Gå til innhold

Opera Mini


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En annen ting som ikke er nevnt i testen er GRUNNEN til at det går såpass mye fortere.

 

Grunnen er at Opera laster all data gjennom Opera Mobile Accelerator, noe som gjør at den faktiske overføringsmengden blir mye mindre. Samtidig kutter den ned på kvaliteten på bilder o.l. slik at kun den datamengden som er tilpasset ditt skjermbilde blir overført. Man har også muligheten til å skru av Mobile Accelerator (et valg i innstilliger.. hvor det også er understreket at datamengden vil øke).

 

Så ikke bare browser man raskere med Opera, men billigere også..

Lenke til kommentar
Bruker Mobile Accelerator OBML (Opera Binary Markup Language)? Det gjør nemlig Opera Mini.

Mobile Accelerator er en proxy server dataen kjøres gjennom, på veien skrelles en del informasjon av.. det var en periode Opera solgte denne tjenesten, men nå virker det som de har stappa den inn i en del applikasjoner uten å fortelle det.. :)

 

For å starte Mobile Accelerator skal man ta opera browseren til adressen http://www.opera.com/proxy, og f.eks. Opera 8.0 for smartphone som jeg er en flittig bruker av "skal ikke støtte opera accelerator", men om jeg tester den adressen får jeg beskjeden "mobile accelerator er allerede innstallert".

 

Og om man i tillegg bruker en side som heter Skweezer så får du optimalisert ting enda mere enn bare med Opera.

 

Skweezer fungerer forøvrig også bra i alle browsere, ikke bare Opera, og både tilpasser siden til browseren og komprimerer datamengden og fjerner "overflødigheter" :)

 

SLIK ser for eksempel siden amobil.no ut etter en tur i skweezer.. hvis man ser på resultatet sier det seg selv at overføringen vil gå både kjappere og at man allikevel får med det viktigste. Det som stort sett fjernes er reklame og "styling" (bakgrunner, fargepiss osv :D)

 

Perfekt når man er begrensa til GPRS overføring :)

Endret av killerost
Lenke til kommentar

At de virker på lignende måter betyr ikke at Opera Mini bruker OMA. OMA bruker du jo med vanlige "fullversjoner" av Opera som har en egen sideviser/motor. Med Opera Mini er selve "Opera" (sideviseren) på serveren.

 

Jeg tror OMA sender vanlig HTML og slikt, bare komprimert. Derimot fungerer Opera Mini slik at sider oversettes til språket OBML.

 

Altså, de er to forskjellige teknologier som fungerer på forskjellige måter selv om de på mange måter gjør lignende ting.

Lenke til kommentar
At de virker på lignende måter betyr ikke at Opera Mini bruker OMA. OMA bruker du jo med vanlige "fullversjoner" av Opera som har en egen sideviser/motor. Med Opera Mini er selve "Opera" (sideviseren) på serveren.

 

Jeg tror OMA sender vanlig HTML og slikt, bare komprimert. Derimot fungerer Opera Mini slik at sider oversettes til språket OBML.

 

Altså, de er to forskjellige teknologier som fungerer på forskjellige måter selv om de på mange måter gjør lignende ting.

Hmm.. sannelig har du ikke rett :) Har tydligvis ikke satt meg grundug nok inn i hvordan opera mini fungerer..

 

Så greia med OBML er at Opera mini skal slippe å tenke noe som helst, og bare få mata datastrømmen ferdig behandla, mens serveren deres tar seg av bl.a. SSR som vanlige opera gjør selv på telefonen..?

 

Jeg holdte på å si.. ikke sånn for å være frekk eller noe.. men hva slags ræva software er det som finnes på telefoner rundt og forbi? Greit nok med gamle/billige telefoner, men leveres ikke bestselgerne fra sonyericsson og nokia med browsere som takler web sider skikkelig?? :)

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...