Gå til innhold

Sumo utstillings PC, 80k budsjett trenger forslag


Anbefalte innlegg

Jeg har fått i oppdrag å bygge en pc for en utstilling innen "nerd culture"-messen i USA, dette innbærer at jeg skal bygge en pc som burde tilsvare Skylinen i NFSU. Jeg har et budsjett på 80 000 kr (etter dagens valutakurs) Så jeg trenger forslag til hvordan jeg burde bygge denne pcen. Den vil nok brukes til å brife med spilling, media fremvisning og slikt.

 

Jeg trenger litt hjelp med hva som er mulig å gjøre siden jeg ikke har bygget pcer på en stund (var griseheldig som fikk dette oppdraget). Jeg ser for meg et monster med flere skjermer, med et flatt flott tastatur, gaming mus, teflon belagt musematte (eller gud vet hva dere CS spillere bruker nå til dags) og gjerne gjennomsiktig kabinett, dette må sikkert spesial lages. Det var eksteriøret. HVoradn gjør jeg det inni pcen? Hvor god kan jeg gjøre denne pcen? Vil gjerne ha forslag til hvordan jeg får presset så mye som mulig i en slik pc.

 

noen nevnte noe om flere hovedkort som kjører sammen, er dette i det hele tatt mulig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du burde ikke tenke komponenter så tidlig, du burde heller planlegge hvordan en nerdepc ser ut og sette opp stikkord.

 

F.eks. må du bestemme om du skal ha

 

- lianli eller ett flashy kabinett

- ledvifter eller vanlige

- katoder eller ikke

- totrinns cascade, vappo, vannkjøling eller luft

- to eller tre skjermer (dette er vel kjapt bestemt)

- orke støy eller musestille

- titte på mediacenter (snakke med ms)

- andre multimedialøsninger som tvedia

- dedikert mpeg2kort som xcard

- store høytalere, små eller kanskje noen fancy

- størrelse på hele opplegget

- sli eller crossfire

- skal du slå noen rekorder

- overklokkes?

- amd eller intel

- smp med to dualcoresystemer om du skal ha amd for showoff?

- raid showoff?

- prosjektor?

 

 

og så kommer komponenter (er sikkert mye mye mer)

Lenke til kommentar

Microplex.no har transparent plexi-kabinett. Det finnes også i grønt, rødt, blått og med forskjellige innebygde LEDs (valgfritt).

Sammen med f.eks transparente vifter (eller grønn/rød/blå/osv om du vil) vil publikum få full utsikt over varene.

 

Og så har du det flate og stilrene Logitech Flat X tastaturet som er veldig lett å trykke på. Og også gaming-musen Logitech MX518.

 

Sammen med en eller to 20-21" LCD-skjerm(er) som er motert i en plate/vegg (foten er tatt vekk), må dette se dødskult ut på en utstilling.

 

80 000 er et enorm budsjett. :)

Endret av endrebjorsvik89
Lenke til kommentar
noen nevnte noe om flere hovedkort som kjører sammen, er dette i det hele tatt mulig?

Jada, går fint an å lage et cluster, men da er budsjettet ditt litt vel lite.

 

Sett opp en vanlig PC med 2x 7800GTX, FX-57, vannkjøling og masse LEDs i et fancy kabinett.

Kjør hele opplegget på en ultraheftig projektor med passende godt lerret.

Det burde koste 80000,-.

Lenke til kommentar

Prosjektor er ikke noe allmennheten forbinder med data. Kjøp heller 4stk Dell Ultrasharp 24" LCD. Ville sett enormt ut med 4 slike. Disse koster i overkant av 11.000kr i Norge, mens de koster ca 8000kr i USA. (Dell.no vs Dell.com) Om du kunne bestille disse til en adresse i USA (Dell i USA sender ikke utenlands) ville du spart 3000kr pr skjerm. Da ville du brukt 32.000 velbrukte kroner og fortsatt ha 48.000kr til å fråtse i :dribble:

 

Sett skjermene opp på en firkantet plate med to og to under hverandre.

Skulle ikke forundre meg om flere selskaper ville gi rabatter om du fikk overbevist de om hva formålet var med pc handelen.

Lenke til kommentar

Alt jeg kan komme med er stikkord, men det hjelper vel litt?

 

- SLI (7800GTX), eller CrossFire (ATIs versjon av SLI) om du har tid til å vente på CrossFire hovedkort/grafikkort kommer på markedet. XFX har en 490MHz versjon av 7800GTX (sjekk komplett.no), må være ultimate gamer-kortet (når vi ikke tenker budsjett ;))

- SpillePC? AMD Athlon 64 X2 4800+, eller Athlon 64 FX-57. Dualcore er fancy, framtidsrettet, kult og STOR skrytefaktor. FX-57 er heller ikke på jordet. Velg selv. Skal du show-offe litt med litt overklokking, kanskje du skal vurdere en Intel Pentium Extreme Edition av noe slag.

- Creative X-Fi Elite Pro (beste kortet i X-Fi serien til Creative (skal være ;)))

- Hovedkort. Bare finn et som passer til prosessoren. Velg et med så lite features og dilldall som mulig (unødvendig mange LAN/USB/FireWire etc etc), gamere skal ha slikt separat, det er bedre :)

- RAM. Det raskeste hovedkortet støtter. Installer gjerne 4x 1024 MB, med lav latency. Disse skal visst være bra, vurderer de selv.

- Du skal ha en gamer-maskin, ikke en design-pc som mamma gjerne vil ha i stua. selvfølgelig kan du bygge design pc, vurder litt selv hva du tror er best, flashy LEDs og katoder, eller bare en som er fin å se på (som ikke forstyrrer øynene :p). Tror du bør fokusere på stillegående, det som er mest attraktivt vil jeg tro. Kjøp et "blankt" (tomt, uten noe særlig lys og sånt) kabinett, og mod selv, da får du det akkurat slik du vil, og fabrikkmodding er jo ikke ordentlig modding ;)

 

Ang. skjermer, jeg tror 2x 21" LCD burde holde. Det er opp til deg, men få personer her i verden kan utnytte 3+ skjermer ordentlig...velg raske skjermer (du skal jo spille :p), og les kanskje noen tester. Hallo, skjermen min :love: , selv om de sier 40 ms, dette er uten tvil en god skjerm! kanskje du skal studere nyere modeller men...Eizo er visstnok skjermverdenens Rolls Royce (selv om andre også lager gode skjermer...). men har du penger til overs til slutt, kan du jo kjøpe noen til :p

 

det jeg har i tankene akkurat nå. vent litt en tanke til: kjør RAID0 med to disker, skal visst gi mer ytelse en JBOD :)

 

Edit: fikse linker, skrive litt mer, og ja:

 

kan vi få testresultater fra 3dmark05? nysjerrig på hvordan denne Pcen vil yte til slutt ;)

Endret av kr0ken
Lenke til kommentar

Husk at dette bør se tøft eller lekkert ut. Svarte skjermkort/lydkort og muligens hovedkort (hvis du får tak i) er å anbefale. Ellers kan kanskje Sapphire's nye Pure Crossfire, med sin knall hvite farge være tøft.

 

En svær prosessorkjøler ser også tøft ut i en plexi-kasse, f.eks noe ala. Zalman 7700Cu.

 

Fargen på minnebrikkene/heatsinks bør også passe med resten av sakene. Den røde fargen på Patriotbrikkene ovenfor er passer til ganske mye. Fargen på Gold-serien fra OCZ passer også fint inn mange plasser. Styr unna de svarte Corsair-brikkene.

 

En tøff PSU som er sterk nok til å drive hele saken (veldig viktig!), kan f.eks være Mist 500W, som kan se grisetøff ut om den står i et passende miljø (rent og pente med fine linjer).

 

Tenk først og fremst på hvordan du kan få boksen og innholdet, samt styretingene til å se spektakulere ut. Ytelsen med Athlon64 FX-57, 2048MB RAM, 2x GF7800GTX og en kjapp HD er ingenting å bry seg om. Den er mer en god nok til alt.

 

Deuz og datating: Trådløs mus på en utstillings-PC kan lett "forsvinne" kan jeg tenke meg. ;)

Endret av endrebjorsvik89
Lenke til kommentar

en ting som ville vekke oppmerksomhet er hvis gir stoolmann og overklokk 40k og så kommer de til showet med overklokkingsegenskapene sine.

 

kan se for meg ansiktene til 400 nerder som er i høyeste gir mens stoolmann heller på LN2 og overklokk maxer prosessoren.

 

det ville gi oppmerksomhet

 

stoolmann skal visstnokk ha et X850xt pe (tror jeg) som klarte 840/husker ikke ram hastighet det kortet kan ta verdensrekord.

Lenke til kommentar

Kom på en idé.

Hvis du setter opp en dual-CPU-maskin (ser tøffere ut enn dobbelkjerne :p) og kjører en form for viritualisering. Vil det ikke da bli mulig at to personer spiller på maskinen samtidig? Ikke multiplayer der man deler et tastatur, men at man har to separate miljøer som etter behov kan kobles sammen slik at man kan "LAN'e" (innenfor PC'ens 6 vegger).

Det ville jo garantert trukket oppmerksomhet om to personer kan spille de nyeste spillene laggfritt samtidig.

;)

Endret av endrebjorsvik89
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...