Gå til innhold

Fysisk avstraffelse i militæret


Bro2

Anbefalte innlegg

Hei

 

Hadde en diskusjon her en dag om fysisk avstraffelse i militæret.

Hvis det skulle være noen tvil så menes det ikke avstraffelse som pisking, slag osv, men hardt arbeid som pushups, situps osv...

 

Det jeg mente var at hvis man var del i en frivillig tjeneste som f.eks. befalopptak og lignende så er det lov med fysisk avstraffelse i og med at man til en hver tid kan si "Nei, dette vil jeg ikke være med på!". Da ryker du selvfølgelig ut, men du slipper også avstraffelsen.

Er du del i en vanlig førstegangstjeneste derimot er det ikke lov.

 

Er det noen som har oversikt over dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja som du sier så er det forskjell på fysisk avstraffelse på befalskole og førstegangstjeneste. På befalskole kan men bli tvunget til hva som helst.

Men på f.g.tjeneste er praksisen sånn at det er bare tillatt sålenge befalet utfører det samme sammen med deg, feks at dere tar pushups sammen. De kan ikke tvinge deg til å gjøre noe uten å være med på det selv.

Lenke til kommentar
Du skal vel ikke lyde ordre som stritter imot Geneve konvensjonen (elns)

Den jevne soldat har ikke inngående kjennskap til Geneve- og Haagregler, jf. undersøkelser som er gjort på området.

 

 

For øvrig praktiseres vel ulike former for fysisk avstraffing fortsatt. Måtte selv ut på en ikke altfor koselig 3-mils løpetur etter at jeg viste litt for mye initiativ under en joggetur tilbake fra Slottet (la oss bare si den inkluderte en liten snarvei på skinner).

 

Hva som er lov er en ting, hva som gjøres en helt annen.

Lenke til kommentar
Du skal vel ikke lyde ordre som stritter imot Geneve konvensjonen (elns)

Det er nå forholdsvis irrelevant for førstegangstjenesten sin del. Jeg ser ikke for meg at å slakte ned en hel landsby inngår som et element under en øvelse.

Jeg ser ikke for meg at å slakte ned en hel landsby inngår som et element under en øvelse.

jojo, standard førstegangstjeneste.

 

Når det gjelder fysisk avstraffelse så er ikke den så ille som mange vil ha det til. Det er et kultursjokk i starten men det er ikke så ofte befalet er tullinger. Noen ganger gir befalet strenge fysiske straffer eller tjenester som kan virke nedverdigende, men det er nesten bare når rekruttene gjør dumme feil som ikke må gjøres om igjenn som f. eks å la våpenet sitt ligge å slenge.

Lenke til kommentar

De har ikke lov å slå deg eller noe sånt, men de kan faktisk jævles med deg til en viss grad. Har hørt om en kar som har fått nissevakt om natten, fordi han sa til befal at nissen stjal ett eller et annet (husker ikke nøyaktig hva det var) som skulle være der, om natten. Da svarte befalet ganske elegant: "Ja, da får vi sette ut nissevakt, da!"- Personen fikk nissevakt 2 netter på rad.

Endret av Aleks_r
Lenke til kommentar
De har ikke lov å slå deg eller noe sånt, men de kan faktisk jævles med deg til en viss grad. Har hørt om en kar som har fått nissevakt om natten, fordi han sa til befal at nissen stjal ett eller et annet (husker ikke nøyaktig hva det var) som skulle være der, om natten. Da svarte befalet ganske elegant: "Ja, da får vi sette ut nissevakt, da!"- Personen fikk nissevakt 2 netter på rad.

historen finner dere her hvis noen føler for og lese den.

Lenke til kommentar

Jeg er i førstegangstjenesten (rekrutten) nå, vårt befal gir oss ofte "belønning" (belønning siden dette gjør oss i bedre form).

 

 

dvs. armhevinger, sit-ups osv.

 

dog, jeg tror vi villte fått de uansett.

 

sto en liste med "myter" iopplysningshefte vi fikk første dagen. (boka skulle liksom avkrefte disse mytene).

 

så langt har vi fått bekreftet 4 av 5 myter.

Endret av hageby1
Lenke til kommentar
.

 

så langt har vu fått bekreftet 4 av 5 myter.

Og de er? Ble litt nysgjerrig.

husker ikke lista akkurat nå (på perm), men f.eks.

 

du vil ikke høre "synd, trist, leit" når xx sjedde.

 

var noe i den duren, har hørt akkurat det sitatet fra flere befal.

kan vise lista når jeg kommer tilbake på mandag.

Lenke til kommentar

Tviler på at jeg skal i militæret av ulike grunner, men om jeg skal det, kan jeg love at jeg ikke skal herses med.

 

Forresten, broren til farfaren min og noen av vennene hans ga en sersjant ultimat juling etter at han var drittsekk mot dem. Han var en syk sadist, og kunne godt finne på at de skulle sleike skoene hans. Det gikk en uke, og han fikk alvorlig grisebank. Det skjedde ingnenting med de som gjorde det, og sersjanten ble snillere :)

Lenke til kommentar

militæret var morro det. brodern dro akkruat inn, nesten så jeg misunner han (rent bortsett fra lønna). befalet er ikke idioter i utgangspunktet, men hvis du er idiot, så blir de idioter tilbake...

 

ang det med push-ups osv, så har de ikke lov til å si at du skal ta 20 push-ups fordi du ikke har barbert deg, med mindre de tar de sammen med deg (noe de gladelig gjør :D)

 

nei...heia militæret, er noe de fleste har godt av. er fremdeles det gutter blir menn.

Lenke til kommentar
militæret var morro det. brodern dro akkruat inn, nesten så jeg misunner han (rent bortsett fra lønna). befalet er ikke idioter i utgangspunktet, men hvis du er idiot, så blir de idioter tilbake...

Befalet er stort sett noen maktsyke drittsekker som egentlig ikke har noe bedre å ta seg til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...