Gå til innhold

Treg HD i WinXP


ATWindsor

Anbefalte innlegg

Hardiskene min er SKIKKELIG trege i winXP, vi snakker om 2-3 meg i sekundet her, diskene går som bare det under win98, prøvde å finne noen dma-instillinger i kontroll-panelt men fant ingen. (litt fersk med xp), ble anbefalt av en kamerat å stile det sånn at computer-type var 486 ved installasjonen, kan dette være noe av årsaken?

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette har jeg klippet fra det HappyRay skrev i denne tråden

 

 

Quote:


Den 2002-01-30 12:05, HappyRay skrev:

Det første som slår meg er at DMA ikke er på. Men dette skal skrus på automatisk av WINXP. Du kan jo sjekke om det stemmer ved å sjekke IDE-kanalene i Device Manager.


Slik finner du fram:

Control Panel > System > Hardware > Device Manager > IDE Controllers


Sjekk Primary eller Secondary (kommer an på hvilken kanal DVD'n er tilkoblet) at "DMA if available" er satt på alle kanaler. Etter en restart kan du igjen sjekke hvilken modus DVD'n er satt til.



 

Fremgangsmåten er helt lik for å få DMA aktivert på harddisken. Harddisken står som regel på "primary IDE".

 

 

_________________

Byggeren

 

slapps.gif

 

[ Denne Melding var redigert av: byggeren på 2002-08-16 15:02 ]

Lenke til kommentar

Det er ikke alltid så enkelt.

 

Sjekk om diskene dine står på DMA mode, dvs sjekk kontrollerene dine i enehetsbehandling/device manager, og sjekk om det står "UDMA mode if available" og "UDMA mode XX" (oversett selv til norsk). Hvis det står "Current transfer rate: PIO mode", så har du kanskje hatt diskfeil under installasjon eller slikt (mange årsaker til dette...), og da slår XP automatisk av DMA.

 

Eneste måten å fikse:

 

Fjern både disker og kontrollere fra device manager, og reboot, slik at den finner det igjen.

 

Hvis diskfeilene kommer igjen, kan du ha et annet problem. Kanskje feil drivere? Hvis du har amd med via chipset kan 4in1 være et godt tips.

 

Dette fikset tilsvarende problem på en maskin her, men det er jo ikke sikkert dette er det som forårsaker problemer på din maskin.

 

Pål

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...