Gå til innhold

Booter ikke etter inngrep...


Anbefalte innlegg

Hei

 

I går skulle jeg sette inn en ny SATA 320gig HD i PCen min, [Abit Abit KV8-MAX3, Corsair TWINX1024-3200LLPRO DDR, XFX GeForce 6800GT 256MB, 500W strømforsyning, husker ikke merke] en rutinesak jeg trodde jeg hadde kontoll på.

 

Det som skjer at når jeg kopler stromkontakten i strømforsyningen så slår PC'en seg på uten at jeg trykker på power-bt! og det som er det store problemet, den booter ikke. Etter mange forsøk fikk jeg PC'en til å slå seg på til Stand-by og trykket power-tb (trodde alt var iorden) men igjen bootet ikke PCen, men den kom mye lenger. En alarm begynte, bip-2sek-bip-2sek-bip-2sek....Vanskelig og beskrive lyder.. :blush:

 

Jeg har prøvd og kople fra alle enheter (cd-rom-HD) og det samme skjer. Jeg har prøvd bare med en HD, har prøvd det meste føler jeg. Så jeg lurer på om noen av dere kunne hjelpe meg og finne ut av dette?

 

Det finnes et lite display på HK som skal vha små koder (bokstaver og tall) skal fotelle hvor i booten PCen befinner seg...den stopper forskjellig hver gang...men den kommer ikke langt nok til at RAM slår seg på (har lysdioder).

 

Håper noen har tid til og hjelpe en desperat mann som angrer bittert på han kjøpte ny HD :cry:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

takker...

 

1. Jeg har gått over alle ledninger - de sitter som de skal

2. Jeg har satt i ny HD, ikke RAM så jeg kan ikke se at det er problemet, men jeg skal prøve med bare en brikke..

3. Resette BIOS har jeg ikke prøvd, men også det kan prøves.

 

 

Jeg har også prøvd uten den nye disken, bare sys disk og uten noen HD (bare for å se om jeg fikk opp BIOS) og alle disker = samme resultat. Jeg får ikke kontakt med PC, ikke skjermbilde og den piper med ca 2 sek mellomrom.

 

hmm...er redd jeg må levere den inn.

 

 

Noen andre som kan hjelpe?

Lenke til kommentar

Bare for å være på den sikre siden:

 

Du har husket å sjekke den ekstra strømkabelen som skal inn på skjermkortet ?

 

Minnebrikkene kan også gjøre utslag på denne måten.

 

Går vifta på CPU rundt ?

 

Hvis du ikke får den opp ville jeg prøvd først og fremst:

 

Koble ut alt av hardisker, CD-ROM, etc.

 

Sørg for at det "eneste" som er koblet til er:

 

Hovedkortet montert i kabinett m/ strømkontakt fra strømforsyning

NB! Enkelte HK trenger 2x strømkontakter fra PSU til HK.

CPU m/ CPU Vifte

Minne

Skjermkort m/ ekstra strømkontakt

 

Dette er alt du trenger for å få PC'en til å starte opp.

Viktig at du kobler alt av kabler o.l som ikke er i bruk ifra hovedkortet.

 

Her har du et bedre utgangspunkt for å finne ut av feilene.

 

Etterhvert som ting fungerer, er det bare å koble det opp igjen ting for ting.

 

-z00l-

Lenke til kommentar

Ok...Jeg har prøvd alt unntatt og kople alt fra unntatt skjermkort og cpu og ram..

 

 

Noen som har erfaringer med å levere inn PC til rep. på DigitalImpuls i Oslo? Tror jeg kommer til å gjøre det, jeg har selv ingen ekstra deler som jeg kan bruke til å eleminere bort feilkilder...De sa på butikken at de kunne gjøre det raskt. Typisk at dette skjer rett før helga!...skulle vært løpende rundt i WoW denne helga....så lenge siden :love:

Lenke til kommentar

Selv om det jeg sier nå høres merkelig ut, så har det faktisk hjulpet meg

mange ganger. Har hatt endel maskiner opp gjennom årene og noen av dem har kuttet på lignende kriterier som din har:

 

Anyway:

 

Enden på visa har vært at jeg har demontert HELE maskinen og montert den opp igjen, og ting har fungert som det skal. Ikke har jeg noen forklaring på hvorfor men slik har det bare vært på mange av maskinene mine.

 

Har ingen erfaring på hvor raske de er på DigitalImpuls i Oslo, men det vil helt garantert gå raskere om du tester ut litt ekstra selv.

 

Tror ikke det er noe fysisk gærnt med maskinen din. Det skal ganske mye til for at du ødelegger en maskin ved montering av en ekstra disk. Det eneste som nesten kan ha skjedd er at du har klart å få bøyd en kondensator på hovedkortet, men da er jeg temmelig sikker på at det ikke kommer pipelyder fra maskinen.

 

Personlig så ville jeg prøvd de tingene som jeg har anbefalt før du eventuellt sender maskinen inn og blir kanskje fri for PC i en uke eller 2.

 

-z00l-

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kan godt være du har svidd det med tanke på hvordan du kobler til..

Strømforsyningens av/på knapp skal være av når du setter ledningen i den, så skal du sette støpsel i veggkontakten, så slå på bryteren på strømforsyningen..

Om du stikker pluggen i veggen først og så rett i strømforsyningen med den på så kan du lett ødelegge ting..

Lenke til kommentar

ALDRI gjør noe som helst uten å koble fra strømmen til PSU! Uansett..

Noen som har skjedd en del ganger his meg faktisk, og løsningen har vært:

- Dra ut strøm fra PSU

- Skru av skjermen, så dra ut VGA/DVI eller hva det er på skjermkortet(ikke omvendt)

- Ta så ut skjermkortet og sett det inn igjen(Blir kvitt all statisk elektrisitet i skjermkortet)

-Ta ut rammen og sett den inn igjen for å bli kvitt all statisk der...

 

Sjekk manualen til hovedkortet ditt.. Skal stå ett sted hva bip-kodene betyr, men jeg tipper det er ram-failure pga statisk elektrisitet.. Og test med en annen PSU.

Lenke til kommentar

For ordens skyld; feilen er at det er dårlig kontakt mellom den ene RAM sloten og RAM brikken. Det er veldig trangt mellom CPU vifte og RAM brikke så det kan hende at etter lang tid i litt spenn (veldig lite fordi jeg har pusset bort endel av difte, ca 15mm på den ene siden) har gjort det blir dårlig kontakt-

 

Spørsmålet er jo hvorfor den ikke har startet opp med 1 stk RAM brikke. Han (repratøren hos DigitalImpuls) sa at dette var feilen. Ikke vet jeg, både han og meg selv syntes dette var rart.

 

Noen synspunkter?

Lenke til kommentar

Til Nargile: jeg gjør det slik du beskriver, bare sånn at vi har det på det rene..hehe...beskrivelsen i første innlegg er kanskje litt dårlig skrevet. Av/På knappen på strømforsyningen er alltid av når jeg setter inn strømledning, men det var når jeg satte på PSU (bryter bak) av den slo seg på automatisk....

 

 

Håper ikke noen HD er skadet...det finner jeg ut i kveld...sukk, men det skal vel noe til...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...