Gå til innhold

OpenOffice bedre enn Microsoft Office?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Kan ikke Open Office lagre å åpne .doc dokumenter?

Jo, men disse vil ikke bli behandlet 100% riktig siden .doc er et proprietært format som eies av Microsoft.

Har faktiskt til gode å oppleve et problem med .doc i OO, men støtten til .ppt er et større problem. Forhåpentligvis har de fått fikset på dette i OO2, men hvis ikke er det det største minuset jeg har funnet ved OO etter å ha brukt det i lang tid...

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Joda, Thunderbird er en fin fugl det, og eg bruker den gjerne privat mot online epostkontoen, men når det kommer til exchange, kalender og kontakter er faktis Outlook det eneste alternativet.

Bare synd at Outlook ene og alene er vanskelig å få tak i, og da koster den bare litt i underkant av hva sbs utgaven gjør...

5080281[/snapback]

outlook er ikke alene om slik funksjonalitet. evolution og lotus notes har også dette

Skrevet

Har prøvd OO2 siden det kom ut, og til vanlig bruk fungerer det helt utmerket. Den klarer det MS Office klarer, samtidig får man en god følse inni seg fordi man ikke bryter loven ved å ha lastet ned Office eller kaster hele budsjettet inn i pengebingen til Gates. Så med Open Office 2 klarer man seg veldig bra, men savner noen små detaljer fra Office.

+ Gratis

+ Ser bra ut

+ Gjør det Office gjør

+ OpenDocument

+ PDF-støtte

+ Tabeller og tekstbokser hopper ikke rundt uten mål og mening

- Har ikke funnet organisasjonskart

- Små detaljer

- Hvis man tabber inn, to linjer under hverandre, tabber den ikke inn 3. linje automatisk som Office.

Skrevet
Feil. Et minus med MS Office er at den ikke kan lagre i PDF

Mulig at man ikke kan lagre direkte til PDF format, men og exportere til PDF er jo ikke noe problem.

5088940[/snapback]

Vi snakker jo om selve programmet, ikke hva andre programmer kan gjøre med en .doc-fil.

Skrevet

Altså, kan noen som er veldig flink med Open Office og Microsoft Word si forskjellene utenom at det ene koster og det andre koster ikke? Jeg ønsker å vite hvilke funksjoner som OO har som ikke Word har og vice versa. F.eks fletting av dokumenter osv. Kan endel med Office, men har ikke vært borti OO og dermed lurer jeg på hva funksjonaliteten er i forhold til Word. Pluss og minusfaktorer må også gå utifra funksjonalitet, men det er jo spørs hvor relevant spesielle funksjoner er.

Skrevet
- Slik det var før hadde eg MS Office 2003 SBS på jobb, MS Office 2000 Pro hjemme(følgte med maskinen) og MS Office XP Student på den bærbare. Opptill flere ganger savnet eg en eller flere funksjoner flere steder, og grensesnittet var heller ikke likt for hver gang.  :roll:

At grensesnittet endres gjelder jo også for Open Office samt de fleste andre programmer som finnes.

- Når eg skriver tilbud og brev til kunder sender eg det alltid som PDF. Det garanterer at mottaker kan lese det. Og om han ikke har adobe reader, er den gratis å hente ned. Det er ikke MS Office.

Jeg sender også som pdf men det skal sies at du ikke behøver Office for å lese Word-dokumenter. Det finnes en gratis Word-leser her:

http://www.microsoft.com/downloads/details...&DisplayLang=en

Tilsvarende finnes også for alle de andre MS Office-programmene så det argumentet holder ikke.

Skrevet
- Slik det var før hadde eg MS Office 2003 SBS på jobb, MS Office 2000 Pro hjemme(følgte med maskinen) og MS Office XP Student på den bærbare. Opptill flere ganger savnet eg en eller flere funksjoner flere steder, og grensesnittet var heller ikke likt for hver gang.  :roll:

At grensesnittet endres gjelder jo også for Open Office samt de fleste andre programmer som finnes.

- Når eg skriver tilbud og brev til kunder sender eg det alltid som PDF. Det garanterer at mottaker kan lese det. Og om han ikke har adobe reader, er den gratis å hente ned. Det er ikke MS Office.

Jeg sender også som pdf men det skal sies at du ikke behøver Office for å lese Word-dokumenter. Det finnes en gratis Word-leser her:

http://www.microsoft.com/downloads/details...&DisplayLang=en

Tilsvarende finnes også for alle de andre MS Office-programmene så det argumentet holder ikke.

5092810[/snapback]

Trenger jeg si noe annet en Linux. Vis meg den doc leseren fra Microsoft som er native Linux du.

Et minus for OOo er stavekontrollen. På ingen måte på høyde med MS Office sin. Etter min mening største problemet så lenge vi holder oss på hjemme nivå.

Et annet minus er at OOo ikke er native OS X, og den versjonen som finnes for OS X er enten X11 eller en dårligere Neo Office versjon. Av en eller annen merkelig grunn finnes faktisk MS Office som native OS X app.

Men alt i alt ville jeg nok brukt OOo hvis jeg brukte Linux eller Windows. Men til OS X blir det litt mer vrient. Bruker Abiword til å skrive, men resten må nok da blir Apple software.

Er jo også et lite hint, bruk Abiword hvis en kun er på jakt etter noe å skrive i.

Skrevet
(klipp)

Du hoppet over poenget mitt. Det var ganske så enkelt at nå kan eg ha samme utgave av OpenOffice på alle maskinene eg bruker, og da ha samme grensesnitt og funksjonalitet. Helt lovlig.

Og hvorfor eg sender dokumenter ut i PDF skal eg ikke gå nærmere inn på,

det var bare det at MS Office ikke kunne gjøre dette, mens OpenOffice har full

støtte for det.

Så å si at argumentet mitt ikke holder så bastant, holder heller ikke mål ;)

Skrevet

Og hvorfor eg sender dokumenter ut i PDF skal eg ikke gå nærmere inn på,

det var bare det at MS Office ikke kunne gjøre dette, mens OpenOffice har full

støtte for det.

Så å si at argumentet mitt ikke holder så bastant, holder heller ikke mål.

Poenget ditt var at ved å bruke pdf garanteres det at mottakeren kan lese det uten å kjøpe noen annen programvare. Det gjør man heller ikke med Word så dermed holder ikke argumentet ditt. Jeg verken liker eller misliker MS mer enn noen andre produsenter men rett skal være rett.

Som en annen har påpekt lager ikke MS noen leser som fungerer på *nix-platform men der finnes det en lang rekke andre alternativer. Et kjapt søk på google etter word viewer linux gir nok av muligheter.

Skrevet
Som en annen har påpekt lager ikke MS noen leser som fungerer på *nix-platform men der finnes det en lang rekke andre alternativer. Et kjapt søk på google etter word viewer linux gir nok av muligheter.

5093613[/snapback]

F.eks AntiWord...

Skrevet

To minuser med begge:

OOo Regnearket kan ikke formattere celler som "regnskap" som i m$_excel.

M$_office vil ha full kontroll og liker ikke at brukeren flytter på snarveiene på startmenyen, og begynner etterhvert å mase om CD-plata sånn at installasjonsprogrammet kan "ordne opp". Og stakkars den som ikke har rett cd for hånden da :thumbdown:

Eh, sier vel seg sjøl hva som er mest negativt, :yes:

Skrevet

Jeg har aldri opplevd at MS Office lager problemer ved flytting av snarveier. Hvilke problemer skulle det være? Det er enkelt å unngå problemer med manglende installasjons-cd på: installer alle komponenter med en gang eller kopier cd-ene over på harddisk. Det er forøvrig helt vanlig at programmer krever tilgang til det originale installasjonsprogrammet ved oppdateringer etc.

Skrevet

Det er jo ikke alltid ønskelig å installere alt. Jeg har f.ex en eldre maskin som ikke er koblet til nettet, som kun brukes til å skrive brev, og diverse lønnsoppgjør. Det er installert office2000 på den, og jeg opplever til stadighet at det kommer opp bokser som ber meg å sette inn CD-plata. Når plata har stått i noen sekunder sånn at programmet (eller tjenesten) har fått gjort det den skulle, så er flere av ikonene på start-menyen resatt. Min erfaring tilsier at dette er noe som skjer nesten utelukkende med store programpakker fra M$, typisk office2000 og nyere. Det var ikke så ille med office97.

Jeg tror ikke det er selve office-pakken som gjør livet surt, men måten det er installert på, dvs noe MSI-tjenester som kjører i bakgrunnen.

Skrevet

Jeg mente ikke at du skulle installere alle programmene nødvendigvis men alle funksjonenen innenfor det enkelte program. Da slipper du unna de fleste spørsmål om cd. Jeg har forøvrig ikke vært borti eller hørt om at installasjonsprogrammet har flyttet om på snarveier hvis ikke brukeren har valgt å kjøre en reparasjon og samtidig haket av for "gjenopprett snarveier" eller noe liknende.

• 1 måned senere...
Skrevet

Har nå installert en rykende fersk xp. Har (endelig) blitt voksen og kjøpt meg lisens ;) Har ikke så lyst til å bruke mye på officepakka, så jeg tester nå OOo. Så langt (45 min) ser dette veldig bra ut, og oppfyller alle mine krav. Veldig tidlig å si enda, men har ikke møtt på noen store problemer så langt.

En liten sak jeg lurer på, er om det er mulig å midstille brevarket i writer? Slik det er nå kommer arket (arbeidsområdet om du vil) på venstre side av skjermen, og ikke midstilt som jeg er vant til fra MS office. Er det en enkel løsning på dette?

Skrevet
Gå til View --> Zoom, og vel Page Width eller Optimal. Då vil heile breidden av arket visest. Om det går an å midtstille automatisk om du er zooma inn meir, det veit eg ikkje.

5260961[/snapback]

Takker. Nå slipper jeg å få vondt i nakken :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...