Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hjelp til analyse av internett-linje


Anbefalte innlegg

Hei, finnes det noen (lett) måte å sjekke kvaliteten på internett-linja? Jeg er vant til å bruke hastighetsmålere (som den på dinside), men de oppgir bare hastigheten, og sier ikke noe om hvor mange ødelagte pakker som har blitt mottatt. Jeg mistenker nemlig at linja mi (ikke trådløs) har blitt ustabil, med mange ødelagte pakker, og dermed mye lavere netto hastighet.

 

Jeg har nemlig NGT Charlie som jeg har vært godt fornøyd med i to år (ligget ca. 100kb/s over det jeg betaler for hele tiden), men sånn er det desverre ikke lenger.

 

Før sommeren, da det het Charlie 1850, hadde jeg rundt 1960 kb/s (i følge dinsides bredbåndskalkulator). Nå som det er Charlie 3000, har jeg rundt 1200 kb/s, og en tildels ustabil linje. :mad:

 

Jeg tenkte jeg skulle sjekke litt selv før jeg ringer NGT, men vet altså ikke om noe verktøy som kan fortelle meg noe om antall ødelagte pakker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

du kan bruke ping

 

Trykk kjør.

Tast cmd (eller command avhengig av variant, forutsetter windows)

Skriv 'ping -t <vertsnavn>'

 

Denne holder på til du trykker ctrl+c og du vil se hvor mange icmp 8 (echo) pakker du har mistet i en liten oppsummering.

 

La den gå så lenge du gidder.

 

Edit: ideelt sett bør det være 0% pakketap avhengig av stabiliteten i andre enden, prøv å pinge nextgentel, eller bare et par hopp utenfor deg. (hoppene kan du finne med 'tracert' <vertsnavn>')

Endret av process
Lenke til kommentar

Hvis det er packet loss du tenker på så er det bare å kjøre en ping.

 

 

start -> kjør -> cmd

 

ping www.vg.no -l 256 -n 20

 

Med dette så pinger du vg med 256 byte istedenfor 32, samt at du kjører 20 forespørsler kontra 4 som er vanlig. Du kan godt øke antall byte samt antall forespørsler.

Lenke til kommentar

Bare vær oppmerksom på at en del servere har intelligente sperrer for ping. Etter en viss aktivitet slutter de å svare, og sender en melding til driftsansvarlige, som tar kontakt med ISP, som sperrer linja di...

 

 

Kjør en tracert til en plass som svarer, og velg en av de første for testing.

Endret av Mr Burns
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...