Gå til innhold

Reklame for Elkjøp - villedende markedsføring?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvordan skal de vite at det går ann å bytte bare harddisken, i steden for å kjøpe en helt ny PC?

Og på en billig og eldre maskin vil det ikke lønnes seg med ny HD, med disk og arbeid vill det fort beløpe seg langt over verdien av maskinen.

Hvem sier at det er snakk om en billig og eldre maskin? Alderen på maskinen i reklamen vet vi ikke, og er derfor uvesentlig.

Lenke til kommentar
I går så jeg en reklame for Elkjøp hvor en fyr satt og skrev et langt dokument, og hadde kommet til konklusjonen (etter 500 og noen sider), hvor det så kom flere feilmeldinger om "harddisk-feil", som de kalte det. En stemme sa deretter "på tide med ny PC?".

 

Er ikke dette villedende markedsføring? Det fyren trenger er for guds skyld en ny harddisk, ikke en helt ny PC...

Godt poeng! Men det er ikke sikkert fyren trenger ny harddisk heller. Det ser ut som han bare trenger et nyere og mer stabilt operativsystem enn Windows 95. (PS. Dokumentet hans het "avhandling.doc".)

 

Hvis vi skulle laget en parodi på reklamen så kunne vi gjort noe slik:

Vise en bil med et par bulker i støtfangeren, tørket gjørme nede langs sidene og en frontlykt med gåen pære: "På tide med ny bil?". "Nei, jeg trenger bare en bilvask, ei ny pære og kaffe mens jeg venter :)".

Lenke til kommentar
Om maskinen er gammel eller ikke har heller lite å si. Ut ifra reklamen kunne man ikke bedømme alderen på maskinen.

 

Det som er galt med reklamen er at den gir et inntrykk om at hvis man har problemer med harddisken, så må man kjøpe en helt ny PC.

 

Det blir omtrent som dette (satt litt på spissen):

 

- Eksosannlegget på bilen min trenger en overhaling.

- Å nei du, hele bilen må skiftes ut! Kjøp en ny, vi har faktisk flere til salgs her!

Om du mener det er villedende markedsføring så tar du kontakt med forbrukerombudet og oppretter en klage på de.

 

Det er vel eneste måten å komme noen vei med å finne ut av om dette faktisk er villedende eller ei.

 

Personlig synes jeg dette er godt innenfor rammene av hva som er skikkelig og ikke (og ja, dette er min mening privat)

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Om jeg kan få ta et eksempel på noe som kanskje er like "far out" som dette her.

 

Dell, HP ++ sier jo i alle sine reklamer "vi anbefaler ms windows professional".

 

Uten grunn, uten pris, uten noe. Men det koster mye mer enn de billigste nettbutikkene sine oem-versjoner å få oppgradert til dette - hmmmm?

 

Er det i det hele tatt noen vanlige hjemmebrukere som trenger windows pro?

 

Jeg mener iallefall ikke det :). Men jeg skriker ikke at dette er villedende markedsføring. Det er markedsføring, behovsskapende markedsføring.

 

Men om KD synes at elkjøp driver villedende, hva synes han da om dette hos dell?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...