Jump to content
Sign in to follow this  
PCBrukeren

Whitebox og kundebehandling

Recommended Posts

Det dukker av og til opp meldinger om Whitebox.no og her kommer en til.

 

Tidligere i sommer kontaktet jeg dem vedrørende kjøp av et barebone system. D.v.s maskin uten CPU, disk og RAM.

 

Etter litt frem og tilbake kom selgeren med et tilbud på systemet til CL70. Det har i følge nettsidene TV tuner og ATI X600 skjermkort med 128 MB minne. Jeg aksepterte tilbudet da det var et skjermkort med eget minne og ikke integrert som så mange andre bærbare PC'er har.

 

Da jeg fikk systemet ble jeg litt overrasket. Den hadde for det første feil farge på lokket. Modellen jeg bestilte skal være rød og den jeg fikk var grå. Ingen stor sak, tenkte kanskje det var flere farger.

 

Største overraskelsen kom da jeg monterte og installerte operativsystem på den. Det var ikke TV tuner i den og heller ikke det skjermkortet som ble lovet, samt feil brikkesett. De hadde rett og slett sendt meg feil barebone. Barebonen jeg hadde bestilt var Compal DL70, ihvertfall fikk jeg inntrykk av at jeg hadde bestilt den. Men jeg fikk DL71 som er litt dårligere enn DL70.

 

Jeg tok så kontakt med Whitebox og etter flere dager fikk jeg beskjed om at jeg hadde fått det jeg hadde bestilt. Men etterhvert tok en selger ansvar og sa at de skulle fikse dette og oppgradere PC'en kostnadsfritt.

 

Jeg sendte den inn og måtte purre på Whitebox for at de skulle hente den på sitt postkontor. Den lå nesten en uke der før de hentet den.

Jeg sendte samtidig en melding til firmaet for å få en bekreftelse på hva de hadde fått beskjed om å gjøre. Tross mange purringer fikk jeg aldri svar på det.

 

Da jeg fikk PC'en i retur var ingenting gjort og nå satte de seg helt på bakbeina. Jeg hadde fått hva jeg hadde betalt for, dermed basta. Selv med e-post som bevis sto de på sitt.

 

Jeg ble da irritert og krevde å få hevet kjøpet, og det var ikke noe problem. Det var bare å sende inn varene. Jeg har bedt om returnummer og en skriftlig bekreftelse på dette, men så langt svarer ingen i firmaet lenger. Ringer jeg, kommer jeg til en telefon som er sperret. Jeg er redd hvis jeg sender inn utstyret blir det liggende på posten for så å komme i retur til meg. Og enda lenger må jeg nok vente på penger. Noen som har erfaring med returer til Whitebox?

 

En lang sak, men jeg vil på det sterkeste fraråde alle å handle hos Whitebox. De er dønn useriøse og svarer ikke på henvendelser og spørsmål.

Share this post


Link to post

Whitebox er et annerkjent merke... så du skal være trygg der.

Mange gode PC`er har de også.

Merkelig er hvordan behandling du har fått, men håper det løser seg for deg.

Share this post


Link to post
Whitebox er et annerkjent merke... så du skal være trygg der.

Mange gode PC`er har de også.

Merkelig er hvordan behandling du har fått, men håper det løser seg for deg.

haha! annerkjent for å ha en råtten kundesupport. Finnes jo sikkert 100 tråder om akkurat de her.

Share this post


Link to post
Whitebox er et annerkjent merke... så du skal være trygg der.

Mange gode PC`er har de også.

Merkelig er hvordan behandling du har fått, men håper det løser seg for deg.

Hehe, nja... annerkjent for elendig support og for å være et lite ryddig selskap. Jeg hadde aldri bestilt noe derfra... skjønner ikke at folk FORTSATT gidder å kjøpe ting derfra. Du får oftest den varen du har bestilt, men ingen service, ingen garanti, ingen hjelp.... du er overlatt til deg selv.

Share this post


Link to post

Det var det jeg også trodde. Brikkesettet på barebonen jeg fikk heter Intel 915GM, mens DL70 har 915PM som visstnok er det bedre brikkesett.

 

Siden mange av meldingene vedrørende kritikken var over 1 år gamle trodde jeg de hadde bedret seg, men der tok jeg feil.

 

Det var også noen lure hoder som sa at Whitebox var de eneste som solgte løse barebones fra Compal.

 

Saken har tatt en litt annen vending og jeg avventer nå svar fra Whitebox. Mulig de har sett denne saken. Har forøvrig sagt til dem at jeg kom til å poste et innlegg her.

Share this post


Link to post

Stort sett samme brikkesett. Forskjellen er skjermkort. På den du fikk så er det integrert, mens andre brikkesettet så er det dedikert skjermkort. Det er samme brikkesett uansett. Når det gjelder Compal så selger også Netshop slike.

Share this post


Link to post
Whitebox er et annerkjent merke... så du skal være trygg der.

Mange gode PC`er har de også.

Merkelig er hvordan behandling du har fått, men håper det løser seg for deg.

Eneste whitebox er anerkjente på, det er dessverre umuligheten sin når det gjelder service!

 

Trådstarter: Her må du så fort som mulig ta kontakt med forbrukerrådet. De vil megle mellom deg og whitebox, og saken vil evt komme til forbrukertvistutvalget.

 

Litt lover du kan bruke:

 

§ 15. Tingens egenskaper

 

Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen.

 

§ 16. Mangel

 

Tingen har en mangel dersom

a) den ikke er i samsvar med ett eller flere av kravene i § 15

b) selgeren ved kjøpet har forsømt å opplyse om forhold ved tingen eller dens bruk som han eller hun burde kjenne til, og som forbrukeren hadde grunn til å regne med å få, dersom unnlatelsen kan antas å ha virket inn på kjøpet

c) den ikke svarer til opplysninger som selgeren i sin markedsføring eller ellers har gitt om tingen eller dens bruk, dersom selgeren ikke viser at opplysningene før kjøpet er rettet på en tydelig måte, eller at de ikke kan ha innvirket på kjøpet

d) nødvendige opplysninger om installering, montering, bruk, stell og oppbevaring ikke følger med tingen.

 

Første ledd bokstav c gjelder tilsvarende for opplysninger noen annen enn selgeren har gitt på tingens innpakning, i annonse eller annen markedsføring på vegne av selgeren eller tidligere salgsledd.

 

Forbrukeren kan ikke gjøre gjeldende som en mangel noe han eller hun kjente eller måtte kjenne til ved kjøpet.

 

Forbrukeren kan ikke gjøre gjeldende som en mangel noe som har sin årsak i materialer som er levert av forbrukeren. Dette gjelder likevel ikke dersom selgeren på grunn av materialenes uegnethet burde ha frarådet bruken av dem.

 

§ 27. Reklamasjon

 

Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen.

 

Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Dette gjelder ikke så langt selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid. Fristene etter første og annet punktum gjelder heller ikke dersom det foreligger en mangel etter § 15 annet ledd bokstav g.

 

Reklamasjon kan i stedet fremsettes overfor den som etter avtale med selgeren har påtatt seg å avhjelpe mangler.

 

Hvis forbrukeren ikke reklamerer i tide, tapes retten til å gjøre mangelen gjeldende. Dette gjelder ikke dersom selgeren har opptrådt grovt uaktsomt eller for øvrig i strid med redelighet og god tro.

 

§ 30. Gjennomføring av avhjelp

 

Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren. Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.

 

§ 31. Prisavslag

 

Dersom mangelen ikke rettes eller tingen omleveres i samsvar med §§ 29 til 30, kan forbrukeren kreve et passende prisavslag slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand på leveringstiden.

 

§ 32. Heving

 

I stedet for prisavslag etter § 31 kan forbrukeren heve avtalen, unntatt når mangelen er uvesentlig.

 

---------------------------------

For å ta det litt skritt for skritt. Så lenge du har blitt opplyst av selger at varen inneholder X og Y, og den IKKE gjør det, så har varen en mangel. Denne mangelen SKAL selger fikse for deg kostnadsfritt. De har 2 forsøk på å fikse mangelen.

 

Om mangelen ikke rettes, kan du som kunde enten kreve prisavslag, eller, så lenge mangelen ikke er uvesentlig - heve kjøpet!

 

Noe som burde være greit å få igjennom, det skulle normalt sett ikke være vanskeligere enn "enten fikser dere dette, eller så skal pengene jeg betalte for pcen settes inn på konto xxxx, og fraktlapp for retur av pc sendes til yyyyy.

 

Men ja..noen firmaer er ikke helt så gode til å følge lovverket.

Edited by Alastor

Share this post


Link to post
Whitebox er et annerkjent merke... så du skal være trygg der.

Mange gode PC`er har de også.

Merkelig er hvordan behandling du har fått, men håper det løser seg for deg.

Jeg tror jeg velger å ta den posten der som det beste innslaget av sarkasme på HW.no i dag :!:

Share this post


Link to post

He-he. Whitebox har ikke fått den beste omtalen i pc-world norge heller. De mente det var ikke helt trygt å handle med dem siden det er et en-manns foretak.

 

Du kan få store problemer med garanti bla. dersom han legger ned hele virksomheten.

 

Jeg er iallefall skeptisk til dem etter diverse poster på dette forumet. :thumbdown:

 

"under lupen" seksjonen i pc-world norge hadde også en sak med dem i hovedrollen. En kunde som ville heve kjøpet hadde store problemer. Etter svært mange telefoner og mailer så fikk kunden til slutt beskjed om å møte en representant for whitebox på en kafe, der han leverte tilbake den bærbare pc`n og fikk tilbakebetalt beløpet i sedler (!)

 

Lukter ugler i mosen spør du meg!

 

Hva er dette for slags seriøs forretning? :no:

Edited by Mr_Jonez

Share this post


Link to post

He-he. Whitebox har ikke fått den beste omtalen i pc-world norge heller. De mente det var ikke helt trygt å handle med dem siden det er et en-manns foretak.

 

Du kan få store problemer med garanti bla. dersom han legger ned hele virksomheten.

 

Jeg er iallefall skeptisk til dem etter diverse poster på dette forumet.

 

"under lupen" seksjonen i pc-world norge hadde også en sak med dem i hovedrollen. En kunde som ville heve kjøpet hadde store problemer. Etter svært mange telefoner og mailer så fikk kunden til slutt beskjed om å møte en representant for whitebox på en kafe, der han leverte tilbake den bærbare pc`n og fikk tilbakebetalt beløpet i sedler (!)

 

Lukter ugler i mosen spør du meg!

 

Hva er dette for slags seriøs forretning

 

 

 

nårde gjelder EK så blir eieren personlifg ansvarlig....

og den personen vil da bli skyldig til deg personlig...

og da vil den personen måtte betale deg tilbake av egen formue....

AS vil bare slettes og du som kunde har derimot ingenting og si.........

 

bare så du hvet det startet røkke enkeltmannsforetak.......

Share this post


Link to post

Nå har eg ingen erfaring med Whitebox. Men når de bruker denne teksten om en bærbar PC til 5999kr +moms........

"Otto Fantastico" Rå bærbar med "Alt" 

CL65 er en maskin full av topp spesifikasjoner av all den nyeste teknologien på markedet. Du kan velge om du ønsker det råeste skjermkortet eller et som er bra til vanlige enkle oppgaver. Standard kommer den med Interne HiFi høytalere som gir den en suveren lyd når du skal høre på favoritt musikken din eller se en dvd film. Ønsker du en intern tv-tuner er dette heller ikke noe problem.

..... så synest ihvertfall eg at det lukter useriøst lang vei.

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...