Gå til innhold

Siba - kan de kreve kvittering ved bytte?


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en mus hos Siba tidligere i år, som ikke har fungert særlig bra. Tenkte derfor jeg skulle bytte den. Siden det er snakk om en mus til 2-300 kroner, har jeg ikke spart på kvitteringen. Har naturligvis heller ikke lagt den inn under mitt navn.

 

Av disse grunnene nektet Siba å gjøre noe. Kan de egentlig det? Jeg har jo kjøpt varen hos dem, og bevisbyrden burde på et vis ligge hos selger dersom de frykter at jeg har kjøpt varen en annen plass...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror du er på dypt vann her. De trenger da ikke motbevise at du ikke kan ha kjøpt varen hos dem så lenge du ikke har spart kvitteringen.

 

I tillegg kan de jo ikke ta ditt ord for gitt når musen ble kjøpt.

 

Så se de pengene som tapt, og kjøp deg en ny mus. Neste gang husker du kanskje på å ta vare på en kvittering selv om det bare er for et par hundrelapper. ;)

Lenke til kommentar

Vel, forbrukerkjøpsloven krever ikke at du har kvittering, faktisk så nevner ikke loven det med et ord.

 

Så lenge du kan sannsynliggjøre at du handlet der er det nok. Du er på sikker grunn hvis du har betalt med kort, men hvis du har hatt med deg andre når du handlet der så er det igrunn ikke noe i veien for å kreve reklamasjon.

 

Jeg kan ikke se at mangel på kvittering automatisk fører til at de nekter deg reklamasjon, det er feil.

Lenke til kommentar

@KVTL: Nå mener jeg ikke å undergrave deg på noen måte, men er kun nyskjerrig: har du sett en slik "kvitteringssak" blitt prøvd før? Det jeg lurer på er bare om det finnes en eventuell dom som kan danne grunnlag for hvordan butikker og forbrukere skal opptre i slike saker i fremtiden.

Lenke til kommentar
Vel, forbrukerkjøpsloven krever ikke at du har kvittering, faktisk så nevner ikke loven det med et ord.

My point exactly. Jeg spurte faktisk direkte om han hadde rett til å kreve kvittering, ettersom det var et faktum at jeg hadde handlet der. Problemet er at jeg er "på besøk" hjemme i Stavanger, men bor i Trondheim, og skal hjem på mandag morgen. Så jeg får nok ikke gjort stort mer med den saken.

Lenke til kommentar
@KVTL: Nå mener jeg ikke å undergrave deg på noen måte, men er kun nyskjerrig: har du sett en slik "kvitteringssak" blitt prøvd før? Det jeg lurer på er bare om det finnes en eventuell dom som kan danne grunnlag for hvordan butikker og forbrukere skal opptre i slike saker i fremtiden.

I norsk rettsvesen er vel hovedprinsippet fri bevisførsel, så i rettssalen er det snakk om dommeren synes man har lagt fram nok beviser.

 

Selvfølgelig blir ikke sånne saker sendt for rettsappartet, det sier seg selv at det ville være direkte misbruk av rettens ressurser.

 

Det er ikke alle saker som havner i retten vet du, de kan også bli løst før de havner i rettssalen.

 

Dessuten har det også å si hvor lenge produktet har vært i salg, har produktet vært i salg mindre enn lovens absolutte reklamasjonsfrister på 2 og 5 år, kan ikke tidligere salgsledd (produsent, importør etc) avfeie reklamasjonen med bakgrunn av manglende kvittering.F.eks hvis jeg hadde reklamert direkte til Nokia på min 6230i, så kan ikke de avfeie meg med at jeg ikke hadde kvittering.

 

Til syvende og sist er det vel gså snakk om god kundeservice. Er det en fast kunde, spørr du ikke om kvittering på småbeløp. Er det større beløp så er vanlig praksis i dag hos de seriøse aktørene at man legger inn navn og produkt i en database.

Lenke til kommentar

Dette var et småbeløp jeg ikke hadde kvittering på. Synes det er drøyt å forvente at kundene sparer på kvittering på hver minste ting. Likevel er det litt penger for meg (student), og jeg trenger en mus som fungerer...

 

Tviler på at produktets alder hadde noe som helst å si, problemet lå i hvorvidt jeg hadde handlet der.

Lenke til kommentar

Du må sannsynliggjøre at du har kjøpt en mus der, håper du har forståelse for at hvis det ikke er slik så kan hvem som helst bare gå til hvilken som helst butikk og påstå at de har handla en vare der selv om de har handla et helt annet sted.

 

Og det ville jo vært idiotisk?

 

Men, om du betalte kontant, så må du ha et vitne på at du handla, altså må du ha vært sammen med noen for å kunne få sannsynliggjort kjøpet ditt.

 

Og er en grunn til at du får kvittering! Den SKAL tas vare på om du vil ha produktfeil reparert enklest mulig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-52Y1nIV0tv

Det er nå en gang slik at dette med bevisbyrde er ganske fleksibelt. Så selv om forbrukervernet er sterkt så er det jo et poeng at det er forbrukeren som enklest kan bevise sin påstand (ta vare på kvitteringen) og som har sterkest oppfordring til det (for å reklamere). Dette trekker i den retning at bevisbyrden nok påligger forbruker.

 

Hva som skal til for å oppfylle bevisbyrden er jo en annen sak, men det kan gjøres på andre måter enn å fremlegge en kvittering, men man starter jo selvsagt i motbakke.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-52Y1nIV0tv
Så lenge du kan sannsynliggjøre at du handlet der er det nok. Du er på sikker grunn hvis du har betalt med kort, men hvis du har hatt med deg andre når du handlet der så er det igrunn ikke noe i veien for å kreve reklamasjon.

Jeg tror nok det er litt lettvint å si at du er på sikker grunn hvis du har betalt med kort. Det er ikke slik at banken registrerer hva som er kjøpt, så du sitter egentlig bare med dokumentasjon på at du har brukt x antall kroner. Og ja, det kan så absolutt være en del av en bevisførsel, men kanskje ikke nok i seg selv.

Lenke til kommentar

Men, om du betalte kontant, så må du ha et vitne på at du handla, altså må du ha vært sammen med noen for å kunne få sannsynliggjort kjøpet ditt.

Jeg er stort sett enig med deg Alastor, men er virkelig et vitne godt nok for å sannsynliggjøre et kjøp? Er en uttalelse fra kundens kompis "god fisk"? I så fall mener jeg at forbrukerne har fått alt for mye beskyttelse. :)

Lenke til kommentar
Problemet er at jeg er "på besøk" hjemme i Stavanger, men bor i Trondheim, og skal hjem på mandag morgen. Så jeg får nok ikke gjort stort mer med den saken.

Det finnes en Siba-butikk i Trondheim også nå. Så vidt jeg husker ble den vel startet i vår en gang. Den ligger på Lade, like i nærheten av Obs/City Lade. Hvis de gjør som Elkjøp så kan du reklamere på et produkt du har kjøpt i hvilken som helst av deres butikkfilialer i hele landet.

 

PS. Jeg slenger meg på tråden for å se hvordan den går. Jeg er også litt spent på hvilken grad av sansynliggjøring som skal til for å reklamere. (Jepp, det hele ville vært utrolig mye enklere om du hadde spart på kvitteringen.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...