Gå til innhold

Tips til oppkjøringen på bil.


WebSurf

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Da nærmer det seg oppkjøring for meg og. Det er fredag 3 nov eg skal kjøre opp fra nordhordland trafikkstasjon utenfor bergen.

7198572[/snapback]

 

Ute ved Fyllingsdalen? Er eneste trafikkstasjon jeg kommer på rundt Bergen ihvertfall. :hmm: Ikke at jeg kjørte opp der, men selv synes jeg det virker som en helt grei vei å begynne på ihvertfall.

 

Lykke til! :thumbup:

Lenke til kommentar
Jeg strøyk!

 

Nytt forsøk 8.12 kl 9.40

7197100[/snapback]

 

Grunn?

7199251[/snapback]

 

Hehe, jeg bomgiret en gang, men jeg slapp aldri clutchen og fikk den i riktig gir igjen.

 

Han mente også at jeg holdt for høy fart for forholdene, holdt 40 i 50km sone.

 

Hadde håpet på at det var en som snakket litt under oppkjøring som de gjør her jeg bor (hvor det er alt for lang kø) men han var så allright at han ikke hilste, og når jeg sa; "Jaja, kjedelig at jeg strøyk. Får bare prøve igjen, du får ha en fortsat fin dag" så svarte han ikke engang. Han hilste heller ikke på kjørelæreren før vi dro og heller ikke når vi kom tilbake. Har en venninne som kjørte opp samme sted med samme fyr idag, hun strøk og. Men for all del, er ikke pga han at jeg strøyk men synes det går an å være litt høflig når en snakker til han.

 

Har nå fått oppkjøring i Drøbak, og det er veldig bra for der er det mye færre folk som stryker. Vil ikke kjøre opp med han igjen, han hadde sikkert rett som strøyk meg men oppførselen hans var ikke veldig bra synes nå jeg.

 

Ble på forhånd advart mot å kjøre opp der pga alle som strøyk der, men trodde ikke det skulle være noe stort problem.

Fikk forresten ikke beskjed om feila mine var "ener", "toer" eller "treer" feil, men vet ikke om det gjelder noe mer. Gjorde ikke noe som gjorde at han måtte tråkke på noen pedaler og slikt.

 

Får bare prøve igjen, håper det går bra da.

Lenke til kommentar

Joda, sa hva jeg mente jeg gjorde feil og jeg prøvde å få ett bedre forklaring på hvor han mente og slikt men han virket ikke villig til å fortelle meg hvilken av de som avgjorde at jeg strøk. Fikk ikke vite om noen av feila var 1,2 eller 3 på skalaen. Hadde jeg vært ufin i språk eller noe så forstår jeg han, men nei.

Men nå har jeg stryki, håper bare jeg ikke får han i Drøbak og så skal jeg være fornøyd jeg. DA vet jeg iallefall åssen det er.

 

edit: vurderte å klage men fikk beskjed av læreren min og av de på telefonsentralen til biltilsynet at hans avgjørelse var endelig og udiskutabel.

 

edit 2: Hadde vært helt greit å stryke om han hadde vært villig til å forklare meg nærmere.

Endret av Kannath
Lenke til kommentar
Da nærmer det seg oppkjøring for meg og. Det er fredag 3 nov eg skal kjøre opp fra nordhordland trafikkstasjon utenfor bergen.

7198572[/snapback]

 

Ute ved Fyllingsdalen? Er eneste trafikkstasjon jeg kommer på rundt Bergen ihvertfall. :hmm: Ikke at jeg kjørte opp der, men selv synes jeg det virker som en helt grei vei å begynne på ihvertfall.

 

Lykke til! :thumbup:

7198736[/snapback]

 

Trafikkstasjonen som ligger i fyllingsdalen heter Bergen trafikkstasjon.

Eg sa jo Nordhordland. Den ligger i knarvik nord for Bergen i retning Førde, Ålesund

Lenke til kommentar
Joda, sa hva jeg mente jeg gjorde feil og jeg prøvde å få ett bedre forklaring på hvor han mente og slikt men han virket ikke villig til å fortelle meg hvilken av de som avgjorde at jeg strøk. Fikk ikke vite om noen av feila var 1,2 eller 3 på skalaen. Hadde jeg vært ufin i språk eller noe så forstår jeg han, men nei.

Men nå har jeg stryki, håper bare jeg ikke får han i Drøbak og så skal jeg være fornøyd jeg. DA vet jeg iallefall åssen det er.

 

edit: vurderte å klage men fikk beskjed av læreren min og av de på telefonsentralen til biltilsynet at hans avgjørelse var endelig og udiskutabel.

 

edit 2: Hadde vært helt greit å stryke om han hadde vært villig til å forklare meg nærmere.

7199615[/snapback]

Etter det du har beskrevet her så tror jeg ikke han hadde rett til å stryke deg. Jeg bommgiret en del ganger, greide å kjøre litt opp på en rundkjøring (den rett utenfor biltilsynet i fyllingsdalen), og jeg kjørte et godt stykke i bussfeltet og havnet til slutt på et busstopp der bussfeltet stoppet (men der var det feil oppmerking, så der gjorde jeg jo egentlig det riktige). Uansett; jeg fikk ingen feil på den oppkjøringen, han forklarte at jeg gjorde en del feil, men ikke noe som var ulovlig eller som skapte/kunne skape farlige situasjoner.

 

Er jo godt mulig at jeg var sykt heldig...

 

grunnen til alle feilene var at jeg aldri har vært så nervøs i hele mitt liv før, hadde drømt om lappen siden jeg var 8-9 år

Endret av Jør2
Lenke til kommentar

Det vart stryk i dag på oppkjøringen.

Det som gjore det var dårlig rygging på small veg i oppoverbakke (Rygget nedover i knap sving) Noen høgre vikepliktsbrudd (Eg vikte men eg var ikkje rask nok) og ein dårlig lukeparkering (Det var andre gangen)

Han fokuserte kun på det eg var dårlig på. Han sa ingenting om alt det eg gjore bra.

For min del virker det som det var kun disse hendelsene han vurderte.

Virkert ikkje noe særlig helskaplig vurdering for min del.

Endret av mafiaman
Lenke til kommentar
Det vart stryk i dag på oppkjøringen.

Det som gjore det var dårlig rygging på small veg i oppoverbakke (Rygget nedover i knap sving) Noen høgre vikepliktsbrudd (Eg vikte men eg var ikkje rask nok) og ein dårlig lukeparkering (Det var andre gangen)

Han fokuserte kun på det eg var dårlig på. Han sa ingenting om alt det eg gjore bra.

For min del virker det som det var kun disse hendelsene han vurderte.

Virkert ikkje noe særlig helskaplig vurdering for min del.

7210184[/snapback]

 

Bryte vikeplikt er strykgrunn nok hos svært mange, og hvis du gjorde flere så er det ikke så stor tvil hos sensor.

 

Hvis du vet at du har vikeplikt for ei vei burde du bare bremse så mye ned at du ikke skal trenge å låse hjula hvis du må vike...

Lenke til kommentar

Har oppkjøringen forandret seg i det siste?

 

Jeg måtte ikke rygge, og måtte heller ikke lukeparkere. Måtte faktisk ikke parkere i det hele tatt. Eneste jeg gjorde var å kjøre 2 runder rundt i byn (Bergen), og tilbake til biltilsynet igjen. Virket osm om sensoren gjorde alt han kunne for å få meg til å føle meg komfortabel og gjøre mitt beste. (tok lappen for litt over 1 år siden)

Lenke til kommentar
Det vart stryk i dag på oppkjøringen.

Det som gjore det var dårlig rygging på small veg i oppoverbakke (Rygget nedover i knap sving) Noen høgre vikepliktsbrudd (Eg vikte men eg var ikkje rask nok) og ein dårlig lukeparkering (Det var andre gangen)

Han fokuserte kun på det eg var dårlig på. Han sa ingenting om alt det eg gjore bra.

For min del virker det som det var kun disse hendelsene han vurderte.

Virkert ikkje noe særlig helskaplig vurdering for min del.

7210184[/snapback]

 

Vurderingen av en førerprøve vurderes ut fra helheten på det du gjør. Dersom helheten av kjøringen din ikke tilfredsstiller kravene i læreplanen, skal resultatet bli ikke bestått. Dette begrunnes ut fra hovedmålene i læreplanen (som du sikkert kjenner fra kjøreskolen) Selv om det virker kjipt, så er sensor sin jobb å BEGRUNNE HVORFOR DU STRØYK. Da må tilbakemeldingen nødvendigvis fokusere på det du var dårlig på. Blir litt dumt å fortelle deg om alt som var bra, for så å sette stryk. Irriterende, men sant.

Lenke til kommentar
Jeg strøyk!

 

Nytt forsøk 8.12 kl 9.40

7197100[/snapback]

 

Grunn?

7199251[/snapback]

Hehe, jeg bomgiret en gang, men jeg slapp aldri clutchen og fikk den i riktig gir igjen.

Han mente også at jeg holdt for høy fart for forholdene, holdt 40 i 50km sone.

 

Har nå fått oppkjøring i Drøbak, og det er veldig bra for der er det mye færre folk som stryker. Vil ikke kjøre opp med han igjen, han hadde sikkert rett som strøyk meg men oppførselen hans var ikke veldig bra synes nå jeg.

 

Ble på forhånd advart mot å kjøre opp der pga alle som strøyk der, men trodde ikke det skulle være noe stort problem.

Fikk forresten ikke beskjed om feila mine var "ener", "toer" eller "treer" feil, men vet ikke om det gjelder noe mer. Gjorde ikke noe som gjorde at han måtte tråkke på noen pedaler og slikt.

 

Får bare prøve igjen, håper det går bra da.

7199502[/snapback]

Bomgiring alene er ikke grunnen til at du strøyk. Alle kan bomgire, tviler de vektlegger det spesielt, sett at du da ikke bomgirer hver eneste gang. :)

Får sjeldent beskjed om hvor på poengskalaen feila ligger, det er helhetsinntrykket som avgjør at du står eller stryker.

 

Joda, sa hva jeg mente jeg gjorde feil og jeg prøvde å få ett bedre forklaring på hvor han mente og slikt men han virket ikke villig til å fortelle meg hvilken av de som avgjorde at jeg strøk. Fikk ikke vite om noen av feila var 1,2 eller 3 på skalaen. Hadde jeg vært ufin i språk eller noe så forstår jeg han, men nei.

Men nå har jeg stryki, håper bare jeg ikke får han i Drøbak og så skal jeg være fornøyd jeg. DA vet jeg iallefall åssen det er.

 

edit: vurderte å klage men fikk beskjed av læreren min og av de på telefonsentralen til biltilsynet at hans avgjørelse var endelig og udiskutabel.

 

edit 2: Hadde vært helt greit å stryke om han hadde vært villig til å forklare meg nærmere.

7199615[/snapback]

Etter det du har beskrevet her så tror jeg ikke han hadde rett til å stryke deg.

7209821[/snapback]

Nå tviler jeg hele situasjonen ble forklart her, og for alt vi vet, så kan det være det ble gjort feil som sjåføren ikke fikk med seg i det hele tatt. Jeg tviler sensor har strøket vedkommende bare fordi han "følte for det".. :)

 

Yes! Da var lappen i boks. Deilig å være ferdig med det.

7210025[/snapback]

Gratulerer. :)

 

Han fokuserte kun på det eg var dårlig på. Han sa ingenting om alt det eg gjore bra.

For min del virker det som det var kun disse hendelsene han vurderte.

Virkert ikkje noe særlig helskaplig vurdering for min del.

7210184[/snapback]

Vurderingen er vel basert på begge deler, men tilbakemeldingene er vel som regel negative, nettopp fordi det er dette du må fokusere på. Det han ikke nevner betyr jo bare at han er fornøyd med. Det er begrensa tid på oppkjøring, og vekkasta å sitte å forklare deg alle tinga du gjorde rett, det skal du allerede vite. :)

 

Når det gjalt de vikepliktene fikk de kjøre først men eg burde vert raskere ned med farten. Alt dette sa eg til sensor etterpå.

7211320[/snapback]

Nå hjelper det vel lite å kunne teorien, men ikke praktisere det.

 

Vurderingen av en førerprøve vurderes ut fra helheten på det du gjør. Dersom helheten av kjøringen din ikke tilfredsstiller kravene i læreplanen, skal resultatet bli ikke bestått. Dette begrunnes ut fra hovedmålene i læreplanen (som du sikkert kjenner fra kjøreskolen) Selv om det virker kjipt, så er sensor sin jobb å BEGRUNNE HVORFOR DU STRØYK. Da må tilbakemeldingen nødvendigvis fokusere på det du var dårlig på. Blir litt dumt å fortelle deg om alt som var bra, for så å sette stryk. Irriterende, men sant.

7216839[/snapback]

Takk. :)

Lenke til kommentar

Faen, strøyk :(

 

Sensors vurdering:

Mangelfull observasjon i flere kryss og gangfelt.

 

Må si at jeg kunne ha vært bedre på dette punkte, men det kom jo ingen fotgjenere, og det ble ikke skapt noen farlig eller uoversiktelige situasjoner av det etter min mening.

 

Utydelig plassering fram mot noen kryss

 

Jeg kan si meg enig i at plasseringen i en av rundkjøringen var litt ymse, men resten var etter min mening nærmest perfekt.

 

Må vell nesten bare prøve igjen om en måned :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...