Gå til innhold

Siba - kan de kreve kvittering ved bytte?


Anbefalte innlegg

musa har vel et serienummer på undersiden.

 

Kan vel påpeke til siba at med dette nummeret kan en spore kjøperen av et parti av dem.

 

Vet ikke hvordan siba gjør innkjøp, om det er flere mellomledd eller ikke.

 

Men er du virkelig opptatt med dette, kan du vel begynne med dette nummeret.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så lenge du kan sannsynliggjøre at du handlet der er det nok. Du er på sikker grunn hvis du har betalt med kort, men hvis du har hatt med deg andre når du handlet der så er det igrunn ikke noe i veien for å kreve reklamasjon.

Jeg tror nok det er litt lettvint å si at du er på sikker grunn hvis du har betalt med kort. Det er ikke slik at banken registrerer hva som er kjøpt, så du sitter egentlig bare med dokumentasjon på at du har brukt x antall kroner. Og ja, det kan så absolutt være en del av en bevisførsel, men kanskje ikke nok i seg selv.

Siden de må ta vare på kvitteringer etc pga regnskapsreglene, trodde jeg det bare å vise bankutskrift slik at forhandler kan gå inn å se hva de hadde handlet.

 

Husker vi stablet eske med eske av kvitteringsruller der jeg jobbet før, var før vi fikk alt slikt elektronisk :p Men jeg skal ikke si noe sikkert. Uansett så står du stødigere enn med bare et vitne :!:

Lenke til kommentar
Siden de må ta vare på kvitteringer etc pga regnskapsreglene, trodde jeg det bare å vise bankutskrift slik at forhandler kan gå inn å se hva de hadde handlet.

Det er ikke noen selvfølge at en butikk har systemer for dette, ser igrunn ikke noen gode argumenter for at man skal bruke masse tid på folk som ikke er i stand til og ta vare på en kvittering.

Lenke til kommentar

Når kunder kom inn til oss og krevde vi lette etter ting til 200 kr i kvitteringsarkivet, så sa vi det var greit, men vi fakturerte kunden 200 kr timen for det. Spesielt når han sa et spenn på 5 dager og det er minst 200-30 0 kvitteringer.

 

At folk ikke skjønner at kassalappen er viktig. TA VARE PÅ DEN FOR SVINGENDE!

Lenke til kommentar
Når kunder kom inn til oss og krevde vi lette etter ting til 200 kr i kvitteringsarkivet, så sa vi det var greit, men vi fakturerte kunden 200 kr timen for det. Spesielt når han sa et spenn på 5 dager og det er minst 200-30 0 kvitteringer.

 

At folk ikke skjønner at kassalappen er viktig. TA VARE PÅ DEN FOR SVINGENDE!

Hehe, 200kr timen?? Det er jo ingen ting, verre her i huset 890kr eks moms i timen.

 

PS tråstarter ta det som en lærepenge, ikke gidd å plag de i en butikk for din manglende even å ha orden i papirene.

Endret av Macfan
Lenke til kommentar
Ja. Dette er ingen stor sak for meg, begynte bare å tenke litt på hva butikken egentlig kan kreve... Får se om jeg forsøker i Trondheim :)

 

Forresten - hvilken motivasjon skulle jeg ha for å returnere en mus kjøpt på for eksempel Elkjøp via Siba?

Fordi at du tilfeldigvis var i nærheten av en Siba-forretning. Eller at du hadde fått musen til jul av bestemor, og hun ikke kunne huske hvor hun hadde kjøpt den. Eller fordi den var stjålet fra utstillingen til Siba, men sluttet å virke så du trenger en ny. Eller fordi du stjal den fra skolen din, men nå virker den ikke lenger, og du vil ha en ny. Eller fordi du fant den i søppelbøtta (noen hadde kastet den fordi den var over garantiperioden) og du tenkte "jippi - gratis mus!", og så kom du hjem og prøvde den og fant ut at den ikke virket, osv. osv.

 

Poenget er at butikken HAR RETT til å kreve kjøpskvittering som dokumentasjon. Alt annet ville jo være "høl i hue" ! Det står dessuten i forbrukerkjøpsloven. Ellers så ville det jo ha vært økonomisk selvmord å starte en butikk. Alle som har kjøpt en vare ett sted som også du tilfeldigvis selger skulle da kreve at du skulle ordne opp for dem...

 

Bruk hodet, folkens, og la dere ikke forlede av rævsleikekåte forbrukerinspektører til å tro at dere skal behandles som guder fordi dere har kjøpt et produkt...

Lenke til kommentar

Jeg kan kanskje svare på litt her, ettersom jeg jobber i Siba:

 

Vi prøver ofte å løse sånne saker i den butikken jeg jobber i - det er dessverre alt for mange som ikke tar vare på kvitteringen. Vi kan søke opp kvitteringer, men sånne plukkvarer blir vanligvis ikke registrert med navn, så det er til liten nytte. Om du vet nøyaktig hvilken dato musen er kjøpt, så skulle det ikke være umulig å få til. Om du derimot vet at du kjøpte den "en eller annen gang i løpet av sommeren", så hjelper det lite ettersom vi selger en del sånne plukkvarer...

 

Vi kan heller ikke "ta en spansk en" og finne frem en annen kvittering på samme vare. Da kan vi banne på at kunden som kjøpte varen på den kvitteringen dukker opp, og at produktet da er slått i retur. Da blir den kunden mistenkeliggjort.

 

Om du klarer å huske et tidsrom på en uke hvor du kanskje har kjøpt musa, hvordan du betalte og om du kjøpte noe annet samtidig, så skal det være mulig å hjelpe deg - men da må du snakke med en som har tilgang til kvitteringssøk og som har jobba der en stund og kan kvitteringssøkprogrammet ut og inn...

 

Om du kan finne noen av de ovennevnte kriteriene, og de ikke vil hjelpe deg i stavanger - send meg en pm, så skal jeg se hva jeg kan finne ut...

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke problemet med å ta vare på kvitteringer? Jeg putter alle kvitteringer i ei skuff, som jeg tømmer i en pose merket årstallet når året er omme. Etter et par-tre år, kaster jeg dem (dyre saker legger jeg i en egen pose, og tar vare på kvitteringene for litt lenger). Hvis jeg skulle trenge en kvittering, er det kanskje en times jobb å finne den. Men hva gjør det? Det skjer ikke hvert år.

 

Men når det er sagt: Jeg har vel aldri tatt vare på kvittering for ei mus til 200 kr.... Det er forbruksvarer.

Endret av perjohan
Lenke til kommentar
Jeg kan kanskje svare på litt her, ettersom jeg jobber i Siba:

 

Vi prøver ofte å løse sånne saker i den butikken jeg jobber i - det er dessverre alt for mange som ikke tar vare på kvitteringen. Vi kan søke opp kvitteringer, men sånne plukkvarer blir vanligvis ikke registrert med navn, så det er til liten nytte. Om du vet nøyaktig hvilken dato musen er kjøpt, så skulle det ikke være umulig å få til. Om du derimot vet at du kjøpte den "en eller annen gang i løpet av sommeren", så hjelper det lite ettersom vi selger en del sånne plukkvarer...

 

Vi kan heller ikke "ta en spansk en" og finne frem en annen kvittering på samme vare. Da kan vi banne på at kunden som kjøpte varen på den kvitteringen dukker opp, og at produktet da er slått i retur. Da blir den kunden mistenkeliggjort.

 

Om du klarer å huske et tidsrom på en uke hvor du kanskje har kjøpt musa, hvordan du betalte og om du kjøpte noe annet samtidig, så skal det være mulig å hjelpe deg - men da må du snakke med en som har tilgang til kvitteringssøk og som har jobba der en stund og kan kvitteringssøkprogrammet ut og inn...

 

Om du kan finne noen av de ovennevnte kriteriene, og de ikke vil hjelpe deg i stavanger - send meg en pm, så skal jeg se hva jeg kan finne ut...

Hei.

Siden du da jobber i Siba, så lurer jeg på: Om jeg har et større produkt, som en telefon, som da antageligvis er registrert på navnet mitt, vil jeg da kunne reklamere på produktet uten kvittering? (kvittering forsvant under flytting).

Lenke til kommentar
Hei.

Siden du da jobber i Siba, så lurer jeg på: Om jeg har et større produkt, som en telefon, som da antageligvis er registrert på navnet mitt, vil jeg da kunne reklamere på produktet uten kvittering? (kvittering forsvant under flytting).

Jeg regner med at en telefon er registrert på navnet ditt. Da er det ikke noe problem å finne frem kvitteringen... Er det en mobil med abo, så er det 99,9%sikkert at den er registrert med navn. Uansett om navnet er feilstavet skal det være mulig å finne frem kvitteringen ved hjelp av IMEI-nummeret.

 

M.a.o: Det bør ikke være noe som helst problem...

Lenke til kommentar
Synes det er drøyt å forvente at kundene sparer på kvittering på hver minste ting.

Om du noensinne kommer til å starte ditt eget firma, så vil du trekke tilbake den påstanden fortere enn du kan si "fratrekk på skatten". Å ta vare på ALLE kviteringer blir "second nature" og nesten så instiktivt at du tar andre sine også. Alt man kan gjøre for å få ned momsen og fratrekk på skatten er gull verdt!

 

AKIRA

Lenke til kommentar

De burde kunne hjelpe deg på SIBA i trondheim også...

 

La fredonor hjelpe deg, han har sikkert gode nok kvitteringssøkeskillz..

 

Hva slags mus er dette? Er det en logitech-mus, under to år, krever ikke Logitech noen form for kvittering. Da ringer du bare Logitech-support, og de sender deg en ny, om du klipper ledningen i to, og sender dem connector-pluggen.

 

 

Når det gjelder hvorvidt en slik sak er prøvet, vet jeg ikke om noen andre en forbrukertvistutvalget har gjort det. I butikken hos oss har vi hatt ett par slike saker, men de har løst seg, fordi kunden har satt seg ned og funnet ut når han kjøpte produktet, og om han kjøpte bare det ene produktet.

Lenke til kommentar

Ettersom man ikke har noen lovpålagt bytterett i en butikk hvor man handler over disk, så blir dette spørsmålet ganske enkelt å svare på.

 

Butikken gir deg bytterett som en ekstraservice, og kan derfor sette de krav de vil til denne byttingen. Hvis de krever at embalasjen skal være med og være skadefri, så kan de kreve det. Om de ønsker at du skal stå på hode å synge "ja vi elsker" mens du drikker en halvliter cola, så kan de kreve det og.

 

Men i Norge er vi bortskjemt med gode bytteordninger, og vis handelen er lagt inn i datasystemet kan man ofte bytte uten kvittering.

Endret av Signatur
Lenke til kommentar
Jeg kan ikke se at mangel på kvittering automatisk fører til at de nekter deg reklamasjon, det er feil.

Så når jeg kjøper datautstyr på komplett og får feil på det, så er det bare å finne en leverandør i nærmeste by om selger samme datautstyr og så forlange at di skal gi garanti på det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...