Gå til innhold

Tips til oppkjøringen på bil.


WebSurf

Anbefalte innlegg

Dagen før oppkjøringa tok jeg en oppkjøringstest, der strøyk jeg, så det var et dårlig tegn, men jeg var glad at jeg strøk, fordi mentalt hadde jeg gruet meg mer hvis jeg hadde stått på oppkjøringstesten.

 

Timen før oppkjøringa kjørte jeg rundt mens kjørelæreren snakket om spørsmålene, så på slutten av timen så vi under panseret. Jeg hadde sett på spørsmålene før prøven, så jeg kunne de fleste.

 

Så fikk jeg spørsmål om vindusviskerene, det gikk fint. Vi kjørte en rolig runde, uten rygging eller lukeparkering. Bestått. Så du klarer nok å bestå også :p

 

Edit: Lykke til!

Endret av Bruktbilen11
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg klarde da faktisk! :w00t:

etter litt backup av køyrelærar og etter at eg hadde lest litt her,va eg ikkje så nærvøs lenger å då gjekk det bra. køyrde ei rute som eg ikkje har køyrd i ein vanlig køyretime, så eg var dritredd for kva som venta meg der, men det gjekk bra. sikkerhetskontrollen dreit eg meg ut på. visste ikkje kva alle lysene var til. Men det har eg aldri gjort heller. :!:

 

så i kveld blir det køyring for harde livet! :dribble:

Lenke til kommentar
Eg klarde da faktisk!  :w00t:

etter litt backup av køyrelærar og etter at eg hadde lest litt her,va eg ikkje så nærvøs lenger å då gjekk det bra. køyrde ei rute som eg ikkje har køyrd i ein vanlig køyretime, så eg var dritredd for kva som venta meg der, men det gjekk bra. sikkerhetskontrollen dreit eg meg ut på. visste ikkje kva alle lysene var til. Men det har eg aldri gjort heller.  :!:

 

så i kveld blir det køyring for harde livet! :dribble:

7476143[/snapback]

 

Gratulerer! Husker fortsatt den følelsen jeg hadde da jeg bestod på MC oppkjøringen. Aldri vært så glad i hele mitt liv, kan ikke sammenlignes med noe som helst hittil!

Lenke til kommentar
Heey

 

Så hvordan gikkd et?? og hvor kjørte du opp?I Oslo? Noen tips?:p

 

ojojoj..

Oppkjøring 12:45 i dag.

Kjenner hjertet dunker fortere og fortere.  :cry:

7482870[/snapback]

7485654[/snapback]

 

Hey..

Jeg bestod :w00t:

 

Skal gi deg tips etter hvordan jeg følte oppkjøringa var.

 

- Starta med fast håndtrykk og blikk mot blikk.

- Snakket tydelig til sensor.

- Fikk et sikkerthetspørsmål, hvordan man sjekker bremsekraftsforsterker.

- Jeg fikk en rute som gikk over 3 forskjellige fartsgrenser, 30, 50 og 90.

- Holdt meg som regel til 2-3 gir på 30 sonen, og 3-4 gir på 50 sonen.

- Viktig å komme opp i 90 i akselereringsfeltet ut mot motorveien.

- Hele tida sjekke i kronologisk rekkefølge inn mot en sving;

Speil, sidespeil, dødvinkel, og ikke glemme å blinke.

- Holde moderat fart inn mot rundkjøringer, ta deg tid til å få oversikt over mulige situasjoner.

- Komme opp i fart fort og dra litt ekstra på hvert gir.

 

Var egentlig ikke mer en dette jeg konsentrerte meg om, og det gikk ganske bra.

Være positiv under hele turen. Ser du at du har gjort en feil så skal du ikke fortvile, for det er ikke alle feil som er stryk. Si fra til han etterpå hva du selv mente, og vist du gjorde en feil du selv var bevist på så kan du si dette til han for da tar han det med i helhetsvurderingen.

Lenke til kommentar

.. og vær forsiktig med vikeplikter. Det er bedre å holde litt igjen, og bruke litt ekstra tid på å komme frem, enn å bryte vikeplikten. Vikepliktsbrudd er en alvorlig feil, litt mindre flyt i trafikken i et kryss er en mindre alvorlig feil. Følg speedometeret bokstavelig, selv om du kan være klar over at det er 5km/t feil f.eks. Prøv å holde deg under fartsgrensen, men ikke for langt under, i.o.m at du da skaper dårligere flyt i trafikken. Og husk også, fartsgrensen sier ikke hvor fort du skal kjøre, men hvor fort du MAKSIMALT KAN kjøre dersom forholdene tillater det. Ikke råkjør forbi barn eller parkerte biler, selv om fartsgrensen er høy.

 

Sier jeg pga. jeg ikke var såå langt unna å stryke i en rundkjøring på oppkjøringen i dag. (rundkjøringer er noe dritt, ingen gidder å gi tegn om hvor de skal, så man vet aldri om man kan kjøre eller ikke). Jeg joinet i dag gjengen med førerkort :) (i verfall "midlertidig førerbevis")

Endret av jonepet
Lenke til kommentar

-Kjør etter forholdene

-Blink ut av rundkjøringer

-Stopp for alle som vil over

-Ikke ta kort luke når du skal til en vei. Bryter vikeplikt, stryker kanskje.

-Kjør rolig inn i kryss, til du ser at det ikke kan komme en bil

-Heller stopp og tenk, enn å bare kjøre på.

-Spør sensor hvis du ikke vet hvor du skal. Ingen kjentmannsprøve.

-Skjekk speilene når du rygger/bremser/svinger

Lenke til kommentar

Hadde oppkjøring i går. Var veldig nervøs et par dager i forveien, men etter å ha funnet denne tråden roet det faktisk nervene mine en del å lese om andre i samme situasjon. Jeg sa ikke ifra til litt "masete" kamerater om den kommende oppkjøringen, og det hjalp også på nervene. Jeg fikk en sensor som var forholdsvis streng. En eldre mann. I starten var det knuskt i bilen, og jeg tenkte på tanken om å stryke. Det var ikke smart. Da fikk jeg ikke med meg at jeg pluselig var på forkjørsvei (var dessuten nesten umulig å se, med mindre jeg hadde sett baksiden på et vikepliktskilt, men det var jeg for nervøs til å tenke på), og viket for en bil fra høyre. Denne stoppen ble svært brå fordi jeg var i tvil om det var forkjørsvei eller ikke, før jeg i siste liten bestemte meg for å bremse, og det mislikte selvfølgelig sensor. Han begynte å skrive i papirene sine, og gjorde meg enda mer nervøs. Senere skulle jeg til venstre (kjørte en tofeltsvei og lå i høyre felt), og fordi jeg satt med disse "stryketankene" i hodet måtte jeg bytte felt i siste liten. Jeg kastet meg over to felt i et jafs. Dette mislikte han selvfølgelig også, og sa at nå måtte jeg skjerpe meg og slutte å tenke negativt, for han skjønte at det var tankene fra den første feilen som fikk meg til å gjøre flere småfeil. Jeg begynte allerede å planlegge ny oppkjøring, og begynte å tenke at det var unødvendig å engasjere seg for å fullføre når det blir stryk uansett - idiotisk tenkt, men sånn var det når nervene satte inn. Sensoren fulgte med som aldri før, og satt klar til å skrive mer i notatene - jeg ble mer stresset. Det var selvfølgelig lettere sagt enn gjort å slutte å tenke negativt, men til min store fordel så jeg en HF-antenne i hagen til en radioamatør, og da begynte praten. Det ble en konstant teknisk prat om radioamatører, elektronikk generelt, kringkasting generelt, NRK, lisenspenger, også videre. Humøret til sensoren skiftet totalt, og han ble veldig engasjert i praten. Plutselig gikk tiden unna som bare det. Jeg gjorde faktisk litt småfeil på slutten pga. at jeg var så engasjert med å prate, men sensor synes ikke lenger å bry seg om dette når han hadde sett meg kjøre feilfritt den siste halvtimen. I ettertid tenker jeg at jeg aldri burde brukt oppmerksomheten min på å prate (jeg er av den typen som mister konsentrasjonen av å gjøre andre ting i bilen), men det gikk jo greit allikevel. På slutten nevnte jeg feilene jeg visste han hadde observert, og han sa det var en klart bestått prøve.

Jeg smilte bredt, og så snart jeg hadde kommet meg hjem satt jeg i bilen på min første tur alene. Ubeskrivelig følelse... :yes: Har kjørt så å si kontinuerlig siden i går, og tør ikke tenke på hvordan jeg hadde taklet om jeg hadde strøket. :p

Nå kan jeg heldigvis legge alt av førerkortopplæringen bak meg.

 

Mine tips må være:

- Gjør godt førsteintrykk. Om du er nervøs - ikke syt til sensor om at du er nervøs og luft negative tanker om at du kommer til å stryke. Da blir sensoren like negativ som du er.

- Hold på med andre ting før oppkjøringen. De siste dagene før oppkjøring jobbet jeg masse med nobel-konserten, så jeg slapp å gå og tenke på oppkjøringen. Ikke missforstå dette; du må ikke jobbe for mye slik at du blir utslitt til oppkjøringen.

- Om du er av typen som lett distraheres av prat; prøv å ikke tenke dypt over spørsmålene sensor stiller, bare svar noe uten større omtanke.

- Les denne tråden. :)

- Aldri ta sjanser (!). Stopp heller en gang for mye enn en gang for lite. Hadde jeg ikke kjørt på forkjørsvei og ikke stoppet hadde jeg sikkert strøket. Kjenner også flere som har strøket på å ta en for liten luke når de kjører inn på veier med høy fartsgrense.

- Ikke fortell unødig mange at du skal ha oppkjøring. Det skaper press.

Endret av jonpet55
Lenke til kommentar

Har hatt lappen i snart 1 år. Det jeg kommer på er at i for eksempel hver fartsgrense er det noe spesiellt. Hvis det står 50 og du kjører 60 så tar sensor det alvorlig. Grunnen er at han ser en mulig farlig situasjon som oppstå om du kjører 60. Det er ikke bare ulovlig å kjøre 10km/t over men at du lager fare for deg selv og andre. Det er spesiellt der det er 50-60 soner. Det er ofte kryss, gangfelt, uoversiktelig kurver, bakketopp, farlige kryss på 50-60 fartsgrenser. Sensoren vil at du skal vise han at du kan kjøre anvarlig og sikkerhetsfull. Brudd på sikkerheten er en alvorlig sak og kan komme etterpå i mange år fremover som bilfører. Pass på dette og tenk dere om farlige situasjoner. Selv om du har retten på din side.! :thumbup:

Lenke til kommentar

sto oppkjøringen min i dag, men litt skuffa over sensor...

 

fikk en ~50 år gammel mann som var skikkelig gretten.

 

De første 20 minuttene var det helt stille i bilen bortsett fra sure ordrer "første til venstre ol."

 

Så tenkte jeg nå må jeg bryte isen og prøvde å sette i gang en samtale, begynte å snakke om at det endelig minusgrader bla bla... og han gadd såvidt å svare. :thumbdown:

 

Tok det veldig rolig og avslappet, og plutselig var jeg ferdig.

 

Så spurte han meg hva jeg syntes også sa jeg jo, greit, men i det ene krysset hadde jeg vel kanskje litt for høy fart, det kunne jo vært glatt, man vet jo aldri...

 

Også sa han. Jeg har satt bestått på deg men det var en veldig svak prøve. Du må mer flyt på kjøringa di gutt! Du er altfor forsiktig... Hvorfor kjørte du så sakte forbi den bussen! bla bla..

 

Han sa med andre ord masse piss som var stikk i strid med det jeg har lært både av lærern og av teoriprøven. Da jeg prata med kjørelærern etterpå sa hun at jeg ikke skulle høre på hva han sa :!:

 

MEN, samma det, JEG HAR LAPPEN :D:D:D:D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...