Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Vil 100 mbps router bremse et gigabit nettverk ?


Anbefalte innlegg

Har planer om et nettverk med 2 maskiner og adsl til begge.

 

Såvidt jeg har sett er routere kun å få opp til 100mbps, mens switcher er å få opp til 1000mbps.

 

Vil en router da bremse ned hastigheten til 100mbps?

 

Kan jeg eventuelt benytte en switch istedet?

Ordet "bredbånd" nevnes jo ikke når man leser om switcher.

 

:hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Neida. Har ikke 1000 mbps internett. :!:

 

Poenget er bare om nettverket mellom maskinene mine vil bremse fra 1000mbps ned til 100mbps hvis jeg kobler dem til en router som er 100mbps.

 

Jeg tror at de vil bremse.

 

Neste spørsmål blir da om jeg kan komme på internett gjennom en switch.

(jeg er helt grønn som dere skjønner :blush: )

 

Hvis svaret da er nei, så må jeg vel kanskje ha både router og switch da?

 

Veldig takknemlig hvis noen kan si hvordan jeg gjør dette:

 

2 maskiner i gigabit nettverk og adsl-tilgang til begge.

Lenke til kommentar

Det vil bremse nettverket ned til 100mbit helt klart.

 

Siden kortene dine er GBIT og switchen er MBIT så sier vell det seg selv.

 

Når det gjelder og koble opp internett så skal det slettes ikke vært noe problem.

 

Du kobler modemet i uplink porten og maskinene i port 1 og 2. Har selv dette her hjemme nå. Eneste som kan være kinky er hvist at du havner i forskjellige IP ranger, f.eks 193.154 vs 84.202, men dette løste seg med og renewe IPen så da søkte jeg etter IPen lokalt på maksinene og fant de, hjalp ikke søke på navn på makinene.

Lenke til kommentar
Kjøp en router med gigabit nettverk da. Har det jeg og fungerer helt supert.

 

Ståle

 

Hvor får man tak i denne? Det vil jo være helt ideelt. Dette er jo det jeg har lett etter og konstatert, tydeligvis feilaktig, at ikke finnes.

Endret av t-vs
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-rXRozPkg

Gjør nå som Occisor skrev, det blir absolutt billigst.

Og ja, du kan "komme på internett igjennom en svitsj" så lenge svitsjen og routeren er koblet sammen.

 

Router har du kanskje allerede fått fra din ISP?

I så fall er det bare å kjøpe inn en "billig" gigabitsvitsj, en 5 eller 8 porters 3Com OfficeConnect burde passe fint til ditt bruk.

Lenke til kommentar
Prøv for eksempel her på Komplett

Den linken henviser til svitsjer. Og de finnes i gigabit, det visste jeg. Men for å koble seg til internett så må det vel en router til? (hvis jeg har forstått det riktig).

 

Så da blir vel den mest nærliggende løsningen å benytte den routeren som leverandøren kommer med, for så å kjøpe en gigabit svitsj i tillegg.

 

 

Når det gjelder D-link trådløs som staal3 anbefaler så ser jo den interssant ut.

Finnes det noe lignende uten trådløs?

Jeg trenger nemlig ikke trådløs og den ville sikkert vært billigere uten....

 

Og hvorfor i alle dager har denne gb-lan. mens alle andre routere jeg finner bare har innebygget 10/100mbps?

Lenke til kommentar

Her er utgaven uten trådløst nettverk DGL-4100 Men er tydeligvis ingen som selger den i norge. Men det går vel å ringe f.eks MPX og spørre om de kan ordne den eller bestille den i fra en utenlandsk web shop.

 

Har du mange porter åpne for fildeling, gaming, IP telefon o.s.v så er denne helt fantastisk. Om det er mye trafikk, så har den prioritering på de portene du ønsker. Slik at Spill og IP telefoni får en høy prioritet. Om den koster en del, så mener jeg den er verd det. Tidliger så fikk jeg problemer om det var mer en 14 stk inneog spillte på en gang. Nå merker jeg ingen forskjell om det er 2 eller 30 stk.

 

Merker heller ikke at den Gbit delen er noe tregere en den 8 ports Gbit switchen jeg brukte tidligere.

 

Ståle

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Jeg har D-link DGL-4300 trådløs. Fungerer helt flott hos meg. Jeg fjernet den Gb Switchen jeg hadde etter at denne kom i hus. Den er og i en versjon uten trådløs, tror den skulle hete 4100. Det eneste er at ikke bør kjøpe den om du har fiber i fra lyse. Er en del som har problemer med D-link hos dem. Der er det Linksys som gjelder.

 

mvh

Ståle

Tror du at DGL-4300 vil fungere med Nextgentel sin Netopia router?

 

Leser flere plasser at det kan by på problemer med to routere koblet sammen, har du kjenskap til dette?

 

 

Jeg ønsker å kjøre 2 stasjonere PCèr via kablet Gbit netverk, og to laptopper som skal kunne kobles til trådløst. Alle skal dele internett forbindelsen som kommer fra en Netopia ruter, og printer som er koblet til den ene stasjonære PCèn via USB porten.

 

Er newbe på dette, takker for hjelp :innocent:

Endret av Gunsmoke
Lenke til kommentar

Tror du at DGL-4300 vil fungere med Nextgentel sin Netopia router?

 

Leser flere plasser at det kan by på problemer med to routere koblet sammen, har du kjenskap til dette?

 

 

Jeg ønsker å kjøre 2 stasjonere PCèr via kablet Gbit netverk, og to laptopper som skal kunne kobles til trådløst. Alle skal dele internett forbindelsen som kommer fra en Netopia ruter, og printer som er koblet til den ene stasjonære PCèn via USB porten.

 

Er newbe på dette, takker for hjelp :innocent:

Det vil virke helt fint. DGL-4300 har jo også den fordelen at den er gbit switch og trådløs i ett, så du trenger bare en boks (i tillegg til modemet) :thumbup:

Det blir kun problemer med 2 routere etter hverandre, hvis du har planer om å kjøre servertjenester på noen av PCene dine, evt. skal åpne porter for fildeling.

De fleste netopia modemroutere kan settes i såkalt passtrough med denne guiden, så det skal ikke være noe problem uansett...

Lenke til kommentar

Tror du at DGL-4300 vil fungere med Nextgentel sin Netopia router?

 

Leser flere plasser at det kan by på problemer med to routere koblet sammen, har du kjenskap til dette?

 

 

Jeg ønsker å kjøre 2 stasjonere PCèr via kablet Gbit netverk, og to laptopper som skal kunne kobles til trådløst. Alle skal dele internett forbindelsen som kommer fra en Netopia ruter, og printer som er koblet til den ene stasjonære PCèn via USB porten.

 

Er newbe på dette, takker for hjelp :innocent:

Det vil virke helt fint. DGL-4300 har jo også den fordelen at den er gbit switch og trådløs i ett, så du trenger bare en boks (i tillegg til modemet) :thumbup:

Det blir kun problemer med 2 routere etter hverandre, hvis du har planer om å kjøre servertjenester på noen av PCene dine, evt. skal åpne porter for fildeling.

De fleste netopia modemroutere kan settes i såkalt passtrough med denne guiden, så det skal ikke være noe problem uansett...

Jeg bruker fildelingsprogrammet Azureus.

 

Hva menes med passtrough? Netopian heter Cayman 3351.

Lenke til kommentar
Jeg bruker fildelingsprogrammet Azureus.

 

Hva menes med passtrough? Netopian heter Cayman 3351.

Passtrough = gjennomføring, mao du får "ekte" IP rett inn til router.

Du trenger forsåvidt ikke forstå hvordan det fungerer, bare at du må/bør gjøre det for å få bra hastighet i f.eks. azureus. :thumbup:

 

P.S.

Du må selvsagt åpne porter i din egen router (f.eks. dlinken) på vanlig måte etterpå..

Endret av Elgvenn2
Lenke til kommentar
Jeg bruker fildelingsprogrammet Azureus.

 

Hva menes med passtrough? Netopian heter Cayman 3351.

Passtrough = gjennomføring, mao du får "ekte" IP rett inn til router.

Du trenger forsåvidt ikke forstå hvordan det fungerer, bare at du må/bør gjøre det for å få bra hastighet i f.eks. azureus. :thumbup:

 

P.S.

Du må selvsagt åpne porter i din egen router (f.eks. dlinken) på vanlig måte etterpå..

Er det som om routeren i Netopian blir "utkoblet" ved at IP adressen fra Nextgentel går rett til Dlink gatewayen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...