Gå til innhold

Gates skeptisk til Blu-ray


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

MS har vel lyst til å selge media sentre, media servere, media enablede xbox 360 etc. De kan ikke basere seg på dvd-jon for funksjonaliteten sin, altså er de avhengige av å lovlig kunne spille av, lagre og streame video.

 

For alle oss andre er det vel en selvfølge at formatene blir knekt før eller senere, med mindre de får så marginal oppslutning at ingen tar seg bryet (jfr SACD).

 

knut

Lenke til kommentar

Det er ikke selvfølgelig at beskyttelsen kan bli knekt, selv om det er sannsynlig. Krypterer de innholdet meget sterkt (og uten de krypto svakhetene som var på DVD) så kan det ta litt lang tid før en finner ut av det. Og så må de selvfølgelig sørge for at den tabben som skjedde med "åpen kildekode" på en dvd avspiller for PC ikke skjer igjen (noe som DVD-Jon og andre brukte som brekkstang for å knekke krypteringalgoritmen)

Lenke til kommentar

Så muligheter for å tvinge kundene til å ha spilleren koblet til nett for å autorisere HD-DVDene før de kan avspilles og deaktivere spilleren hvis noen har cracket firmwaren er ikke anti-forbrukervennlig, Bill?

Blu-ray er kanskje ikke perfekt, men at det er så mye verre enn HD-DVD er bare piss...

Lenke til kommentar

Prestorian? Daily Prestorian? Hehe, artig med copy/paste artikler særlig når artikkelforfatteren tydeligvis ikke er særlig bevandret innen amerikanske universiteter. Princeton heter universitetet. Tror ikke det er noe universitet som heter Prestor. The Daily Princetonian er universitetsblekka. Tar jeg ikke helt feil (mulig jeg gjør det) så studerte Bill Gates ved Princeton.

Lenke til kommentar
Så muligheter for å tvinge kundene til å ha spilleren koblet til nett for å autorisere HD-DVDene før de kan avspilles og deaktivere spilleren hvis noen har cracket firmwaren er ikke anti-forbrukervennlig, Bill?

Blu-ray er kanskje ikke perfekt, men at det er så mye verre enn HD-DVD er bare piss...

5027592[/snapback]

 

Jeg er litt enig, kan nesten ikke ta en slik uttalelse helt seriøst når det kommer fra bill. Personlig tror jeg begge deler kommer til å bli cracket uansett. Jeg håper spesielt at de cracker mange firmwares, jeg er spent på hvor mange uskyldige bransjen er villig til å dra med seg i dragsuget pga sine latterlige beskyttelser.

 

AtW

Lenke til kommentar

Håper bare at den store massen av forbrukerene har vett nok til å styre unna kopibeskyttelsesfrikene ved å boikotte produktene deres... Hvis folk ikke kjøper herket blir produsentene etterhvert tvunget til å tenke annerledes og lage åpnere produkter.

Desverre tror jeg mange lett faller for fristelsen ved å kun tenkte på bedre bildekvalitet og ikke tenke på konsekvensene av å indirekte støtte forbrukerfiendlige kopisperrer.

Lenke til kommentar

Om man skal spekulere i alternative motiv:

 

Gates uttaler at han mener fremtiden er streaming. Og MS gjør sitt kjent sitt beste for å spre WMV formatet for streaming.

 

Dermed er det i MS interesse at det sikreste formatet ikke blir brukt, fordi et usikkert format vil få flere aktører til å velge streaming.

 

Samtidig får Gates selvsagt litt goodwill når han uttaler seg på denne måten.

Lenke til kommentar
Hvorfor er Gates imot sperra på Blue-Ray. Bare se på DRM i WMP.

5027698[/snapback]

 

Har en sterk tro om at det er en sammenheng med denne uttalelsen og lanseringen av Xbox 360 og rykteflommen om Ps3.

Ettersom Xbox 360 ikke har støtte for noen av neste generasjons lagringsmedier, mens Ps3 støtter blu ray...

 

EDIT: Leif

Endret av zokra
Lenke til kommentar
Det er ikke selvfølgelig at beskyttelsen kan bli knekt, selv om det er sannsynlig. Krypterer de innholdet meget sterkt (og uten de krypto svakhetene som var på DVD) så kan det ta litt lang tid før en finner ut av det. Og så må de selvfølgelig sørge for at den tabben som skjedde med "åpen kildekode" på en dvd avspiller for PC ikke skjer igjen (noe som DVD-Jon og andre brukte som brekkstang for å knekke krypteringalgoritmen)

5027556[/snapback]

 

Nei, men jeg mener at det blir en bakdør uansett, så lenge de tillater folk å se på en skjerm. I ytterste konsekvens kan brukeren filme tv-skjermen. Søkt, men illustrerende.

 

Alle HDMI enheter (skjermer) må før eller senere få ut pixel i klartekst. Det er nok at EN person tar jobben med å lodde på kabler (og få ut renn SDI strøm?) og legge fila ut på P2P...

 

Da kan filmen re-kodes som BR/HD-DVD ukryptert og alle er fornøyd (utenom lovlydige brukere som må igjennom masse pes, og hollywood kanskje, som lot seg lure av utsagn om "feilfri kryptering")

 

mvh

Knut

Lenke til kommentar

Jeg tror også vi skal ta uttalelsen fra Bill med en klype salt. Han tenker vel på profitten til Microsoft fremfor noe annet og har brukt skitne triks før for å fremme egne produkter. Så når Bill sier at Blue-ray har forbrukerfientlig kopibeskyttelse så slår han to fluer i en smekk:

1. Viser seg selv fra den forbrukervennlige siden, der han har omtanke for kundene og prøver å gjøre ting enkelt for dem. (Som om WMA-DRM var det mest forbrukervennlige valget de kunne gjort :roll: )

2. Rakker ned på det som kan skade profitten til Microsoft. Jeg tror nok HD-DVD vil være mye mer økonomisk for Microsoft enn Blue-ray (pga royalties eller andre ting?). Microsoft er sikkert også tjent med at det ikke blir noen formatkrig. Derfor prøver de vel å avgjøre formatkrigen før den har startet skikkelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...