Gå til innhold

Sound Blaster X-Fi Fatal1ty FPS


Anbefalte innlegg

Audigy 2 er mer enn bra nok til å høre på musikk med billige høyttalere. Til musikk vil du ha mye større utbytte av bedre høyttalere eller hodetelefoner.

Dessuten, Audigy 2 er støttet i GNU/Linux og FreeBSD i tillegg til Windows gjennom emu10k1 driveren. Har også sett at Audigy 2 er rapportert til å fungere i Solaris. Se bare her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hmmmm... MIDI er noe jeg lurer på. Jeg har et keyboard (en "synth"), og skulle ønske jeg kunne spille inn noter til maskinen. Er det noen som vet hvilke kabler som egentlig må være koblet til da?
Hvis keyboardet har vanlig DIN-kontakt (rund med 5 pinner) så trenger du en overgang fra det til gameport. Du får kjøpt det i de fleste musikkforretninger.

 

På dette kortet så er det MIDI inn og ut på 5.25"-delen så du kan bruke vanlige kabler med DIN-plugg i hver ende. MIDI bruker en kabel hver vei så du trenger da to kabler for to-veis kommunikasjon (hvis du f.eks. vil spille MIDI-filer gjennom synth-delen av keyboardet).

 

Det finnes rene MIDI-interface på kort og det har også kommet en del eksterne hubber for USB. F.eks. denne: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=302289&cks=SER

Takk for svar. MIDI-kabler høres ut som et utskiftningsmodent system, er det ikke?

 

Det er mulig jeg har en kabel med game-port (som com, bare litt lengre?) i den ene enden, ikke com. Da skal det være to DIN-plugger i den andre enden, da?

 

På keyboardet er det en annen kontakt som heter "to host" (ikke bare ett) med åtte hull til pinner. Vet du hva det er, da?

 

Gjøres MIDI i software og av synthen? Hvis jeg bare har en USB-hub med MIDI og et vanlig integrert lydkort, vil huben bare ta imot signaler om hvilke instrumenter som brukes og hvilke toner de spiller og sende dem til et dataprogram som fikser resten, før det kan avspilles via lydkortet?

 

Og til slutt (jeg føler meg virkelig like hjelpeløs som en bestemor som sitter ved datamaskinen for første gang), hvordan finner jeg fort ut om et lydkort jeg lurer på å kjøpe, har MIDI-kontakt(er)? Heter det DIN i spesifikasjonene, da? Bruk av spillporten er kanskje uansett mer aktuelt?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Men hva med Dolby Digital 5.1 fra spill, går det an å sende 5.1-lyd digitalt (i f.eks. AC-3) til forsterkeren fra spill?

 

Er litt lei av å måtte sende 5.1-lyden analogt fra mitt Audigy 2 ZS-kort... :thumbdown:

 

NB: Merk at jeg nå snakker om lyd fra spill, dvs lyd som blir generert realtime på PC'en. Jeg snakker ikke om lyd fra DVD-filmer og slikt.

Lenke til kommentar

Juke mener vel muligheten for at X-fi cpu'en prosesserer lyden i EAX og sender ut datastrømmen i Dolby Digial format e.l. for ekstern D/A konvertering i en vanlig hjemmekinoreciever. Jeg har lest det meste som står om X-FI på Creative sine sider siste månedene og har ikke kommet over noe konkret info som omhandler akkurat det. Kanskje creatives eget forum er stedet for å finne ut mer eksakt om denne problemstillingen,

Lenke til kommentar

Veldig irriterende at de ikke for en gangs skyld kan implementere en standard digital utgang på disse korta! Hva med de som ønsker og kople PC --> hjemmekino digital (coax el S/DIF).

 

Ja, jeg vet noen bruker en RCA (analog) kabel fra mini.jack utgangen som sitter på alle kort, men personlig har jeg lyst til og bruke en digital kalbe- og da ikke stikkende ut foran på PC via en 5 1/4 bay... :cry:

 

Jeg har etter mye leting funnet ut at M-Audio Revolution 7.2 er et kort som passer til dette, men det kortet er igjen 2-3 år gammelt...hvorfor skal det være så vanskelig og få i pose og sekk :roll:

Lenke til kommentar
Jaja da var kortet bestilt og kommer i posten i løpet av dagen.

Kan gi litt tilbakemeldinger i doom3, bf2 og half life, cs source og etterhvert day of defeat source. =)

Ifølge dine egne estimater burde kortet være vel hjemme i stua di nå. Hva har du å tilføre om lyden i spill så langt?

Det er forresten nye drivere på www.station-drivers.com som gir mulighet for 'ultra-high' instilling i BF2..

Lenke til kommentar

Hei,

Etter å ha testa lyden så posta jeg i lydkort-delen med x-fi posten.

Men kan jo skrive her også.

 

Etter å ha innstallert kortet og satt klart hele hjemmekinoanlegget mitt, og innstallert de nødvendige driverne, så skulle jeg igang med å få oppsatt lyden korrekt.

Enkelt skulle en tro når en hadde optisk inngang,utgang, koax inngang og utgang. Det som derimot skjedde var at via de utgangene der fikk jeg bare 2.1 lyd....Veldig moro.

Dermed kunne jeg ikke benytte hjemmekinoanlegget (Forsterkeren hadde svært få innganger)

 

Plugga til headset og et Altec lansing system som jeg nå kjører i 2.1 via koax. (Misliker dermed oppsettet med ledninger, når en digital sådan burde kunne gi ut lyd i 5.1 og oppover.)

 

Men over til den virkelige testen.

Er som sagt ingen ekspert, og headset og høyttalere er ikke top of the line, men for å si det slik så merka jeg ekstrem forskjell fra et onboard lydkort og til dette kortet.

 

Battlefield2 :

 

Jeg aktiverte x-fi settings og satt på eax advanced i sound options.

Det lydbildet som åpenbarte seg for meg kontra det som var før, sammen med alt på maks på bildefronten (har 7800gtx), var bare helt ekstremt.

Med headset så fungerer den virtuelle surround-muligheten som x-fi bringer med seg bare rett og slett kjempebra. Jeg kunne til enhver tid høre hva som var til enhver kant. Ble beskutt og i løpet av et brøkdel av et sekund klarte jeg finne ut hvor fienden var via lyden. Bass og crispness av lyden var bare helt ekstremt kontra før.

Battlefield2 med høyttalere og sub på var bare enda råere. Lydgjengivelsen definerer nøyaktig hvordan jeg føler en real slagmark ville høres ut.

For min del, når jeg hadde et onboard lydkort fra før av, så var prisen på 1995 kroner, no problem for meg. Jeg nyyyyter lyden nå =)

 

Musikk :

 

Har ikke noe musikk med utrolig bra kvalitet som kan sjekkes med men selv lav kvalitets mp3 ble utrolig bra gjengitt. Det er ikke snakk om litt forskjell fra onboard men ekstrem forskjell.

Jeg må bare beklage at jeg ikke har mulighet til å sammenligne med et lignende kort, men har faktisk ikke fokusert så mye på lyden før :)

Etter å ha fått kjøpt dette kortet, så skjønner jeg ikke hva jeg tenkte på før =)

 

Merker også at lyden mellom de forskjellige modusene er forskjellig oppsatt, og passer perfekt for det de skal.

 

DVD-lyd :

 

spilte bare raskt av matrix reloaded selv om den ikke har DTS signal, bare for å teste raskt lyden.

Ekstremt bra :)

 

Beklager rotete post, men har litt hastverk med å få spilt mer her :p

cya =)

Lenke til kommentar
Jeg må bare beklage at jeg ikke har mulighet til å sammenligne med et lignende kort, men har faktisk ikke fokusert så mye på lyden før :)

Etter å ha fått kjøpt dette kortet, så skjønner jeg ikke hva jeg tenkte på før =)

Amen.

 

Det der var jo en kjempetest egentlig. Ok, så manglet de håndfaste bevisene og sammenligningene og sånn, men det er jo alltid interessant å få høre hvordan folk oppfatter forskjellene. Og når en kar som regner seg selv som en kar som ikke har fokusert så meget på lydene tidligere, plutselig blir lydfreak, da vet man at Creative i alle fall har gjort et godt stykke arbeid.

Lenke til kommentar

Hehe, ja sant det =)

Og studerer multimedia og har jobbet en del med lyd, så kun på fritiden jeg ikke har fokusert på lyd. Ble for dyrt det..kjøpte heller skjermkort :p

Så vet når lyd er bra for å si det slik =)

Men ingen som kan fortelle meg hva som må gjøres for å få 5.1 ut på noen annen måte via digital ?

Prøvd både koax og optisk nå uten at det funker.

Nye drivere hjalp ikke overhode.

Problemet ligger i at forsterkeren kun leverer ut digitalt signal, og 4.1 anlegget til datamaskinen kun leverer en ledning ut, mens creative åpenbart vil ha ledning både for front og rear høyttalere.

Noen løsning på noe slikt?

For personlig synes jeg det er horsecrap.

Lenke til kommentar

Hei,

 

tenkte jeg skulle gi enda litt mer info angående lydkortet, nå som jeg har hatt det ihvertfall litt lengre.

Hadde jo problemer med å få mer enn 2.1 ut på høyttalerne.

Problemet låg i at siden kortet har 3 moduser, så må en stille det på entertainment for å få 5.1 via digitalt.

Gaming modus gir bare 2.1 via digitalt.

Etter å endelig ha fått alt over på 5.1, så kan jeg trygt si at kortet er verdt pengene sine.

Lyden på anlegget er bedre med lyden gjennom dette lydkortet enn gjennom min egen forsterker av en eller annen grunn.

 

Det er fremdeles store problemer i Battlefield2 med å kjøre alt ultra high though. Satte på den innstillingen, og plutselig hadde jeg mye hakking og problemer med frames når jeg snudde meg ingame. Men frames per sekund var det like mye av. Dette skjedde kun etter at jeg har aktivert ultra high quality på lyden, så derfor vil jeg anta at det er pga det at jeg får sånn hakking (er jo ikke framerate problem)

Kortet har ekstremt gjennomtenkte touches, som f.eks at lyden muter seg selv litt på et program, hvis du åpner et annet program som har lyd-muligheter. Dermed er det alltid det programmet som har fokus, som har kraftigst lyd. Vet ikke om andre kort har det, men jeg likte ihvertfall det kjempegodt. Kortet har også en bar som er usynlig i øvre del av skjermen, som du kan få frem ved å bevege musa dit. Der er alt du trenger og snarveier til alle programmer som følger med. Og den pakken er egentlig ganske stor og nyttig.

Feilsjekking av høyttalere og tweaking er veldig lett, og lydmessig så tror jeg faktisk alle kan være fornøyd. En kan stille på sinnsykt mye for å få nøyaktig det lydbildet som passer.

:)

Flere som har kjøpt seg?

Im in love :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...