Gå til innhold

Hvor bra er Xbox 360? Raskere enn pc?


Tim

Anbefalte innlegg

Jeg sitter å lurer litt på om hva som egentlig er best av en state of the art gamer PC til 25.000kr og en Xbox 360?

 

Hvordan er spesifikasjonene på 360? Er skjermkortet bedre enn de beste vi har på pc i dag? Vil det være bedre grafikk enn det foreksempel Doom 3, Halflife 2, Battlefield 2 foreksempel leverer?

 

HVa er kraftigst av PS3 og Xbox 360?

 

Tim

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok her kommer litt synsing, har ikke sett specs på xbox 360, men fordelen med konsoller i forhold til pc er at spillene er optimalisert for kun en type skjermkort, derimot pc-spill må takle all verdens skjermkort...

Specs i xbox er nok ikke så imponerende i forhold til en pc, men spillbarheten er derimot godt på høyde. Så vil tippe at grafikken er der den...

Lenke til kommentar

Tvilar sterkt på at ein XBox 360 kjem spesielt nær ytelsen til ein velbygd PC til 25k når den blir gitt ut. Det er alltid slik når dei nye konsollane nærmar seg at det vert ein del hype...men hovudregelen er at du får sånn ca. det du betalar for når du kjøper maskinvare.

 

Når det er sagt, er det sjølvsagt riktig som Dre@m_Lord seier, at utviklarane kan presse ein del meir ut av ei maskin når dei veit eksakt kva maskinvare dei har tilgjengeleg. Arkitekturane på konsollar er gjerne litt spesielle, so det vil nok bli med den nye som det var med noverande generasjon, at utviklarane får meir ut av maskinene etter kvart som dei får meir erfaring og utviklingsverktøya blir betre. Men eg trur ikkje du skal vente deg mirakel hverken frå XBox 360 eller PS3.

 

HVa er kraftigst av PS3 og Xbox 360?

 

Utifrå det eg har lest, ser det ut som om PS3 er kraftigst. Konsollane er imidlertid sopass spesielle i oppbygning at det er vanskeleg å seie korleis dei vil yte i praksis. For meg ser det ut til at PS3 vinn sånn nokonlunde klart på nesten alle dei punkta som er lette å samanlikne (mediatype, utstyrsnivå, tilkoplingsmoglegheiter o.l.). og mindre klart på dei punkta som er vanskelege (CPU, GPU). Men ta for all del ikkje mitt ord for det, eg er programmerar, ikkje maskinvare-ekspert. Du kan samanlikne spesifikasjonane sjølv her.

 

Kay

Lenke til kommentar

Men Revolution er mest interessant da den byr på mer enn god grafikk.

 

Sjekk ut de første spillene til PS2, og sjekk ut GT4, det "siste" spillet.... Da ser du hvordan spillverktøy forbedres. Xbox har lenge igjen før den er utgått på dato fordi verktøyet stadig forbedres, og denne kan presses mye ennå.

Lenke til kommentar
Tvilar sterkt på at ein XBox 360 kjem spesielt nær ytelsen til ein velbygd PC til 25k når den blir gitt ut. Det er alltid slik når dei nye konsollane nærmar seg at det vert ein del hype...men hovudregelen er at du får sånn ca. det du betalar for når du kjøper maskinvare.

 

Ja og Nei. Ein Pc til 25k vil muligens holde følge med en XBok 360, kanskje.

Men ein PC til 3,5k, alldri. Ikkje et skjermkort aleine til 3,5K vil klare den jobben. :!:

Lenke til kommentar
Tvilar sterkt på at ein XBox 360 kjem spesielt nær ytelsen til ein velbygd PC til 25k når den blir gitt ut. Det er alltid slik når dei nye konsollane nærmar seg at det vert ein del hype...men hovudregelen er at du får sånn ca. det du betalar for når du kjøper maskinvare.

 

Ja og Nei. Ein Pc til 25k vil muligens holde følge med en XBok 360, kanskje.

Men ein PC til 3,5k, alldri. Ikkje et skjermkort aleine til 3,5K vil klare den jobben. :!:

Ved release så er det ikke så mye tvil om at MS vil tape endel penger pr konsoll, samtidig som de naturligvis får hardware billigere fordi de har så enorme bestillinger. Sånn sett får man mye for pengene i starten, tipper det tilsvarer en maskin til rundt 10-12K, men ikke 25k!

 

På toppen av dette kommer naturligvis fordelene ved optimalisering osv (software).

 

Det som blir spennende med denne generasjonen konsoller er jo hva de klarer å pushe i HDTV-oppløsningen. De som sitter med vanlige tv'er vil nok uansett bli skuffet over grafikken, fordi der er det ikke så mye mer å hente, har du en TV som støtter HDTV derimot, tipper jeg du får en positiv overraskelse.

Lenke til kommentar

Ikke bare klarer utviklerne å presse max ut av hardware pga at spillene kan skreddersys til én spesifikk arkitektur, men vi har også en arkitektur som er skreddersydd til spilling.

En pc er laget for å klare mange forskjellige oppgaver i tillegg til spill, så en ren spillarkitektur vil altså være bedre til spill enn en generell arkitektur med tilsvarende specs.

 

Så jeg vil tro 360 vil overgå de fleste pc'er en god stund fremover.

 

Edit: Og ja, HDTV-teknologien vil gi et enormt løft til konsollgrafikk:)

Endret av rekyl
Lenke til kommentar
Ved release så er det ikke så mye tvil om at MS vil tape endel penger pr konsoll, samtidig som de naturligvis får hardware billigere fordi de har så enorme bestillinger. Sånn sett får man mye for pengene i starten, tipper det tilsvarer en maskin til rundt 10-12K, men ikke 25k!

Jaudå, er sjølvsagt klar over det. Sist gjekk vel MS med noko slikt som ca $100 i tap per konsoll. Ellers eit godt poeng at dette er ein arkitektur som er spesiallaga for speling.

 

Men likevel, eg skrur ikkje forventningane altfor høgt med tanke på maskinvare og rå ytelse. Eg forventar at samtlege nye konsollar skal grisebanke forgjengarane sine, og det er eigentleg bra nok. Eit nytt Final Fantasy og MGS, samt nokre gode spel med 2-player co-op, so skal eg vere godt nøgd. :)

 

Kay

Lenke til kommentar
Tvilar sterkt på at ein XBox 360 kjem spesielt nær ytelsen til ein velbygd PC til 25k når den blir gitt ut.

Teoretisk ytelse er en ting, men det hjelper jo fint lite med en toppspesifisert spill-pc når så godt som ingen spillprodusenter lager spill som utnytter den teoretiske ytelsen fullt ut.

 

På konsoller derimot så lages jo spillene nettopp for å dra mest mulig nytte av de tilgjengelige mulighetene. Jeg tror f.eks. det blir ganske lenge til det kommer et bilspill på PC som ser like bra ut som Project Gotham Racing på Xbox 360. Heh, selv Forza på den 'gamle' Xboxen som jo er flere år gammel har jo ikke en eneste konkurrent grafikkmessig på PC.

Lenke til kommentar

Jeg ville helt personlig ikke skru forventningene i taket. Joda, Xbox 360 og Playstation 3 vil nok yte bra, og ha god grafikk. Det skal jeg ikke si noe på. Det jeg dog må si er at spillene nødvendigvis ikke yter så godt som Microsoft og Sony har talt. Vi vet jo alle at selgere overdriver når de skal selge et produkt. De aller fleste greier til og med å skru ned denne overdrivelsen igjen i hodet. Jeg skulle tro at man også kan greie dette når det kommer til Xbox 360 og Playstation 3.

 

Microsoft og Sony er begge selgere av et produkt, som skal konkurrere om markedsandelene. Begge vil jo ha mest mulig av maredet, derfor vil de nok også skryte sin konsoll opp i skyene. For de vil jo selvfølgelig at potensielle kunder skal tro at deres konsoll er best. Av dette ser jeg et kanskje litt trist resultat, nemlig det at alt som teller med konsollene er ytelse.

 

Jeg tror nok at konsollene vil ha bedre grafikk på sine spill enn det en PC vil takle i førstingen. Jeg skal ikke si det for sikkert, men jeg tror det. Dog vil det ikke ta lange tiden før PC-ene igjen er blitt overlegne, noe som bare må skje. Riktig nok blir en god PC ganske mye dyrere enn konsollen, som taler for konsollens del.

 

Jeg for eksempel prøver å spare opp penger til en data, jeg rtolig kjøper om et år. Denne skal jeg da bruke en hel masse penger på, uansett hvor teit det enn måtte være. Jeg har ingen tvil om at grafikken blir grom på denne PC-en. Om den kommer til å kunne måle seg med en Xbox gjenstår å se, men det bryr emg midt der du vet.

 

Når det kommer til ytelsen til de forskjellige konsollene har jeg desverre ikke en skit å si. Arkitekturen er jo litt forskjellig i de to konsollene, og de har mindre ram enn en god PC idag. Jeg kan på en måte ikke forstå åssen de da skal kunne være overlegne PC-ene i et år eller to. Så er jeg heller ingen teknisk ekspert på dette området og lar derfor være å bastant konkludere med det ene eller det andre.

 

Jeg kommer til å basere mine valg utifra pris, spill og spillbarhet. Ja, dere leste riktig folkens, jeg utela ordet maskinvare! Nå har det seg slik at jeg alltid har ment at gamepla, historie, spillbarhet ol kommer i første rekke. Selvfølgelig er det greit med litt dog grafikk. Nå er jeg riktig nok en slik type som synes at grafikken i Dibalo II er kurrant, hvilket sier det meste om meg.

 

Et viktig spørsmål i denne sakens kjerne er jo, nettopp hvor godt utviklere greier å bruke de nye arkitekturene i konsollene. Jeg har jo lest på opptil flere forumer at utviklere synes arkitekturen er vanskelig å programere på. Om dette er rett skal jeg ikke si noe om, men hvis det er det, sier det jo noe om hvilken oppgave utviklere står overfor.

 

Datamaskiner er jo på den måten litt greiere, i og med at PC-er som regel kun bruker en type struktur, med noen få unntak. Da snakker man om dobbeltkjerne-prosessorer og 64-bits prosessorer. På en annen side må jo utviklerne forholde seg til mange forskjellige modeller av maskinvare, noe som kan være en hindring i utviklingen av et spill. For eksempel kan det hende at nettopp ditt skjermkort fungerer dårlig med spillet fordi utvikleren ikke la så stor vekt på å tilpasse spillet til skjermkortet.

 

Alt i alt har jeg ingen idè om hvordan ytelsen til de to konsollene kontra datamaskiner vil bli. Det tror jeg det er få som vet. De som bastant hevder noe burde nok tenke seg litt om. Jeg sier nødvendigvis ikke at de tar feil, men man kan jo aldri vite. PS2 som kom ut en gang i tiden ostet jo flesk. Nintendo sa at de ville lage en konsoll som overgikk playstation-en grafisk, som skulle være billigere, og det greide de (Ja, GC-en har bedre grafikk en PS2-en). Jeg tror det er få som trodde at dette faktisk ville gå, men det gikk altså.

 

Ettersom jeg tror folk begynner å kjede seg over innlegget mitt nå så avslutter jeg her. Så får heller de som vil blusse opp med litt diskusjon. Alt det jeg har skrevet her er min egen personlige mening, og må tas som akkurat det.

 

Snorre :)

Lenke til kommentar
Grafikken er bedre på Xbox360 og vil være det i ca et år. Dette fordi, VPU'en i Xboxen er en eller to generasjoner forran PC. Ser du på screens ser du det. Og ikke prøv å flame meg på det, fakta er fakta. Flamer du meg, henviser jeg deg til fakta og du vil drite på draget ;)

Nåja vet nå ikke helt jeg. det skal vel komme UnrealEngine3 powered spill til pc iløpet av Q1 06 tror jeg, og de vil da se like bra ut som feks Gears of War. selv om GPUen i X360 er nextgen tror jeg ikke den er noe bedre enn det nye R520 kortet til ATI, X1800XL\XT. Er dog enig i at PGR3 spes ser helt utrolig ut. men det jeg vil si er at jeg tror kanskje ikke det tar et helt år for pc å ta igjen \ gå forbi X360.

 

Men det skal ikke benektes at det er veldig mye du får for 2595,-\3395,- da. Et grafikk kort ca like bra som den nye generasjonen ATI kort, 512MB GDDR3 Minne + 10MB innebygd i grafikk kortet, 3 x 3,2Ghz prossessor, +++.

 

btw tenk om noen klarer å modde så man kan bruke den som en vanlig pc a :D det hadde vært ganske fett. ganske rimelig med 2595 for en pc med Et grafikk kort ca like bra som den nye generasjonen ATI kort, 512MB GDDR3 Minne + 10MB innebygd i grafikk kortet, 3 x 3,2Ghz prossessor :D den har vel USB og så da kan man koble til mus & tastatur der.. og LAN kort har den jo og..

Endret av 2mass
Lenke til kommentar
Grafikken er bedre på Xbox360 og vil være det i ca et år. Dette fordi, VPU'en i Xboxen er en eller to generasjoner forran PC. Ser du på screens ser du det. Og ikke prøv å flame meg på det, fakta er fakta. Flamer du meg, henviser jeg deg til fakta og du vil drite på draget ;)

Herregud mann. Du kan jo referere til fakta med en gang vel?

Dessuten kunne jeg godt tenkt meg å lese det du har lest om at xenos ligger så og så mange generasjoner fremfor dagens pc vpu'er.

Endret av Vo0do0
Lenke til kommentar
Grafikken er bedre på Xbox360 og vil være det i ca et år. Dette fordi, VPU'en i Xboxen er en eller to generasjoner forran PC. Ser du på screens ser du det. Og ikke prøv å flame meg på det, fakta er fakta. Flamer du meg, henviser jeg deg til fakta og du vil drite på draget ;)

Nåja vet nå ikke helt jeg. det skal vel komme UnrealEngine3 powered spill til pc iløpet av Q1 06 tror jeg, og de vil da se like bra ut som feks Gears of War. selv om GPUen i X360 er nextgen tror jeg ikke den er noe bedre enn det nye R520 kortet til ATI, X1800XL\XT. Er dog enig i at PGR3 spes ser helt utrolig ut. men det jeg vil si er at jeg tror kanskje ikke det tar et helt år for pc å ta igjen \ gå forbi X360.

Ikke meningen å flame Merlin, men jeg er helt enig med 2Mass.

 

Xbox 360 ligger ikke 2 GPU gen foran dagens grafikk-kort, ATI måtte jo være dumme i hodet om de ikke utnyttet samarbeidet sitt med MS til å selge de samme chip'ene i pc marked. (Eller ihvertfall tilsvarende)

 

R520 er mer eller mindre det samme som sitter i boxen, den store forskjellen her er jo som 2Mass påpeker, nemlig at man får utrolig mye for penga, sammenlignet med pc.

 

Når det gjelder fete bilder/videor så burde man ta de men en klype salt, husker at Xbox også så rimelig fet ut på promo-bilder, men den var vel knapt nok noe bedre enn pc allerede ved release! Husker første gangen jeg skulle spille Halo, visste ikke om jeg skulle le eller grine, grafikken var ikke i nærheten av de high-res bildene jeg hadde sett de siste mnd før release.(ironisk nok var disse hentet fra en PC-build, som jo bungie først lagde det for)

 

Når det er sagt, så håper jeg naturligvis at Xbox360 klarer å imponere positivt og at jeg blir slått i bakken av spillene, spesielt i HDTV-oppløsning.

Endret av oysteini
Lenke til kommentar
Grafikken er bedre på Xbox360 og vil være det i ca et år. Dette fordi, VPU'en i Xboxen er en eller to generasjoner forran PC. Ser du på screens ser du det. Og ikke prøv å flame meg på det, fakta er fakta. Flamer du meg, henviser jeg deg til fakta og du vil drite på draget ;)

Beklager å måtte si det, men en PC med 2x 7800GTX i SLI eller 2x X1800 i CF vil nok være en smule kraftigere enn det Xbox360 har å by på.

Hvordan det ser ut i spill er en helt annen sak.

Lenke til kommentar
Teoretisk ytelse er en ting, men det hjelper jo fint lite med en toppspesifisert spill-pc når så godt som ingen spillprodusenter lager spill som utnytter den teoretiske ytelsen fullt ut.

Jaudå, det er noko i det. Men so skal det jo seiast at dei fleste grafisk intensive spel til PC har instillingar som påverkar korleis det ser ut på skjermen. Trur du skal få pressa sjølv ein ganske heftig PC bra nok om du kastar det ypperste av 3D-motorar på han og skrur opp detaljnivå, effektnivå, teikneavstand og oppløysning til maks.

 

De må ikkje misforstå meg, det er ikkje meininga å svartmåle dei nye konsollane. Gledar meg stort til PS3, eg. Trur den blir ganske heftig :). Men ein skal passe seg for å kjøpe ALT Sony og MS pumpar ut av sensasjonelle fakta. Eg er ikkje meir synsk enn nokon andre her, men eg meinar det er noko optimistisk å tru at ein XBox 360 til 3500 vil bli kraftigare enn ein PC til 25000 (PC-ane i dag er trass alt bygde med ganske stort hensyn til spel dei òg). Trur heller ikkje at grafikk-utstyret vil vere det ypperste i eit heilt år, slik det blir påstått her. Det er ikkje mykje innan data som kan vere på topp so lenge, og med tanke på kor stor konkurranse og kor raskt utviklinga går på GPU-ar, vil eg seie at 1 år er svært, svært urealistisk.

 

Kay

Lenke til kommentar
Teoretisk ytelse er en ting, men det hjelper jo fint lite med en toppspesifisert spill-pc når så godt som ingen spillprodusenter lager spill som utnytter den teoretiske ytelsen fullt ut.

Jaudå, det er noko i det. Men so skal det jo seiast at dei fleste grafisk intensive spel til PC har instillingar som påverkar korleis det ser ut på skjermen. Trur du skal få pressa sjølv ein ganske heftig PC bra nok om du kastar det ypperste av 3D-motorar på han og skrur opp detaljnivå, effektnivå, teikneavstand og oppløysning til maks.

 

De må ikkje misforstå meg, det er ikkje meininga å svartmåle dei nye konsollane. Gledar meg stort til PS3, eg. Trur den blir ganske heftig :). Men ein skal passe seg for å kjøpe ALT Sony og MS pumpar ut av sensasjonelle fakta. Eg er ikkje meir synsk enn nokon andre her, men eg meinar det er noko optimistisk å tru at ein XBox 360 til 3500 vil bli kraftigare enn ein PC til 25000 (PC-ane i dag er trass alt bygde med ganske stort hensyn til spel dei òg). Trur heller ikkje at grafikk-utstyret vil vere det ypperste i eit heilt år, slik det blir påstått her. Det er ikkje mykje innan data som kan vere på topp so lenge, og med tanke på kor stor konkurranse og kor raskt utviklinga går på GPU-ar, vil eg seie at 1 år er svært, svært urealistisk.

 

Kay

Men du må huske at dersom koden er optimalisert for hardwaren, får man nyttet den mye bedre. Det er derfor man ikke får utnyttet hardwaren i en pc maks. Selvfølgelig stresser man kortet når man kjører alt på maks, men det betyr ikke at man er i nærheten av det kortet faktisk kan yte.

De som programmerer spill til pc, må ta hensyn til alle de forskjellige skjermkortene, prosessorene, osv...

Men til konsollene vet man hva man har av hardware, og dermed kan man lage kode som er MYE mer effektiv enn det vi ser til pc.

 

Du har nok rett i at hardwaren til konsollene ikke kommer til å være topp i et år. Men grafikken derimot, kommer nok til å være det.

 

Ta som eksempel de demoene som ati og nVidia viser frem ved lansering av nye skjermkort for å vise hvor mye power kortene deres har. De ser jo helt fantastiske ut. Men vi får aldri slik grafikk i spill. Dette er fordi de som koder demoene vet akkuratt hvilker gpu de skal jobbe mot.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...