Gå til innhold

Pentium 4 på 7 GHz i SuperPI


Anbefalte innlegg

ehasl: Det går som trolig fint å oppbevare det i en stålthermos, hvis man er veldig forsiktig. (Stål blir sprøtt som glass ved så lave temperaturer og kan lett knuse innvendig). Det er også EKSTREMT VIKTIG at man ikke skrur til lokket på thermosen. Hvis man gjør det så har man en liten bombe som bare venter på å eksplodere.

 

Skikkelige beholdere for nitrogen har en innside av aluminium og ofte ogå ytterside av aluminium. I mellom de to lagene er det vakuum. De er også utstyrt med åpninger uten gjenger eller andre måter å tilstoppe åpningen. De har også gode håndtak for løfting (som man bør/må bruke hansker for å holde i)

Jepp, termos går som gull, eller er det et gyllent triks å ta med seg folk som ikke har hatt noe særlig med flytende nitrogen å gjøre, og helle litt over hånda, folk gisper alltid litt, fordi de har set på film o.l at folk blir massiv is på null komm svisj :) (man må være litt forsiktig da, det er vondt om dråper blir liggende igjen på huden, og det skal ikke så mye til får du får en minifrost-skade, dvs litt rød og merklig hud).

 

Demonstrasjon av en kamerat:

 

nitrogen.jpg

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvorfor Dothan/A64 skal diskuteres i denne tråden.. som kun dreier seg om å tøye grenser for OC/frekvens.. er pussig..

Eller kanskje ikke...

:)

Fordi enkelte her inne synes det er morsomt å "trashe" Intel hver gang Pentium blir nevnt? Er forresten heller ikke glad i måten enkelte bruker kilder på her inne; kopierer en lengre engelsk tekst og hever ut enkelte setninger, dette blir fort feil dersom noen bare leser disse, da konteksten ofte er viktig :)

 

De fleste av oss vet at AMD CPUer og P-M antageligvis ikke trenger å klokkes like langt for å oppnå samme resultat, men nå var det nå en P4 som oppnådde dette resultatet... og det er vel det som er viktig her. 7.1 Ghz er jo rått uansett, selv om det er med Nitrogen.

Lenke til kommentar
Ja, pentium M er bra, men når man ser på ytelse per mhz, og watt per ytelse, så synes jeg A64 er forbløffende nærme, likner veldig på hverandre i så måte.

Ja, bare sjekk denne grundige testen fra Digit-Life som sammenligner Pentium-M med andre desktop-prosessorer:

 

Du gjentar deg selv.. ref. post i annen tråd..

Dette er på ingen måte en god test etter mitt syn..

Skal man sammenlikne CPU'er må man i tilfelle kjøre de på samme FSBxMP og sjekke ytelser.

Hvorfor Dothan/A64 skal diskuteres i denne tråden.. som kun dreier seg om å tøye grenser for OC/frekvens.. er pussig..

Eller kanskje ikke...

:)

Jeg er så enig så enig...

Lenke til kommentar

Hvorfor Dothan/A64 skal diskuteres i denne tråden.. som kun dreier seg om å tøye grenser for OC/frekvens.. er pussig..

Eller kanskje ikke...

:)

Jeg er så enig så enig...

Heh, nå har jo denne metadiskusjonen deres vart adskillig lengre enn den lille 3-post-digresjonen som var tidligere i tråden, men for all del, OT er gøy :)

 

AtW

Lenke til kommentar
Simen1: Det med bomben visste jeg ikke. Hva er det som forårsaker det? Tenk å ha med i et fly...

Flytende nitrogen er ikke et stabilt stoff ved romtemperatur og atmosfærisk strykk. Den stabile tilstanden er gassformen av nitrogen. Dermed vil nitrogenet hele tiden gå over fra flytende til gass. Det som fordamper kjøler ned resten slik at prosessen tar litt tid. Ved fordampning utvider nitrogenet seg ganske mye (slik alle flytende stoffer gjør når de går over til gassform). Jeg er ikke sikker på hvor mye det utvider seg, men regner med det er en plass mellom 100 og 1000 ganger. (1 liter blir til 0,1-1 kubikkmeter). Hvis man da stenger thermosen helt så vil nitrogenet fortsatt fordampe sakte (avhenger av hvor godt thermosen isolerer). Trykket inni thermosen vil sakte men sikkert bygge seg opp. Helt til lokket eller thermosen revner. Hvis det da er snakk om en stålthermos med et solid stål-lokk med gjenger så skal det en god del trykk til før den revner. Noe som gir et solid smell.

 

Fordampningen skjer neppe så mye raskere i et fly siden det er varmetransporten inn i thermosen som er begrensende for hastigheten på reaksjonen. Det at det er 0,5 atm trykk på yttersiden av den og f.eks 50 atm inni når den revner er ikke noen merkbar forskjell til om dette skjedde på bakkenivå: 1 atm utenfor og 50,5 atm inni.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Hvorfor Dothan/A64 skal diskuteres i denne tråden.. som kun dreier seg om å tøye grenser for OC/frekvens.. er pussig..

Eller kanskje ikke...

:)

Jeg er så enig så enig...

Heh, nå har jo denne metadiskusjonen deres vart adskillig lengre enn den lille 3-post-digresjonen som var tidligere i tråden, men for all del, OT er gøy :)

 

AtW

Å kverulere i enhver tråd man velger å delta i, samt "kverne" sitt fanatiske budskap er ikke det jeg vil kalle god humor...

Jeg er vel kanskje litt kjedelig sånn sett... :)

Lenke til kommentar

Simen1: Fysikk er gøy. Hvis en ståltermos med flytende nitrogen eksploderer, vil fremdeles mye av nitrogenet være flytende? Vil det liksom sprute utover og gi frostskader til alle.. i flyet, da? Jeg trodde egentlig heller ikke at trykket skulle ha så mye å si, jeg tenkte bare på det å ha det med som terrorvåpen. :p Hva med en variant hvor man kan utløse en oppvarmingsmekanisme (forbrenning av magnesium eller noe annet kult) når man vil at gassen skal fordampe fortere inni termosen, for å sprenge den på et mer kontrollert tidspunkt? Heh, jeg har aldri sett termos på fly. Kanskje det ikke er lov.

Lenke til kommentar
Simen1: Fysikk er gøy. Hvis en ståltermos med flytende nitrogen eksploderer, vil fremdeles mye av nitrogenet være flytende? Vil det liksom sprute utover og gi frostskader til alle.. i flyet, da? Jeg trodde egentlig heller ikke at trykket skulle ha så mye å si, jeg tenkte bare på det å ha det med som terrorvåpen. :p Hva med en variant hvor man kan utløse en oppvarmingsmekanisme (forbrenning av magnesium eller noe annet kult) når man vil at gassen skal fordampe fortere inni termosen, for å sprenge den på et mer kontrollert tidspunkt? Heh, jeg har aldri sett termos på fly. Kanskje det ikke er lov.

Utifra mine erfaringer vil neppe sprutende nitrogen skape enormt mye skade, på klær vil det neppe gjøre noe som helst, kasnkje noen små frostskader på huden til folk ville jeg tippe, øynene er kanskje det som er verst.

 

AtW

Lenke til kommentar

Mener nå dette SuperPi ikke sier så mye om reel ytelse. Ettersom forskjellige arkitekturer får helt forskjellige resultater, uten noen som helst sammenheng til ytelse i andre ting.

 

En Athlon 64 3800+ klarer 43 sek, Athlon XP 2500+ klarer 42 sek og en Pentinum M klarer 20 sek. Selv om det ikke er tvil om at ytelsesrangeringen ikke går på denne måten.

 

Test på andre ting spør du meg.-

Lenke til kommentar

 

En Athlon 64 3800+ klarer 43 sek,

43 sekunder :wow: Da tror jeg noen må ha underklokket en del :p

Ikke nødvendigvis. Kan også være hw.no som har kjørt testen.

he he he, er ikke noe problem å få høye tider nei. Spørsmålet er om den som har kjørt de skjønner hva han holder på med. Men 43sek på en 3800+. Ærlig talt, mannan må jo ha kjørt DivX konvertering i bakgrunnen eller noe :!:

Lenke til kommentar
Mener nå dette SuperPi ikke sier så mye om reel ytelse.

Kan du gi meg en definisjon på reell ytelse? ;)

Skal ikke tøyse med det. Det er kanskje den mest utbredte missforståelsen innen dette fagområdet at noe slikt kan defineres generelt.

Ja forskjellige cpuer gir jo forskjellige resultater i forskjellige tester. Noen arkitekturer er bra på enkelte ting og svakere på andre. Men p-m er iallefall veldig bra på super pi, ingen tvil. Noen nøyaktig grunn hvorfor skal jeg ikke prøve å utdype da det ligger langt over mine kunnskaper. Men stor og ekstremt rask cache kombinert med en kort og effektiv pipeline er vel noen av stikkordene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...