Gå til innhold

Hva synes dere om narkotika?


McMadhouse75

Anbefalte innlegg

Syns narkotika skal respekteres som legemiddel. Men har flere venner som har drevet med litt hasj.. og mange av de er veldi pykisk ustabile etter.. Har også en som har fått enorm hjærneskade etter mye hasjrøyking... han har et helt forferdelig liv nå.. han kommer ikke til og få noen utaning nesten. han har vært på avrusningen i 6 mnd nå. og er på et langt lavere stadie nå i forståelse en han var før osv. og han virker rett og slett som en unge. og han har kjempeproblemer med hukomelsen. og de sier at han sansyneligvis aldri vil bli bra igjen. Og dette var pågrunnet hasj. Så det er bare tull at det ikke skader over lengre bruk og at det ikke har noen bivirkninger.

 

Serlig den redslen mange får etter narkotisk rus. Er ikke så artig og springe rundt i byen etter en stud du har vært veldi gla.. før så og bli deprimer og springe og gjemme seg og ikke tør gå hjem før dagen etter :hrm:

Endret av Zx45
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hasj fører i mange tilfeller til kokain og sterkere stoffer, for man kommer inn i miljøet. Er man dum nok til å prøve hasj (og ikke slutte med en gang), så er man dum nok til å begynne med andre stoffer! Har hørt at veldig mange som bruker sterke stoffer begynnte med hasj, fordi dette er sett på som mildt!  :nei:

 

Og tar du noen få gram kan du bli avhengig som igjen kan føre deg inn i andre miljøer og tilsutt sitter du der med ecstasy pipplende ut av kjeften! :tease:

4998250[/snapback]

Men hadde hasj vært legalisert å alkohol ulovlig så hadde det vært alkoholen som hadde ledet til sterkere stoffer. Så det argumentet der funker ikke.

BTW: Du blir aldri fysisk avhengig av hasj

Lenke til kommentar
Jeg har en stygg mistanke om at når jeg skal til nedreland første helgen i desember (på tiesto konsert) kommer til å prøve hasj i fylla :thumbdown: Skal prøve å la vær though :p

 

Men jeg har hørt om at i nedreland får man kjøpt produkter med hasj i andre former enn sin rene, og røyk? Hasj muffins?

4998279[/snapback]

Ja, i Nederland får du prøvd hasj i de fleste former. Alt fra kaker til skjolade.

 

Uansett, har ikke prøvd narkotika selv og kommer heller aldri til å gjøre det. Men om noen jeg kjenner røyker en joint i ny og ne så gjør det meg ingen ting så lenge de ikke prøver seg på sterke saker.

 

Problemet med de svakere narkotiske stoffene i dag tror jeg er at når man først har prøvd så har man på mange måter brutt en grense mentalt som gjør det enklere å bryte andre grenser senere. Et annet problem kan også være at man begynner å henge i feil miljø som påvirker til å prøve andre ting.

 

Må også nevnes at i Amsterdam hvor som kjent mildere stoffer er legalisert så, så jeg faktisk færre junkies enn hva man kan se en vanlig dag i Oslo.

 

Edit:

Fritt sitert fra Johnny Rotten i Sex Pistols "Du kan gjøre hva du vil, men ikke begynn på heroin. De som driver med heroin har ingen respekt for livet, det er den værste dritten du kan havne på"

Endret av Det Dvergiske Kaffebord
Lenke til kommentar

Jeg har ikke svart en eneste post her på forumet på ei god stund, men nå måtte jeg bare skrive litt.

 

Dere som ikke har prøvd det ene eller det andre, som ikke har lest ei linje om verken alkohol eller hasj eller som bare skriver det "alle vet" eller som faktisk ikke aner forskjellen på harde og lette stimulanter(det er vel forskerne ganske enige om nå), eller alkohol for den saks skyld, burde være stille!

 

Siden de aller fleste her virker ganske samstemte om at alkohol og hasj er mildere enn f.eks herion, kokain etc, så tar jeg for meg alkohol vs hasj:

 

Det å sammenligne alkohol og cannabis, det blir ganske dumt. For det første får du alkoholprosent fra helt ned til 0,ettellerannet% til 96% (ganske nært hvertfall). Cannabis-planten har også lignende egenskaper, men ikke i så stor grad. Greit nok at den vanlige mannen/kvinnen i gata kan få tak i alt fra te og "upotente blader" til grønt/brunt som inneholder nok THC til å slenge den største mannen i nabolaget rett neddi asfalten (MYE mer sjeldent enn å stikke på polet og kjøpe ei hel-flaske vodka til 200 spenn, feire en bursdag, bli drita og plukket opp av politiet, men, men..), men så lenge du er over 18 år (ikke sjelden ganske yngre enn det), og kan hyve i deg nok alkohol hver eneste dag til å faktisk rett og slett dø av det, eller hvertfall få kjørt en sabla uskjønn sak neddi magesekken for å få opp alkoholen før den gjør deg ti år yngre i hodet, det er ille spør du meg.

 

Som ex-russegutt er jeg såklart klar over hva alkohol kan gjøre med folk, og etter _egne_ erfaringer vil jeg her sammenligne hasj og alkohol:

 

I russetida drakk jeg så mye at jeg mistet matlysten, mistet 5 kg på 7 dager (gi opp feite sinker som driver med atkinson, kast dere på alkoholen), var konstant dårlig, pisset like ofte som en 80-årig pleiepasient, men det var såklart skikkelig gøy da! :) Det var 17 dager med ubrutt drikking, og på slutten var jeg i ganske dårlig form.

 

For å sammenligne det med et par uker sammenhengende trekking, er det egentlig ikke likt i det hele tatt. Av drikking blir man veldig rastløs, må springe over alt, rope høyt, ødelegge ting med vilje osv. Når man røyker vil man kanskje helst sitte på samme plass helt til man blir nykter igjen. På bakgrunn av at cannabis har en ganske individuell virkning, vil jeg påstå at istedet for å bli full av krefter på alkohol, blir man tom av krefter av hasj. Man blir veldig likegyldig, og man vurderer nesten å pisse seg ut istedet for å gå på do. Men en ting er skummelt, vekta, som heeelt sikkert vil skremme livet av deg etter all munchisen du får av hasj:p

 

Skal du legge på deg, røyk. Skal du miste noen kilo, drikk.

 

Det med at man ofte havner i en ond sirkel, dårlig nabolag eller får dumme narkis-venner og så blir sprøyte-narkoman, det er vel helst stort sprøyt! Om du ikke er fullstendig klar over grunnen til at du stikker på rimi for å kjøpe pils (ha det gøy med venner i helga, f.eks), eller grunnen til at du stikker på hjørnet for å få tak i hasj (forhåpentligvis ikke fordi man skal drukne sine sorger), så tror jeg man kan bli like hektet og ødelagt både på hasj og alkohol.

 

Jeg tror faktisk poenget her bør bli: "Alt med måte." (og ikke glem at alkohol har vært forbudt det også. I USA under børs-cracket var det total-forbudt å ta seg ei pils, men man ble ikke sett på som alkis-taper fordi om man tok seg ei "ulovlig" pils mens kona ikke så på)

 

Men som sagt; alt med måte! Akk, verden kunne ha vært bra!

Lenke til kommentar

Signalene en sender ut ved å forby stoffene er imo kun at individer ikke er i stand til å ta avgjørelser for seg selv, at individer er nødt til å beskyttes mot seg selv. Ved å agere barnepike, oppfører folk seg som barn, og ved å sy puter under armene deres blir de mer uansvarlige.

 

Jeg er tilhenger av individuell frihet, jeg ønsker at ethvert individ bør være fri til å gjøre valg for seg. Også valg vi andre syntes er uakseptable og forkastelige. Frihet uten å ha frihet til å gjøre gale valg er ikke frihet.

 

Noen gode artikler om legalisering av narkotika:

 

Hvorledes kurere narko-lov-avhengigheten?

 

Fri oss fra narkotikahelvete!

 

Edit: Det er forøvrig verdt å nevne at det i 1960-årene var mulig å kjøpe heroin over disk på apotekene i London by. Byen hadde rundt 200 heroinmissbrukere.

Endret av T.F.T
Lenke til kommentar
Men jeg har hørt om at i nedreland får man kjøpt produkter med hasj i andre former enn sin rene, og røyk? Hasj muffins?

4998279[/snapback]

 

Ja, riktig. Hasj er legalisert der, og du kan kjøpe det på helt vanlige kaféer der. Ontopic: Er i mot legalisering av hasj og andre narkotiske stoffer (man kan da bli rusa på andre måter?!)

Lenke til kommentar
Syntes ikke noe spesielt om de som bruker narkotika. Men jeg syntes det er  at hasj burde bli legalisert, siden det er mye mere spennende om man ikke har lov til å bruke det. Hvor mange begynner å røyke når de er atten ?

4995403[/snapback]

 

Jeg begynte å røyke når jeg var 19. Tobakk, that is.

5039906[/snapback]

Vel 2,5 sider er godt og du er den første som sier det, derfor er det veldig få :p

Lenke til kommentar
Jeg har en stygg mistanke om at når jeg skal til nedreland første helgen i desember (på tiesto konsert) kommer til å prøve hasj i fylla :thumbdown: Skal prøve å la vær though :p

 

Men jeg har hørt om at i nedreland får man kjøpt produkter med hasj i andre former enn sin rene, og røyk? Hasj muffins?

4998279[/snapback]

 

Får kjøpt alt fra kaker og sjokolade til kakao og te. Har ikke prøvd selv, men pass deg. Oralt inntak av hasj gjør av man får en mye sterkere effekt, og den varer mye lengre. Dessuten er du ikke på topp før etter 2 timer, så på den tiden kan man ha rukket å gomle i seg langt mer enn hva som gir ønsket effekt.

 

Kjenner folk som har vært så kake etter oralt inntak, at de ikke har kunnet gå på maaange timer.

 

Men jeg er for legalisering. La folk bestemme selv om de vil prøve eller ikke.

Lenke til kommentar

Heroin/kokain og sterkere bør seff ikke legaliseres, derimot hasj...

 

Folk reagerer veldig forskjellig på hasj. Personlig så avhenger opplevelsen av hva slags sinnsstemning man jeg er i. Å røyke mye, når man er neffårr er noe man ikke bør gjøre, hvis man ønsker å kontrollere inntaket. I likhet med alkohol så forsterkes følelsene, noe som kan være både positivt og negativt. Man kan "finne ut" nye sider ved din egen virkelighet, utvikle paranoia angående sin egen framtid/dommedagstanker. Så om du har tenkt å prøve hasj - tenk på din egen livssituasjon. Har du det utedass mtp utdanning, jobb, familie og venner, får du det garantert ikke bedre av å røyke.

 

Å ha et vanlig liv og ta en røyk en gang i måneden f.eks , har ingen langsiktig virkning. Det største plusset for meg er hvordan musikken blir under rusen. Sitte i sofaen og høre på Light My Fire er kos. Yay..sidespor

Lenke til kommentar
Men jeg har hørt om at i nedreland får man kjøpt produkter med hasj i andre former enn sin rene, og røyk? Hasj muffins?

4998279[/snapback]

 

Ja, riktig. Hasj er legalisert der, og du kan kjøpe det på helt vanlige kaféer der. Ontopic: Er i mot legalisering av hasj og andre narkotiske stoffer (man kan da bli rusa på andre måter?!)

5039627[/snapback]

Neida, hasj er ikke legalisert i Nederland. Det er fortsatt straffbart å bruke det og selge det, de har bare bestemt seg for å ikke straffeforfølge kjøp og salg til personlig bruk. Og det selges ikke på "vanlige" kafeer, men på de såkalte coffeeshops, som tross navnet ikke er kafeer.

 

Og Nedeland har slett ikke færre narkomane, hverken på tunge eller lette stoffer, men siden handelen av de lette stoffene foregår innedørs ser du dem ikke henge på gata slik som i Norge. Og Nederland har en rekke sosiale og andre ordninger som skal hjelpe narkomane på rett kjøl, så du finner færre av dem i rennesteinen...

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...