Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Rykking igjen... Har jeg rusk i gasseren?


Claus3000

Anbefalte innlegg

Har søkt etter temaet her, men fant ingen tråder som passet heelt med symptomene jeg har, sååå: ;)

 

For en stund siden begynte min mazda 323 1,3 88mod (220000km) å rykke noe jævlig når motoren var kald.

Etter hvert har det blitt verre å verre, så nå rykker den når den er varm og.

Motoren går normalt ellers (untatt at autochoken som aldri har funket).

Den går ikke ujevnt eller noe slik.

Rykkinga er verst når jeg gir litt gass for å akselerere og mest på litt lavere turtall.

 

Lurer på om det er rusk i gasseren som kan gjøre dette?

 

Rykkinga er slik at den mister ALL motorkraft i et ca halvt sekund for så å få all kraften tilbake. Er ikke slik konstant når den rykker. Kommer ett rykk av og til.

 

Drittbil... :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har forøvrig det samme problem som deg. Diskuteres i denne tråden.

 

Er på vei mot en løsning på mitt problem. Det er iflg mekaniker som har sett på bilen, en morken gummi foring mellom innsprut og innsuget som forårsaker dette. Suger inn falks luft. Skal bytte den til helgen. Vet ikke om dette kan være ditt problem også? Nå er ikke jeg noen særlig til mekaniker altså... :blush:

Lenke til kommentar
En Mazda 1.3 88-modell har vel ikke innsprøyting eller elektronisk tenning? Hvis jeg har rett i det, er det sannsynlig at det bare er å skifte stifter. Du finner dem inni fordeleren. Fort gjort og billige deler.

Ikke innsprøytning, nei.

Men tror ikke det er stiftetenning på den. Ikke sikker i hvertfall.

 

 

Når bilen får disse nykkene, så kommer det ofte en slags "klakk"- eller "fise"-lyd fra motoren. Hehe... Morro å beskrive lyder. :whistle::hmm:

 

Skal se litt på det i morgen tenke jeg, så tar de tipsene jeg kan få... ;)

Lenke til kommentar

Ja jeg tror du har elektronisk tenning på den bilen altså, og da skal det i såfall ikke være noe vits å justere noe der.

Men det kan jo være så mye som er feil, bla også akselerasjonspumpe i forgasser som nevnt over. Og hvis noe er tafset på ifht tenning kan det også gi slike symtomer.

 

Det første jeg mener du bør sjekke er lekkasje i hele innsugsystemet, dvs kontollere alle vakum slanger, og forgasserfestet for sprekker. Symptomene er i grunn ganske typiske for mager blanding (i prinsippet det samme som skjer om man har på for lite choke på gammel bil) Sjekk også evetuell vakumslange til fordeler om du har det, det er litt avhengig av hva slags tennngsystem du faktisk har.

Dårlig fordelerlokk, pluggkabler og også pluggene i seg selv kan også gi liknende symtomer, men er greit å starte med å eliminerer det som er gratis, altså slanger og innsug, og forgasserfester.

 

Feiljustert forgasser kan det selvsagt også være, men det er også da lurt og ha sjekket ut det andre først, slik at man ikke bare kompenserer for en annen feil ved forgasserjustering. Rusk i forgasseren er jo svært populært på folkemunne, personlig har jeg relativt liten erfaring med det som feilkilde. Men ingenting er jo umulig da, så skal vel aldri si aldri...

Rusk i forgasser viser seg som regel i form av at bilen ikke går på tomgang, tomgangsdyser/besinkuttdyser er såpass tynne at rusk lett kan forstyrre systemet, og akkurat det er ikke helt uvanlig.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Tok en liten titt under lokket i dag...

Sa jeg skulle gjøre det for flere uker siden, men har ikke giddet... :whistle:

 

Meeeen....

 

Hørte en liten klikkelyd som hørtes ut å kåmme fra coil`en. Tok en nærmere titt å så at det kom en del gnister fra området der kabelen til fordeleren kommer fra, og over på de andre to tilkoplingene på coil`en.

 

Så det jeg lurer på:

 

Er det coil`n som må byttes, eller er det kanskje nok å bytte ledningene?

 

Og kan dette være grunnen til rykkingen? :hmm:

Lenke til kommentar
Er det coil`n som må byttes, eller er det kanskje nok å bytte ledningene?

 

Og kan dette være grunnen til rykkingen?

Ja, det er litt vanskelig og si nøyaktig hva du må bytte uten å ha sett det, men du kan jo forsøke med kabelen først, og samtidig gjøre rent med en tørr fille i området.

 

Det er så godt som helt sikkert at du har funnet årsaken til rykkingen ja. Det som skjer er at for hver gnist du ser, er det en "gnist på avveie", dvs den når ikke tennpluggen, og den sylinderen som skulle hatt gnisten tenner ikke.

Lenke til kommentar

Jeg ville bytta tennplugger, pluggkabler, rotor og fordelerlokk om jeg skulle feilsøkt på bilen din. Disse skal byttes en gang i blant. Slår det gnist fra coilen indikerer det at det er dårlig forbindelse et sted mellom coilen og tennpluggene eller at selve tennpluggene er defekt.

 

IKKE rør noen av disse komponentene når motoren går, du kan få et ganske kraftig støt. På en såpass gammel bil vil det neppe være livstruende med mindre du har dårlig hjerte, men du vil garantert huske det en stund, jeg vet.... :)

Lenke til kommentar
Takk for svar! :)

 

Har et sett med ledninger liggende hjemme hos foreldrene mine fra en byttemotor. Fårr prøve med dem først. ...ja, ledningene altså  ;)

5033446[/snapback]

 

Med mindre disse ledningene er nye så er det fint liten vits i og bytte gamle kabler med like gamle, disse er slitedeler og må fornyes nå og da skal man ha en driftsikker og økonomisk drift.

Lenke til kommentar
mcolef Postet i dag, 07:54

  Har du hørt om noe som heter kondens gutt. Nå som det begynner å bli kaldt ute om natta og litt varmere om dagen, danner det seg vann i bensintanken. Løsning: kondensfjerner og full tank.

Hallo... har du lest tråden, eller er dette bare generelle råd du gir til alle som har rykking/fusking?

 

Clausn Postet 19/10-2005 : 18:28

Hørte en liten klikkelyd som hørtes ut å kåmme fra coil`en. Tok en nærmere titt å så at det kom en del gnister fra området der kabelen til fordeleren kommer fra, og over på de andre to tilkoplingene på coil`en.

Tviler sterkt på at en flaske kondensfjerner vil løse dette :roll:

 

Ellers er jeg enig med agvg når det gjelder brukte kabler, og spesielt brukte kullfiberkabler. Det er lunefulle greier, som kan SE helt fine ut, men likevel ikke være det. Så brukte kabler bør man vurdere på samme måte som du vil vurdere brukte underbukser...

Men, til ren feilsøkning, bare for å nå se om gnistoverslaget kommer fra selve koilhalsen, eller kabler, kan du jo alltids prøve med de gamle du har. Men viser det seg at det er kablene, bør du for å slippe trøbbel bytte til nye. :)

Lenke til kommentar

Hehe... Nei, kondens har jeg ikke problemer med... ;)

 

Var hjemme å sjekket de ledningene jeg hadde der, men manglet lednigen som går fra coil`n. Så jeg skal kjøpe nye ledninger. Var bare for feilsøkingen sin del at jeg skulle prøve dem da. :)

 

Kjøpte meg ny bil på fredag, så nå skal jeg bare få mazda`en i stand så den kan selges for en billig penge. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...