Gå til innhold

Opera Mini


Anbefalte innlegg

Er det nokon som har rekna på kostnadene ved bruk av opera?

 

Har forsøkt under og er dette feil vil eg gjerne få tilbakemelding på det.

 

Eg har telenor privat +

 

20 kr pr. Mb

Først tek eit lite utval med sider og finn gjennomsnittsstørrelsen på desse:

 

startsiden.no 20 kb

vg.no 116

caplex.no 44

amobil.no 65 kb

Totalt 245 kb dvs ca 60 kb i snitt pr side.

 

Lat oss sei at du er innom 15 sider pr dag, noko eg meiner ikkje er urealistisk viss du ser litt på nyheter, sjekker webmail osv. Det blir tilsaman ei nedlasting på 900 kb. Det vil igjen sei ein pris på 18 kr. Gjer ein dette kvar dag vil kostnadane bli på 540 kr i månaden! Det er rett og slett svindyrt! Eg kan jo få ein kongebreiband for den prisen på pcen.

 

Kvifor Opera då?

Opera fungerar utmerka på mobilen og lesbarheita er kjempebra. Det er veldig greit og kunne ha den tilgangen når du er langt frå anna oppkopling og du MÅ inn og finne ut av noko. Det kan vere at diskusjonen med gutta på hyttetur endar opp med at ein må berre finne svaret --> caplex.no.

 

Konklusjon: Opera er kjempebra, men vis varsemd ved bruk... ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

stone71: Regnet du nå størrelsen på sidene etter at de er pakket ned for oversending til mobilen, eller før (slik de fremstår i en nettleser for PC)?

 

Uansett så er det ikke alle som er like dyre som Telenor Privat +. F.eks koster Talkmore 10 kr/MB, Mobyson (som jeg har) 8kr/MB. Med bruksmønsteret du skisserer vil en overgang fra telenor privat + til mobyson redusere regningen fra 540kr til 216kr måneden (60% reduksjon i prisen). De 324 kr man sparer per måned kan man f.eks bruke på å øke fra kjipt til konge bredbånd hjemme :D (For ikke å snakke om alt man sparer på ringepriser, SMS, MMS, månedspris osv ;) )

Lenke til kommentar
På min 6230 funka det uten problemer. Kan nå lese amobil.no på mobilen! Knall :thumbup: (ikke at jeg kommer til å gjøre det alt for ofte, for å bruke pcen er hundre ganger lettere :p)

Får opp "kan ikke koble til tjeneren" på min W800.

Kommer inn på andre sider med GPRS,som f.eks. google-søk.

Får samme feil på min K750i :(

om det er noe som helst likt med min T610 så må dere passe på å skifte wap profil over til data/modem profilen.

 

jeg har 3 profiler under wap:

 

*gprs internett

*wap gprs

*mms gprs

 

vanligvis står den på wap gprs, men for å bruke javaprogrammer som vil på nettet må jeg gå inn å skifte over til gprs internett. for så å surfe wap så må jeg skifte tilbake til den i midten.

 

navnene kan godt være forskjellig alt etter som leverandør osv men er verd å sjekke.

 

og om dette var bortkastet skriving så beklager jeg det...

Lenke til kommentar
Eg rekna på størrelsen etter omgjeringa til tv2.no, så det er str. på nedlastinga til mobilen. Klart det er forskjell på prisen frå tilbydar til tilbydar, men uansett synest no eg at prisen er stiv...

jepp jepp, 1kr MB hadde holdt lenge. men aller helst skulle en nok hatt flat pris.

eller vent, det har en. om en bestiller seg pcmcia kort fra netcom med enten edge eller 3G støtte (og bor i rette området).

Lenke til kommentar
bra noen med t610 faktisk får saken til å funke. her tryner den over en lav sko.

Nå skal det sies at jeg kjøpte den (ny) i fjor sommer, altså godt og vel et år etter lansering. Så jeg regner med at programvaren er av en nokså ny og nokså feilfri versjon.

mest sansynlig. tabba mi var at jeg kastet meg over den når den var helt ny så jeg har nok første generasjon firmware på denne. og her i området er det ingen steder som gjør drop in oppdatering, som jeg vet om.

Lenke til kommentar
hmm...funket ikke til min D500..Fikk feilmelding om at tilgangen var begrenset, og fikk ikke opp noen nettsider..Noen fler som har prøvd, eller vet hva jeg gjør feil?!?!

Funka helt fint med min D500 i går, men så i dag får jeg samme feilmelding som deg:

Først bruker den laang tid på Oversetter, så kommer det "An unexpected error occurred. Your browsing experience might be limited."

 

Noen som vet hva problemet er?

Lenke til kommentar

Opera mini fungerer flott på min K700. Dem som laster ned bør lese hjelp menyen i programmet om snarveier m.m. Da noen poster spørsmål som lett besvares i hjelp menyen!

 

Har såvidt bruk programmet ennå da, og feilrettinger/oppdateringer kommer nok :o)

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
hmm...funket ikke til min D500..Fikk feilmelding om at tilgangen var begrenset, og fikk ikke opp noen nettsider..Noen fler som har prøvd, eller vet hva jeg gjør feil?!?!

Funka helt fint med min D500 i går, men så i dag får jeg samme feilmelding som deg:

Først bruker den laang tid på Oversetter, så kommer det "An unexpected error occurred. Your browsing experience might be limited."

 

Noen som vet hva problemet er?

Ok, jeg fant det ut....jeg måtte endre APN under serverinstillinger fra "wap" til "internet"

Lenke til kommentar
hmm...funket ikke til min D500..Fikk feilmelding om at tilgangen var begrenset, og fikk ikke opp noen nettsider..Noen fler som har prøvd, eller vet hva jeg gjør feil?!?!

Funka helt fint med min D500 i går, men så i dag får jeg samme feilmelding som deg:

Først bruker den laang tid på Oversetter, så kommer det "An unexpected error occurred. Your browsing experience might be limited."

 

Noen som vet hva problemet er?

Ok, jeg fant det ut....jeg måtte endre APN under serverinstillinger fra "wap" til "internet"

ahaaa....supert....der lå løsningen ja, nå funker det fett..takker og bukker;)

Lenke til kommentar
På min 6230 funka det uten problemer. Kan nå lese amobil.no på mobilen! Knall :thumbup: (ikke at jeg kommer til å gjøre det alt for ofte, for å bruke pcen er hundre ganger lettere :p)

Får opp "kan ikke koble til tjeneren" på min W800.

Kommer inn på andre sider med GPRS,som f.eks. google-søk.

Får samme feil på min K750i :(

samme feil her med min K750.. noen som vet hvordan man fixer ?

Lenke til kommentar

LES HER OM PRISER: :hmm:

Opera er per dags dato helt gratis, dvs. programmet koster ikke noe. Opera tar ikke betalt for hverken bruk eller programmet.

 

Hva det koster å bruke Opera mini avhenger av hvilken operatør du har, og hva slags abonnemnet du har hos den operatøren. Alle operatører (telenor, Netcom, Chess o.sv.) har egne priser for datatrafikk ved bruk av wap og internet på mobiltelefon.

Siden det eksisterer en liten jungel av ulike abonnement (både med regning i posten eller kontantkortvariant) hos ulike operatører, er det vanskelig å si hva bruken koster til dem som spør her.

Du må se på hjemmesiden til din operatør, og klikke på link til priser, eller ringe supporttelefon til din operatør for å vite hva wap og/eller internettbruk koster.

 

Dette virker kanskje selvsagt for noen, men jeg har merket at slike spørsmål går igjen noen steder. Du betaler kun for datatrafikken, som blir fakturert/trukket hos din operatør.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
LES HER OM PRISER:   :hmm:

Opera er per dags dato helt gratis, dvs. programmet koster ikke noe. Opera tar ikke betalt for hverken bruk eller programmet.

Angående den formuleringa: Det er vel mulig at Opera kan velge å ta seg betalt for Opera Mini i fremtiden?

Det fremkommer ikke på noen måte at Opera kommer til å ta betalt i fremtiden, men slikt vet man jo strengt talt ikke.

Dette er et ganske nytt produkt, og det er jo en ekstern datamaskin som foretar arbeidet med å tygge ferdig sidene som sendes til din mobil. Så det er jo ikke utenkelig at Opera/ aktuell samarbeidsparner kan ta noe betalt i fremtiden for tjenesten dem tilbyr.

Dette er ren spekulasjon fra min side.

Gjenerelt så vet man aldri om det som er gratis i dag kanskje kan bli en betaltjeneste senere....! :dontgetit:

 

Det er nok svært lite trolig at Opera mini vil koste noe i fremtiden (altså noe mer enn datatrafikken operatøren belaster deg for).

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Opera Mini, nå med Entry fra Telenor.. Eksempelvis kan Opera utvikle egen utgave av Opera Mini som er låst til Telenor-relatert hjemmeside og samtidig f.eks. er nedstrippet i funskjonalitet eller som inneholder funksjonalitet som kun folk med abbonement fra Telenor kan benytte! Mange muligheter her, og nå brukte jeg Telenor som et eksempel.. kunne like gjerne vært Netcom, Chess, Tele2, Nokia, Sony Ericsson osv..

 

Mens man etter hvert må betale hvis man ønsker full funksjonalitet og vil slippe unna "branding" i programvaren til Opera.. Hvem vet!?

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...