Gå til innhold

Prosessorer du har råd til


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Av en eller annen merkelig grunn ville ikke Half-Life 2 kjøre på noen av Intel-oppsettene våre. Vi har testet med en rekke ulike hovedkort, minnemoduler, skjermkort osv., uten hell. Spillet låste seg rett og slett under lasting. Gode tips om hva som kan være galt kan gjerne sendes artikkelforfatteren.

Hvis dette problemet bare hadde vært på AMD-oppsett så regner jeg dessverre med at enkelte her hadde påstått at det skyldtes prosessor-bugs fremfor noe annet. Jeg regner heller med at dette skyldes en bug i spillet, siden bug i prosessorene er helt usannsynlig idag. Ingen annen maskinvarekomponent i PC-er testes nemlig mer grundig enn prosessorer.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Merklig, det burde vel vært et kjent problem visst ikke Half-Life 2 fungerte på Intel CPU'er. Half-life 2 blir vel stadig oppdatert via Steam, så oppdateringene burde ha vært på plass.

 

Burde ikke Sempron 2800+ være den kjøligste CPU'en? Eller er Cool & Quiet aktivert på Athlon 64 CPU'ene?

Endret av AMD-King
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Meget bra og informativ test mr.Wegner! :thumbup:

Dersom "spilling" ikke er viktig er forsåvidt CeleronD greie CPU'er i ett "billigsystem".

Ellers vil *jeg* konkludere med at en klokket Venice (billigste utgaven) er det som gir mest valuta.. , men den kan jo ikke brukes som varmeovn.. Da er nok en max.klokket 630 ett "bedre" valg.. :p

Lenke til kommentar

Ser ikke noe nytt her jeg for min del, testen er helt grei men den sier meg ikke noe jeg ikke visste fra før .

Som noen har nevnt tidligere vil det vel neppe skje noe spennende på cpu fronten før i 06 når intel kommer med sine nye prosessore og holder de hva de lover så må jeg atter en gang skifte system, jeg går som kjent ikke på merket,men på ytelsen og nettop derfor har jeg amd i dag :-)

Lenke til kommentar
Det er jo brukt minne med vidt forskjellig timing her.:ohmy:  I AMD-oppsettene ble det brukt betydelig bedre minne ser det ut som. Er ikke det litt dumt da?  :hmm:

Jo det er litt dumt, men hva hadde du forventet fra hw.no? De er ikke akkurat kjent for å være upartiske. Ikke bare kjører de DDR-400 minnet på AMD systemene på de beste timingene som det er mulig å få til med DDR, de kjører også modulene utenfor spesifikasjonene. De kunne likegjerne overklokket prosessorene. DDR2 brikkene som er brukt har også relativt slappe timings. Det er fullt mulig å få bedre enn 4-4-4-8 på DDR2-533. Hovedkortet som er benyttet støtter også DDR2-667 og selv disse kan en få på CL3 innenfor spec, hva en kan få til med litt trimming vet jeg ikke, men 4-4-4-8 på DDR2-533 er nok mye slappere enn hva selvbyggere vil velge å kjøre på.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Jo det er litt dumt, men hva hadde du forventet fra hw.no? De er ikke akkurat kjent for å være upartiske. <snip>

Jeg tror det er bomskudd å beskylde hr.Wegner for å være en "fanboi" i en gitt retning.

Ser noen foreslår andre oppsett..flere CPU'er..

Ja.. det kunne sikkert vært testet mer, men utvalget i testen samt referanse-CPU'er er dekkende nok iht. testens formål.. Vel.. det synes jeg ihvertfall..

Vi kunne sikkert gjerne sett en test i regi av Overklokking.no.. hvor de rimeligste variantene av testede CPU'er.. samt en Dothan (730/740).. en X2 (3800+) og 820D ble "lagt til"..

Disse skulle så klokkes så langt det gikk (vi forutsetter da at produsentene leverte garanterte "gull-chiper").. med de "verste" HK'ene.. de "verste" RAM-brikkene.. med de "verste" tweakene som var mulig.. og gjerne med "moddede über-BIos'er".

Tror likevel resultatet ville blitt det samme.. dvs. iht. min anbefaling..

En skamklokket "Venice" 3000+ gir mest ytelse pr.krone... :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Men det er vel ikke syke forskjeller på 4-4-4-8 i timings og 3-3-3-8 ??

Er vel marginalt hvor mye det slår ut på testene. Eller?? :hmm:

Nei... det er på ingen måte "syke" forskjeller.

Ta det fra en som kjører benchmarks "litt for ofte"... :p

Lenke til kommentar
Men det er vel ikke syke forskjeller på 4-4-4-8 i timings og 3-3-3-8 ??

Er vel marginalt hvor mye det slår ut på testene. Eller??  :hmm:

Nei... det er på ingen måte "syke" forskjeller.

Ta det fra en som kjører benchmarks "litt for ofte"... :p

Kjører vel egentlig benchmarks litt for ofte selv :blush:

Er jeg syk hvis jeg syns at det er dritgøy å kjøre superPI??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...