Gå til innhold

Kjøre for fort, hvordan kutte ut?


Ongabonga

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
bfisk: Det er faktisk en mulighet, problemet er bare det å vite at du kan være et sted på 10min istedenfor på 20...

På den annen side vet du også at politiet kan stå rundt neste sving med laser, eller være bak deg i sivilbil. Du vet sikkert hvor høyt bøtenivået er her på bjerget. Så er det opptil deg da, om du skal begynne å kjøre 10 minutter tidligere hjemmefra, eller konstant lure på når bota kommer.

 

Helt seriøst, hvis det er bevisst, denne råkjøringa, er det vel ikke verre enn å bevisst kjøre sakte, da? Trodde problemet lå i at det var en plagsom uvane, ikke en bevisst handling.

Lenke til kommentar

En god begynnelse er jo å holde seg innenfor miste-lappen-grensen. Lappen ryker som kjent ved 26 km/t over fartsgrensen i 30-60 soner, 36 km/t over fartsgrensen i 70-90 soner og 41 km/t over fartsgrensen på Motorvei kl. A.

 

Holder du deg under miste-lappen-grensa vil du normalt kun få forenklede forelegg som varierer fra 600-7800 kroner avhengig av hvor fort du har kjørt.

Handlingen vil med andre ord ikke føre til konsekvenser for deg i ettertid.

 

Jeg tviler sterkt på at det hjelper å rase fra seg på bane, snarere tvert i mot: dette tror jeg bare vil øke lysten til å kjøre fort. Den beste måten å få roet seg ned på tror jeg er et møte med up og et saftig forelegg. Det blir som å gå skikkelig på trynet i slalombakken: Man kjører ikke like fort neste gang.

Endret av Jon@s
Lenke til kommentar

Endelig noen med samme "problem", en tendens til å komme raskere fra a - b enn resten av verden...og som i denne tråden, alltid på bra og

store veier.

 

Når, hvor mye når, hvor mange prikker når, alt ligger på netthinna. Har og en del punkter brent inn på hvordan man uten nevneverdig problem avslører en sivil på relativt god avstand og hva man faktisk kan tas for..

 

Har kjørt gocart og det hjalp vel mer på å kjøre enda mer effektivt fra a til b. Sikkelig bane har jeg ikke prøvd, enda.

 

Jon@s, mulig å gå på trynet funker for noen. Står selv på ski og kan avkrefte at det funker for alle. Man prøver igjen...gjerne med mer fart, flyt nedover pudderet for å se om det funker bedre denne gangen :whistle:

 

Det jeg enda har vondt for å tro er at man har vanskligheter med å komme inn i usa om man har mista lappen. Det må da være forskjell på terrorister og mindre ubetydelige overtredelser, det er førstnevnte dette hysteriet skal stoppe.

 

Det eneste jeg er "redd for" er å miste lappen derfor holder jeg meg stort sett alltid innen for den grensa selv om det er fordømmt vanskelig av og til når du har ett par 100 rett 4felter foran deg...

 

Litt avsporing, men om man kjører for fort i utlandet...altfor fort si i sverige kan man da bli forfulgt rettslig i norge? :hmm:

Lenke til kommentar
Helt seriøst, hvis det er bevisst, denne råkjøringa, er det vel ikke verre enn å bevisst kjøre sakte, da? Trodde problemet lå i at det var en plagsom uvane, ikke en bevisst handling.

Selvfølgelig er jeg klar over at jeg kjører for fort. Som jeg har sagt er det ikke snakk om 10-30 km/t over, mye mye mer.

Problemet er at det er et kick og jeg klarer ikke helt å la være.

Det er problemet.

 

Edit: Jon@s Det er kanskje en mulighet. Prøve å holde meg under, nok til at det bare blir bot.

 

chma: Jeg er også mest redd for å miste lappen, det ville vært tragisk. Det er derfor jeg prøver å finne en løsning på kjøringen min.

Endret av Ongabonga
Lenke til kommentar
Forenklet forelegg = bot

Feil. Forenklet forelegg kan politiet skrive ut, du betaler, og får saken ut av verden. Det er bare dommere (eller noen andre mennesker med myndighet til å skrive ut bøter, tror jeg) som kan gi deg bøter. Disse kommer også i bøteregisteret, noe forenklede forelegg ikke gjør.

Feil, forenklet forelegg kommer i bøteregisteret, men ikke i strafferigisteret.

Bot kommer i bøte- og strafferegisteret :tease:

 

Ved vandelsattest er det strafferegisteret som sjekkes.

 

Forøvrig støtter jeg forslaget om banekjøring. Synes også at noen go-cart runder stagger min "need for speed" ganske bra også.

Det er feil, når du har gjort opp det forenklede forelegget skal alle "spor" av det slettes. Eneste stedet det ikke slettes er hos regnskapsavdelingen fordi de er pålagt ved lov å oppbevare bilag i 10 år. Hvis politiet oppbevarer informasjon om forenklet forelegg er dette lovstridig, Datatilsynet har også kritisert Politiet for slik oppbevaring. :whistle:

Lenke til kommentar
bfisk: Det er faktisk en mulighet, problemet er bare det å vite at du kan være et sted på 10min istedenfor på 20...

Så mye tjener du ikke på 10-20 kmt over i 80-sone e.l. Dobbel fart = dobbelt så fort fremme.

Har aldri sagt det bare er snakk om 10-20 km/t heller...

 

 

  Du kan jo be Politiet ha kontroll på ei strekke du veit du kjører for fort, kjøre på den, få bot, eventuelt miste lappen så lærer du nok

 

Trur ikkje det finnes midler for å hindre deg i kjøre for fort (turtalsperre?), det er noko du må ta ansvar for sjølv.

 

Jeg veit det er noe jeg må ta ansvar for selv. Jeg poster fordi jeg lurer på om noen har noen glupe ideer/erfaringer om hva som hjelper mot denne trangen til å kjøre for fort.

Lenke til kommentar

Bra Umbra, jeg tok litt feil. Var sikker på at de ble registrert i et register, men da er det nok slik som KVTL sier.

 

Kan det være at trådstarter er en slik "spenningssøker" og får "letta på trykket" ved å kjøre for fort? Kan det hjelpe å drive med noe annet som gir deg kick? En slags ekstremsport eller lignende? Sånn at man på en måte får utløp for all spenning i kroppen på en annen måte enn å tråkke hardt på gasspedalen?

 

Bare noen tanker :whistle:

Lenke til kommentar

Bare kjør pent du, en vakker dag møter du sikkert UP rundt svingen, nåla på litt under det dobbelte av grensa er ikke gøy. Hadde selv griseflaks og har kjørt rolig siden. Skalv så mye at fjærene på den stakkars folkevognbussen holdt på å knekke :no:

Endret av K3nn7
Lenke til kommentar

Jeg har samme problem. Jeg er ikke noen råkjører, men kjører i forbikjøringsfeltet konstant.

 

Ligger jeg i forbikjøringsfeltet på kontrollerte strekk, holder jeg meg til jeg er forbi. Det er bare snakk om en 5 - (maks) 15km/h i 80-sone.

 

Jeg burde vel ha dårlig samvitighet, men nå har jeg kjørt i 1,5 år slik og gjennom 10-11 kontroller. Har liksom mistet troen på det å kjøre med nålen på sonen i de høyeste grensene. :ohmy:

 

Skal skjerpe meg.

Endret av Jonas Drange
Lenke til kommentar
Kan det være at trådstarter er en slik "spenningssøker" og får "letta på trykket" ved å kjøre for fort? Kan det hjelpe å drive med noe annet som gir deg kick? En slags ekstremsport eller lignende? Sånn at man på en måte får utløp for all spenning i kroppen på en annen måte enn å tråkke hardt på gasspedalen?

 

Bare noen tanker :whistle:

For oss som allerede driver med en eller former for "ekstremsport" kan det der bli ett problem....litt av problemet mitt når jeg feks. kjører ski er at jeg tenker for mye gjennom hva som kan gå galt, selv om det strengt tatt finnes svært få ting som kan måle seg med å cruise nedover fjellsider i med pudder til knærne...selv om du vet at det kan gå skred, skred er som onkel p/bøter, du vet det i teorien kan slå til men håper du er forsiktig nok til at det går bra :D

 

Når det gjelder forbikjøringer gir jeg stort sett alltid bånn gass av to grunner:

1, 99% av gangene kjører jeg en landrover freelander som må kjøres som en turtallsmaskin når den er litt lastet. 2, bedre å kjøre kjapt forbi enn å lure på om du kommer forbi i tide, er vanskelig å beregne trafikk som kommer mot når det er snakk om laaaange rettstrekker..

Klarer ikke å holde meg når jeg får en forbikjøringsfil, med mindre trafikken er veldig tett og det flyter, da er det null point med kø hopping....

 

Kjører man fort og mister lappen er man ikke oppmerksom nok til å kjøre fort :whistle:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...