Gå til innhold

F.E.A.R , hva er flaskehalsen her hos meg ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg har kjørt F.E.A.R kjempe smooth på 1600x1200 alt max utenom noe aa ,af og soft shadows før nå.

Noen steder så henger det litt akuratt som at det loader før noe kommer ... Her er mine specs :

#AMD Athlon 64 4000+ 2.4GHz Socket 939, 1MB, BOXED m/vifte

#Asus GeForce 7800GTX 256MB GDDR3 2xDVI-I EN7800GTX, PCI-Express, ViVo/HDTV

#MSI K8N NEO4-F, nForce4, Socket-939, ATX Raid, Lyd, 4xSATA, GbLAN, PCI-Ex16

#Kingston PC3200 HyperX DDR 1024MB KIT Non-ECC Ultra Low Latency (2-2-2-5-1)

#Western Digital Raptor 74GB SATA 8MB 10000RPM

#Western Digital Caviar 8 mb chace 200 GB IDE 7200 RPM

Er det kanskje rammen min som er flaskehals ? At jeg burde ha 2 gb ram for å kjøre det på det jeg kjører nå ?

Raptoren min har oppført seg rart der det virker som den jobber som et hæl**** :D , sikkert normalt pga støyen den lager.

Uansett , det hadde vært fint om jeg kunne få litt svar her :w00t:

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Tja 1 gb ram til ville nok ikkje ha skada noen, spiller du BF2 så vil du vinner på det ihvertfall :D

Endret av Mala
Skrevet
Er no ett meget rått system det der vil eg si, sku vel muligens klare det ;)  Men FEAR er krevende som F&% det veit vi jo.

5064309[/snapback]

Veldig, veldig tvilsomt at du vil merke noe endring i det hele tatt hvis du plusser på mer minne. Med det systemt burde du kjøre F.E.A.R glatt og uten problemer. Kjører spillet på en langt dårligere PC, og har aldri hatt problemer med at systemet er for dårlig. Tror rett og slett du burde reinstallere nye drivere og finne ut hva som skaper problemene.

Skrevet

Hmm, kan være operativsystemet som utløser denne smålagginga, programmer i bakgrunnen som bruker pcen sånn plutselig.. Eller at MotherBoardet ikke klarer å spre "oppgavene" som kommer ved å kjøre spillet utover, og tar alt i rykk og napp..

Kjører mitt kjempefint på 1024*768 4AF/0AA ogpå high/ultra, soft shadows av..

Har en AMD athlon 2800+, 1536MB ram og X800XT skjermkort, kunne kjørt bedre, hadde jeg bare hatt bedre cpu..

Men det er ikke noe som er noe flaskehals hos deg nei.. Må trolig være Hovedkortet, eller windowsen, tipper jeg... ;)

Men du får lykke til, prøv en defrag av HDD'en og kjør noe spyware cleaners.. :)

Skrevet

Tror det er minnelagg du opplever, om det er skjermkortet eller for lite system minne vet jeg ikke. uansett så skader det ikke med 2gb ram for tiden framover.

Skrevet

Det systemet skal takle FEAR på de innstillingene helt fint. Du har kjørt spillet helt fint frem til nå? Hva har du gjort i mellomtiden? Installert noe programvare? Drivere? Tviler på at du trenger mer minne. En test hos firingsquad indikerer at det ikke er noen forskjell mellom 1gb og 2gb i FEAR. Skal se om jeg finner link til testen etter hvert.

Noen sjekkpunkter:

- Overklokk?

- Skjermkortdrivere?

- Fastwrite av eller på?

- Fragmentert harddisk?

- Lydinnstillinger?

- Bakgrunnsprogrammer (f.eks. antivirus)?

Skrevet (endret)

Maskinen min er ikke kraftig nok til å kjøre FEAR med tilstrekkelig FPS i 1600*1200 med moderate grafikkinnstillinger, men spillet har aldri stoppet opp slik du beskriver. Jeg har 2 GB RAM, men har ikke testet med 1 GB.

A64 3500+

2 GB RAM

GF7800 GT

Raptor 74

Endret av Rikky
Skrevet

dette resultatet fikk jeg nå. specs står i signaturen, men jeg kjører da skjermkortet @ stock til vanlig pga varmeproblemer.

grafikkinnstillingene i spillet er som følger: alt på max, 1280*1024 og 2xAA/2xAF

Skrevet (endret)

1024 ram er for lite hvis du skal kjøre f.e.a.r. på max. Jeg prøvde det selv, og fikk lagg når jeg rundet hjørner, gikk inn i rom osv.

Satt i 1gb til, og spillet går som olja glidemiddel på maximum.

Og den performance testen synes jeg ikke er helt relevant ta singelplayer krever en god del mer.

Endret av Undertow
Skrevet (endret)

Har akkurat samme cpu, minne og nesten samme skjermkort som deg. Tok akkurat en test med de specca du oppgav og fikk 65 averange fps.. At du trenger 2 gig minne er tøv. (særlig når resten av systemet er så bra) Hvertfall utfra de testene jeg har lest!

Endret av stinger82
Skrevet
Har akkurat samme cpu, minne og nesten samme skjermkort som deg. Tok akkurat en test med de specca du oppgav og fikk 65 averange fps.. At du trenger 2 gig minne er tøv. (særlig når resten av systemet er så bra) Hvertfall utfra de testene jeg har lest!

5065349[/snapback]

jeg har testa F.E.A.R med både 1gb minne og 2gb minne (har 2gb nå :D)

det lagger ingenting hos meg nå, men med 1gb lagget det litt når jeg kom inn i nye rom osv.

med 2gb oppdaget jeg også at det tok mindre tid å loade på half life 2 (dette var ikke særlig relevant til tråden, men jeg tenkte jeg skulle ta det med.)

mine specs er amd 64 3700+, asus radeon extreme ax850xt, msi k8n diamond, 4x 512mb geil. wd 80gb og 200gb. oppløsningen er 1024x768 eller et hakk høyere(husker ikke nøyaktig) og seff alt på max.

Skrevet (endret)

5065349[/snapback]

Nå skal ikke jeg påstå at du trenger så og så mye ram for å spille FEAR, for det har jeg ikke noe grunnlag for å gjøre. Men det hjelper ikke at resten av systemet er top notch, så lenge du har for lite RAM. Da vil spillet kunne stoppe opp i korte øyeblikk, og dette vil ikke gi store utslag på gjennomsnittlig FPS. Det er likevel veldig irriterende.

Endret av Rikky
Skrevet (endret)
At du trenger 2 gig minne er tøv. (særlig når resten av systemet er så bra) Hvertfall utfra de testene jeg har lest!

5065349[/snapback]

Som jeg skrev tidligere så har jeg testet dette selv (hadde 1gb før), og der er forskjell når det gjelder å kjøre alt på max i fear. Og som jeg sa tidligere, den performance testen gir ikke noe godt bilde av hvordan singelplayer vil flyte.

Men det hjelper ikke at resten av systemet er top notch, så lenge du har for lite RAM. Da vil spille kunne stoppe opp i korte øyeblikk, og dette vil ikke gi store utslag på gjennomsnittlig FPS. Det er likevel veldig irriterende.

Exactly!

Endret av Undertow
Skrevet
At du trenger 2 gig minne er tøv. (særlig når resten av systemet er så bra) Hvertfall utfra de testene jeg har lest!

5065349[/snapback]

Som jeg skrev tidligere så har jeg testet dette selv (hadde 1gb før), og der er forskjell når det gjelder å kjøre alt på max i fear. Og som jeg sa tidligere, den performance testen gir ikke noe godt bilde av hvordan singelplayer vil flyte.

Men det hjelper ikke at resten av systemet er top notch, så lenge du har for lite RAM. Da vil spille kunne stoppe opp i korte øyeblikk, og dette vil ikke gi store utslag på gjennomsnittlig FPS. Det er likevel veldig irriterende.

Exactly!

5066680[/snapback]

Så jeg burde kjøpe en Ram pakke til :hmm: ?

Jeg har ikke den nyeste patchen til F.E.A.R , men jeg mente at det stopper opp litt når jeg kommer rundt hjørner osv sånn som du forklarte :hrm:

Dette skjer om jeg kjører det på max i 1600x1200 eller 1280x960 , så jeg tror det er ram det gjelder , eller liker ikke F.E.A.R raptor disken min ?

En som har hjulpet meg litt til nå har sagt at rammen min er feil instillt ...

Dette skrev han :

Eneste jeg så feil på de andre bildene var settings for ram, ikke bruk auto, sett på manual og sjekk ut denne siden, så får du det nok stilt rett.. (cl2 - rcd2 - rp2 - ras5, CPC (Command Per Clock) /Command Rate:1)

Skrevet (endret)

5065349[/snapback]

Exactly!

5066680[/snapback]

Så jeg burde kjøpe en Ram pakke til :hmm: ?

Jeg har ikke den nyeste patchen til F.E.A.R , men jeg mente at det stopper opp litt når jeg kommer rundt hjørner osv sånn som du forklarte :hrm:

Dette skjer om jeg kjører det på max i 1600x1200 eller 1280x960 , så jeg tror det er ram det gjelder , eller liker ikke F.E.A.R raptor disken min ?

En som har hjulpet meg litt til nå har sagt at rammen min er feil instillt ...

Dette skrev han :

Eneste jeg så feil på de andre bildene var settings for ram, ikke bruk auto, sett på manual og sjekk ut denne siden, så får du det nok stilt rett.. (cl2 - rcd2 - rp2 - ras5, CPC (Command Per Clock) /Command Rate:1)

5066818[/snapback]

Jeg har som sagt samme ram som deg, og jeg kjører de på 220 mhz, med timingsene 2,2,2,5,2

Endret av stinger82
Skrevet (endret)

kan nok hjelpe på noe å kjøre rammen på optimale innstillinger.

som dere ser så går jo min ram på 250mhz, og overgangen fra 1gb VX @ 250mhz m/2-2-2-8 til 2gb EB @ 250mhz m/3-3-2-7 var på hele 8 poeng i 3dmark 05, mens jeg mista rundt 800 poeng i 01se, så det kommer mye ann på spillet om du taper på timings.

jeg tror faktisk den testen stemmer ganske bra, for da jeg runda fear så hadde jeg alt på max i 1024*768 med 2xAA/2xAF og det var aldri noe lagg eller stopping i flyten. men da jeg testa online i går, DM, så merka jeg at det gikk noe seigt i 1280*1024 med samme innstillinger, selv med 2gb ram, så jeg tror det går mer på skjermkortet enn rammen.

edit: da jeg kjørte testen i 1024*768 så fikk jeg minimum 39 fps og et par extra på average. de 9 fps extra på det nivået der har en del å si.

Endret av Spirre

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...