Gå til innhold

Noen som jobber hos Lidl her?


Prebo

Anbefalte innlegg

Har en god venn som jobba endel måneder på Lidl.

Fortalte mange interresante historier om f.eks. "frivillig" overtidsarbeid, der først alle ansatte ble stilt opp på rekke og rad, og fikk lov til å strekke hendene i været dersom de ville jobbe overtid.

Dersom ingen meldte seg, ble de ganske enkelt plukket ut av sjefen.

Også hørt historier om når sjefen litt høyere opp i systemet kom innom for å "inspisere" butikkene de hadde en eller annen form for kontroll over...

 

Pleide gjerne å begynne med at 5-6 svarte Audi A4 rulla inn på plassen, og ut spratt like mange dresskledde tyskere som straks sprang inn i butikken.

Noen gikk gjerne rett bort til frukthylla og kasta frukt de ikke synes var god nok rett på bakken, mens ansatte måtte stå rundt og ta imot skyllebøtter med kjeft på tysk.

 

En annen festlig ting som visstnok er en gjenganger der oppe, er at man må bruke tyske ord istedet for norske.

Kameraten min var ofte og pusset "spiegler" på den butikken. :)

 

Siste jeg kommer på, er at mens kameraten min jobbet der, hadde de _ikke_ lov til å snakke med kunder annet enn hvis kundene kom og spurte om en vare. Mener å huske at han fortalte han hadde fått verbal juling etter å ha snakket med meg en gang jeg var der.

Og, som noen nevnte tidligere i tråden, det med å jobbe veldig lenge på helligdager stemmer bra.

Senõr kamerat jobbet til 18.00 på julaften ifjor.

 

Men, forøvrig, det ene ølet de har er forsåvidt helt ok å drikke. (Fink Braü)

:)

 

Edit: Tyskerleif's all around..

:!: :lol:

 

Det er noe av det morsomst jeg noen gang har hørt om Lidl. Slike forhold er neppe lovlig i fpøle norsk lov. Håper han kompisen din bare kødder.

 

Sist jeg handlet på Lidl og så på noe elektro kom medarbeidere i butikken og spurte om jeg trengte hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
:!: :lol:

 

Det er noe av det morsomst jeg noen gang har hørt om Lidl. Slike forhold er neppe lovlig i fpøle norsk lov. Håper han kompisen din bare kødder.

 

Sist jeg handlet på Lidl og så på noe elektro kom medarbeidere i butikken og spurte om jeg trengte hjelp.

Brauchen Sie eine Hilfe?

Om jeg trengte hjelp?

 

Nei, egentlig ikke.

Lenke til kommentar
Gå utenfor døra, slutt og handle på nettet. Så ser du at det er bedre siden 1800 tallet ;)

Jepp -- det har blitt litt bedre i det siste, mye på grunn av Lidl som presser konkurrentene sine til å senke prisene sine. Rema 1000 har i årevis annonsert med at en bør handle der dersom en ønsker lave priser, men hva skjer når andre kjeder beviser at det er mulig å tilby varer langt rimeligere? Jeg har aldri satt min fot inn i en Lidl-butikk og har ingen intensjoner om å gjøre det med det første heller, men på vegne av samtlige norske forbrukere gleder det meg at Lidl er i ferd med å riste liv i konkurranseforholdene i norsk dagligvarebransje.

Her i "byen" har omsettningen til f.eks meny økt med ca 28% og Rema 1000 sin med ca24% (husker ikke tallene etter komma) mens lidl derimot går veldig dårlig og har fjernet halvparten av kassene som opprinnlig stod der. Det er bare utlendinger som handler der uansett (og dem er det heldig vis ikke mange av her..)

Lenke til kommentar
Tja.. Såvidt jeg vet kødder han ikke.

Det jeg vet er han slutta der for en god stund siden, og han fortalte meg at han sluttet fordi han var drittlei å bli behandlet som en slave. (se tidligere eksempler.)

Såvidt jeg vet lyver han ikke.

:)

Yeah Right... :ermm: Har blitt en artig tråd dette her;)

Lenke til kommentar

Mange som uttaler seg her ser jeg, men desverre ingen som jobber i lidl. Lidl følger alle norske arbeidslover. Så spørs det om Dere har et ønske om å¨ha en kveldsjobb eller bare å drive "dank" om kveldene, det gir jo klingende mynt i lomma hvis du jobber.

 

Det gir også arbeidslivserfaring som du kan ta med deg videre i arbeidslivet, en god attest kan betale seg senere i livet.

 

Det er vel mange som har hørt noe om lidl, men hvem har satt ut ryktet? Rema, Rimi, Coop, maxi e.l. Tror du de behandler arbeiderene bedre, det er nok fortjenesten som er målet for alle disse matvarekjedene. En konkurrent kan bli forsøkt å bli presset ut av markedet av et rykte, det er dårlige konkurrenter.

 

 

Mange butikker glemmer det å markedsføre seg selv og preiker dritt om andre, de som handler lærer ingenting av dette og derfor skal du heller legge fram butikkens fordeler så kan kunden finne ut av fordeler/ulemper selv.

 

Legger til at jeg ikke jobber i dagligvarebransjen!

Endret av eivind04
Lenke til kommentar
Her i "byen" har omsettningen til f.eks meny økt med ca 28% og Rema 1000 sin med ca24% (husker ikke tallene etter komma) mens lidl derimot går veldig dårlig og har fjernet halvparten av kassene som opprinnlig stod der. Det er bare utlendinger som handler der uansett (og dem er det heldig vis ikke mange av her..)

Akkurat samme historien her og..

Lenke til kommentar
Mange som uttaler seg her ser jeg, men desverre ingen som jobber i lidl. Lidl følger alle norske arbeidslover. Så spørs det om Dere har et ønske om å¨ha en kveldsjobb eller bare å drive "dank" om kveldene, det gir jo klingende mynt i lomma hvis du jobber.

 

Det gir også arbeidslivserfaring som du kan ta med deg videre i arbeidslivet, en god attest kan betale seg senere i livet.

 

Det er vel mange som har hørt noe om lidl, men hvem har satt ut ryktet? Rema, Rimi, Coop, maxi e.l. Tror du de behandler arbeiderene bedre, det er nok fortjenesten som er målet for alle disse matvarekjedene. En konkurrent kan bli forsøkt å bli presset ut av markedet av et rykte, det er dårlige konkurrenter.

 

 

Mange butikker glemmer det å markedsføre seg selv og preiker dritt om andre, de som handler lærer ingenting av dette og derfor skal du heller legge fram butikkens fordeler så kan kunden finne ut av fordeler/ulemper selv.

 

Legger til at jeg ikke jobber i dagligvarebransjen!

Lidl har etter mitt skjønn lært seg å leve med de norske arbeidslovene litt sånn etterhvert. Hvordan de er å jobbe for nå har jeg imidlertidig ingen peiling på.

 

Forøvrig, hva jeg har hørt om Lidl er ikke noe jeg har lest i aviser, men erfaringene en veldig god venn av meg har hatt. Han jobbet som sagt der i 3-4 måneder rundt jul.

Dine spekulasjoner i matbutikker som slenger dritt om andre matbutikker tror jeg egentlig er bunnløse. Hvis ikke du har noe konkret informasjon til å bygge opp under dine meninger.. :)

 

Prebo: Sunn skepsis er vel og bra, men å fornekte andres erfaringer fullstendig kan være litt dumt. Det eneste jeg prøver å oppnå med mine innlegg er å bevise at ting kanskje ikke er så rosenrødt som man skal ha det til.

Kan være greit å være forberedt på det, i tilfelle rottefelle.

Viser det seg at Lidl har skjerpet seg voldsomt siden kameraten min jobbet der, og nå er 100% lovlydige og snille mot sine ansatte, så unner jeg deg en trygg og god jobb i Lidl :)

 

og, btw, har jobbet i butikk i 4 år.

(ikke Lidl.)

:)

Lenke til kommentar
Her i "byen" har omsettningen til f.eks meny økt med ca 28% og Rema 1000 sin med ca24% (husker ikke tallene etter komma) mens lidl derimot går veldig dårlig og har fjernet halvparten av kassene som opprinnlig stod der. Det er bare utlendinger som handler der uansett (og dem er det heldig vis ikke mange av her..)

ICA-konsernet har overført så godt som hele sitt tidligere overskudd til prisreduksjoner, for å prøve å matche Lidls priser, samtidig som de har varslet at det må en omstrukturering til for å få frem nok potensiale til besparelser til at de kan overleve i det lange løp. Rema 1000 leier inn konsulenter for enorme summer, fordi de kun har konkurrert på pris og nå innser at de har blitt slått. Det skjer store ting i dagligvaremarkedet i Norge for tiden, og innen fem år vil endringene ha blitt ekstremt store. Endringene vi ser nå er mer et resultat av at de store kjedene frykter forandring (som de vet vil komme) som det er et resultat av forandringer som allerede har skjedd. Lidl er i etableringsfasen i Norge, men at det ikke vil være mulig å operer med untaurlig høye priser i det norske dagligvaremarkedet til all evighet sier seg vel egentlig selv.

Lenke til kommentar

Jeg tar og søker! Hva faen.. Om det er så dårlige forhold som flere har nevnt så slutter jeg bare. Og er liten plass jeg bor på. Får samfunnet vite at butikken driver å tvinger ungdommen til å jobbe livet av seg laangt ut på kvelden kan jeg garantere at butikken går konken på få dager.

 

ParaNode: Som du sa. Jeg tror på at Lidl kan ha drevet litt over grensene, men alt det du sa som vennen din hadde sakt tror jeg ikke litt på engang..

Endret av Prebo
Lenke til kommentar
Poser må betales for på en måte eller en anne, det finnes ikke noe som heter gratis poser.

Det minste burtikkene kunne yte som en service til kundene var å selge denne til kostpris. Ikke bruke det som en måte å tuske til seg hundrevis av millioner.

 

Ja, fysj. Tenke seg til å tuske til seg penger. Grusomt. De tusker ikke til seg penger, de tar betalt for en vare. Det er slik den vestlige verden fungerer. Hvis du ikke liker å betale 50 øre for en pose, kan du jo ta med deg en sliten rema-pose hjemmefra før du legger ut på handletur. Bruker du den samme rema-posen på de 20 neste handleturene dine, har du spart opp 50-ører nok til en halvliter cola ;)

Endret av Peterman
Lenke til kommentar

Har aldri vært i en butikk hvor jeg ikke må betal for posen :ermm:

 

Skjønner ikke hva folk har imot en butikk hvor de har stort utvalg av varer, frukt og grønnsaksdisk som slår norske butikker langt ned i støvelen, billig, oversiktig, alltid rent og et mye mer effektivt kassesystem...

 

Det er selvfølgelig varer som ikke er så godt når man betaler en brøkdel av norske priser, men da kjøper man ikke de.

 

Hvordan det er å arbeide der vet jeg heller ikke.

Lenke til kommentar
Poser må betales for på en måte eller en anne, det finnes ikke noe som heter gratis poser.

Det minste burtikkene kunne yte som en service til kundene var å selge denne til kostpris. Ikke bruke det som en måte å tuske til seg hundrevis av millioner.

 

Ja, fysj. Tenke seg til å tuske til seg penger. Grusomt. De tusker ikke til seg penger, de tar betalt for en vare. Det er slik den vestlige verden fungerer. Hvis du ikke liker å betale 50 øre for en pose, kan du jo ta med deg en sliten rema-pose hjemmefra før du legger ut på handletur. Bruker du den samme rema-posen på de 20 neste handleturene dine, har du spart opp 50-ører nok til en halvliter cola ;)

Les hva jeg skriver før du uttaler deg, her er det en service ovenfor kunden som blir fjernet og i stedet byttet ut med et solid overskuddsforetak. Og dette i allerede bunnsolide økonomiske foretak. Servicebegrepet er kanskje et totalt ukjent begrep for deg? Kanskje ikke så rart dersom du bare har erfaring fra de kummerlige Rema/Rimi kårene som ennå råder her i landet? Mens man andre sted kan velge mellom plast og papir og i tillegg få varen gratis pakket, må man her på berget værsågod klare seg uten slikt. Og samtidig gjør butikkene enorme summer av det. Men men, bare man får Grandisen sin og potetene sine så er vel mange her fornøyde. :no:

Lenke til kommentar
Poser må betales for på en måte eller en anne, det finnes ikke noe som heter gratis poser.

Det minste burtikkene kunne yte som en service til kundene var å selge denne til kostpris. Ikke bruke det som en måte å tuske til seg hundrevis av millioner.

 

Ja, fysj. Tenke seg til å tuske til seg penger. Grusomt. De tusker ikke til seg penger, de tar betalt for en vare. Det er slik den vestlige verden fungerer. Hvis du ikke liker å betale 50 øre for en pose, kan du jo ta med deg en sliten rema-pose hjemmefra før du legger ut på handletur. Bruker du den samme rema-posen på de 20 neste handleturene dine, har du spart opp 50-ører nok til en halvliter cola ;)

Les hva jeg skriver før du uttaler deg, her er det en service ovenfor kunden som blir fjernet og i stedet byttet ut med et solid overskuddsforetak. Og dette i allerede bunnsolide økonomiske foretak. Servicebegrepet er kanskje et totalt ukjent begrep for deg? Kanskje ikke så rart dersom du bare har erfaring fra de kummerlige Rema/Rimi kårene som ennå råder her i landet? Mens man andre sted kan velge mellom plast og papir og i tillegg få varen gratis pakket, må man her på berget værsågod klare seg uten slikt. Og samtidig gjør butikkene enorme summer av det. Men men, bare man får Grandisen sin og potetene sine så er vel mange her fornøyde. :no:

Helt ening med det Peterman sier her.

 

 

Og bare slik at du vet det, ikke alle dagligvare-butikker er "bunnsolide foretak". Rimi'en der jeg jobber, er en ikke så altfor stor butikk, med en spar 100 meter borti veien, og en nyåpnet kiwi et lite stykke unna, og det merker man på omsetningen. Det er faktisk ikke så mye som skille underskudd og overskudd fra dag til dag. Hvis 1000 kroner "tilfeldigvis" hadde forsvunnet fra min kasse en dag, hadde butikken gått med underskudd den dagen, og butikken hadde faktisk spart penger på å holde stengt den dagen (Daglig leder er også eier av butikken, har snakket endel med han om dette temaet (poser)). Så om jeg butikken selger 300 poser på en dag, blidrar det faktisk til å holde butikken gående. Men å kalde 200 kroner dagen for "enorme summer" er vel å ta litt i. Dessuten er de fleste som sitter i kassen mennekser de også, og jeg skal helt ærlig innrømme at når det kommer blide/glade/hyggelige/ folk jeg kjenner og spør etter pose, ja da _får_ de pose. men kommer du her og klager over å betale femti øre for en pose, og alt det der tullet med å bære rundt reklame, ja da passer jeg på at de betaler for posen hver eneste gang, selv on de tar trikset med å spørre etter de har betalt.

 

Må bare nevnes at i løpet av en dag får jeg i snitt 0-5 sure kommentarer om det å betale for poser, kanskje 20 sure miner når jeg spør de og de legger mer ke til at jeg slår inn posen, og rundt 1000 stk som ikke kunne brydd seg mindre om at en pose koster 50 øre. Så å klage på prisen på posen blir bare litt for gnitent for meg, alle i rike norge i dag har råd til poser. Til og med de narkoman/alkoholikerne som hander daglig hos meg betaler for posen sin.

 

Og å sammenligne med blir helt feil. den største enkeltbutikken der borte har nok like stor omsetning i året som halve norges butikker til sammen. dessuten er sammfunnet fundamentalt annerledes. folk forventer at det står en 15-åring på enden av rullebåndet og pakker oppi posen deres for to dollar timen. det går ikke i norge, akkurat som det å skrike til ansatte i Lidl funker i tyskland, men ikke er gangbart i norge.

Lenke til kommentar
Og bare slik at du vet det, ikke alle dagligvare-butikker er "bunnsolide foretak". Rimi'en der jeg jobber, er en ikke så altfor stor butikk, med en spar 100 meter borti veien, og en nyåpnet kiwi et lite stykke unna, og det merker man på omsetningen. Det er faktisk ikke så mye som skille underskudd og overskudd fra dag til dag. Hvis 1000 kroner "tilfeldigvis" hadde forsvunnet fra min kasse en dag, hadde butikken gått med underskudd den dagen, og butikken hadde faktisk spart penger på å holde stengt den dagen (Daglig leder er også eier av butikken, har snakket endel med han om dette temaet (poser)). Så om jeg butikken selger 300 poser på en dag, blidrar det faktisk til å holde butikken gående. Men å kalde 200 kroner dagen for "enorme summer" er vel å ta litt i. Dessuten er de fleste som sitter i kassen mennekser de også, og jeg skal helt ærlig innrømme at når det kommer blide/glade/hyggelige/ folk jeg kjenner og spør etter pose, ja da _får_ de pose. men kommer du her og klager over å betale femti øre for en pose, og alt det der tullet med å bære rundt reklame, ja da passer jeg på at de betaler for posen hver eneste gang, selv on de tar trikset med å spørre etter de har betalt.

 

Må bare nevnes at i løpet av en dag får jeg i snitt 0-5 sure kommentarer om det å betale for poser, kanskje 20 sure miner når jeg spør de og de legger mer ke til at jeg slår inn posen, og rundt 1000 stk som ikke kunne brydd seg mindre om at en pose koster 50 øre. Så å klage på prisen på posen blir bare litt for gnitent for meg, alle i rike norge i dag har råd til poser. Til og med de narkoman/alkoholikerne som hander daglig hos meg betaler for posen sin.

 

Og å sammenligne med blir helt feil. den største enkeltbutikken der borte har nok like stor omsetning i året som halve norges butikker til sammen. dessuten er sammfunnet fundamentalt annerledes. folk forventer at det står en 15-åring på enden av rullebåndet og pakker oppi posen deres for to dollar timen. det går ikke i norge, akkurat som det å skrike til ansatte i Lidl funker i tyskland, men ikke er gangbart i norge.

Når jeg uttaler meg så blir det selvfølgelig om bransjen som helhet og den informasjon som er offentlig tilgjengelig. At det finnes deler av dem som går rett i vasken er som i en hvilken som helst annen bransje. Det som er forkastelig er ikke at noen ønsker å ta betalt for i det hele tatt å få hjulene til å gå rundt. Det som er forkastelig er at dette nærmest har blitt en regel fremfor ett unntak. Man har ofret service og gjort det om til en ren inntektskilde som et prinsipp. Og når jeg snakker om "enorme summer" så er igjen ikke dette basert på at én butikk her og der drar inn noen få kroner pr. dag på dette. Jeg snakker om den samlede inntekt på anslagsvis 200millioner. Dersom du hadde tatt deg bryet med å lese noen av linkene som har blitt gitt så hadde du visst dette.

At posen har en pris som alle har råd til har også heller lite med saken å gjøre. Her har du misforstått. Det er prinsippet og servicen som teller. Ikke de 70øre man betaler for en pose. Kanskje burde man ta et par kroner av kundene også for at de skal få privilegiet å handle i butikken? Et par kroner for å få lov til å handle har da alle råd til?

 

Å si at folk forventer en 15-åring står og pakker til 2 dollar timen i USA viser også hvor lite opplyst du er om forholdene der borte. Der som her har de lover om minstelønn og minstealder ved arbeid. Men hvorfor kan ikke folk i norge forvente samme service som i USA for pengene våre? Er våre penger så mye mindre verdt? Er det fordi "det er ikke så farlig med Ola nordmann, han trenger ikke like god service"?

Dersom du hadde vært der selv og sammenlignet så ville du sett at alderen blant butikkarbeidere der borte ikke er noe lavere enn her, snarere er inntrykket helt motsatt. At du i tillegg sluker og sprer tvilsomme historienr om Lidl ukritisk er heller ikke et særlig konstruktivt bidrag innenfor emnet.

Lenke til kommentar

Har faktisk vært i USA fire ganger, ca 6 måneder samlet tid, bare så det er sagt.

 

For det andre er det ikke meningen min å spre tvilsomme historier om lidl, men når ansatte og tidligere ansatte hos lidl velger å la seg intervjue anonymt av vg og dagbladet, velger jeg å tro at det er noe i de ryktene.

 

Det du ellers sier i inlegget ditt er jo forsåvidt riktig, tenkte bare i litt liten skala når jeg svarte på det. Klart pose-industrien er store penger, men når prisene på varer presses så lavt ned som dagens nivå, og sannsynligvis enda lavere i framtiden, er det jo klart at man ikke sier nei til en ekstra inntekt.

 

(Da kan man nesten klage på at butikker tjener på å ha spille-automater utplassert i sine lokaler (ca 30 prosent av utbyttet til maskinen går til butikken, 30 til staten og 40% til det veldedige formålet), og heller forlangt at maskinen burde betale ut 30% mer i gevinster. )

 

Når valget er å betale for posen eller øke prisen littegran på alle varer, er ikke jeg i tvil om hvilket jeg hadde valgt.

Endret av Wazu
Lenke til kommentar
Det jeg har smakt var elendig.

Hva kjøpte du ?

 

Np har jeg selv ikke prøvd så mye, men den sjokoladen de har var ikke noe forskjellig kontra den vi har "her hjemme".

+ de har noen vanvittig gode croissant med sjokoladefyll inni(bare ikke spis hele posen selv, da blir det trøbbel i nedre seksjon).

 

 

Men til trådstarter:

Det skader ikke å søke!

Hvis jobben suger, så slutter du.

Dessuten kommer det godt med litt arbeidserfaring :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...