Jump to content
Sign in to follow this  
lthorsen

Nytt produkt defekt, hvem sitt ansvar?

Recommended Posts

Hei! Trenger litt hjelp her!

Kjøpte en ny W800i av MPX.no.

Da mobilen kom i posten var den defekt.

Hva har jeg da krav på som kunde?

Det eneste MPX kunne hjelpe meg med var en gammel lånetelefon (som skal bli sendt i posten til meg) mens jeg sender min i retur for reperasjon! (noe som vil ta lang tid...)

Dette synes jeg er fryktelig dårlig!

Når mann kjøper ett nytt produkt ønsker mann jo et produkt som fungerer 100%

Foreslo derfor å få en ny tlf tilsend, eller pengene tilbake.

Etter som MPX ikke har fler W800i på lager, er kun det siste alternativet en mulighet. Men dette vil de da altså ikke gå med på!

Hvilke rettigheter har jeg? Skal jeg tape på at mpx.no sender ut ødelagte varer?

 

Håper noen kan hjelpe!

På forhånd takk!

Edited by lthorsen

Share this post


Link to post

her er det noen alternativer:

 

under 7 dager, så kan du ta med pakning til teleservice Norge i Oslo og få den på DOA (forutsatt at alt er innenfor doa reglene)

 

er den defekt så kan du heve kjøpet da det er en vesentlig mangel

 

MPX kan sende den inn

 

Du kan besøke eget verksted

 

du kan heve kjøpet og kreve dekningskjøp

Share this post


Link to post
Du har 14 dagers angrerett på kjøp over internett, bruk den og kjøp telefonen ein annan stad.

nå forutsettes det at varen kan leveres tilbake i tilnærmet lik stand, og jeg vil vel ikke si at en defekt telefon er det (for å sette på spissen)

Share this post


Link to post

 

er den defekt så kan du heve kjøpet da det er en vesentlig mangel

 

Har nok ikke anledning til å møte opp i Oslo. Bor fortiden på en temmelig øde plass; Balestrand.

Men Christian86, hva kan jeg vise til for og få hevet kjøpet etter som varen har vesentlige mangler? Veldig greit å ha noe å vise til når jeg skal ta kontakt med MPX.

 

Håper du har tid til å svare!

Share this post


Link to post

 

er den defekt så kan du heve kjøpet da det er en vesentlig mangel

 

Har nok ikke anledning til å møte opp i Oslo. Bor fortiden på en temmelig øde plass; Balestrand.

Men Christian86, hva kan jeg vise til for og få hevet kjøpet etter som varen har vesentlige mangler? Veldig greit å ha noe å vise til når jeg skal ta kontakt med MPX.

 

Håper du har tid til å svare!

altså:

 

Når produktet har bagatellmessige mangler så vil man ikke kunne heve kjøpet. I følge hevingsparagrafen skal mangelen ikke være uvesentlig.

 

Nå legger jeg tilgrunne at ved defekt så mener du død mobil. For meg så høres dette ut som en klar DOA sak. Ergo er det også en vesentlig mangel ved produktet. Ut i fra dette så ville ikke jeg bli forundret om en domstol hadde sagt at du har krav på heving.

Share this post


Link to post

Takk skal du ha! Telefonen er ikke død, men helt ubrukelig da den restarter seg selv hele tiden (les hvert 3 min.).

 

Har igjen vært i kontakt med mpx. Etter mye om og men skal de sende meg en ny (som de ikke har på lager...???). De påstod at jeg kun hadde rett til å heve kjøpet om det ikke skapte vesentlige ulemper for selger. Kan dette være riktig?

Ulempen for dem i dette tilfelle var at de ville tape økonomisk på det?

Trodde forbrukerloven var til fordel forbrukeren og ikke selger...? merkelige greier.... ALDRI MER MPX!!

Share this post


Link to post
Takk skal du ha! Telefonen er ikke død, men helt ubrukelig da den restarter seg selv hele tiden (les hvert 3 min.).

 

Har igjen vært i kontakt med mpx. Etter mye om og men skal de sende meg en ny (som de ikke har på lager...???). De påstod at jeg kun hadde rett til å heve kjøpet om det ikke skapte vesentlige ulemper for selger. Kan dette være riktig?

Ulempen for dem i dette tilfelle var at de ville tape økonomisk på det?

Trodde forbrukerloven var til fordel forbrukeren og ikke selger...? merkelige greier.... ALDRI MER MPX!!

Altså:

 

Omleverings/avhjelpsparagrafen sier dette:

 

 

så lenge det ikke volder selger vesentlig ulempe. Dog ved heving så er dette irrelevant. Så han som sa dette hos mpx.no kan jo legge igjen en post med begrunnelse, så får vi se hva andre skriver.

Edited by Christian86

Share this post


Link to post
Takk skal du ha! Telefonen er ikke død, men helt ubrukelig da den restarter seg selv hele tiden (les hvert 3 min.).

 

Har igjen vært i kontakt med mpx. Etter mye om og men skal de sende meg en ny (som de ikke har på lager...???). De påstod at jeg kun hadde rett til å heve kjøpet om det ikke skapte vesentlige ulemper for selger. Kan dette være riktig?

Ulempen for dem i dette tilfelle var at de ville tape økonomisk på det?

Trodde forbrukerloven var til fordel forbrukeren og ikke selger...? merkelige greier.... ALDRI MER MPX!!

Forbrukerkjøpsloven følges her av mpx. Les den før du uttaler deg :).

 

Forbrukerkjøpsloven sier at du har rett til å heve kjøpet ved 3. gang med SAMME feil på din mobiltelefon.

 

Her har feilen kun oppstått 1 gang, og dermed har du rett til å få feilen fikset kostnadsfritt av mpx (de skal blandt annet dekke porto for tilbakesending av defekt telefon samt tilsending av ny), enten ved reparasjon, eller omlevering. Det enkleste for mpx, og som er det eneste du faktisk har krav på er reparasjon. MEN, siden SE har noe som heter DOA (død ved ankomst), så får du en ny telefon med en gang mot at du sender inn den gamle.

 

Dette er IKKE en rettighet du har etter forbrukerkjøpsloven, det er faktisk et punkt hvor garantien er bedre enn reklamasjonsretten.

 

Ser ikke helt hva mpx har gjort dårlig her.

 

EDIT: Ser at varen ikke er på lager, dette er også greit da avhjelp (retting av feilen din ved reparasjon eller omlevering) skal foregå innen rimelig tid, noe som er mellom 2-3 uker. Dermed har mpx 3 uker på seg til å få sendt deg en ny telefon. Siden de ikke har en telefon på lager nå, har du krav på lånetelefon mens du venter på den nye telefonen! Og dette har du blitt tilbudt :)

Edited by Alastor

Share this post


Link to post
Du har 14 dagers angrerett på kjøp over internett, bruk den og kjøp telefonen ein annan stad.

nå forutsettes det at varen kan leveres tilbake i tilnærmet lik stand, og jeg vil vel ikke si at en defekt telefon er det (for å sette på spissen)

Når telefonen var defekt ved ankomst er den i samme stand om den leveres tilbake defekt.

Share this post


Link to post

Akkurat, du kan jo vente på telefonen dersom dei klarer å fikse den, eller få den reparert 3 ganger for så å heve kjøpet.

Share this post


Link to post
Du har 14 dagers angrerett på kjøp over internett, bruk den og kjøp telefonen ein annan stad.

nå forutsettes det at varen kan leveres tilbake i tilnærmet lik stand, og jeg vil vel ikke si at en defekt telefon er det (for å sette på spissen)

Når telefonen var defekt ved ankomst er den i samme stand om den leveres tilbake defekt.

Men hvorfor skal kjøper betale porto når han kan få det dekket gjennom reklamasjonsretten? :)

Share this post


Link to post
§ 32. Heving

 

      I stedet for prisavslag etter § 31 kan forbrukeren heve avtalen, unntatt når mangelen er uvesentlig.

 

Nå mener jeg å huske at vi har denne diskusjonen før. Der har enkelte påpekt at §32 ikke er noe som må følge §30.

Ergo så vil en vesentlig mangel som en død telefon (og så kort etter levering) kunne medføre hevingsrett uten at man har gjennomført tre avhjelp.

 

men nå er jeg skit trøtt så orker ikke utdype :p

Share this post


Link to post

§32 følger §31, og §31 følger §30. Jeg kan ikke huske at vi to har ahtt denne diskusjonen iallefall, jeg mener uansett at §32 har med §30 å gjøre.

 

§ 31. Prisavslag

 

Dersom mangelen ikke rettes eller tingen omleveres i samsvar med §§ 29 til 30, kan forbrukeren kreve et passende prisavslag slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand på leveringstiden.

 

§ 32. Heving

 

I stedet for prisavslag etter § 31 kan forbrukeren heve avtalen, unntatt når mangelen er uvesentlig.

 

Disse paragrafene går sammen etter min tolkning, skjønner ikke helt hvordan man kan tolke det på noen annen måte (med argumenter for å backe det opp), men jeg er ikke eksperten her. Nagel kan kanskje belyse dette? :)

Share this post


Link to post

ah... takk! ... nei seriøst, skrev mao. i håp om at noen kunne komme med en konklusjon... men takk for oppklaringen :!:

Får foresten tilbakebetalt pengene fra mpx, så saken er på en syk måte ute av verden... er nå på jakt etter noen som fortsatt har inne en w800i...

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...