Gå til innhold

Reinstallere win xp i løpet av et døgn?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Først vil jeg si hvilket nivå jeg ligger på. Jeg har god erfaring med PC og hardware, men har aldri installert OS, kun laget images av gamle win installasjoner til andre harddisker.

Jeg har fått en brukt shuttle-pc med win XP og mange filer jeg ikke vet hva er. Derfor har jeg lyst til å formatere og reinstallere XP. Dette må helst skje i løpet av én dag, maks to, fordi den skal fraktes til utlandet tirsdag morgen.

Jeg får høre at dette er vanskelig fordi det ikke bare er å innstalere fra winXP CDen, man må også laste ned en del ekstra filer og drivere. Jeg vet at jeg må, og hvordan, jeg laster ned drivere til lydkortet mitt og diverse usb/firewire utstyr. Er det mye annet man må laste ned?

I tillegg har jeg hørt at det vil oppstå problemer ved registreringen. Jeg har originalCDen, og product key som klistremærke på PCen. Men vistnok må man kontakte microsoft for å kunne bruke denne koden en gang til, selv om koden kun benyttes til én PC. Noen som vet noe om dette?

Håper at noen kan hjelpe meg med svar på spørsmålene, det er sikkert mange som har erfaring med dette.

Endret av hungry hippo
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det tar ikke mere enn 1-2 timer å innstalere xp:) men det kan jo ta ca. en halvtime og innstalere driverne ( ps. husk å innstalere kjermdriver. den sto ikke på listen) nettverks-kortet er som oftest plug and play så du trenger ingen drivere:):):) håper dette hjelper Hilsen en venn av Kakemot:):)(er på brukeren hannes:P:P)

Skrevet

Hvis du ikke skal ta backup av noe av det som ligger på disken, er det ikke noe problem å bare slette/formatere hele disken og legge inn windows på nytt. Men hvis du skal ta backup, må du passe på og ta ut de filene du skal ta vare på. Hvis det ikke er så mye, og du ikke har to partisjoner, er beste løsning å brenne ut på cd/dvd. Men hvis det er snakk om mange GB, er det beste å flytte fra partisjon til partisjon.

Når du har tatt backup tar det deg ca 40 minutter å legge inn windows XP, også 30 minutter å legge inn alle driverne. Det som kanskje tar lengst tid er å kjøre windows update, for dette kommer jo ann på internettlinjen din, og hvis du ikke har adsl, er det ikke meget gøy med windows update. Kan noen ganger ta over to timer, men er meget nødvendig å få inn.

Skrevet

Takk for svar. Dette med backup av div filer på disken er ikke viktig, for det har jeg overført til andre harddisker allerede.

Hvordan skal jeg installere driveren til skjermkortet? Jeg kan finne filen på nettet, men hvis ikke skjermkortet fungerer, må jeg installere dette i BIOS? Jeg vet at jeg kanskje burde vite dette..

Ellers har ingen svart på spørsmålet om det bare er å bruke product key igjen, eller om man må kontakte microsoft på forhånd.

Skrevet (endret)
I tillegg har jeg hørt at det vil oppstå problemer ved registreringen. Jeg har originalCDen, og product key som klistremærke på PCen. Men vistnok må man kontakte microsoft for å kunne bruke denne koden en gang til, selv om koden kun benyttes til én PC. Noen som vet noe om dette?

Det er ikke noe problem. Du må kontakte Microsoft for å aktivere XP ja. Men hvis dette er den eneste maskinen denne lisensen er installert på, er det bare en formalitet. Når du er ferdig med installeringen, kommer det automatisk opp en boks som forteller deg hvordan du skal aktivere - enten over internett eller via telefon. Mulig du må ringe et gratisnummer for å få det til, men det er oppgitt. Husk: Du MÅ ikke koble deg til internett før du har installert SP2 og virusprogram. Gjør du det får du virus. Aktiveringen har du 30 dager på å gjøre.

Endret av pmarius
Skrevet

Ang. skjermkort-driver:

De to mest kjente "typene" er ATI og nVIDIA.

Sjekk Enhetsbehandling på maskina før du formaterer (hvis ikke dette innlegget kommer for sent). Der listes alt som er av komponenter.

Skrevet
Hvordan skal jeg installere driveren til skjermkortet? Jeg kan finne filen på nettet, men hvis ikke skjermkortet fungerer, må jeg installere dette i BIOS? Jeg vet at jeg kanskje burde vite dette..

Ellers har ingen svart på spørsmålet om det bare er å bruke product key igjen, eller om man må kontakte microsoft på forhånd.

Windows har egne drivere(ikke optimale) for VGA som fungerer så lenge at

du kan installere de rette drivere til skjermkortet.

XPèn kan du installere på nytt, hvis ikke aktivering bli automatisk godkjent

så ringer du bare til MS og får en ny nøkkel.

Ektheten av XP kan verifisere gjennom validering hos MS (på nettet)

Skrevet
Husk: Du MÅ ikke koble deg til internett før du har installert SP2 og virusprogram. Gjør du det får du virus.

Mange må laste ned SP2 fra nettet, og da hjelper det lite om man ikke får koblet til nettet. Løsningen for meg, var å aktivere brannmuren i Windows XP med en gang den var ferdiginstallert, for deretter å koble til internett. Etter jeg begynte å gjøre dette, har jeg aldri hatt virus under installasjonsprosessen (har hjulpet en del folk med å installere Windows XP).

Aktiverer du ikke brannmuren, er det vanligste viruset en orm som spres selv uten at du er inne på web-sider eller laster ned mail. Den popper opp med ujevne mellomrom, og når den gjør det, så teller den fra 60 til 0. Når den kommer til 0, så restartes maskinen. Ganske irriterende, for å si det mildt.

Skrevet (endret)
Husk: Du MÅ ikke koble deg til internett før du har installert SP2 og virusprogram. Gjør du det får du virus.

Mange må laste ned SP2 fra nettet, og da hjelper det lite om man ikke får koblet til nettet. Løsningen for meg, var å aktivere brannmuren i Windows XP med en gang den var ferdiginstallert, for deretter å koble til internett. Etter jeg begynte å gjøre dette, har jeg aldri hatt virus under installasjonsprosessen (har hjulpet en del folk med å installere Windows XP).

Aktiverer du ikke brannmuren, er det vanligste viruset en orm som spres selv uten at du er inne på web-sider eller laster ned mail. Den popper opp med ujevne mellomrom, og når den gjør det, så teller den fra 60 til 0. Når den kommer til 0, så restartes maskinen. Ganske irriterende, for å si det mildt.

Kan vere lurt å gjøre det slikt, men er det ikke en side der man kan laste ned alle oppdateringene å brenne de på en cd\dvd å innstalere de etter installasjon av xp uten å gå på nett.

Endret av mX mann
Skrevet

Jeg vil anbefale at man laster ned SP2 fra nett før man reinstallerer.

Dette gjør man ved å google "SP2 download" uten hermetegn, så laster man ned fila fra den serveren man måtte finne og lagrer den på en annen partisjon en den man skal formartere, eventuelt brenne den på en CD.

Det er mange servere som har den liggende.

Skrevet

Ja selvsagt det, var bare ikke sikker på at den ville funke til husbruk, står jo at den er til "Network Installation Package for IT Professionals and Developers"

Skrevet

Ved å skrive på den måten forhindrer de vanlige brukere å laste ned mer enn nødvendig og dermed sparer de båndbredde vil jeg tro. Om det skulle være noe tvil har jeg selv brukt akkurat den innstalasjonen på flere XP Pro maskiner uten problemer. Linken er forresten hentet herfra: XP Service Pack 2 Resources for IT Professionals Windows XP Service Pack 2, merk linken til "Download and Deploy Service Pack 2 to Multiple Computers". Dette er altså en samlepakke for hele SP2 som kan innstalleres på alle XP-maskiner* uten videre nedlastning på hver enkel PC. Hvis du trykker på "to a single computer" får du naturlig nok windowsupdate.

*TabletPC; Windows XP; Windows XP Home Edition ; Windows XP Media Center Edition; Windows XP Professional Edition

Skrevet

Flotte svar! Leg har nå lastet ned SP2 for IT Professionals, skjermkort-driver, Chipset-driver (som ingen nevnte her), antivirus prog og fil med nyeste definisjoner.

Jeg har nå funnet en ambefalt rekkefølge fra dette stedet.

1. SP 2, reboot.

2. Chipset drivere (de skriver at man bør laste ned fra produsenten av HK, men jeg visste ikke hvilken produsent jeg har, det viste seg ikke i Everest. Så jeg tok driverne fra nVidia.

3. Gå til kontrollpanelet og Universal Serial Bus Controller - Properties - Updaate drivers og velg Install Software Automatically. Reboot.

4. Installer DivX drivere. Noe uenighet i rekkefølgen her.

5. Installer drivere for netverkskort/adapter (dette har ikke jeg lastet ned, håper på at jeg har plug n play)

6. Sette i nettverkskabel og gå til windows update.

7. Skjermkort-drivere.

7. Installere fire wall. Noen mener at man bør gjøre dette tidligere. Jeg trodde at dette fulgte med xp sp2? Kanskje den er dårlig? Må den aktiveres?

8. Anti-virus prog.

9. Defragmentere disken. Selv rett etter installasjonene som har kommet på rekke å rad altså.

Skrevet

Litt uenig her.

Før du setter i nettverkskabelen så installer antivirus og brannmuren også.

Øyeblikkelig etter å ha satt i nettverkskabelen så kjøres oppdateringer på brannmur og antivirus før du i det hele tatt tenker på å åpne en browser for å gå på windowsupdate.

Etter at antivirus og brannmur er fullt oppdatert så kan du entre windowsupdate for å oppdatere windows.

Nå er det bare å kjøre på med resten av lista.

Skrevet

Ja, det er nok det sikreste. Men det var ikke tilfeldig at virus og firewall kom så sent. Det var for at det ikke skal oppstå problemer ved at brannmuren nekter noen av nedlastingene.

Skrevet

Skal ikke være noen problem ettersom brannmuren spør om hva som skal gjøres med de programmene som etterspør intenettilgang.

Å følge anbefalingene til brannmuren i dette tilfellet kan skape problemer men er det f.eks Nod32 som etterspør internettilgang så må du jo gi Nod32 det selv om brannmuren anbefaler noe annet.

Samme gjelder med alle programmene som skal ha tilgang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...