Gå til innhold

Program for barn fra 7 til 9 år...


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Driver med et skoleprosjekt i VB hvor vi skal lage et program som er egnet til barn fra 7 til 9 år. Poenget med programmet er at de skal lære f.eks matte og norsk. Foreløpig har jeg disse ideene: Matteprogram hvor man skal skrive inn svaret til et minusstykke eller pluss. Er et program der hvor man skal lære seg klokka ved å se på bilder og det er et annet program hvor man skal se på en setning som har 1 skrivefeil som de skal rette opp... Er det noen her som kanskje har noen forslag til flere enkle programmer man kan lage (jeg er ikke pro i VB, går bare VK1 - Informasjonsbehandling og har ikke programmert mer enn fra skolestart, så ikke ko med alt for avanserte ting, men trenger ikke å være helt simpelt heller :whistle: ).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Andre enkle konsepter kan jo være et spill som bedrer/lærer touch-metoden, eksempelvis ved å la en rekke bokstaver, ord eller setninger rulle med variabel hastighet nedover skjermen, hvorpå spilleren skal skrive den aktuelle teksten før den når bunnen. Dette kan jo òg bedre norskkunnskapene, idet den gjentate dikteringen av de ymse ord og setninger leder til innøving av rett skrivemåte. Selvsagt må de anvendte ord være på en svært lett vanskelighetsgrad, og nedfallshastigheten bør heller ikke være for stor.

 

Ved disse plusstykkene og minusstykkene kan du jo òg legge ved konkrete objekter av samme antall som hvert ledd i stykket. Varerer hvilke objekter du bruker - hver kreativ. Dette vil nok være med på å øke matematikkforståelsen.

Lenke til kommentar

Hehe! Aner ikke hvordan jeg kan klare å lage de knappene som ruller ned skjermen! Kan nesten bare noe om løkker, variabler, if-setninger osv, alle de lette tingene...ikke noe om "animering" :ermm:

 

Men et spørsmål! Jeg skal lage et program hvor de skal si hvor mye klokka er ved å se på et bilde av en klokke, men jeg skal jo ha maaaange klokkeoppgaver. Spørsmålet er da: Hvordan kan jeg lage en knapp som sier neste oppgave sånn at f.eks pic1 byttes ut med pic2 og valgalternativene byttes? Blir på en måte akkurat som å lukke formen og åpne en nye, men dette er jo veldig tungvindt hvis jeg må lage 50 former :hrm: Håper noen forstår spørsmålet mitt :thumbup:

 

Kom også gjerne med litt hinting til hvordan jeg kan lage det med rulleteksten!

Endret av kjey
Lenke til kommentar

Jeg vil på ingen måte anbefale å bruke kontroller eller former for å lagre de forskjellige oppgavene. Forsøk heller å skrive dem inn direkte i koden, eller, om du er riktig så sofistikert, i en ekstern fil i samme mappe som applikasjonen. Dette kan evt. gjøres således:

 

' Lagrer det gjeldnende oppgavenummeret

Private lngTask As Long

 

' Løsningen på den aktuelle oppgaven

Private sSolution As String

 

Public Sub InitializeTask(ByVal TaskNumber As Long)

 

    ' Bildene BØR lagres i en ekstern mappe. Du kan benytte både BMP-, GIF og JPG-filer.

    ' I dette tilfellet er bildene lagret i en undermappe ved navn "Images", hvor selve

    ' bildefilene er av navn Task[oppgavenummer].jpg

    Set picClock.Picture = LoadPicture(ValidPath(App.Path) & "Images\Task" & TaskNumber & ".jpg")

 

    ' En svært enkel og muligens simpel måte er å rett og slett skrive oppgavene direkte inn

    Select Case TaskNumber

    Case 1 ' Vår første oppgave

   

        ' Her initialiserer vi løsningen på oppgaven

        sSolution = "18:00"

   

    Case 2 ' Vår neste oppgave

   

        sSolution = "12:35"

   

    Case 3 ' ...

    End Select

 

End Sub

 

' Denne funksjonen er stengt tatt ikke nødvendig, men for sikkerhetsskyld bør den benyttes

Public Function ValidPath(sFolder As String) As String

 

    ' Primærfunskjonen er å legge ved en slash (/) KUN, og bare KUN, den ikke allerede eksisterer

    ValidPath = sFolder & IIf(Right(sFolder, 1) = "/", "", "/")

 

End Function

 

Når du skal initialiserer - klargjøre - den aktuelle oppgaven, kaller du InitializeTask på følgende måte:

 

InitializeTask lngTask

 

For å gå videre til neste oppgave, eksempelvis når spiller svarer rett, gjøres følgende:

 

lngTask = lngTask + 1

 

Hvorpå du initialiserer oppgaven igjen. Du bør selvsagt òg sjekke for at du ikke overstrider antall tilgjengelige oppgaver. Husk dessuten at Images-mappen må fylles opp med bilder.

 

For å lage dette spillet jeg nevnte, må du rett og slett bruke en bildeboks og tegne opp hvert ord og hver setning med Print-kommandoen (bruk CurrentX og CurrentY for å posisjonere teksten) mens du evt. bruker en tekstboks der spilleren kan taste inn de enkelte bokstaver og ord. Dersom inndata korresponderer med noen av de synlige tekster, kan du fjerne den. Her er det mest hensiktsmessig å bruke en array, vil jeg anta, skjønt du KAN, om du ønsker, benytte en kontrollarray.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...