Gå til innhold

Spørsmål om sikkerhetsklarering + lønnstrinn


panzerwolf

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tja, har du tidligere vært i militæret vil du vel kunne skryte på deg en sikkerhetsklarering derfra. Likevel vil jeg tro de kommer til å foreta en egen sikkerhetsklarering, det kunne hjulpet om du røpet hva slags stilling og for hvem. Kan også hende du blander med vandelsattest, noe som vel Politiet kan være behjelpelig med.

Lenke til kommentar

Takker for gode svar! Da er det jo egentlig ganske så greit... Trodde sikkerhetsklareing var en slags "godkjennelse" man måtte ha på forhånd og selv søke om å få. Men det går vel greit så lenge jeg dropper fredagens pizza med Krekar ;)

 

Har forresten funnet en oversikt over lønnstrinn også, så den er også i boks

Lenke til kommentar

heldigvis har jeg den høyeste sikkerhetsklareringen i forsvaret som er mulig å få så er greit å daske det i bordet på interju hvor sikkerhetsklarering har vært nødvendig..

 

edit: såvidt jeg vet så henger ikke lønn og sikkerhetsklarering sammen. det er noe du får fordi du behandler ømfintlig/sensitiv data

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar
Den høyeste er såvidt jeg vet "cosmic top secret", og det er vel ikke noe så mange kan slenge i bordet :p

 

edit: Kom forresten på at sikkerhetsklareringer "vanligvis" iflg nsm sine sider, kun blir gitt til norske statsborgere.

Snakker her om i det offentlige, innsyn i dokumenter, person, helse -og sykejournaler, saker med unntatt offentlighet mv. Ikke at jeg gjør det, men en har muligheten.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
sikkerhetklarering  får du  i førstgang tjent på flest plass  og nådu får en jobb i forsvar så pleier du å få da

 

Ikke alle sikkerhetsklareringer varer i 5 år. Jeg orker ikke sjekke hos nsm akkurat nå, men tror bare gradene t.o.m. hemmelig er 5-årig.

Endret av |FSK|
Lenke til kommentar
sikkerhetklarering får du i førstgang tjent på flest plass og nådu får en jobb i forsvar så pleier du å få da

 

 

skikkerhet klaring vare i 5år har min ennå :)

dette er feil

 

ifølge sikkerhetsloven så har du sikkerhetsklareringen livet ut mens en mister autorisasjonen når en slutter i en stilling (i forsvaret). dette såfremt vedkommende ikke gjør noe lovbrudd som gjør at han/hun blir fradømt denne da....

 

(sikkerhetsloven er den loven som bestemmer hvordan en person skal sikkerhetsklareres, hvor lenge denne varer og lignende).

Lenke til kommentar
ilpostino, sikker på at dette gjelder for de høyeste gradene? NSM står vel for disse klareringene, og har du kilder til det du sa over her?

virker som jeg husket feil av lengden på hvor lenge en sikkerhetsklarering gjalt. Fant i "Forskrift til personellsikkerhet" at en sikkerhetsklarrering er gyldig i kun 5 år....

 

når det gjelder sikkerhetsklarering av utenlandske statsborgere kan dette skje ifølge Sikkerhetslovens §22.

 

§22. Sikkerhetsklarering av utenlandske statsborgere

      Utenlandske statsborgere skal normalt ikke gis sikkerhetsklarering. Foreligger det et særlig behov for å gi utenlandsk statsborger tilgang til skjermingsverdig informasjon, kan klarering likevel gis. Sikkerhetsklarering skal i slike tilfeller bare gis etter at uttalelse fra Nasjonal sikkerhetsmyndighet er innhentet. 

 

i Forskrift om personalsikkerhet § 2-2 heter det blandt annet:

 

§ 2-2. Sikkerhetsklarering og autorisasjon av utenlandske statsborgere

      Sikkerhetsklarering og autorisasjon av utenlandske statsborgere kan bare gjøres gjeldende for tilgang til norsk sikkerhetsgradert informasjon. Tilgang til fremmede staters tilsvarende informasjon kan bare gis dersom vedkommende er borger av denne stat eller tillatelse er gitt av statens kompetente myndigheter. Tilgang til informasjon gradert av eller tilhørende en internasjonal organisasjon kan bare gis dersom staten vedkommende er borger av er medlem av organisasjonen, eller organisasjonen har gitt tillatelse til det. 

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...
heldigvis har jeg den høyeste sikkerhetsklareringen i forsvaret som er mulig å få så er greit å daske det i bordet på interju hvor sikkerhetsklarering har vært nødvendig..

 

tviler STERKT på at du har CTS-klarering

 

ang trådstarter sitt spørsmål så er ikke klarering så alt for lett å få utenfor det offentlige, men så fort man skal inn i forsvaret eller andre stillinger så får man det greit.

det er ganske dyrt og tidkrevende å klarere folk, dermed blir ikke alle og en hver klarert, men kun de som trenger det.

 

CTS-klarering skal færrest mulig ha, kun de som må ha det får denne, sykt streng sak.

 

klarering holder i 5 år, autorisasjon tas ved behov og for det man har behov for, autorisasjons-samtale holders hver gang man skal endre autorisasjonen eller hvert år hvis det er behov for dette, reglene er egentlig ganske åpne her.

autorisasjonen er det som gir deg tilgang(nøkkelen til bilen), klareringen er det som gir deg lov(førerkortet)

 

lønn har ingenting med klarering å gjøre

 

2) Er det noen som har link til en oversikt over lønnstrinn i det offentlige? Jeg ønsker ikke lønnstrinn men hard valuta smile2.gif

 

oversikt over hva lønnstrinnene er: http://www.sticos.no/portal/Fagliginformas...B8nnstrinn.aspx

hva som er lønnstrinn i det offentlige er noe uklart spørsmål, men håper dette ga svar.

 

1) Hva må til for å sikkerhetsklareres? Hvem kan jeg evt. kontakte? Jeg søker på litt stillinger nå og ser bl.a. en som krever at man er sikkerhetsklarert før tiltredelse

krever stillingen sikkerhetsklarering så ordner arbeidsgiver dette, du får en søknad du fyller ut og må levere denne til de du søker hos.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...