessverre ja, i bunn og grunn er det jo den gode gamle elektronikken alt sammen bygger på..

 

Og i den nye læreplan for vidregående, så skal dem ta vekk den typen elektronikkundervisning som er i dag :ohmy:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...