Gå til innhold

Avfyringsmekanisme for nyttårsraketter?


Gjest Slettet-XHLacM

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-XHLacM

Det er bare noen få måneder til nyttårsaften, og siden den dagen er på lik linje med Julaften så vil jeg være forberedt.

Jeg har lett og lett etter en slags avfyringsmekanisme som jeg kan koble på fyrverkeriet slik at jeg kan avfyre det med en slags fjernkontroll på avstand. Noe a'la det mythbusters bruker.

Den tenger ikke være trådløs, kabel går også bra.

Tror det er en ting jeg setter på lunta til raketten jeg skal sende opp, som får et kraftig elektrisk støt når jeg trykker på en knapp.

(Tidliggere har jeg bare satt ett stjerneskudd intill lunta og tent på stjerneskuddet. Når det har kommet til lunta blir den antent, men dette er uberegnelig.)

 

Noen som vet hvor jeg kan få tak i dette? Går det som et alternativ ann og mekke noe selv?

 

Ettersom jeg er mindreårig vil jeg bare si at jeg ikke får tak i rakettene selv, men med hjelp av foreldrene mine. Alt jeg gjør overvåkes nøye. Måtte bare si i fra.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bland litt salpeter og litt melis i forholdet 70%-30% (husker dessverre ikke hva du skal ha mest av, men det kan du bare teste deg frem til). Kjøp kantanaltråd på Jernia e.l. og pakk teip rundt et par gram av blandingen og litt kantanaltråd. Hvis du setter strøm på det hele, vil det antenne veldig bra. Jeg har brukt det samme selv til egne, selvbygde raketter.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM
Bland litt salpeter og litt melis i forholdet 70%-30% (husker dessverre ikke hva du skal ha mest av, men det kan du bare teste deg frem til). Kjøp kantanaltråd på Jernia e.l. og pakk teip rundt et par gram av blandingen og litt kantanaltråd. Hvis du setter strøm på det hele, vil det antenne veldig bra. Jeg har brukt det samme selv til egne, selvbygde raketter.

Hvor mye strøm? Holder det med en ledning inn i blandingen som er koblet til ett 9 volts batteri. Hvor kan jeg få kjøp salpeter. Må jeg stjele fra skolen.

Kantanaltråd hva er det?

Skal blandingen være våt eller tørr?

 

Selvbyggde raketter...Fortell.

Endret av Slettet-XHLacM
Lenke til kommentar
Bland litt salpeter og litt melis i forholdet 70%-30% (husker dessverre ikke hva du skal ha mest av, men det kan du bare teste deg frem til). Kjøp kantanaltråd på Jernia e.l. og pakk teip rundt et par gram av blandingen og litt kantanaltråd. Hvis du setter strøm på det hele, vil det antenne veldig bra. Jeg har brukt det samme selv til egne, selvbygde raketter.

Hvor mye strøm? Holder det med en ledning inn i blandingen som er koblet til ett 9 volts batteri. Hvor kan jeg få kjøp salpeter. Må jeg stjele fra skolen.

Kantanaltråd hva er det?

Skal blandingen være våt eller tørr?

 

Selvbyggde raketter...Fortell.

Kantanaltråd er en tråd som brenner når man setter strøm på den. Jo lenger den er, jo mer spenning må du ha for å tenne den, men et 9V batteri bør klare å tenne en på ~2 cm, tenker jeg.

 

Edit:

Litt søking tilsier at jeg nok husker navnet feil, men vi kjøpte det i hvert fall på Clas Ohlson.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Jeg har lett i Class Ohlsson katalogen min og jeg finner ikke kantanaltråd. :ohmy: (ikke ofte jeg ikke finner det jeg leter etter i den katalogen).

...Men sjansen for å finne det øker sikkert betraktelig hvis jeg går i butikken.

 

Hvis jeg går i butikken for å se, så hva skal jeg lete etter. Er det dyrt? Er det en helt vanligtråd som ligner fiskesen?

Lenke til kommentar

bruk et rør med en diameter på ca 10cm (bruk større diameter om du skal fyre av store raketer) røret må være lukket i den ene enden så open i den andre,

dermed tenner man raketen og putter den oppi røret å leker at man har en bazoka på skuldra ;)

OBS ikke putt raketen in feil vei, tviler på det er så sundt :p

Lenke til kommentar
bruk et rør med en diameter på ca 10cm (bruk større diameter om du skal fyre av store raketer) røret må være lukket i den ene enden så open i den andre,

dermed tenner man raketen og putter den oppi røret å leker at man har en bazoka på skuldra ;)

OBS ikke putt raketen in feil vei, tviler på det er så sundt :p

Det er fett med rakett til 300kr :)

Lenke til kommentar

En litt primitv måte men........ Du tar fram en pistollighter, og binder den hardt fast til en bolt som sitter nede i bakken. Også tar du bare en hyssing/snor og binder den fast til avtrekkeren. Og setter raketten nede i bakken så lunta er vendt mot løpe, og ` vo `a`la`, du har den perfekte fjernkontroll. :p Så er det bare å dra i snora for å sørge for at vår kjære seimann, som er austronaut, får seg en fin tur til månen :p

 

Om bare raketten fyker så langt da :roll:

Endret av simerix
Lenke til kommentar

du kan lage avfyrings-mekanisme veldig enkelt selv ;)

 

det du trenger er:

strømførende spiker/skruer

stålull

en del ledning

en planke

20-30w strøm

 

det du skal lage nå er en avfyrings-mekanisme med mulighet for å avfyre alle rakettene manuellt uten å nærme seg rakettene :)

 

her er hvordan du skal lage det:

 

*du tar å spikrer/skrur 1 spiker/skrue pr rakett du vilha mulighet til å fjernstyre, ta 5-10cm mellom hver spiker/skrue

 

*fest en ledning til spikeren/skruen, pass på at den er så lang at du kan ha den den bort til fyverkeriet

 

*ha en flaske pr rakett du vil fjernstyre, fest litt stålull på siden av flasken, helt på toppen, lunta skal gå inn i stålullet.

pass på at stålullet er luftig

 

*fest 2 ledninger til flasken, 1 på hver side av stålullen, pass på at ledningene ikke har kontakt med hverandre, de skal ha kontakt med stålullen

en av ledningene som skal festes til flaska er den som går til spikeren/skruen i planka.

 

*fest den ledningen som ikke går til noe fast til din strømkilde

 

*så fester du en ledning fra strømkilden til en håndholdt ledning eller lignende

 

slik funker den:

du tar den håndholdte ledningen borti spikeren som er festet i planken, dette vil skape en kortsluttning og stålullet vil ta fyr pga varmeutvikling, lunta er godt plassert inni stålullet og vil ta fyr når stålullet brenner, og raketten vil forhåpentligvis fyke i været :dribble:

 

edit: istedet for stålull kan du pakke litt av lunten inn i salpeter og litt melis i forholdet 70%-30%, som G2Petter sa...

Endret av aklla
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Takk skal du/dere ha!

 

Men får det ann og få fyr på en lunte med bare ett 9 volts batteri?

 

Spørsmål fra tidliggere:

Hvordan ser kantanaltråd ut? Og hvor kan man få kjøpt det. (fant det ikke i clas ohlson katalogen) ?

Lenke til kommentar
Takk skal du/dere ha!

 

Men får det ann og få fyr på en lunte med bare ett 9 volts batteri?

 

Spørsmål fra tidliggere:

Hvordan ser kantanaltråd ut? Og hvor kan man få kjøpt det. (fant det ikke i clas ohlson katalogen) ?

Som nevnt tidligere, jeg husket feil, og det var ikke det det het. Ja, du får fyr på det med et 9V batteri hvis du finner ut hva det egentlig heter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...