Gå til innhold

Den Store AMD DC Opteron oc tråden


Anbefalte innlegg

170 min sendes i morgen så jeg har den på onsdag:)

Er fornøyd hvist jeg får klokket den til 2.5-2.6 ghz, men har hørt at de nyeste optero cpuene klokker ganske dårlig...er det sant? eller er det bare rykter?

5632244[/snapback]

Det ser jo ut til at de som har ramlet ned i tråden her klokker greit. Hva sikter du egentlig til når du sier dette?

5632269[/snapback]

 

Jeg har bare hørt at noen sa at de nyeste opteron prossersorne klokker ganske dårlig!! Så jeg lurer på om det er sant?!?!

5632480[/snapback]

 

Jeg holder på å teste ut min 165 nå som jeg fikk på fredag, den var stabil på 2,6 med stock volt, har ikke fått kjørt prime95 og occt mer enn 1 time. tester på 2,7 nå.

Så for meg virker det som de fremdeles er veldig klokkevennlige.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
du må ta lengre enn en time ,min feila på 2,6 på stock etter 4timer, jeg har fastslått at den er stabil på 2,6 på 1,37v hakket over standard.

mitt 1000ende innlegg :w00t:

5632695[/snapback]

 

Ja, jeg skal kjøre over natten, har som vane å kjøre 24t før jeg er 100% sikker. Men jeg klarer ikke holde meg, må bare se hva den duger til litt sånn kjapt.

 

Har kjørt over 1 time nå 2,7Ghz med 1,46v, dette er megabra, villeste cpu'en jeg har vært borti, hehe...

 

Gratla med 1000 Innlegg :!:

Lenke til kommentar

ser ut som jeg og du har fått samme cpu omtrent :D

 

men det er noe rart med biosen, jeg har 2x512 Patriot xbl og når jeg sette på minnedividern så den kjører på stock og 2,2,2,5 1T så setter den opp volten til 2,77(selv om jeg har stilt den inn på 2,6 og det står 2,6, men den viser 2,77) den skal være på 2,66. Setter jeg opp tallene litt så er det ikke noe problem. Dette skjer når pcen er klokka. Er det noen her som har opplevd dette, jeg bruker biosver.N4D623-3 det samme skjer på den nyeste biosen også, den er stabil men det er utrolig iriterende at de kjører på nesten 2,8v når de er på stock alt sammen av minne :hmm:

Lenke til kommentar
du må ta lengre enn en time ,min feila på 2,6 på stock etter 4timer, jeg har fastslått at den er stabil på 2,6 på 1,37v hakket over standard.

mitt 1000ende innlegg :w00t:

5632695[/snapback]

 

Ja, jeg skal kjøre over natten, har som vane å kjøre 24t før jeg er 100% sikker. Men jeg klarer ikke holde meg, må bare se hva den duger til litt sånn kjapt.

 

Har kjørt over 1 time nå 2,7Ghz med 1,46v, dette er megabra, villeste cpu'en jeg har vært borti, hehe...

 

Gratla med 1000 Innlegg :!:

5632765[/snapback]

 

 

Yo,

 

Høres bra ut...Må få høre mer når du har testa den ferdig...

 

Hvilke HK kjøre du den på?

 

Adiabatisk

Lenke til kommentar

Min erfaring er at med luftkjøling på en DC CPU, så øker tempen betydelig når man går over 1.4V. Så kan man da stille seg spørsmålet om de 100 Mhz extra (og mer volt) er verdt det....

 

Vet det er kjedelig å kjøre Prime95 i timesvis, men noen ting må man bare gjøre hvis man skal være sikker på at prosessoren er stabil. Da jeg hadde min Opty 165 og testa på 2652 Mhz, så fikk jeg error på core0 etter 10 timer med Prime95! Da med nok volt...

 

Så til dere som tester 1 og 5 timer....dere kan ikke si dere har en stabil klokk ;)

Lenke til kommentar
170 min sendes i morgen , men har hørt at de nyeste optero cpuene klokker ganske dårlig...er det sant? eller er det bare rykter?

 

søkt litt , eneste tråden jeg ha funnet er denne med den nye steppingen CCBWE 0551 UPMW

(fremdeles ikke fått HK, men håper jeg er heldigere enn Alcoholiday som makser ut på 2250mhz)

Lenke til kommentar
Har lyst på en DC selv... men ble i tvil nå ang dårligere spillytelse... wtf er vitsen da? :(

5635800[/snapback]

 

og hvor har du det ifra at du får dårlige ytelse med DC?

Stemmer at det noe dårligere på spill som ikke støtter dette. men fikses lett med valg av affinity... altså vi velger spillet til å kun bruke den ene coren av de to... da vil det funke akkurat som single core.....

Endret av Oze
Lenke til kommentar
Har lyst på en DC selv... men ble i tvil nå ang dårligere spillytelse... wtf er vitsen da? :(

5635800[/snapback]

 

og hvor har du det ifra at du får dårlige ytelse med DC?

Stemmer at det noe dårligere på spill som ikke støtter dette. men fikses lett med valg av affinity... altså vi velger spillet til å kun bruke den ene coren av de to... da vil det funke akkurat som single core.....

5635867[/snapback]

 

Jeg tror det han mener er at du får ikke dårlig ytelse med Dual Core, men du får heller ikke noe bedre ytelse av DC.. I hvertfall ikke i dagens spill.

 

Og da med høyere pris for DC så skjønner jeg argumentet. I tillegg klokker DC lavere en Singel Core, og da kan en singel core være like greit hvis du bruker maskina til spilling.

Lenke til kommentar
Har lyst på en DC selv... men ble i tvil nå ang dårligere spillytelse... wtf er vitsen da? :(

5635800[/snapback]

 

og hvor har du det ifra at du får dårlige ytelse med DC?

Stemmer at det noe dårligere på spill som ikke støtter dette. men fikses lett med valg av affinity... altså vi velger spillet til å kun bruke den ene coren av de to... da vil det funke akkurat som single core.....

5635867[/snapback]

 

Jeg tror det han mener er at du får ikke dårlig ytelse med Dual Core, men du får heller ikke noe bedre ytelse av DC.. I hvertfall ikke i dagens spill.

 

Og da med høyere pris for DC så skjønner jeg argumentet. I tillegg klokker DC lavere en Singel Core, og da kan en singel core være like greit hvis du bruker maskina til spilling.

5635965[/snapback]

 

Ja det er sant nok det.... men med tanke på kommende store titler som Morrowind oblivion og andre som kommer i år vil det bli betraktelig mye bedre med dual core cpu..... ska en kjøpe en ny cpu i dag...... vil man få mest ut av dual core...

selv bytte jeg nettop fra en 3500 winchester @ 2520mhz til opteron 165 @ 2700mhz...

forkjellen på 3dmark 06 som har dual core støtte gikk fra 3900poeng til 4450 på et POV 7800GT. det synes jeg er ganske bra poengsum med tanke på at 3dmark 03,05 og 06 er hovedsaklig GPU avhengig..

Lenke til kommentar

Til dere som opplever at ytelsen i spill har gått NED ved bruk av dual core: Jeg mistenker at problemet skyldes en bug i Windows XP kombinert med Cool'nQuiet på dualcore-prosessorer (eller noe i den duren). Det finnes flere måter å løse dette problemet på, dere finner mer info om dette i "(AMD) DUALCORE lag fix"-tråden.

 

Personlig har jeg av en eller annen grunn ikke opplevd denne feilen i noen av spillene jeg har testet, heldigvis. ;)

 

Ganske morsomt å se frameraten øke fra 86 til 106 fps ved å bytte fra AMD 3500+ til Opteron 175, på tross av at begge prosessorene gikk på 2200MHz hastighet (dette var før jeg begynte å klokke opp Opteronen) i Doom 3. Jeg vet det er visse andre forskjeller på prosessorene, men jeg fikk bakoversveis uansett, siden Doom 3 ut fra det jeg har lest ikke drar nytte av dual core.

 

Edit: Glemte å nevne hvilket spill det var snakk om. :p

Endret av Juke
Lenke til kommentar
Til dere som opplever at ytelsen i spill har gått NED ved bruk av dual core: Jeg mistenker at problemet skyldes en bug i Windows XP kombinert med Cool'nQuiet på dualcore-prosessorer (eller noe i den duren). Det finnes flere måter å løse dette problemet på, dere finner mer info om dette i "(AMD) DUALCORE lag fix"-tråden.

 

Personlig har jeg av en eller annen grunn ikke opplevd denne feilen i noen av spillene jeg har testet, heldigvis. ;)

 

Ganske morsomt å se frameraten øke fra 86 til 106 fps ved å bytte fra AMD 3500+ til Opteron 175, på tross av at begge prosessorene gikk på 2200MHz hastighet (dette var før jeg begynte å klokke opp Opteronen) i Doom 3. Jeg vet det er visse andre forskjeller på prosessorene, men jeg fikk bakoversveis uansett, siden Doom 3 ut fra det jeg har lest ikke drar nytte av dual core.

 

Edit: Glemte å nevne hvilket spill det var snakk om. :p

5636268[/snapback]

 

Det er nok sannsynligvis 2 grunner til dette, nr1. alle andre prosesser som kjører har nå cpu kraft i bøtter og spann, og vil derfor ikke påvirke spill ytelsen.

Nr2. Opteron 1xx 939 har 1mb cahce pr. kjerne, mens 3500 cpu`en har bare 512kb cache. Dvs. at selv om spillet ikke støtter dual core, vil spillet allikevel har dobbelt så mye L2 cache, dette vil sannsynligvis hjelpe litt.

Bare mine tanker, skal ikke si noe med sikkerhet!

Har du prøvd å sette afinity? For å se om det hjelper på frameraten, eventuelt senker framereaten?

Lenke til kommentar

skyline: Ja, størrelsen på cachen har selvsagt en del å si, men jeg er usikker på hvor mye. Har ikke testet det med affinity, forøvrig, kan jo se om jeg får testet det etterhvert også for å se om ytelsen endrer seg noe da.

 

Grunnen til at jeg ikke testet dette tidligere, var at Doom 3 generelt sett er lite interessert i å la meg multitaske ut til taskmanager etter at jeg har startet spillet, og dermed var det vrient å endre affinity. Men i ettertid har jeg jo funnet ut at det finnes andre måter å løse dette på. ;)

 

Edit: Det finnes en del tips rundt dette i dualcore-tråden jeg linket til tidligere.

Endret av Juke
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...