Gå til innhold

*nix burde overta mer for win


Anbefalte innlegg

# uptime

22:11:12 up 279 days, 22:04,  1 user,  load average: 1.03, 1.01, 1.00

 

om du ser på load-verdiene så har den NOK å gjøre; og det er hele tiden - hver dag!

 

bare å glømme om Wintendo hadde overlevd slik juling :)

5031890[/snapback]

 

Hadde selv admin-ansvar for en mindre tynnklientserver med 2-5 brukere. 2.8 Ghz, 1 GB RAM etc. Den stod og jobbet ca 60-80 dager i strekk (ofte strømmbrudd...). Aldri noe tull. Ting bare... virket.

 

En tynnklientserver har også den egenskapen at den kjører mye forskjellig kode, helt ettersom hvem som bruker den og hva den blir brukt til. Derfor større sjangse for å møte på noe "slemt".

 

Og ja vi brukte XDMCP.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når jeg skriver *NIX mener jeg alle former for UNIX, være seg Irix, AIX, SCO OpenServer (Aah! He said the name of the evil one! ^^ ), alle versjoner av BSD, QNX (aha, ja QNX er en UNIX), Solaris, og GNU/Linux.

 

Nå kan en si at noe av disse er derivater eller kloner, men jeg sier at alle er UNIX etter UNIX' prinsipper. UNIX ble lagt med tanke på åpenhet, portabilitet og deling av kode. GNU/Linux eller QNX _er_ kanskje ikke UNIX direkte, men de har UNIX-ånd, UNIX-essens, og UNIX-mentalitet og filosofi.

 

Det er ihvertfall slik jeg ser det.

 

Men jeg bruker da ikke annet en GNU/Linux, selv om jeg har brukt QNX, og vil da som regel henvise til det jeg kan. Kan sikkert bli flinkere på andre UNIX, skal skrive det bak øret.

 

Appropo. Hvis jeg greier å kjeppe sammen å innstalere Irix over nettverket mitt i helga vil jeg kunne utvide min *NIX-kompetanse med et av de siste "ekte" UNIXer. Wish me luck. Break a byte :)

Lenke til kommentar
Appropo. Hvis jeg greier å kjeppe sammen å innstalere Irix over nettverket mitt i helga vil jeg kunne utvide min *NIX-kompetanse med et av de siste "ekte" UNIXer. Wish me luck. Break a byte :)

5035863[/snapback]

UNIX er ikke dødt. Gjennom Solaris vil UNIX fortsette å eksistere også i fremtiden, også etter at IRIX, SCO UnixWare/OpenServer, AIX osv har lagt inn årene.

Lenke til kommentar
AIX kan komme til å leve nesten like lenge som Solaris, i min mening. Det er helt avhengig av hva IBM vil.

5037842[/snapback]

Tviler på at AIX kommer til å overleve i så mange år til. IBM er en av de som satser tyngst på Linux, og IBM også er en av forkjemperne for å skifte ut UNIX med Linux. Dessuten, det er bare to varianter som har UNIX 03 sertifisering. Det er AIX og alle versjoner av Solaris 10 (Sparc/x86/x64). Flere er det ikke. Så jeg ser ikke bort ifra at det eneste produktet som får en fremtidig UNIX-sertifisering, vil være en versjon av Solaris. Med andre ord, etter min mening vil Solaris være det operativsystemet som vil drive den tradisjonelle UNIX-standarden videre i fremtiden. SCO er blitt ganske ubetydelige, og det spørs hvor lenge de vil overleve. OpenServer/UnixWare er ganske underlegne produkter, og vil ikke klare konkurransen med GNU/Linux og Solaris UNIX.

Lenke til kommentar

Ser poengene her med at folk skal lære operativsystemet de skal bruke, men er det noen av dere som faktisk tror at det er folk som er villig til å lære seg det? Jeg har jobbet med support med folk og vært igjennom alskens problemer og hovedproblemet er at folk generelt sett tror nesten at en PC er en magisk dings. De som sier at folk "kan" Windows så er de ofte en sannhet med modifikasjoner, det er mange "skjulte" verktøy i Windows som bare en del vet om, og avansert feilsøking er det ikke alle som kan.

 

Har ikke noe imot at GNU/Linux kunne kommet frempå og gitt et godt slag i MS-magen, men det er vel relativt på vei også nå. Men det største problemet er at folk leser ikke i manualen som kommer med PCen deres, de ringer heller support istedet for å lese et stykke papir, Norge er lat og det kommer frem på utallige måter.

Endret av Basus
Lenke til kommentar

Ola Nordmann gir blanke F i hvordan PCen hans funker bare den funker. Jeg syns foreldrene mine er fine eksempler:

 

De har to PCer. En laptop i stua og en gammel Pentium i kjellern. Over tid og stunder har jeg måtte fikse begge disse to tre ganger hver. De kjører win, så innimellom går de ned med et brak og jeg må hacke registeret, kjøre en massiv opprydding og defragmentering, eller oftest reinnstallere.

Hvis en av PCene går ned skal pappa ha den fikset. ASAP. Som folk flest (jeg har møtt) er ikke pappa interessert i å eie noe som ikke funker. Han kan fikse bilen sjøl, men siden en PC er noe av det nærmeste magi han kommer må jeg gjøre det.

"Hvis jeg legger inn Linux vil den fungere mye bedre pappa." Det slår aldri gjennom, pappa vil ha det som det var, fordi han vet hvordan PCen funker da og det er godt nok for ham. Pappa er ikke lat, han vil bare ikke lære seg noe nytt på PCen, siden "magi" kanskje kan være farlig.

Etter jeg kjøpte ny PC, flyttet jeg den gamle ned i kjellern. Det er en AMD Duron 700MHz, altså mye bedre enn det gamle Pentium treskeverket som står å tygger på win98. Innstallerte en KVM switch slik at pappa raskt kunne bytte mellom Linux maskina mi og hans win98. Aktiviteter: internettsurf, kabal og mahjong. Dommen: "Kabalen og mahjongen er ikke lik."

Han klager ofte over at win98-maskina er treg, og banner når den får bluescreen of death, men han er vant til den og vil ikke bytte. Han kan se hvor mye bedre linux-maskina er, han har sagt det flere ganger ("hvorfor er den dærre PCen di så mye bedre?" "Linux!" "Ernte np for mæ"), men han skal bruke windows for det har han brukt før. basta

 

Uff, lang post.

 

Poenget er, trur jæ, at en datamaskin er magisk for svært mange personer. Men den skal også Bare Fungere. Det er ikke det at folk er late eller dumme, det er det at (nesten) all annen teknologi folk bruker Bare Fungere; telefoner, biler, VHS og DVD spillere, mikrobølgeovn, kaffetrakter. Du trenger ikke grave i man filer eller redigere registeret for å få de til å fungere, og hvis det går i stykker bytter du batteri, skifter dekk, tar du den med til forhandler eller et værksted.

 

IT-teknologien har beveget seg for fort for vanlige folk. DET er en av de _store_ grunnene til at MS har blitt så store, de har ikke forandret seg så fort, windows har alltid vært den "samme".

Og med "magi" er det bedre å bli med noe du kjenner enn å risikere full "taumaturgisk nedsmeltning".

Lenke til kommentar

Hehe, typisk foreldre. PC-en er heilt magisk for pappa også (mamma kan _litt_ meir). F.eks kan han ikkje finne dokumenta sine på andre måtar enn å opne Word først, og han skjønar heller ikkje at kopering, oppretting av mapper osv ikkje treng gjerast i Word. Søstra mi også er slik, og ho er berre 24 år (elns :p ).

 

På familie-PCen hadde eg dual-boot med Windows/Ubuntu, med same snarvegar på skrivebordet. Eg boota Ubuntu til pappa frå Windows kræsja, og han merka _ingen_ forskjell. Han bruke OOo2 Calc (han brukar mykje Excel), og fann til og med fram til dokumenta på Windows-partisjonen (den må ha stått på den partisjonen som default)! Så eg vart overraska når han sa til meg at han ikkje fekk lagra dokumentet (fordi Windows-partisjonen var NTFS) :!: Trudde ikkje han hadde kome så langt, utan noko problem.

Endret av objorkum
Lenke til kommentar

He he.

 

Jeg har noen andre:

- Inntil for en måned eller to siden startet både mamma og pappa Outlock Express via IE for å lese mailen. En gang jeg skulle hjelpe dem med no småtteri, skjønte ente mamma bæret når jeg starta Outlock Express fra start -> programmer. "Hvordan kom du inn på mailen sånn da?"

- Pappa har lenge vært overbevist om at han må bruke PCen i kjellern for å betale regninger over nettbank. "Alle de lagrede kontoene ligger der."

Lenke til kommentar

Mamma, Pappa, lillesyster (8) og lillebror (15) brukar alle Ubuntu. No brukar

lillebror OS X for det meste, men han har brukt SuSE for nokre år sidan; og

han er fast bestemt på å ha dualboot når han får sin eigen pc. No er diverre

laptopen min på jobb heile vegen (eg må ha ein linuxpc der i Windows98-

og XP-helvete...).

 

Fått printerane på skulen til å fungere trådlaust i Ubuntu, no trykkjer eg berre

skriv ut-knappen; et voilá!! :D:D Hihi. Det er så supert. Alt er så enklet og

herlig.

 

Det er slett ikkje vanskeleg å få mine foreldre over iallfall, dei har ingen

moglegheit til å stresse med install av Windows o.l., dessutan er jo eg sjølv-

sagt sysadmin i huset; mitt ord er lov. Tør ikkje installere Windows hos

kjærasten då; hennar pappa er flink med data (til ein pappa å vere iallfall).

 

Ah, forresten lagrar pappaen min alle dokumenta sine på tenaren min, han

sit fast på 3 forskjellege pcar (2 Ubuntu, ein OS X) pluss nokre Windows-

maskinar på jobb innimellom; han har alltid tilgang til filene sine; trur aldri

han hadde likt å gått over til eit anna system. Så folkens; lag det lett for dei,

finn ei flott nisje, eit flott system; slik dei ikkje vil byte vekk. Dei ser at Linux

blei betre enn det dei hadde før.

 

No må eg berre få sett opp eit bra skrivarsystem her i huset; så er alt flott. ;)

Lenke til kommentar

trur ikke noen av mine nermeste trenger å vite hva slags OS de sitter med..

 

både bror min og mamma trenger ikke bruke win32 til det de driver med, det finnes mange gode alternativer de programmene de bruker (zsnes, OOo, supertux)..

 

Jeg har innstallert GNU/linux hos bror min, men den er ikke helt oppsatt enda, så det er et par klager på ting som ikke virker eller ikke er der, men det meste av komentarer er positivt :p

Lenke til kommentar
*post*

5038766[/snapback]

 

Det jeg gjorde med foreldrene mine sin pc var å legge inn Ubuntu (bruker den selv også, synes den passer best til mitt bruk etter å ha trålet masse distroer).

 

Var lei av at XP klikka hele tiden for de (ja, det var jeg som måtte fikse det, selv om jeg bor i Oslo).

 

De synes det var bedre enn gamle XP.

 

Et tips er å lage store ikoner og skrive tekst som "Internett ? Trykk her" osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...