Gå til innhold

Linux som erstatning for windows

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samme for meg trådstarter... skulle gjerne gått over til Linux for lengst, men akter ikke å gjøre det fordi jeg spiller en god del og da vil jeg gjøre alt i en distro.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg spiller nærmest aldri - så det er ikke det som plager meg. Jeg tror dere kanskje misoppfattet meg; Jeg skjønner selvsagt at linux og windows er to forskjellige ting. Men jeg lurer på hva er det lurest av meg å satse på når jeg skal gå over til en linux av ferdig-distroer :)

Mange gode svar. Mange takk :D

Skrevet

Nå er det jo null problem å få spill som CS, Half-Life, WoW og Diablo ++ til å fungere på Linux. Mange har jo dekket spillbehovet sitt med titlene som er nevnt over.

Jeg får høyere fps når jeg kjører World of Warcraft på Linux, så det ser ikke helt svart ut :cool:

Skrevet
Ubuntu er ein veldig populær distro som er nybyrjarvenleg, og mange her inne brukar den distroen, så hjelp er lett å få.

Ubuntu er sikkert fint for nybegynnere, men for de som er vant til mer krevende distroer, eventuelt BSD/UNIX, så kan Ubuntu fremstå som ganske frustrerende.

Skrevet

Vel. Klarer man Debian, (som av mange er sett på som en "avansert distro") er det ikke så veldig stor forskjell ned til Ubuntu. Syns Ubuntu er helt grei å sette opp slik jeg vil ha den.

Skrevet
Vel. Klarer man Debian, (som av mange er sett på som en "avansert distro") er det ikke så veldig stor forskjell ned til Ubuntu. Syns Ubuntu er helt grei å sette opp slik jeg vil ha den.

Ikke så rart, fordi Ubuntu er basert på Debian. Men Slackware er oppbygd på en helt annen måte.

Skrevet

man kan bruke vmware og installere Windows igjennom den. Da slipper du å gå ut av Linux hver gang du skal spille. Jeg er ikke sikker på hvor bra spillene blir da, Det har jeg ikke prøvd, men det blir jo brukanes.

Skrevet
Ubuntu er ein veldig populær distro som er nybyrjarvenleg, og mange her inne brukar den distroen, så hjelp er lett å få.

Ubuntu er sikkert fint for nybegynnere, men for de som er vant til mer krevende distroer, eventuelt BSD/UNIX, så kan Ubuntu fremstå som ganske frustrerende.

Spørsmålet var nettopp hvilken distribusjon som passer nybegynnere.

Folk som er vant med mer krevende distribusjoner eller andre UNIX-varianter har neppe problem med å velge distribusjon selv.

Skrevet
Spørsmålet var nettopp hvilken distribusjon som passer nybegynnere.

Folk som er vant med mer krevende distribusjoner eller andre UNIX-varianter har neppe problem med å velge distribusjon selv.

Det kommer helt an på nybegynneren, hvilken læringskurve nybegynneren vil ha. Hvis brukeren kun er interessert i å prøve GNU/Linux, kan Ubuntu være et godt utgangspunkt. Men hvis brukeren vil lære mer om systemet og har lyst til å tilpasse systemet helt etter sitt eget behov, vil Slackware være et bedre valg etter min mening.

Skrevet

De beste spillene etter min mening (GT4, Forza motorsport) funker verken i Windows eller Linux :-)

Riv i en Xbox eller en Ps2.. de er jo mildt sagt billige nå.

Skrevet

/on topic folkens

{takk}

/

:p

Jeg har lekt meg litt med linux. Og det har sett ut som et system som kan være i stand til å kunne overta greit hos meg.

Men jeg trenger som jeg har nevnt en god distro å satse på. Har ganske greie kunnskaper og teknisk forståelse, så jeg tror ikke jeg er tapt bak en vegg om jeg ikke får alt servert på en sølvtallerken.

Jeg treger en distro som også takler mediafiler greit. Mine 7000 Mp3 og mine 660 musikkvideoer gir jeg ikke på båten så lett. Merket meg at noen distroer av redsel for saksøkning jfr patent har valgt å ekskludere mp3. Dette må også fungere i den distroen jeg skal satse på..

Skrevet
Jeg har lekt meg litt med linux. Og det har sett ut som et system som kan være i stand til å kunne overta greit hos meg.

Men jeg trenger som jeg har nevnt en god distro å satse på. Har ganske greie kunnskaper og teknisk forståelse, så jeg tror ikke jeg er tapt bak en vegg om jeg ikke får alt servert på en sølvtallerken.

Jeg treger en distro som også takler mediafiler greit. Mine 7000 Mp3 og mine 660 musikkvideoer gir jeg ikke på båten så lett. Merket meg at noen distroer av redsel for saksøkning jfr patent har valgt å ekskludere mp3. Dette må også fungere i den distroen jeg skal satse på..

Nybegynnerdistroer:

- Ubuntu (veldig populær for tiden, basert på Debian)

- Fedora (Gamle Red Hat, denne distroen er for de som vil ha "bleeding edge")

- Mandriva (Enkel å bruke, men kjent for å ha en del bugs)

- SuSE (Skal være en ok distro)

"Avanserte" distroer:

- Slackware ("do it yourself" distro, ikke å anbefale for nybegynnere)

- Gentoo (Bra pakkesystem, alt må kompileres, "bleeding edge")

- Arch (Bra pakkesystem, en veldig lovende distro)

- Debian (Bra pakkesystem, godt utvalg av pakker)

Når det gjelder mediastøtte så er det ikke så mange her som har det "out of the box", iallefall ikke nybegynnerdistroene. Det skal ikke være noe problem å installere støtte for mediafiler i etterkant på de som ikke har det.

Skrevet

Slackware er en distro for deg hvis du er klar for å være en aktiv bruker og selv ta kontrollen. Den har alt av MP3-støtte, filmstøtte osv, og står ikke i fare for å saksøkt. Denne distroen har overlevd lenger enn alle andre distroer, det er den eldste gjenlevende linux-distro. Det fins masse dokumentasjon om Slackware på nettet. Selv sitter jeg på over 17000 MP3-filer og flere hundre GB med filmer. Ingen problemer.

Skrevet

De fleste distroer i dag skal vel klare å spille mp3 sanger og musikkvideoer? eneste jeg vet er at Fedora må ha en patch eller noe sånt for å få spilt mp3 sanger i XMMS, men ellers skal det ikke være noe problem. å spille mp3 sanger og musikkvideoer funker fett i Slackware iallefall.

du kan jo prøve deg på Mandriva eller hva den heter, eller Ubuntu, sistnevnte er ganske enkel å grei og forstå. Den klarer iallefall å spille av Mp3 sanger og spille musikkvideoer glatt. Ellers ville ikke så mange fjortiser brukt den :p.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...