Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hvordan er videregående?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan vel fortelle litt om hvordan det var på Bergen Handelsgymnasium for meg ifjor (Grunnkurs).

 

Faglig sett var det mye det samme. Du hadde stort sett de samme fagene (Med unntak av musikk og kristendom og livssyn). Dog stiger nivået et par hakk. Stort sett som ungdomskolen faglig med andre ord. Til vår-perioden skal du velge en av to matte-linjer. Dette er mx og my. De fleste kapitlene er de samme, men my har færre mål og det er indre å gjøre. Derfor får du bedre tid til å lære deg det du skal.

 

Sosialt sett er videregående en fin ting. Du blir kjent med nye personer, og stikker på fester med folk og slikt. Er vel egentlig ikke så mye mer å si om det vel.

Lenke til kommentar

Allmennfag i forhold til ungdomsskolen er...mindre lekser, mer ansvar for egen læring, stilles høyere krav til deg, friere enn uskolen, nye venner, nytt miljø, et mer avslappet miljø enn uskolen etter min mening.

 

Og som folk sier her, første året, grunnkurs, er ikke så veldig forskjellig fra 10. klasse. Vk1 og Vk2 blir det mer valgfag og du får mer fag som interesserer deg.

Lenke til kommentar
Allmennfag i forhold til ungdomsskolen er...mindre lekser, mer ansvar for egen læring, stilles høyere krav til deg, friere enn uskolen, nye venner, nytt miljø, et mer avslappet miljø enn uskolen etter min mening.

 

Og som folk sier her, første året, grunnkurs, er ikke så veldig forskjellig fra 10. klasse. Vk1 og Vk2 blir det mer valgfag og du får mer fag som interesserer deg.

Det tror jeg er feil, det kan umulig være mindre lekser. Mener du at det er sånn at man velger hva man vil gjøre hjemme, og at noen velger å ikke gjøre lekser?

Lenke til kommentar

Lekser på VGS er nokså individuelt. Det blir i hvertfall bare sjeldent sjekka om du har gjort leksene dine. Derfor heter det "ansvar for egen læring". Du skal ta ansvaret selv, læreren skal ikke behøve å passe på alle elevene som småbarn når det gjelder lekser.

 

Så hvis du faktisk gjør leksene i alle faga, så har du MYE mer lekser enn på u.skolen. Men det er opp til en selv. Husk at VGS er HELT avgjørende for hva du blir videre.

Lenke til kommentar
Allmennfag i forhold til ungdomsskolen er...mindre lekser, mer ansvar for egen læring, stilles høyere krav til deg, friere enn uskolen, nye venner, nytt miljø, et mer avslappet miljø enn uskolen etter min mening.

 

Og som folk sier her, første året, grunnkurs, er ikke så veldig forskjellig fra 10. klasse. Vk1 og Vk2 blir det mer valgfag og du får mer fag som interesserer deg.

Det tror jeg er feil, det kan umulig være mindre lekser. Mener du at det er sånn at man velger hva man vil gjøre hjemme, og at noen velger å ikke gjøre lekser?

For det første, Atomet, du har ikke begynt på videregående engang, det har Nevnarion.. For det andre; mye vits i å spørre når du avviser hans erfaring med "det tror jeg er feil".. næææ.. skjønner poenget ditt, men litt dumt var det å si det på den måten.. :p

Lenke til kommentar

Jeg vil si ungdomsskolen og VGS har en stor forskjell, iallfall på allmenn hvor jeg gikk. På ungdomsskolen var det en haug med folk som var helt umotiverte til å gå på skolen, og kritiserte/mobbet de som ville klare noe faglig sett. På VGS er det mindre slike. De som ikke klarer noe, slutter enten selv, eller starter ikke der i det hele tatt. Unntaket er de som prøver sitt beste, men likevel ikke får toppkarakterene. Slik jeg ser på det er de som går på allmenn på VGS mer motivert enn hva folk er på ungdomsskolen, og dette gjør miljøet i klassen MYE bedre.

Lenke til kommentar
For det første, Atomet, du har ikke begynt på videregående engang, det har Nevnarion.. For det andre; mye vits i å spørre når du avviser hans erfaring med "det tror jeg er feil".. næææ.. skjønner poenget ditt, men litt dumt var det å si det på den måten.. :p

Herregud da, hvis du i det hele tatt hadde giddet å lese Dr. X sin post så ser du at det er mer lekser på vgs. Hvis Nevnarion ble såret over det jeg sa, så beklager jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...