Gå til innhold

Tips til oppkjøringen på bil.


WebSurf

Anbefalte innlegg

Hei

Gratulerer med lappen da :thumbup:

Jeg skal ha oppkjøring imorra jeg... Er litt nervøs for å være helt ærlig. Skal kjøre opp i Oslo og håper det går bra :) Noen tips før jeg går opp til førerprøven folkenz:P

 

Har en kamerat som nettopp strøk. Grunnen var primært av at han ikke kjørte etter forholdene. Det hadde kommet mye snø den dagen. Så pass på folkens! Det er ikke oftest det er smart å kjøre i 80 på hovedveien, selv om skiltene tilsier det :)

7313655[/snapback]

Ja, det sier seg jo selv at man ikke kan ligge i skilthastigheten uansett føre. Vet man ikke det har man ikke mye å gjøre i en oppkjøringstime :)

 

Jeg kjørte opp smertefritt i drøbak, og drøbak er å anbefale. Veldig enkelt sted å kjøre opp i. I motsenting til Oslo (der jeg kjører hver dag). Trafikkbildet i drøbak er latterlig lett, det eksisterer ikke _ETT_ lyskryss, og de litt større veiene er forkjørsvei.

 

Får du en "landeveis"-rute, så må man passe godt på uoversiktige kurver og svinger. Det var 70-sone langs der hvor jeg kjørte men var nedi 20 opptil flere ganger pga sinnsyke svinger.

 

Når jeg var ferdig med oppkjøringa og hun spurte hva jeg syns om oppkjøringa så sa jeg "jo, jeg syns det har gått smertefritt og veldig bra og jeg kan ikke huske at jeg har gjort en eneste feil." Hun svarte: "nei, du har kjørt utmerket bra og jeg har ingenting å utsette på deg" Også stod det på oppkjøringslappen "Meget bra kjørt, lykke til videre!"

 

Under kjøringa så snakka vi litt om diverse og jeg lata som jeg var helt med på alt hu sa og hu skravla og var helt i 100 :tease: .

 

Det var den beste dagen i livet mitt... 18 år... lappen... fri fra skolen... gaver/penger... god middag... mange gratulasjoner :love:

7318994[/snapback]

Endret av Ajju_bhai
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Når man får lappen er den gyldig i 2 år, hva skjer når disse 2 årene har gått? Må man ned på biltilsynet og hente seg en ny lapp bare?

7342803[/snapback]

Er det noe nytt dem har innført..?

Min lapp er gyldig til jeg blir jævli gammal, husker ikke alderen.

Men ja, det er bare datogyldigheten på selve plastikklappen din som går ut, da reiser du ned og betaler 295 ellerno for en ny lapp. Evt får du det tilsendt i posten, hør med nærmeste trafikkstasjon hva som skjer.

 

Må ikke uansett ta teori og oppkjøring på nytt om man mister lappen? Og hva skal jeg gjøre når perioden har gått ut?

7342864[/snapback]

Mister du lappen i prøveperioden (som er 2 år per dags dato), så må du vel avlegge full praktisk prøve før du får lappen igjen. Full praktisk prøve betyr oppkjøring + teori.

Mister du lappen etter prøveperioden, får du den direkte igjen, med mindre du gjør noe alvorlig. Noen ganger må man avlegge oppkjøring, evt noen ganger begge deler, mens noen ganger ingenting. Det varierer.

 

Hvis du har fått en periode på 2 år der du ikke kan kjøre med lappen, må du vente og så ta teori og oppkjøring tror jeg det er.

7342928[/snapback]

Nå var det vel snakk om prøvetiden man får når man tar lappen for første gang, ikke sperrefrist på lappen. :)

Lenke til kommentar
Må ikke uansett ta teori og oppkjøring på nytt om man mister lappen? Og hva skal jeg gjøre når perioden har gått ut?

7342864[/snapback]

 

Bortsett fra i prøveperioden, varierer det om man må ta teori og oppkjøring på nytt. Ved f.eks "små" fartsovertredelser er det vanlig å få lappen tilbake etter kort tid. Dette uten å måtte avlegge ny førerprøve. I andre tilfeller som større overtredelser eller promillekjøring - er det vanlig å måtte avlegge full prøve (teori og praksis) for å få tilbake førerkortet.

 

Når prøveperioden din går ut trenger du ikke å gjøre noen verdens ting. Hvis du sjekker førerkortet ditt så vil du se at det er gyldig til den dagen du blir hundre år. Så du trenger IKKE å få ett nytt førerkort etter at 2 år er gått. Det eneste du må huske er at det kreves legeattest når du har rundet 70 år..

Lenke til kommentar

Har vist glemt å skrive resultatet eg.

Vel eg fikk samme sensor som eg hadde første gang og denne gangen besto eg. Ruten var grei nok med rygging ein lengre distanse og parkering. Måte forklare og demostere kordan ein burde visdusvisker, spyleveske og varmetråder noe som var meget akkuelt den dagen siden regnet veldig mye. I dag kom og førerkortet mitt i posten.

Lenke til kommentar
Har vist glemt å skrive resultatet eg.

Vel eg fikk samme sensor som eg hadde første gang og denne gangen besto eg. Ruten var grei nok med rygging ein lengre distanse og parkering. Måte forklare og demostere kordan ein burde visdusvisker, spyleveske og varmetråder noe som var meget akkuelt den dagen siden regnet veldig mye. I dag kom og førerkortet mitt i posten.

7437387[/snapback]

 

jeg slapp å rygge !! :hmm: :!: :D

Lenke til kommentar

Alt handler om å ta det med helt med ro å vise god forståelse i trafikken. Les hva som kommer til å skje før det skjer (mulig dette er en selvfølge for deg, men hadde en kamerat som var totalt blind når det kom til trafikkforståelse..)

 

Lykke til når din tur kommer! :thumbup:

Lenke til kommentar
Alt handler om å ta det med helt med ro å vise god forståelse i trafikken. Les hva som kommer til å skje før det skjer (mulig dette er en selvfølge for deg, men hadde en kamerat som var totalt blind når det kom til trafikkforståelse..)

 

Lykke til når din tur kommer! :thumbup:

7443615[/snapback]

 

Jepp, går veldig mye på god planlegging. Viktig å se inn i gata man skal svinge inn i før man svinger, slik at man slipper å havne på skrå i krysset fordi en fotgjenger skal krysse veien du skal inn på. Og unngå harde nedbremsinger og rask akselerasjon. Dette liker sensorene dårlig!

Endret av andrvas
Lenke til kommentar

Det viktigste er at man kjører slik man gjør til vanlig, og forholder seg rolig. Ikke prøve å være bedre enn det du er!

 

Når alt det er sagt så kommer resten veldig mye ann på sensoren. Jeg støyk nå første gang etter å ha gjort en feil i et kryss. Skal ha oppkjøring snart for andre gang :(

Lenke til kommentar

eg skal ha oppkøyring i morgo. og akkurat no føler eg at eg ikkje er klar. har gått ganske bra fram til den siste veka, der eg gjorde mangen feil som eg ikkje pleier å gjere. har heller ikkje gått igjennom sikkerhetstesten skikkelig. ( det vil da sei mest framme i motoren ) merke at køyrelæraren min er og litt skeptisk på korleis dette vil gå.

 

ønsk meg lykke til! :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...