Gå til innhold

R520XT roxx @ 600/1400


KimmiK

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tar med hele biten fra Inquirer jeg :

R520XT works at 600/1400MHz

 

Limited availability for top end model

 

IT LOOKS like ATI will launch a card with limited availability one more time. ATI did it last time with the X800XT Platinum (Phantom or Press) edition and it looks like it is going to play on that card again.

 

ATI worked its way to make some better yields for R520 series of cards but it cannot perform miracles. We also learned that ATI's sixteen pipelines R520, aka as Fudo, is going to compete well with twenty four pipelines 7800 GTX.

 

Nvidia shipped 7800 GTX at launch date and is still shipping them. The cards are still available. ATI will have some R520 XTs, the top flagship model out, but you won't have massive availability. It will take ATI some weeks before it will be able to provide as many cards as needed.

 

It will launch it in the first week of October and those cards should be available just after. Some of them will be available in quantities like the 500MHz card while the 600MHZ card will be there but not in numbers.

 

ATI won't get away with this availability problem that easily as Nvidia has set the bars quite high this time. Nvidia announced, delivered and didn’t had any shortages this time and people will be expecting the same from ATI. µ

Lenke til kommentar

The Inquirer bruker da å ha rett når de rapporterer specs like før release (ca. 1 mnd før vil jeg si de har ganske bra trackrecord hvis de sier de er sikre). Dere må da kunne se forskjell på rykter 1 år før release som viser seg å være feil og dette...

 

Uansett, hvis det stemmer at PE = Phantom Edition denne runden også så ser det ut til at valget vil stå mellom R520@500MHz versus G70@430MHz like etter release for de som skal kjøpe. Tipper nvidia vinner den duellen. Skal bli spennende å se. ATi fanbois har jo vist seg å være veldig tolmodige da, så de venter vel sikkert på at PE, eller til og med PPE skal komme. (hvor PPE = Phantom Propeller Edition, hvis det viser seg å være litt strømforbruk ute å går).

Endret av dravisher
Lenke til kommentar
Theinquirer rapporterte for en uke siden at ATi kortet kun har 16 pipes, så hvis det stemmer så må det sannsynligvis mer enn 600Mhz til.

Det er ikke bare antall pipes x klokkehastighet som er avgjørende.

 

I think what people need to bear in mind is that even with non-unified structures the "pipeline" doesn't really tell us much about performance. Current high end boards have "16 pipelines", but realistically there are very few scenarios where you be getting 16 (or 32 in some of NV40's cases) "outputs per clock", witness the arrangement of NV43's fragment to ROP pipelines. Should “hypothetical new architecture x” have fewer pipelines than “hypothetical refresh y” that doesn’t really give any indication of the composition of the structure of pipelines of x - how many instructions per clock, its per quad efficiency, overall architectural efficiency, ROP output capabilities, etc., etc., hence its relative performance against y. In many respects the newer parts are more likely going to be about making sure the ROP's are kept busier by various methods.

 

Should NVIDIA be going to “24 pipelines” then they are probably doing so because the architectural layout of their pipelines is already fairly set in stone for this cycle and their overall pipeline composition probably won’t change massively significantly. The big unknown is what is R520’s pipeline composition and (what really matters) how good is that composition going to be in games.

ATi har neppe brukt ~2år på å bare implentere SM3.0 og øke klokkehastigheten.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar

jeg er sikkelig skuffet over ati,hadde tenkt og kjøpe meg en r520 kort.nå vil jeg heller vente og håpe at r580 kommer ut snart,ellers så kjøper jeg en 7800gtx.

 

r520 vs x850:

begge har 16 pipelines

r520 har 600mhz core mens x850 har 540mhz core

r520 har 1400mhz minne mens x850 har 1180mhz minne.

 

 

skal ati slå 7800gtx må r520 ha 24 pipelines,vist ikke blir det knapt forskjell i ytelsen mellom x850 or r520.

 

jeg vil si at r520 sammen men geforce 5800 ultra den største fjaskoen de siste 10 årene.

 

r520

90nm TSMC (low-k);

250-275 million transistors;

16 pixel pipelines;

8 vertex pipelines;

DX9 SM3 compliant (FP32);

the core clock is within 600-700 MHz

 

 

ati dere bør overraske meg.når r500 har 48 pipelines,da bør ikke r520 ha 16 pipelines.

Lenke til kommentar

@graks.. Viktig å huske på at en pipeline ikke nødvendigvis er en pipeline, på samme måte som klokkefrekvenser ikke nødvendigvis gir ett rett bilde på ytlesen.. Jeg tror r520 kommer til å matche 7800gtx evt. ultra...

 

Ati sin kjerne er laget helt fra grunnen av og er ikke en oppdatering av en gammel arkitektur slik som g70 er.. Resultatet av dette kan/vil være at r520 yter bedre per pipeline enn g70..

 

Men som med alt annet så vet man ikke før de første testene kommer ut..

Lenke til kommentar
jeg er sikkelig skuffet over ati,hadde tenkt og kjøpe meg en r520 kort.nå vil jeg heller vente og håpe at r580 kommer ut snart,ellers så kjøper jeg en 7800gtx.

 

r520 vs x850:

begge har 16 pipelines

r520 har 600mhz core mens x850 har 540mhz core

r520 har 1400mhz minne mens x850 har 1180mhz minne.

 

 

skal ati slå 7800gtx må r520 ha 24 pipelines,vist ikke blir det knapt forskjell i ytelsen mellom x850 or r520.

 

jeg vil si at r520 sammen men geforce 5800 ultra den største fjaskoen de siste 10 årene.

 

r520

90nm TSMC (low-k);

250-275 million transistors;

16 pixel pipelines;

8 vertex pipelines;

DX9 SM3 compliant (FP32);

the core clock is within 600-700 MHz

 

 

ati dere bør overraske meg.når r500 har 48 pipelines,da bør ikke r520 ha 16 pipelines.

Håper du skjønner at det er flere ting en antall pipes og mhz som invirker på ytelsen? Ganske bra gjort å utrope r520 til en fiasko før den er blitt testet =)

 

- Fredrik

Lenke til kommentar

hvor mye kan en redesignet kjerne ha noe å si i forhold til ytelsen av skjermkortet?.vist ati lanserer r520 med 16 pipelines vil nok mange velge nvidia.

 

r520 kjernen er basic den samme kjernen som ati har hatt siden r300.

eneste forskjellen mellom r300 og r520 er at r520 har støtte for ps3.0 men det har ikke r300.

 

hadde forventet meg minst 24 pixel pipelines og 8 vertical pipelines.ønsket meg et ati kort med 32 pixel pipelines og 10 vertial pipelines med 600mhz core og 1400 minne,i steden får vi et oppfreshet x850 kort.

Lenke til kommentar
hvor mye kan en redesignet kjerne ha noe å si i forhold til ytelsen av skjermkortet?.

Ganske mye. Som nevnt kan man si at Xenos (C1/R500) har kun 3 "pipelines", men den tar likevel 250M+ transistorer (mot 160M på R420) og det er lite tvil om at den er raskere enn R520. Det som er viktig er shader fill/ops og ikke hvor mange peak pixler kortet kan skrive ut til framebufferet per klokke og antall pipelines sier lite om shader ops per klokke. Mao, få pipelines som gjør mye arbeid kan være bedre enn mange pipelines som gjøre lite arbeid per klokke. Antall pipelines sier stadig mindre om ytelsen og det blir stadig vanskligere å definere pipelines. 7800GTX har ikke økt antall pixel writes per klokke, som i likhet med 6800Ultra/GT er 16 (32 i non-texturing tilfeller). Pixel writes per klokke er noe hva pixel pipelines tidligere har blitt referert til. Mao, per en slik definasjon har 7800GTX også bare 16 pipelines.

 

vist ati lanserer r520 med 16 pipelines vil nok mange velge nvidia.

Tror du heller ikke folk vil velge utifra ytelsen, features og bildekvaliten fremfor hvor mange pipelines kortet har? Og selvfølgelig prisen da.

 

r520 kjernen er basic den samme kjernen som ati har hatt siden r300.

eneste forskjellen mellom r300 og r520 er at r520 har støtte for ps3.0 men det har ikke r300.

 

hadde forventet meg minst 24 pixel pipelines og 8 vertical pipelines.ønsket meg et ati kort med 32 pixel pipelines og 10 vertial pipelines med 600mhz core og 1400 minne,i steden får vi et oppfreshet x850 kort.

Hvor tar du dette ifra?

 

Dave Baumann kommenterer om at R520 vil behøve nye drivere:

Its a development from the R300 architecture, it its not the same - at the most basic level there is a large difference between the shader capabilities which will require new shader compiler optimiser, and that doesn't even consider the architectural differences.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...