Gå til innhold

Kritisk Itanium-utsettelse


Anbefalte innlegg

Heh.. Ja vi kan jo tenke tilbake på hvor "forskjellig" K8 var i forhold til K7. Jeg lurer på hvor "forskjellig" K8 (sokkel M2) blir fra K8 (sokkel 939) :p og hvor forskjellig AMD's kommende "K8L" er for noe i forhold til det igjen. Ups, det var vist hele AMD's veikart for perioden 2003 til 2008. :!:

 

Snakk om å kaste stein i eget uttrykk "just another tweaked & recycled design".

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Og AMD sitt veitkart for 2006 er så mye mer fargerikt?!  :!:  Nå overgår du deg selv.

5100806[/snapback]

Ja, AMD har mange spennende planer i tiden fremover:

 

AMD outlines future technology directions

 

Alle viste Dothan ikke var en ny arkitektur bygd opp fra skratch, og sålangt "tabben" du nevner, er det en tabbe som har ført til enorme fortjenester som AMD kan bare drømme om.

5100806[/snapback]

Nei, alle viste faktisk ikke dette - jeg har selv diskutert med flere som hardnakket har påstått at Pentium-M var laget fra bånn av. Det at Intel har hatt komersiell suksess med et elendig produkt skyldes en kombinasjon av en svært ressursrik markedsføringsavdeling og den uetiske forretningspraksisen som totalt gjennomsyrer selskapet. Slikt burde gi de aller fleste rasjonelle personer gysninger langt nedover ryggen, men det er nå engang slik at det er kvantitet og ikke kvalitet som som regel selger best.

Lenke til kommentar
Heh.. Ja vi kan jo tenke tilbake på hvor "forskjellig" K8 var i forhold til K7. Jeg lurer på hvor "forskjellig" K8 (sokkel M2) blir fra K8 (sokkel 939) :p og hvor forskjellig AMD's kommende "K8L" er for noe i forhold til det igjen. Ups, det var vist hele AMD's veikart for perioden 2003 til 2008. :!:

 

Snakk om å kaste stein i eget uttrykk "just another tweaked & recycled design".

5100929[/snapback]

Egentlig ikke, for selv 1. generasjon K8 virker å være totalt overlegent det Intel planlegger å komme med frem til 2008. K8 i seg selv representerte en revolusjon, der en rekke nye ting ble introdusert på en gang, og Intel har foreløpig ikke vært i nærheten av å designe en like bra løsning. Man snakker ofte om at Intel ligger ca. 1.5 år bak AMD, men i realiteten så ligger de nok minst 2-3 år bak i utviklingen. Hvis de tekniske spesifikasjonene til "Merom" & co. som har lekket ut faktisk stemmer, så representerer de det jeg på mange måter betrakter som "steinalderteknologi". Som markedsleder svikter Intel derfor forferdelig (for noen super-sinker!), og holder med dette utviklingen unødvendig tilbake enda noen år ved å introdusere nok en generasjon med prosessorer basert på en helt utdatert plattform-tankegang. Det er derfor bra at noen (AMD) tar ansvar der Intel fraskriver seg ansvaret sitt totalt, så slipper iallefall alle å bli holdt unødvendig tilbake. Som man sier: "Kun død fisk flyter med strømmen" :cool:

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

K8 en revolusjon?? Den klarer jo ikke en gang å parkere Pentium M som ifølge snorreh selv bare en litt modifisert utgave av en cpu fra 1995. Kan ikke skjønne hvilke aspekter ved K8 som gjør den til en revolusjon, men men, så er ikke blodet mitt grønt heller da.

 

Er "kjekt" å se hvordan en enkelt bruker kan påvirke kvaliteten på et så pass stort forum som dette.

Endret av mar
Lenke til kommentar
Dette er bare helt fantastisk morsomt å lese. Ler så jeg rister.

 

Del du har vel ikke noe vettugt å komme med? Det begynner å bli litt lett på ene siden av skåla her :p

5102760[/snapback]

Vettugt? Hvorvidt Merom er miljøvennlig resirkulasjon eller ikke.. Sterke påstander i begge leire om tema som er åpen for tolkning, Krangle om hvorvidt et veikart er spennende eller ikke. Være sterkt uenig om en prosessor som ikke fins. Tja, jeg kunne jo selvfølgelig bringe tomme melkekartonger inn i diskusjonen.

Lenke til kommentar
K8 en revolusjon?? Den klarer jo ikke en gang å parkere Pentium M som ifølge snorreh selv bare en litt modifisert utgave av en cpu fra 1995. Kan ikke skjønne hvilke aspekter ved K8 som gjør den til en revolusjon, men men, så er ikke blodet mitt grønt heller da.

 

Er "kjekt" å se hvordan en enkelt bruker kan påvirke kvaliteten på et så pass stort forum som dette.

5103479[/snapback]

Kategorisk eller ikke, uten den ene brukeren ville kvaliteten på forumet falt dramatisk, og det vet du!

Lenke til kommentar
Dette er bare helt fantastisk morsomt å lese. Ler så jeg rister.

 

Del du har vel ikke noe vettugt å komme med? Det begynner å bli litt lett på ene siden av skåla her :p

5102760[/snapback]

Vettugt? Hvorvidt Merom er miljøvennlig resirkulasjon eller ikke.. Sterke påstander i begge leire om tema som er åpen for tolkning, Krangle om hvorvidt et veikart er spennende eller ikke. Være sterkt uenig om en prosessor som ikke fins. Tja, jeg kunne jo selvfølgelig bringe tomme melkekartonger inn i diskusjonen.

5103535[/snapback]

Er det sterke påstander å si at to prosessorer med villt forskjellige specs er ulike? Forresten forventer også jeg at Merom og hele den generasjonen i stor grad bygger på de prinsippene en har fra P6. Det blir helt sikkert en superscalar RISC kjerne med CISC->RISC dekoding forran og moderat pipelinelengde (14 steg) framfor mer aggressivt speedracer design med 20+ steg. De vil også satse på massiv branch prediction for å tillate utnyttelse av et bredt design på 4 issue width. Bredde og dybde på pipelinen er offisielle specs fra Intel, men det er så stort spillerom innen for disse at de er på grensen til uinteressante. f.eks er både Dothan, k8 og (Enhansed) Netburst 3 issue. Lengden på en pipeline er heller ikke en helt entydig definisjon.

 

Så for all del en kan godt påstå at Merom er et resirkulert P6 design, men da har en lagd seg definisjoner som gjør det meningsløst klassifisere CPU kjerner. Da blir k7 og k8 P6 kjerner i samme slengen. Power5 blir en bred og dyp P6 kjerne (i stor likhet med Merom forresten) med, SMT, uten CISC->RISC decoder og en rekke andre "små" detaljer. Du må til P5, P7 eller Transmeta for å finne noe som ikke er en resirkulert P6 kjerne. Hva er vitsen da? Det er ikke så mange forskjellige (og fornuftige) grunnprinsipper å bygge kjerner for seriell instruksjonsstrøm. Låning av prinsipper er også et veldig vanlig konsept i denne bransjen og om du går inn i mikroarkitekturen og kun ser på prinsippene som vil du nok se at de fleste x86 og RISC kjernene i stor grad benytter alle de samme hovedprinsippene, men med noen egne justeringer for ISA og egne justeringer for lastoptimalisering. Anbefaler sterkt å rase gjennom de tusen sidene i H&P før en nekter for dette. Jeg har gjort det. Den forklarer i god detalj de fleste kanskje enda til alle _grunnprinsippene_ som benyttes i dagens kjerner, men hopper selvfølgelig over implementeringen av de for ikke å måtte bruke en million sider.

Lenke til kommentar

Skulle ønske slik informasjon hadde stått på baksiden av melkekartongene, det hadde gjort forkosten uendelig mer givende.

 

Hvis jeg absolutt må kverulere på dette, så var da AMD sine prosessorer 4-issue for et par generasjoner siden. 14 steg pipeline er vel ca. det P-M og A64 ligger på. Men helt ærlig må jeg si at jeg faktisk er spent på å se hva Merom har å by på når den kommer, og som du selv sier har ikke Intel gitt veldig mange detaljer, så grad av resirkulering er for meg helt ut i det blå.

Lenke til kommentar
K8 en revolusjon?? Den klarer jo ikke en gang å parkere Pentium M som ifølge snorreh selv bare en litt modifisert utgave av en cpu fra 1995. Kan ikke skjønne hvilke aspekter ved K8 som gjør den til en revolusjon, men men, så er ikke blodet mitt grønt heller da.

5103479[/snapback]

Selv K7-kjernen parkerer P6-kjernen (som Pentium-M er basert på) på rå ytelse, ref. Athlon vs. P3. K8 er derfor totalt overlegen P6 på det aller meste, med både AMD64-støtte, integrert minnekontroller og HyperTransport nordside. Et helt nytt og oppdatert ISA (ref. AMD64 vs. IA32), samt et fullstendig brudd med FSB-løsningen til fordel for HyperTransport. Det at alt dette kom på en gang gjør K8-kjernen virkelig revolusjonerende, mens "Merom" & co. bare blir evolusjonære design til sammenligning. "Merom" representerer forhåpentligvis trolig mer "nytt" sammenlignet med tidligere design, selv om den tilsynelatende bare ser ut til å være en K7 med blodtrimmet FSB.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...