Gå til innhold

Hva gjør egentlig spikes?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spikses er for å få mindre kontaktflate fra høyttalerne til gulvet. Sett i forhold til resultatet du får ut av det, er det den billigste oppgraderingen du kan gjøre.

 

Med stor kontaktflate mot gulvet vil gulvet "spille med". Da får du slapp og upresis bass. Med spikes blir kontaktflaten mye mindre. Bassen blir da klarere, tydeligere og mye mer presis.

 

I tillegg blir det mindre vibrasjon rundt i omgivelsene, slik at du får litt mer fornøyde naboer.

Lenke til kommentar

Jeg lurer også på litt av dette... Jeg bor i 2. etasje og de i 1. etasje klager på at jeg spiller litt for høyt og dette når jeg ikke spiller spesielt høyt :dontgetit: ... De sier at bilder og vaser "dirrer" når jeg spiller musikk, men di hører ikke selve musikken.

Kan problemet løses med spikes? Vist svaret er ja, hvor kan jeg da kjøpe noen forsvarlige og gode spikes til en gunstig pris?

Endret av In5ErT
Lenke til kommentar
Jeg lurer også på litt av dette... Jeg bor i 2. etasje og de i 1. etasje klager på at jeg spiller litt for høyt og dette når jeg ikke spiller spesielt høyt  :dontgetit: ... De sier at bilder og vaser "dirrer" når jeg spiller musikk, men di hører ikke selve musikken.

Kan problemet løses med spikes? Vist svaret er ja, hvor kan jeg da kjøpe noen forsvarlige og gode spikes til en gunstig pris?

5049301[/snapback]

 

Ja, dette kan løses med spikes. Eltek har diverse spikes i ulike prisklasser. Bruker selv Soundcare Superspikes med godt resultat lydmessig og mindre klager fra naboene.

Endret av Peterman
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6

Har ikke akkurat noen "proff" høytalere, men et Logitech Z-2200 sett. Sub'n står på et teppegulv her, og tror ikke at det er noe spesielt bra egentlig. Så vil de hjelpe med spikes? :)

Lenke til kommentar
er det noen forskjell med tre eller fire spikes pr høyttaler? er det slik at det er bedre med mindre?

5050111[/snapback]

 

Tja.. Tre spikes gir jo mindre kontaktflate mellom høyttaler og underlag. Om det er noe hørbar forskjell mellom tre og fire spikes vet jeg ikke. Er jo bare en måte å finne det ut på; prøve.

Lenke til kommentar
er det noen forskjell med tre eller fire spikes pr høyttaler? er det slik at det er bedre med mindre?

5050111[/snapback]

 

Tja.. Tre spikes gir jo mindre kontaktflate mellom høyttaler og underlag. Om det er noe hørbar forskjell mellom tre og fire spikes vet jeg ikke. Er jo bare en måte å finne det ut på; prøve.

5053037[/snapback]

hehe joda.. nå har det seg faktisk sånn at jeg har tre spikes på den ene og fire på den andre nå.. :wee:

 

skulle bare bruke tre i utgangspunktet men så ble de så enormt ustabile at jeg ombestemte meg. litt for sent desverre for limputa hadde festa seg godt nok til å bli ødelagt når jeg rev den av så da hadde jeg en for lite til overs på den høyttaleren. ;) kan ikke si at jeg har merket noe forskjell men mangler en ordentlig forsterker så får ikke testa bassen ordentlig enda...

Lenke til kommentar
Jeg lurer også på litt av dette... Jeg bor i 2. etasje og de i 1. etasje klager på at jeg spiller litt for høyt og dette når jeg ikke spiller spesielt høyt  :dontgetit: ... De sier at bilder og vaser "dirrer" når jeg spiller musikk, men di hører ikke selve musikken.

Kan problemet løses med spikes? Vist svaret er ja, hvor kan jeg da kjøpe noen forsvarlige og gode spikes til en gunstig pris?

5049301[/snapback]

 

 

 

 

 

biltema selger noen billige spikes , disse funker helt ok

Lenke til kommentar

Spikes jorder høyttaleren til gulvet, det fører ikke alltid til bedre lyd. Det kommer ann på hvilket gulv den står på. Parkett er ikke alltid noen god løsning sammen med spikes. Hvis du har stengulv eller en stenblokk under høyttalerne, hjelper det ofte. Skal du skille høyttalerne fra gulvet, slik at naboer ikke blir plaget er ofte isolatorer det beste. Spikes gjør ofte slik at resonsene planter seg bedre i betong, med det resultat at naboer blir lettere irriterte...

 

Beste resultat hos meg var å jorde stativene til gulvet med SoundCare spikes og isolere høyttalerne fra stativene med isolatorer...

Lenke til kommentar

Undersøk den teorien med at spikes er laget for å jorde høyttalerne til gulvet hos noen som har peiling, så poster du deretter et nytt og forhåpentligvis mer riktig innlegg.

 

Stikkord:

- Vit hva resonans er, før du snakker om det. Merk at resonans ikke er noe som på noen som helst måte kan plante seg et sted.

- Vit hva "å jorde" en høyttaler til et gulv egentlig innebærer før du snakker om det.

- Vit hva spikes egentlig er

Lenke til kommentar

La oss ta høyttalerføtter generelt først:

 

Hva skjer?

 

Når basselementet sparker fra, vil det påføre en motsatt rettet kraft på kabinettet. Multipliserer vi denne kraft med høyden fra elementet net til føttene, har vi et moment som vil forsøke å vippe høyttaleren bakover når elementet sparker utover.-. Når dette skjer øker kraften som går gjennom bakbeine, mens kraften som går gjennom høyttalerens forbein reduseres.

 

Og så vil det samme skje med motsatt fortegn når elementet slår inn. Forbeina og bakbeina på høyttalerne vil altså trykke på underlaget med samme frekvens men i motsatt fase.

 

1) Hva skjer ved lave frekvenser:

 

Ved lave frekvenser (hva som er lavt avhenger av typen fot) vil føttene overføre krefter fra høyttaleren til underlaget mer eller mindre uten tap. Høyttaler og underlag fungerer som ETT - de er akustisk og mekanisk sammenkoplet.

 

Er det et stivt og tungt underlag (betong) vil høyttaleren oppføre seg som større og tyngre enn den egentlig er. Da kan man få mer kontante transienter.

 

Er det et levende underlag - eksempelvis tregulv - kan en slik overføring få gulvet til å spille med. Dette vil selvsagt ikke skje uten forvrengning og med lineær frekvensgang. Det gir mer lyd, men ikke bedre lyd.

 

2) Ved høye frekvenser

 

Ved høye frekvenser vil ikke føttene være stive nok og "raske" nok til å holde følge med vibrasjonene som er forårsaket av elementene og som setter seg i kabinettet. Her vil høyttaleren være akustisk frikoblet fra underlaget. All lyd/ulyd vil komme fra høyttaleren selv, og føttenen vil ikke stanse disse bevegelsene.

 

Ved høye frekvenser vil det også være begrenset hva kabinettet er i stand til å transportere av vibrasjoner fra elementet og ned til gulvet. Kabinettene er ikke ubegrensede stive og ved høye frekvenser vil det ikke finnes kabinettvibrasjoner langt unna diskantelementet.

 

3) Ved resonnansfrekvensen

 

Ja - det stemmer. Høyttalere på føtter har en resonnansfrekvens. Vi snakker ikke resonnansfrekvensen til trykkammerløsninger eller bassrefleksløsninger, men en annen resonnans.

 

Spikes fjærer litt. Det gjør andre føtter også Har du myke føtter med moderat demping (gummi) kan du gi høyttaleren et puff og så vipper den fram og tilbake av seg selv med en viss frekvens. Dette er resonnansfrekvensen.

 

Med stivere føtter vil det være vanskelig å se det fordi resonnansfrekvensen blir mye høyere.

 

Ved resonnansfrekvensen vil hele høyttalerkassen svinge uønsket. Følgelig vil hele fronten fungere som et lydgivende membran på akkurat denne frekvensen. (baksiden også, men dette er nok mindre sjenerende) Dette er selvsagt uønsket lyd for de fleste med hørselen i behold.

 

Hvor kraftig svingningen blir, avhenger av egenskapene til føttene. Stive - med lav demping - gir høy Q og lang klangtid. Godt dempede gir lav Q og kortere klangtid.

 

Så spikes:

 

Lave frekvenser: En for lett høyttaler på et stivt underlag kan gi bedre, renere og mer kontant bass med spikes enn med noe mykere. Men hvis underlaget ikke er stivt, risikerer man at både gulv og vegger begynner å spille med. Resultatet er mye uren bass, som i lengden er helt utålelig å høre på.

 

Resonansfrekvens: Problemet med spikes er at resonnansfrekvensen ofte kommer et sted i øvre bass- mellomtone - et område der øret er svært følsomt. Dette tilfører forvrengning til lyden, som man lett kan unngå.

 

Samtidig betyr dette at spikes kan være en svært god ide på subwoofere da disse gjerne ikke spiller så høyt opp i frekvens. Forutsatt et stabilt underlag underlag som ikke begynner å vibrere i takt med musikken.

 

Så myke føtter:

 

Med tunge høyttalere og myke føtter er det mulig å flytte resonnansfrekvensen under det hørbare området. Så vil all lyd overføres via eteren. Resultatet vil bli så ren lyd som høyttaleren er i stand til å produsere i det aktuelle rommet. Og høyttalere som tilsynelatende sjangler på underdimensonerte føtter.

 

Så til slutt dempede føtter:

 

Her vil resonnansen bli betydelig nedtonet, slik at den får liten innvirkning på lyden selv om frekvensen er i det hørbare området.

 

Mange føtter er både mye og dempede - og da vil resonnansfrekvensen bli lav og dempet. Dette er ofte den beste løsningen - og helt klart den løsningen som gir mest forutsigbare resultater. Man trenger ikke bruke dyre HI-FI dibedutter heller. Noe som lager lite lyd når det treffer bakken - og som spretter litt opp igjen - vil kunne fungere bra. Squash- ball er et godt eksempel på dette.

 

Det blir mindre energioverføring til gulvet ved bruk av isolatorer. Ergo, mindre lyd ned til naboen. Direktekontakt mellom høyttaler og gulv er den mest effektive måten å få sure naboer på. Isolatorer absorberer mye av energien før den når gulvet.

 

Her finner man mere info om hvorfor det kan være lurt å bruke isolatorer fremfor spikes. Bare til å lese å grine...

Lenke til kommentar
Undersøk den teorien med at spikes er laget for å jorde høyttalerne til gulvet hos noen som har peiling, så poster du deretter et nytt og forhåpentligvis mer riktig innlegg.

 

Stikkord:

- Vit hva resonans er, før du snakker om det. Merk at resonans ikke er noe som på noen som helst måte kan plante seg et sted.

- Vit hva "å jorde" en høyttaler til et gulv egentlig innebærer før du snakker om det.

- Vit hva spikes egentlig er

5093249[/snapback]

 

jeg tror han vet hva det er. virker i hvertfall slik på det siste innlegget. Jeg lærte i hvertfall litt i dag også

Lenke til kommentar
Her finner man mere info om hvorfor det kan være lurt å bruke isolatorer fremfor spikes. Bare til å lese å grine...

5093548[/snapback]

Det var utrolig rart at isolatorer får skryt av produsenten.. :roll:

"Dämpkuddar" er en grei løsning det,bruker det selv på subwooferen,men putene utgjør ikke de kjempestore forskjellene i lydbildet,som så mange skal ha det til.Det er min erfaring.

Endret av audiomur
Lenke til kommentar
La oss ta høyttalerføtter generelt først:

osv..

5093548[/snapback]

 

så i mitt tilfelle, relativit lette høyttalere (17kg), lite rom (25kvm) og klikk laminat på gulvet så vil det være best med myke og dempede føtter, både med tanke på lydkvalitet og skjerming av naboer?

 

isåfall. har du noen rimelige budsjetts forslag? :)

 

(høyttalerne er proson reality 62mkII)

Lenke til kommentar

Linken var for at det var noen interessante kurver lagt inn i artikkelen. Linken viser også slike isolatorer som enkelte kanskje ikke viste hva var for noe...

Hos meg har isolatorer hatt en stor effekt. Men som jeg har sagt flere ganger før, det er bare en selv som kan avgjøre hva man liker. Det er tross alt man selv som skal høre på anlegget!

Lenke til kommentar
Linken var for at det var noen interessante kurver lagt inn i artikkelen. Linken viser også slike isolatorer som enkelte kanskje ikke viste hva var for noe...

Hos meg har isolatorer hatt en stor effekt. Men som jeg har sagt flere ganger før, det er bare en selv som kan avgjøre hva man liker. Det er tross alt man selv som skal høre på anlegget!

5093716[/snapback]

 

har letet litt men finner ikke isolatorer noe sted. noen tips på hvor jeg kan få kjøpt det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...