Gå til innhold

OD - hva mener du?


Anbefalte innlegg

Er OD kun en plage av norsk ungdom? Eller noe alle ungdom skulle være med på?

 

litt info om OD, OD (operasjon dagsverk) er end ag da norsk skoleungdom får seg en jobb, og tjener litt penger, som e gir til skolen, og som skolen da gir videre til organisasjoner som redd barna osv.

 

Tråd opprettet etter at en tråd i OT-baren gikk litt amok :|

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
For teit, flere skoler straffer[/] de som nekter og arbeide den dagen.

Som vasking av pulter osv.

Er det straff? Hva skulle de ellers gjøre, la dere gå hjem? Poenget med greia er:

 

1a: Å hjeple noen som trenger det

b: Lære ungdom å arbede

c: gjøre det lettere for ungdom å få arbeid

2: (muligens), lage mer variasjon i skolen.

Lenke til kommentar

Jeg respekterer, som jeg tidligere har sagt, de som er med på det, og brenner for å gi 2-300 kroner til fattige barn, i fattige land. Derimot blir det feil å presse folk i den grad man gjør i deg, det skal være en frivillig ting for de som vil det.

 

Jeg har heller ikke mye til overs for de som ikke forstår at det ikke er bare bare å skaffe 300kr, og ikke prøver å forstå eller respektere de som er imot OD.

 

Min konklusjon er et OD er en uting som har gått ut på dato, og burde sende sin avskjed til kongen i samme brev som Bondevik.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
For teit, flere skoler straffer[/] de som nekter og arbeide den dagen.

Som vasking av pulter osv.

Er det straff? Hva skulle de ellers gjøre, la dere gå hjem?

Man går da vitterelig på skolen for å lære, ikke for å vaske pulter. Skolen bør tilby undervisning til de som ikke deltar på OD.

Lenke til kommentar
For teit, flere skoler straffer[/] de som nekter og arbeide den dagen.

Som vasking av pulter osv.

Er det straff? Hva skulle de ellers gjøre, la dere gå hjem? Poenget med greia er:

 

1a: Å hjeple noen som trenger det

b: Lære ungdom å arbede

c: gjøre det lettere for ungdom å få arbeid

2: (muligens), lage mer variasjon i skolen.

Se edit.

 

Mongo FuRY: Du sier detmye bedre enn meg, helt enig.

Lenke til kommentar
Jeg respekterer, som jeg tidligere har sagt, de som er med på det, og brenner for å gi 2-300 kroner til fattige barn, i fattige land. Derimot blir det feil å presse folk i den grad man gjør i deg, det skal være en frivillig ting for de som vil det.

 

Jeg har heller ikke mye til overs for de som ikke forstår at det ikke er bare bare å skaffe 300kr, og ikke prøver å forstå eller respektere de som er imot OD.

 

Min konklusjon er et OD er en uting som har gått ut på dato, og burde sende sin avskjed til kongen i samme brev som Bondevik.

Hvis jeg ikke tar feil, er det ikke vanskelig å skaffe seg arbeid. Gå til en butikk, og si dette:

 

"Hei, jeg vil gjerne snakke med sjefen her, eller noen andre som kan gi meg svar på om jeg kan jobbe her under OD dagen. OD er en dag da man skal jobbe, og så tjener man litt penger, som så gis til organisasjoner, dette året går pengene til [insert here]. Jeg kan ogås gjerne ta med en lapp, fra skolen, hvis dere vil se den."

 

Bruk en time på denne måten, til du får jobb, og vips, du er i boks! Jeg har heller ikke mye til overs for de som ikke gidder å bruke 1 time på å skaffe seg en jobb for en dag.

 

EDIT: sindres: Man går på skole for å lære ja. Lære hva? Mye rart, alt fra å kunne si hvilken sang Mozart har laget og hvilken Odd Nordstoga har, og for å forberede en på det virkelige liv. man lærer av å jobbe. Jobber du på kiwi, lærer du deg kanskje å være høffligere. jobber du på spaceworld kan du være så heldig å lære deg å spille PS2.

Endret av Eirikeb
Lenke til kommentar
Bruk en time på denne måten, til du får jobb, og vips, du er i boks! Jeg har heller ikke mye til overs for de som ikke gidder å bruke 1 time på å skaffe seg en jobb for en dag.

Jeg kunne kanskje gjort dette under gruppepress.

Men om jeg hadde gjort noe er det noe helt annet. Hvor mange 'normale' ungdommer hjelper frivillig til noe man ikke får noe for? Og får svi hvis man ikke gjør?

Husker på barneskolen vi sprang rundt inabolaget og rydda søppel, lettere sagt, de sprangt rundt.. Ble tatt opp med foreldre at jeg ikke "gjorde noe for nærmiljøet". Faen ikke min feil at folk forsøppler. Jeg kaster gjerne gamle sko ut av bil vinduet.

Lenke til kommentar
Bruk en time på denne måten, til du får jobb, og vips, du er i boks! Jeg har heller ikke mye til overs for de som ikke gidder å bruke 1 time på å skaffe seg en jobb for en dag.

Jeg kunne kanskje gjort dette under gruppepress.

Men om jeg hadde gjort noe er det noe helt annet. Hvor mange 'normale' ungdommer hjelper frivillig til noe man ikke får noe for? Og får svi hvis man ikke gjør?

Husker på barneskolen vi sprang rundt inabolaget og rydda søppel, lettere sagt, de sprangt rundt.. Ble tatt opp med foreldre at jeg ikke "gjorde noe for nærmiljøet". Faen ikke min feil at folk forsøppler. Jeg kaster gjerne gamle sko ut av bil vinduet.

Hva har det med saken å gjøre? Hvor mange normale ungdommer får 6 som standpunkt ut av tiende? Derfor skal man ikke gjøre matte?

 

Og, se på dette som en lekse da vel. Leksa di er å finne deg arbeid, slik at du kan lære deg biter av hvordan det er å jobbe.

 

EDIT:

Faen ikke min feil at folk forsøppler. Jeg kaster gjerne gamle sko ut av bil vinduet.
Æhh... Ser du ikke selv hva du skriver?

 

good game..

Endret av Eirikeb
Lenke til kommentar
Faen ikke min feil at folk forsøppler. Jeg kaster gjerne gamle sko ut av bil vinduet.

Æhh... Ser du ikke selv hva du skriver?

Jo, ikke jeg som skal rydde opp etter folk.. Tho det er flere år siden jeg gikk på barneskolen nå.

OK. Så lenge det ikke er du som må rydde opp, så er dette så klart mer enn greit! Vennligst kast mer ut av vinduet, det er ikke jeg som rydder heller! :D

 

 

 

 

:thumbup:

Lenke til kommentar
Faen ikke min feil at folk forsøppler. Jeg kaster gjerne gamle sko ut av bil vinduet.

Æhh... Ser du ikke selv hva du skriver?

Jo, ikke jeg som skal rydde opp etter folk.. Tho det er flere år siden jeg gikk på barneskolen nå.

OK. Så lenge det ikke er du som må rydde opp, så er dette så klart mer enn greit! Vennligst kast mer ut av vinduet, det er ikke jeg som rydder heller! :D

 

 

 

 

:thumbup:

Akkurat!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
EDIT: sindres: Man går på skole for å lære ja. Lære hva? Mye rart, alt fra å kunne si hvilken sang Mozart har laget og hvilken Odd Nordstoga har, og for å forberede en på det virkelige liv. man lærer av å jobbe. Jobber du på kiwi, lærer du deg kanskje å være høffligere. jobber du på spaceworld kan du være så heldig å lære deg å spille PS2.

:roll:

 

Du skjønner utmerket godt hva jeg mener. PS2 er ikke pensum. Å delta på OD er frivillig, men frivilligheten er ikke reell hvis elever blir satt til straffejobbing for å velge «galt».

Lenke til kommentar

Korrekt, er mye som ikke er pensum. Det var ett eksempel tatt med for å vise at man kan ha det artig på OD. Beklager at jeg tok det med. Hovedpoenget mitt var at du lærer mye av å jobbe. Og, skolens fremste rolle er å lære oss ting vi trenger i det virkelige liv, og pensum er en anbefaling til dette. Du tar da vitterlig ikke skade av å lære litt utenom det som er i pensum?

Lenke til kommentar

Ett av de største problemene med Operasjon Dagsverk, når ungdomskolen(/er) og vgs. skal ut på samme dag blir det trangt om plassene.

 

Burde vært mulighet for at de forskjellige skolene hadde på forskjellige dager.

har møtt flere firma som kunne ta en på en dag, men som hadde mer å gjøre, med pga. for liten kapasitet ikke kunne "passe på" to stykker på en dag.

Lenke til kommentar

Er noen av dere egentlig klar over hva OD går ut på? Man skal tjene inn _litt_ penger til et godt formål, i stedet for å ha en vanlig skoledag.. EN DAG! Og til dere som klager over at dere får _en_ mindre vanlig skoledag, må da klare å utføre en dag som ikke er helt vanlig! Fryktelig dårlig argument, mener nå jeg.. Virker som dere bare tenker på dere selv, og ikke på at dere faktisk kan gjøre litt nytte for dere og tjene inn litt penger, som forhåpentligvis brukes på å gjøre dagene lettere for folk som ikke har det like greit...

 

 

edit: ok, kanskje to dager for noen, da...

Endret av -mAdz-
Lenke til kommentar

-mAdz- Poenget er at disse folka ikke bryr seg. De kjenner dem ikke, ergo gidder de ikke få fingern ut av ræva og gjøre noe for å hjelpe dem. Nettop, det er ikke mer en En dag, hvor du faktisk kan redde livet til noen. Og dette i stedet for å sitte inne på en skole of sture. jeg skjønner ikke problemet jeg.

 

OD er fint ting, og hvor all skoleungdom skule være pliktet for å være med. og angående straff, den er der for at dere skal jobbe en dag, istedenfor å sluntre unna med å sitte på skolen og fjatte. Hva gjør man? Jobber i 3-6 timer på kiwi eller vasker pulter mens vaktmestern jager deg?

 

EDIT, pisk og gullrot, fordi som kjenner det uttrykket.

Endret av Eirikeb
Lenke til kommentar

Nå har OD en historie datert tilbake til 1964. Kanskje ungdom var mer engasjert og aksjonerende i 70-80åra?

 

OD er et veldig bra prosjekt, intensjonen er knall.

Operasjon Dagsverk sier selv at de ikke bare er en solidaritetsaksjon eller et bistandsprosjekt. "Uhjelp til norske hjerner" som de så fint sier det.

 

OD handler om å ta opp et aktuelt tema, et stort problem som rammer ungdom i andre land. Kjøre en internasjonal uke (IU) der man lærer om problemet og setter seg inn i det på ulike måter. Dette handler ikke om tavleundervisning eller bli-fortalt-hvor-jævlig-dette-er-av-en-kjip-fyr. Det går i teater, filmfremvisning, besøk fra det rammede landet, og masse andre alternative aktiviteter som setter lys på nord-sør problematikk.

 

Ikke lenge etter internasjonal uke så kommer aksjonsdagen, som skal være frivillig. Folk skal selv få lyst og ville jobbe med temaet etter IU - dersom denne er gjennomført bra.

 

Alt i alt, OD er superbra dersom det blir lagt opp sånn det er tenkt og man får gode opplegg. Da er dette både lærerikt og morsomt, man vil forhåpentligvis få en følelse av at man gjør noe mer betydningsfult enn bare å sitte å regne matteoppgaver o.l.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...